Laser (oog)behandeling (LASIK/LASEK)
Wat heeft dat nu met noppen te maken ?
Herhaaldelijk zien we vragen over beslagen brillen, stoffige contactlenzen enz voorbij komen.
Vandaar mijn ervaringen met deze behandeling.
Vooronderzoek heb ik gehad in de Isala-kliniek in Zwolle, waar mij verteld werd, dat mijn ogen uitermate geschikt zijn voor deze behandeling.
Kosten all-inn € 3600,-- , ziektekosten verzekeraar betaalt niets, maar het is wel aftrekbaar van de belasting.
Vrijdag 18 juni;
Samen met mijn vrouw naar Nijmegen gereden waar de laser opgesteld staat.
Eerst wordt er nog een oogfoto genomen, waarna ik verdovende druppels in m’n oog krijg.
Daarna mag ik nog een bakkie koffie, en wanneer ik een meneer met betraande ogen naar buiten zie lopen, mag ik.
Eenmaal op de ‘slachtbank’ krijg ik nogmaals een paar druppels, waarna ik een oogspreider ingebracht krijg, zodat ik niet meer stiekum kan knipogen naar de assistente .
De druppel werken goed, want ik voel niets.
Een computerstem van het laser apparaat telt af, waarna mijn hoornvlies losgesneden wordt. Direkt daarna begint het laseren. Het maakt een knetterend geluid en het stinkt naar verbrand haar.
Ik moet strak naar het rode lampje blijven kijken, en na 41 sec. Is het rechteroog gepiept. Het hoornvlies wordt weer teruggeplaatst en er wordt een neutrale contactlens overheen gezet.
Dit alles herhaald zich voor het linker oog in 40 sec. en klaar is Kees (of hoe die arts ook mag heten).
Bij vlagen zie ik al scherp, maar het beeld wordt vertroebeld door tranen.
Zoals beloofd in de folder was het allemaal pijnloos.(alleen de prijs deed pijn) Maar de arts verzekerd mij, dat de pijn over een uur, zeker komt.
Ondanks de zonnebril, doet het licht me pijn, maar verder is het wel draaglijk.
Na bijna een uur in de auto, denk ik dat die arts overdreven heeft met z’n pijn, maar daar denk ik een kwartier later anders over in de file bij Zwolle.
Hij heeft me nog verdovende druppels meegegeven, maar hoe doe je die in als je nergens kunt parkeren.
Dus maar doorgereden naar huis.
Gordijnen dicht en druppelen maar. Deze druppels doen binnen 2 min. hun werk en is een verademing. Binnen het uur zijn ze ook weer uitgewerkt, maar ik mag er niet te veel achter elkaar gebruiken.
Volgens de folder heb je het gevoel enkele zandkorrels in de ogen te hebben. Dat klopt, zolang de verdoving nog werkt.
Daarna is het meer een gevoel alsof je een fles zoutzuur in je ogen hebt gekregen.
Ook de contaktlenzen zijn behoorlijk irritant, maar ik moet ze een week achter elkaar inhouden.
Nu, na drie dagen zie ik nog weinig, maar volgens mij ligt dat aan die (vieze,vette)lenzen in combinatie met tranen.
Ik typ dit op een lettergrootte van 24, om het een beetje te kunnen zien.
Van de krant, kan ik alleen de koppen lezen.
Volgens het boekje zou ik na 2 dagen weer mogen autorijden, maar dat zal ik m’n medeweggebruikers niet aandoen.
Ik hou jullie op de hoogte.
oog-laser behandeling (LASEK/LASIK)
Moderator: ghulst
had je zulke slechte ogen dan? en wanneer garandeerden ze dat je weer 100% goed kan zien zonder pijn of irritatie?
lijkt me wel irritant om een tijdje niet goed te kunnen zien. hopen dat alles goed komt. heb wel vaker over die laserbehandeling gehoord. geen negatieve dingen hoor
lijkt me wel irritant om een tijdje niet goed te kunnen zien. hopen dat alles goed komt. heb wel vaker over die laserbehandeling gehoord. geen negatieve dingen hoor
Zeer interessant Freek,
Ik heb het al een tijd in mijn hoofd en was net serieus gestart met info zoeken.
Ik heb zelf -10 en vind dat ik veel te afhankelijk ben van een bril, zonder bril is de straat oversteken nog zelfmoord.
Dan praat ik nog niet over de beslaan problemen met skiën en moto rijden.
Lenzen zie ik niet als een echt alternatief. Dan ruil ik de beslagen en nat geregende bril in voor stofgevoelige lenzen.
Ik heb het al een tijd in mijn hoofd en was net serieus gestart met info zoeken.
