Ik ben van plan om een fatbar te monteren. Lijkt me prettiger dat het stuur wat hoger zit. Die KT-emme(r)tjes hebben een blokje op de kroonplaat zitten waar het stuur weer ingeklemd wordt. Dit blokje zit maar met 1 m8 bout vast in de kroonplaat. Wel handig dat je dan kunt kiezen of je het voorste of het achterste gat gebruikt. Maar de hele handel komt wat hoger te zitten. Dus de krachten worden groter en het stuur zit uitendelijk maar met twee bouten vast.
Twee vraagjes:
Rijdt dat prettig met een iets hoger stuur en tevens die mogelijkheid om je stuur naar voren of achteren te plaatsen?
Is het wel stevig dat systeem van KTM of kan ik beter die ophogers gebruiken die beide gaten in de kroonplaat gebruikt (kan ik alleen stuur niet naar voren of achteren plaatsen).
FATBAR
Moderator: ghulst
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
natuurlijk is het veilig, renthal past dat systeem ook toe bij kroonplaten dus dat moet wel veilig zijn het gaat er maar net om hoeveel geld je wilt uitgeven, die ophogers kosten 38 euro maar wil je het "ktm" systeem dan heb je ook een nieuwe kroonplaat nodig omdat die op een standaard kroonplaat niet passen... voor een renthal kroonplaat (alleen de bovenste) met stuurklemmen betaal je 213 euro het staat natuurlijk wel veel mooier maar je betaald wel 175 euro meer
Rijdt dat prettig met een iets hoger stuur en tevens die mogelijkheid om je stuur naar voren of achteren te plaatsen?
dat is meer iets persoonlijks iedereen heeft zo zijn eige stuurinstellingen... de vraag is: ben jij tevreden met hoe je stuur nu staat? dus als je rechtop staat hang je dan niet te veel voorover, wanneer dat zo is dan is een hoger stuur wel wat prettiger rijden
Rijdt dat prettig met een iets hoger stuur en tevens die mogelijkheid om je stuur naar voren of achteren te plaatsen?
dat is meer iets persoonlijks iedereen heeft zo zijn eige stuurinstellingen... de vraag is: ben jij tevreden met hoe je stuur nu staat? dus als je rechtop staat hang je dan niet te veel voorover, wanneer dat zo is dan is een hoger stuur wel wat prettiger rijden
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
ik heb je bericht nog een keer gelezen maar nu vraag ik me toch wel af over wat voor soort blokje je het hebt... zit dat blokje echt maar met 1 m8 bout vast? want wanneer je dan een flinke ruk aan het stuur geeft draait hij zo los lijkt mij... en bij wat voor ktm heb je dat systeem dan gezien? en was het standaard of heeft de eigenaar er zelf wat aan veranderd?
Bij die ktm's (bijna alle tweedehands SX modellen bij WPM) zit het ophoogblokje maar met 1 bout gemonteerd m6 of m8. (ik was ook verbaasd) Die zit dan in het voorste af achterste gat op de kroonplaat. Het stuur ligt in twee ophoogblokjes en daaroverheen gaan de klemmen. De klem zit met twee bouten in het ophoogblok.
Ik heb wel die ophogers gezien die je los koopt die gebruik maken van beide gaten. Lijkt mij ook het meest logische en meest stevige. De bouten die je normaal gebruikt om je stuur vast te draaien moeten dan wat langer zijn omdat de ophoger onder je stuur zit. Maar dit lijkt mij al een verzwakking van het geheel omdat het stuur hoger/verder van de kroon af komt. Laat staan die oplossing die die KTM's hebben.
Voordeel van die KTM-dingen is dat je je stuur iets naar voren of achteren kunt zetten vanwege de keuzemogelijkheid van gaten.
Ik heb wel die ophogers gezien die je los koopt die gebruik maken van beide gaten. Lijkt mij ook het meest logische en meest stevige. De bouten die je normaal gebruikt om je stuur vast te draaien moeten dan wat langer zijn omdat de ophoger onder je stuur zit. Maar dit lijkt mij al een verzwakking van het geheel omdat het stuur hoger/verder van de kroon af komt. Laat staan die oplossing die die KTM's hebben.
Voordeel van die KTM-dingen is dat je je stuur iets naar voren of achteren kunt zetten vanwege de keuzemogelijkheid van gaten.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
mxrider#28 schreef:ik heb je bericht nog een keer gelezen maar nu vraag ik me toch wel af over wat voor soort blokje je het hebt... zit dat blokje echt maar met 1 m8 bout vast? want wanneer je dan een flinke ruk aan het stuur geeft draait hij zo los lijkt mij... en bij wat voor ktm heb je dat systeem dan gezien? en was het standaard of heeft de eigenaar er zelf wat aan veranderd?
op mijn Ktm exc zit dit ook , werkt prima ..vergeet niet dat een m8 (8.8)boutje een trek kracht van ongeveer 1,5 ton aan kan ... die ruk jij niet uit je kroonplaten
4 strokes only !!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
ik bedoelde eigeluk als je een flinke stuurbeweging naar links of naar rechts maakt, dus niet omhoog of zo
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: za mar 27, 2004 23:04
Wat is nu hét verschil tussen een lage en een hoge fatbar qua rijden?
Ik hep gehoord dat die hogere meer doorveren/absorberen. Verder is dat natuurlijk rijhoogte. Elders op het forum las ik dat je 1,88m bent. Ik zou dus voor die hoge gaan tenzij je veel met je achterste in het zadel blijft zitten natuurlijk
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: za mar 27, 2004 23:04
Kweenie of die passen? Wellicht met de juiste adapters.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R