Zo lang het geen losse keien zijn op een hellingshoek waar je naar beneden glijd kom je eigenlijk met alles wel boven. Je tempo moet alleen anders.
In Nepal op een Hornet 150 met versleten straatbandjes routes genomen die men hier extreem vindt... Gewoon in de 1 of 2, koppeling op laten komen en een beetje gas.
Gister toevallig nog op crossbaan Emmen gezien. Daar zit een stukje Enduro bij met een serieuze hillclimb (lopen gaat vrijwel niet). Paar gasten aan het knooien en lukte niet elke keer. Toen kwam er een snotneus aan op een uit elkaar vallende Tomos brommer op fietsbandjes die gewoon een onnozele aanloop nam en in 1x naar boven rijdt.
Himalayan 450 vs CF Moto 450 MT
Moderator: ghulst
Dus; de Bear is een mooie scrambler als je af en toe ook offroad wilt rijden en niet de ADV look van de Himi wilt?
En anders moet je gewoon een oude Tomos kopen, als ik @Erwin P goed begrijp.
En anders moet je gewoon een oude Tomos kopen, als ik @Erwin P goed begrijp.

Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Zo'n beetje. Er staat nu 3300 km op de teller. Op de Nederlandse TET doet ie het best aardig. Hier speelt de matige bodemspeling niet zo. De kortere veerweg vang je staand maar op en je zal je snelheid iets aan moeten passen. Het helpt dat de in eerste instantie erg stugge achtervering goed losgekomen is. De motor, en het zwaartepunt, is laag voor een off road, dat is ergens ook wel lekker makkelijk. De MRF bandjes doen het verrassend goed (als in: matig, maar ver boven verwachting) off road. Ze slijten wel knetterhard. Voor en achter zijn ze bijna op.
Nog tips voor 60/40 (off/on road) banden in 100/90-19 en 140/80R17? Ik zat aan Pirelli STR's te denken.

Als je 130 accepteert achter wordt de keuze veel groter.
Die STR vind ik een echte drift band. Geen versprongen patroon dus zijwaarts niet gigantisch grip.
Als het heel lang mee moet zijn de K60's (Scout nog wat harder/langer) sowieso betere keuzes.
Vooral in die smalle maten wat meer kleine nopjes dus die vormen zich beter naar een rotsige ondergrond.
Als slijtage niet uitmaakt een Mitas C02 achterop en een Razorback/Proworks achterband voorop. Doet niks op straat, maar wat wen grip in het zand
Die STR vind ik een echte drift band. Geen versprongen patroon dus zijwaarts niet gigantisch grip.
Als het heel lang mee moet zijn de K60's (Scout nog wat harder/langer) sowieso betere keuzes.
Vooral in die smalle maten wat meer kleine nopjes dus die vormen zich beter naar een rotsige ondergrond.
Als slijtage niet uitmaakt een Mitas C02 achterop en een Razorback/Proworks achterband voorop. Doet niks op straat, maar wat wen grip in het zand