Ik heb zelf -10 en vind dat ik veel te afhankelijk ben van een bril, zonder bril is de straat oversteken nog zelfmoord.
Dan praat ik nog niet over de beslaan problemen met skiën en moto rijden.
Lenzen zie ik niet als een echt alternatief. Dan ruil ik de beslagen en nat geregende bril in voor stofgevoelige lenzen.
Greetz
Henry
Henry
-
- Site Admin
- Contacteer:
Ik had -3,5 en -4,00barry1! schreef:had je zulke slechte ogen dan? en wanneer garandeerden ze dat je weer 100% goed kan zien zonder pijn of irritatie?
je hebt 95% kans op een 100% resultaat.
voor de overige 5% moet je of nog een keer (gratis) of een bril.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Ik maakt software voor een grote fabrikant (Topcon) van ophtomologische (Oogartsen/Opticiens) apparatuur. In die hoedanigheid zien/lees ik veel vakliteratuur, onder andere over Lasik behandelingen. Toen ik 8 jaar geleden begon in deze branche wilde ik het ook laten doen, nu niet meer. Ik heb de meest veschrikkelijke bijwerkingen gezien, statistieken over probleemloze gevallen (70% tot 80%, afhankelijk van de software versie van de laser, en de kunde van de arts), tot aan blind worden aan toe (extreme gevallen van ontstekingen in ogen).
Let op: Arsten zijn ondernemers. Ze hebben veel geld betaald voor het Lasik systeem en willen dat zo snel mogeklijk terugverdienen. Wij hebben nog al eens de neiging om te denken dat arsten altijd het beste met je voor hebben, dat is dus niet zo. Ze willen geld verdienen, net als bijna iedereen.
-10 is trouwens te veel, dat kan alleen teruggebracht worden tot -5. Dus wat heb je daaraan. Bij dergelijke extreme aanpassingen aan de dikte van het hoornvlies kunnen problemen ontstaan bij zeer lage luchtdrukken (bijvoorbeeld parachuut springen van 5 km hoogte, of bergbeklimmen) De druk in het oog is dan veel groter als de buitenluchtdruk en vervorming van het hoornvlies kan optreden.
Wie iemand weten hoe het werkt?
Let op: Arsten zijn ondernemers. Ze hebben veel geld betaald voor het Lasik systeem en willen dat zo snel mogeklijk terugverdienen. Wij hebben nog al eens de neiging om te denken dat arsten altijd het beste met je voor hebben, dat is dus niet zo. Ze willen geld verdienen, net als bijna iedereen.
-10 is trouwens te veel, dat kan alleen teruggebracht worden tot -5. Dus wat heb je daaraan. Bij dergelijke extreme aanpassingen aan de dikte van het hoornvlies kunnen problemen ontstaan bij zeer lage luchtdrukken (bijvoorbeeld parachuut springen van 5 km hoogte, of bergbeklimmen) De druk in het oog is dan veel groter als de buitenluchtdruk en vervorming van het hoornvlies kan optreden.
Wie iemand weten hoe het werkt?
Veel mensen, uit de statistieken overgenomen, blijven gedurende lange tijd (jaren), of permanent halo's zien, vooral in het donker. Dat is dus net of je door een nat vizier aan het kijken bent.
Lange termijn effecten zijn nog onbekend, de Lasik behandeling is nu zo'n 10 jaar oud. Daarvoor werd een kruispatroon in het hoornvlies gesneden met een diamant mesjes. Dat werd sinds midden jaren 70 in Rusland veel gedaan, dat werd een rommeltje met liktekenweefsel waardoor je geen contactlensen meer kon dragen (mocht het mis gaan).
Lange termijn effecten zijn nog onbekend, de Lasik behandeling is nu zo'n 10 jaar oud. Daarvoor werd een kruispatroon in het hoornvlies gesneden met een diamant mesjes. Dat werd sinds midden jaren 70 in Rusland veel gedaan, dat werd een rommeltje met liktekenweefsel waardoor je geen contactlensen meer kon dragen (mocht het mis gaan).
-
- Site Admin
- Contacteer:
Mijn info gaat tot -8 voor de laser behandeling.
Een andere mogelijkheid is om een contactlens te laten implanteren onder je hoornvlies. Deze methode zou tot -20 gaan.
Een andere mogelijkheid is om een contactlens te laten implanteren onder je hoornvlies. Deze methode zou tot -20 gaan.
