80 / 85cc cilinders

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
AB-Tuning
Contacteer:

Hallo,

Ik ben normaal gesproken niet zo'n crosser (op mn TS80 na 8) ), maar ik ben nu voor een brommersprint-project opzoek naar een watergekoelde 80cc cilinder.

Nu is het probleem dat ik geen verstand van crossers heb en dus niet goed weet van welk model ik een cilinder kan gebruiken.

De eisen:

-Aluminium cilinder + kop
-Boring max: 49mm
-Watergekoeld
-Waterinlaat op de cilinder, niet op het carter *
-Géén inlaat op de cilinder
-Géén powervalve *

* = geen must

Ik heb nu een inelkaar gelopen TM cilinder, zonder kop, gehad van een vriend.

Dit is een erg mooie cilinder, maar omdat het blijkbaar een niet echt bekend merk is kan ik er geen kop voor vinden.

Het is eigenlijk de bedoeling dat ik een in elkaar gelopen cilinder ergens vind (vanwege de kosten :D ), die aanpas :wink: en de goede maat draai en er een nieuwe wand in laat zetten.

Voor de zuiger en de drijfstang zoek ik dan een goede maat uit en komen van Prox

Dus alle info is welkom (en als je een cilinder+kop voor me hebt: PM)
Laatst gewijzigd door AB-Tuning op do jun 03, 2004 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
honda cr80

voor jou vallen de wat bekendere honda en kawasaki al af, hebben allebei inlaat op de cilinder, ook juist die hebben de koeling wel op de cilinder zitten das dan net weer jammer.

yamaha: boring 47,5
suzuki : boring 48
ktm: 47

alledrie hebben ze naar wat ik zie de waterinlaat via het carter lopen.

het gaat hier trouwes om de 85 cc modellen, zo uit mijn hoofd heeft mijn 80cc een boring van 45, dus die zitten een aardig eind onder 49mm.

juist honda en kawaski hebben de grotere boringen, honda 47,5 en kawa 48,5.
geen honda cr80 meer
Gast

Kijk daar heb ik wat aan

De waterinlaat op het carter is niet zo'n groot probleem aangezien ik vanalles op moet lassen kan dat ook wel.....

Dit is de cilinder die ik nu heb:

Afbeelding

Ik neem aan dat het merk TM is zoals erop staat, ik kan er alleen geen info over vinden, laat staan een kop en een powervalve :D

De boring maakt ook niet zo gek veel uit, als ik het te klein vind draai in hem gewoon uit.....
honda cr80

tm heeft nog niet zo lang 80cctjes in het segment, daarentegen honda, suzuki, kawa en yamaha wel.

zijn er nog meer vragen van jou kant?
oooh ik zie hem nu pas, jij bent abt tuner van scooterforum.net
geen honda cr80 meer
the rednas

weet je toch wel of de slag overeenkomt? en dan nog eens alles pas zien te maken dus sowieso zal t carter opgelast moeten worden , waarschijnlijk al voor de spoelkanalen die op de tm cilinder veel breder zijn en voor de tapeinden voor de cilinder op t carter te kunnen steken.
Rudy
Contacteer:

Slag van de 80cc crossers is allemaal wat te lang orgibeel (45-46mm in plaats van 43mm bij een puch :lol: ).
Dat is ook meteen het grootste probleem omdat de cilinders zo idioot snel zijn std dat er weinig aan te hakken en zagen valt :lol:

Ps: ik zou zowizo mijn moeite besparen een powervalve systeem aan het werken te krijgen.....
Gast

Rudy schreef:Slag van de 80cc crossers is allemaal wat te lang orgibeel (45-46mm in plaats van 43mm bij een puch :lol: ).
Dat is ook meteen het grootste probleem omdat de cilinders zo idioot snel zijn std dat er weinig aan te hakken en zagen valt :lol:

Ps: ik zou zowizo mijn moeite besparen een powervalve systeem aan het werken te krijgen.....
Cilinder is niet voor een puch.... voor de verandering 8)
Het motorblok waar het opkomt heeft een slag van 41,4 nog korter dus..

Dus er zal aardig wat aan de timing veranderd moeten worden, maar dat geeft niet.

En ik zoek de powervalve erbij om het dicht te maken, maar ik kan het ook dichtlassen, de toeren waar een powervalve vermogen oplevert draai ik toch niet :)

Ik ga binnenkort naar Motorcross Aad in Bleiswijk om te vragen of die nog ergens een sloopblok hebben, maar weet er iemand grote crossmotor zaken in de buurt van Gouda / Rotterdam?
Sjokske

AB-Tuning schreef: maar omdat TM blijkbaar een niet echt bekend merk is
Ga jezelf schamen :shock:
De Nederlandse importeur is te vinden op www.tmracing.nl
TM levert al jaar en dag goede en snelle blokken voor karting en complete motoren (vanaf jaren tachtig) voor cross/enduro, waaronder ook 80 cc'tjes.

Suc6 Rmee :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
AB-Tuning
Contacteer:

:oops:

Bedankt, maar het zal wel een schrijffoutje zijn op die site: 38mm carburateur op een 85cc, ofniet ? :D

Met onbekend bedoelde ik meer dat niet iedere hobby-crossmotor-sleutelaar er een blok van heeft liggen.......

Weet iemand trouwens hoeveel vermogen zo'n blok std. levert ? zal iig wel meer als 20pk zijn denk....
Sjokske

Zal inderdaad wel een tikfoutje zijn, de diameter van de carburateur bij de meeste 85 cc'tjes is 28 mm.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Rudy
Contacteer:

AB-Tuning schreef::oops:

Bedankt, maar het zal wel een schrijffoutje zijn op die site: 38mm carburateur op een 85cc, ofniet ? :D

Met onbekend bedoelde ik meer dat niet iedere hobby-crossmotor-sleutelaar er een blok van heeft liggen.......

Weet iemand trouwens hoeveel vermogen zo'n blok std. levert ? zal iig wel meer als 20pk zijn denk....
pktje of 26-28 leveren die nieuwere :lol: , iig dat zijn de fabrieksopgave
honda cr80

Sjokske schreef:
AB-Tuning schreef: maar omdat TM blijkbaar een niet echt bekend merk is
Ga jezelf schamen :shock:
De Nederlandse importeur is te vinden op www.tmracing.nl
TM levert al jaar en dag goede en snelle blokken voor karting en complete motoren (vanaf jaren tachtig) voor cross/enduro, waaronder ook 80 cc'tjes.

Suc6 Rmee :idea:
sorry bedoelde het niet zo, maar bedoelde meer over t algemeen dat je meer kawasaki en honda 80cctjes ziet en maar weinig tm 80cc. ik hoop niet dat ik als hondarijder een tm rijder gekwetst heb.
geen honda cr80 meer
stimpie

de 85 cctjes hebben iets van een 28 / 30 pk die nieuwe wel te verstaan
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Plaats reactie