demonteren achterveer

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
barry!

hallo, het gaat hier om een cr125 uit 1993, meteen ook de vraag, is dit een orginele veer of een ander merk?
Afbeelding
ik zelf denk gewoon orgineel

en wat betekend dit?
Afbeelding
Afbeelding
moer moet losdraaien voor het demonteren van de veer?
ik zie verder geen andere optie..., moet ik nog ergens op letten of rekening mee houden?

ik demonteer hem, omdat de veer een nieuw kleurtje krijgt :)
b.v.d
barry!

hmm, foto 2 doet het niet, ik kan niet wijzigen, dus doe ik het maar nog een keer zo, maar dan goed:

en wat betekend dit?
Afbeelding
als ik er aan draai voel ik binnen in dat er iets klikt elke keer, maar de schroef waar ik aandraai komt niet omhoog of gaat niet omlaag...
Rudy
Contacteer:

Onderste is de afstelling van de uitgaande demping , naar links is zachter (s) naar rechts harder :lol:.
Het is trouwens een orginele demper :lol:
barry!

en wat raden jullie aan voor de uitgaande demping? wat is normaal?

en dan nu de vraag van het demonteren, vind ik het belangrijkste, kan ik verder :)
Rudy
Contacteer:

Eeeeh kan je meestal weinig over zeggen :lol: , ik had hem aardig ver ingedraaid (helemaal indraaien en een klikje of 7-8 uit) maargoed iedere veer is anders :lol:. Zolang hij maar niet stuiterd.

Ik heb die achterveer trouwens nooit uitelkaar gehaald , waarom wil je hem zowizo loshalen?
barry!

zoals ik al zei, veer krijgt nieuw kleurtje :)
Rudy
Contacteer:

barry! schreef:zoals ik al zei, veer krijgt nieuw kleurtje :)
je moet zowizo een klem hebben om die veer te klemmen , verder heb ik geen idee (heb zo'n veer ook nooit losgehaald :lol: ).
barry!

maar ik wil dus ff weten of ik die moer los kan/moet draaien om de veer te kunnen demonteren zonder gevaren of dat ik ergens op moet letten?
Rudy
Contacteer:

Als je die veer eerst inelkaar kan draaien zodat er geen spanning meer op staat kan je hem best loshalen.....
Er zitten trouwens ook van die moeren bovenop waarmee je de spanning vd veer af kan halen :D
barry!

spanning is er ook al af, heb die moeren boven aan ook al omhoogedraait, anders had je die moer, waar ik de vraag over stel, ook nooit kunnen zien, omdat normaal daar een bus met daaromheen de veer zit...
adje

Stop !! Je moet die moer NIET losdraaien.
Als je de meeste spanning boven al eraf hebt gehaald d.m.v. de twee kroonmoeren dan moet je de "schotel" onder erafhalen.
Steek een schroevendraaier tussen de spiraal en de schotel en probeer of je die eruit kan trekken door hem iets naar boven te trekken en dan er schuin tussen uit halen en dan kan je de spiraal er zo afhalen.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
barry!

ad f bedankt! heb hem er af, stelt idd niks voor als spanning van de veer is. had het eigenlijk zelf ook al welkunnen zien, maar was te druk bezig denk ik met die moer.

wat gebeurt er trouwens als ik die moer losdraai dan?
adje

Je krijgt je die moer bijna niet los omdat die met heel sterke loctite vast zit en dan moet je die meestal warm stoken om hem los te krijgen.
Als je hem losdraaid dan zit daar een naald die door de zuigerstang gaat en die de uitgaande demping regelt en er kan volgens mij ook olie uitkomen.

Heb je de veer eraf gehaald door mijn tip of had je hem ervoor al eraf :idea:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
barry!

door jou tip :)

toen je het zei, ben ik gaan kijken, en binnen 2sec had ik de veer er al af, de ringen zaten al los namelijk, maar ik had daar helemaal niet naar gekeken :oops: , was alleen maar met die moer bezig dus....

maar hij is er in iedergeval af :)
wr250

[quote="ad f."]Je krijgt je die moer bijna niet los omdat die met heel sterke loctite vast zit en dan moet je die meestal warm stoken om hem los te krijgen.
Als je hem losdraaid dan zit daar een naald die door de zuigerstang gaat en die de uitgaande demping regelt en er kan volgens mij ook olie uitkomen.

-Er zit daar inderdaad een naald en er komt GEEN olie uit als je die losdraaid. loctite wordt eraan gedaan omdat hij nogal eens lostrilt.
Heb net dezelfde veer.
Plaats reactie