Laatst gewijzigd door Freek op vr jun 25, 2004 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Freek
-
- Contacteer:
Ik ben blij dat ik van nature een paar goeie ogen heb (of nouja ik denk alles te zien )
Beterschap freek
Beterschap freek
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
je hebt ook van die behandelingen, dan snijden ze dus ook een stukje hoornvlies los, zoiets, en dan drukken ze onder je hoornvlies een lens dus, dan leggen ze het hoornvlies weer terug op te plaats. en klaar.
je draagt dat als ware altijd contactlensen zeg maar, maar dan in je oog.
is ook wel vrij bekend dacht ik
je draagt dat als ware altijd contactlensen zeg maar, maar dan in je oog.
is ook wel vrij bekend dacht ik
De inzet-lens leek mijn ook optie.Freek schreef:Mijn info gaat tot -8 voor de laser behandeling.
Een andere mogelijkheid is om een contactlens te laten implanteren onder je hoornvliesi. Deze methode zou tot -20 gaan.
Ik DENK dat je dan minder last van de halo's heb, of komen die van het sneetje in de hornvlies ?
ander voordeel lijkt mijn dat de lens te verwisselen is als je ogen in de vere toekomst weer veranderen
Lage luchtdruk verhaal over het laseren kan ik me iets bij voorstellen,
ik verblijf regelmatig in een lage druk omgeving (vliegtuig, bergsport)
dus iets om rekening mee te houden
eniewees, dat de artsen geld willen verdienen had ik al begrepen, vandaar m'n intresse in live ervaringen
Greetz
Henry
Henry
Er is nog een ander probleem met rotzooien met je oog; Creutzfeldt-Jakob is de menselijke variant van gekke koeien ziekt (BSE), de heren/dames wetenschappers weten bijna zeker dat C-J/BSE overgebracht wordt door eiwitten in de hersenen, deze eiwitten komen ook voor in traanvocht. Omdat eiwitten niet leven kun je ze ook niet doodmaken met traditionele sterilisatie methodes. Het gereedschap dat de arts op de oog plaats om de flap&zap (Lasik) uit te voeren moet dus NIEUW zijn wil je geen Creutzfeldt-Jakob besmetting oplopen.
Omdat de overheid/wereldgezondheidsraad nog geen 100% zekerheid heeft gegeven over die eiwitten theorie wordt dus, in Nederland, nog maar wat aangeknoeid. In Engeland dus niet, daar is het zekere voor het onzekere genomen en zijn preventieve C-J/BSE regels genomen.
http://www.libertarian.nl/vrijbrief/archives/001042.php
Omdat de overheid/wereldgezondheidsraad nog geen 100% zekerheid heeft gegeven over die eiwitten theorie wordt dus, in Nederland, nog maar wat aangeknoeid. In Engeland dus niet, daar is het zekere voor het onzekere genomen en zijn preventieve C-J/BSE regels genomen.
http://www.libertarian.nl/vrijbrief/archives/001042.php
Ik heb het er nog eens met een collaga over gehad die vaak in ziekenhuizen komt.
Zijn tip is om een dergelijke operatie in Griekenland of Turkije uit te laten voeren, veel goedkoper dan in Nederland. En denk nu niet dat dat bananen ziekenhuizen zijn, want het zijn zeer goed opgeleide (U.S.A./Engeland) artsen in zeer modern uitgevoerde privé praktijken. Een Lasik behandeling is cosmetische chirugie, de prijs en behandelmethodes zijn dus ook luxe.
Hij wist ook de naam van een gereputeerde kliniek en dito arts, voor belangstellende kan ik die nog even vragen.
Leuk hoor, naar Turkije vliegen, twee daagjes Yoshimoto knallen, effe je cornea laten weg branden, twee daagjes in de zon bijkomen (met klep) en weer terughoppen.
Hij wist ook te vertellen dat de geimplanteerde lens behandeling eigenlijk alleen bij verziendheid wordt toegepast (+glazen).
Zijn tip is om een dergelijke operatie in Griekenland of Turkije uit te laten voeren, veel goedkoper dan in Nederland. En denk nu niet dat dat bananen ziekenhuizen zijn, want het zijn zeer goed opgeleide (U.S.A./Engeland) artsen in zeer modern uitgevoerde privé praktijken. Een Lasik behandeling is cosmetische chirugie, de prijs en behandelmethodes zijn dus ook luxe.
Hij wist ook de naam van een gereputeerde kliniek en dito arts, voor belangstellende kan ik die nog even vragen.
Leuk hoor, naar Turkije vliegen, twee daagjes Yoshimoto knallen, effe je cornea laten weg branden, twee daagjes in de zon bijkomen (met klep) en weer terughoppen.
Hij wist ook te vertellen dat de geimplanteerde lens behandeling eigenlijk alleen bij verziendheid wordt toegepast (+glazen).
-
- Site Admin
- Contacteer:
Gisteren had ik wat groene drek in m'n rechteroog, dus voor de zekerheid maar even de behandeld arts gebeld, die zijn normale praktijk in Zwolle heeft.
Ik mocht direkt langs komen en hij heeft de boel bekeken.
Niets aan de hand en links was al vrijwel hersteld en rechts zou dat een dag later ook zijn.
Toch ben ik in zo'n geval blij dat ie in de buurt zit.
De pijn is sinds maandag verdwenen. Alleen het vervelende gevoel van een vuiltje achter de (tijdelijke) lens blijft. Vrijdag mag ik dat kolere ding eruit gooien.
Op 100meter afstand kan ik nu de letters van het straatnaambordje voor ons huis zien.
Ik mocht direkt langs komen en hij heeft de boel bekeken.
Niets aan de hand en links was al vrijwel hersteld en rechts zou dat een dag later ook zijn.
Toch ben ik in zo'n geval blij dat ie in de buurt zit.
De pijn is sinds maandag verdwenen. Alleen het vervelende gevoel van een vuiltje achter de (tijdelijke) lens blijft. Vrijdag mag ik dat kolere ding eruit gooien.
Op 100meter afstand kan ik nu de letters van het straatnaambordje voor ons huis zien.
Freek
-
- Site Admin
- Contacteer:
Zeker in het zwembad.barry1 schreef:100m , dat vind ik behoorlijk knap!
nu zal er zeker wel een wereld voor je open gaan
Wat heb ik allemaal gemist al die jaren...
Freek
"Leuk zo'n goedkope ver van huis behandeling, maar hoe met de na controles e.d. ?
(praat ik nog niet over complicaties) "
Ik hoef dit natuurlijk niet te verkopen. Maar eigenlijk moet je dezelfde dag, of uiterlijk de volgende dag al redelijk tot goed kunnen zien. En voor het behandelen van eventuele complicaties kan je goed in Nederland zelf terecht. Dit werkt niet trouwens niet zoals garantie op je motor, er zijn alleen maar praatjes van prutsende artsen die zich uit hun eigen fouten lullen maar jij zit met de problemen.
Nacontroles is zakkenvullerij, als jij kan zien en geen pijn hebt is het goed, daar heb je geen arts voor nodig om dat te bevestigen.
(praat ik nog niet over complicaties) "
Ik hoef dit natuurlijk niet te verkopen. Maar eigenlijk moet je dezelfde dag, of uiterlijk de volgende dag al redelijk tot goed kunnen zien. En voor het behandelen van eventuele complicaties kan je goed in Nederland zelf terecht. Dit werkt niet trouwens niet zoals garantie op je motor, er zijn alleen maar praatjes van prutsende artsen die zich uit hun eigen fouten lullen maar jij zit met de problemen.
Nacontroles is zakkenvullerij, als jij kan zien en geen pijn hebt is het goed, daar heb je geen arts voor nodig om dat te bevestigen.
Eentje alvast:
Dr. P. Zafiracis.
Dragini Clinic,
Athene, Griekenland
Een goede collega van hem is Dr. Ralleatos. Hij spreekt in ieder geval goed Engels omdat hij vier jaar assistent van Dr. Peyman (schijnt een bekende arts te zijn) in New Orleans geweest is.
http://www.dragini.gr
Andere vraag ik nog na.
Dr. P. Zafiracis.
Dragini Clinic,
Athene, Griekenland
Een goede collega van hem is Dr. Ralleatos. Hij spreekt in ieder geval goed Engels omdat hij vier jaar assistent van Dr. Peyman (schijnt een bekende arts te zijn) in New Orleans geweest is.
http://www.dragini.gr
Andere vraag ik nog na.
-
- Site Admin
- Contacteer:
Bovenstaande info komt uit een oude folder.Freek schreef:Mijn info gaat tot -8 voor de laser behandeling.
In de nieuwste folder lees ik, dat ze in Nijmegen, tussen de -12 en + 6 met de laser kunnen behandelen.
Wellicht biedt dat voor Henry perspectieven.
Freek
-
- Site Admin
- Contacteer:
Gisteren was de laatste dag met de (neutrale) contactlens in. Toen kon ik vrij goed zien.
Nu met de lens uit gaat het minder.
Een 'lotgenote' hier uit het dorp die ook vorige week vrijdag behandeld is, heeft dezelfde ervaring.
Het zal wel bijtrekken.
Nu met de lens uit gaat het minder.
Een 'lotgenote' hier uit het dorp die ook vorige week vrijdag behandeld is, heeft dezelfde ervaring.
Het zal wel bijtrekken.
Freek