Wat er nu op zit zijn str-kopietjes, op zich bevallen ze voldoende, maar je moet geen elandproef op Zand gaan doen inderdaad. Op weg kan je er aardig mee gooien, vandaar ook dat ze zo lomp hard slijten.Erwin P schreef: ↑di jul 15, 2025 09:00 Als je 130 accepteert achter wordt de keuze veel groter.
Die STR vind ik een echte drift band. Geen versprongen patroon dus zijwaarts niet gigantisch grip.
Als het heel lang mee moet zijn de K60's (Scout nog wat harder/langer) sowieso betere keuzes.
Vooral in die smalle maten wat meer kleine nopjes dus die vormen zich beter naar een rotsige ondergrond.
Als slijtage niet uitmaakt een Mitas C02 achterop en een Razorback/Proworks achterband voorop. Doet niks op straat, maar wat wen grip in het zand![]()
Slijten is dus wel een ding, anders zou ik er Annakees Wilds op zetten (Hoewel die wel vrij vlot te warm worden). Ik heb geen zin om elke 3k banden te wisselen. Ik heb de Bear juist gekocht omdat ik de Himi te veel op straat misbruikte waardoor de banden als een malle slijten.
De k60 heb ik op de oude Enfield Bullet liggen. Dat zijn wel echt k.u.t. banden om om te leggen. Op zich wel kanshebbers, maar je mag ietsje meer straat gericht. Ik hou van andere motoren pesten op de dijk (verhard weet ik de gashendel een heel stuk beter te vinden dan onverhard)
Je gaat dan al weer een heel stuk verder richting straat, maar de Avon Trailriders vinden wij erg goed.
Voeren heel goed water af en de groeven zijn net wat dieper en breder dan ze lijken dus pakken ook nog wel redelijk zand.
Zelf op de Stark 2x een SM kartbaan sessie mee gedaan op 19-21' en dat ging echt niet gek. Dus voor je dijken meer dan goed genoeg. Maar in diep zand wil je er wel mee in beweging blijven.
Voeren heel goed water af en de groeven zijn net wat dieper en breder dan ze lijken dus pakken ook nog wel redelijk zand.
Zelf op de Stark 2x een SM kartbaan sessie mee gedaan op 19-21' en dat ging echt niet gek. Dus voor je dijken meer dan goed genoeg. Maar in diep zand wil je er wel mee in beweging blijven.
Kijk, die had ik totaal niet op de radar, maar zien er prima uit. Dank!!Erwin P schreef: ↑di jul 15, 2025 13:51 Je gaat dan al weer een heel stuk verder richting straat, maar de Avon Trailriders vinden wij erg goed.
Voeren heel goed water af en de groeven zijn net wat dieper en breder dan ze lijken dus pakken ook nog wel redelijk zand.
Zelf op de Stark 2x een SM kartbaan sessie mee gedaan op 19-21' en dat ging echt niet gek. Dus voor je dijken meer dan goed genoeg. Maar in diep zand wil je er wel mee in beweging blijven.
De Treckriders zouden iets meer Offroad focus moeten hebben. Maar geen persoonlijke ervaringen mee.
Ik wil iets meer off road georiënteerd, denk ik. De Trekrider kan ik nergens vinden, de trailrider wel. Maar die prijzen. Wat de hel....
https://www.bandenleader.nl/motor-band/ ... 7v-1083464
https://www.grip500.nl/motorband/100-90 ... -gp1009182
Maar er staat een 4000km vakantie op de planning, allemaal verhard, zei het soms slecht verhard. Ik denk dat ik alles met noppen helemaal opfik, dus misschien hiervoor toch nog even de standaard banden nog een keer monteren, als ik die kan vinden....
Oh dat soort prijzen hebben wij nooit betaald. Ze waren iets duurder dan gemiddeld maar dan praat je echt over een tientje meer.
Heb dit forum en draadje uiteindelijk via DuckDuckGo gevonden. Interessant. Ik moet me nog verder inlezen maar ziet eruit als een goed forum. Ben zelf ook aan het dubben over een Himi of de CFmoto. Heb nu een CFmoto 650MT maar wil iets anders voor echt wat avontuurlijkere ritten. Voorkeur ligt momenteel nog bij de Himalayan 450 maar heb de CFMoto zelf nog niet gereden dus kan veranderen. Ga ik nu even verder dit draadje uitspitten en dit forum verder ontdekken.
Ik denk dat je aangenaam verrast zult zijn over het rijgedrag van de CF 450. Hij tokkelt heerlijk in zowel zijn 1 en 2 offroad, dus zonder gas geven, slaat hij niet af. De vering vind ik zowel op de weg als off-road keurig, ik meen Kayaba. Er zijn al diverse rijders die hem op YT heel fors aan de tand hebben gevoeld: geen problemen of mankementen op de langere avonturen, dus behoorlijk betrouwbaar!MrMarcie schreef:Heb dit forum en draadje uiteindelijk via DuckDuckGo gevonden. Interessant. Ik moet me nog verder inlezen maar ziet eruit als een goed forum. Ben zelf ook aan het dubben over een Himi of de CFmoto. Heb nu een CFmoto 650MT maar wil iets anders voor echt wat avontuurlijkere ritten. Voorkeur ligt momenteel nog bij de Himalayan 450 maar heb de CFMoto zelf nog niet gereden dus kan veranderen. Ga ik nu even verder dit draadje uitspitten en dit forum verder ontdekken.
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

Ik denk toch dat het uitendelijk de Himalayan wordt. Dan wel nog dubben of ik tubeless of met binnenband moet kiezen. Ga behoorlijke lange trip, georganiseerd, volgend jaar maken waarbij we in totaal enkele weken slechte wegen e.d. hebben. De organisatie zegt dat iedereen bij hun altijd met tube reed. Is wat voor te zeggen om zelfde te doen als anderen. Maar te weinig verstand van. Lastig die keuzes te maken. We komen namelijk in afgelegen gebieden als Tjadzikistan, Mongolie en Rusland.Noppy schreef: ↑wo aug 13, 2025 14:44MrMarcie schreef:Heb dit forum en draadje uiteindelijk via DuckDuckGo gevonden. Interessant. Ik moet me nog verder inlezen maar ziet eruit als een goed forum. Ben zelf ook aan het dubben over een Himi of de CFmoto. Heb nu een CFmoto 650MT maar wil iets anders voor echt wat avontuurlijkere ritten. Voorkeur ligt momenteel nog bij de Himalayan 450 maar heb de CFMoto zelf nog niet gereden dus kan veranderen. Ga ik nu even verder dit draadje uitspitten en dit forum verder ontdekken.
Ik denk dat je aangenaam verrast zult zijn over het rijgedrag van de CF 450. Hij tokkelt heerlijk in zowel zijn 1 en 2 offroad, dus zonder gas geven, slaat hij niet af. De vering vind ik zowel op de weg als off-road keurig, ik meen Kayaba. Er zijn al diverse rijders die hem op YT heel fors aan de tand hebben gevoeld: geen problemen of mankementen op de langere avonturen, dus behoorlijk betrouwbaar!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Welkom en mooie trip voor de boeg!
Het is een mooi forum, maar voor het mooie nog net niet actief genoeg, maar daar kunnen we natuurlijk verandering in brengen met mooie reisverhalen zoals die van jou.
Mijn voorkeur is binnenband, dit ivm dat die gewoon beter werken bij lagere drukken. Wat op zich het mooiste is is een binnenband op een tubeless velg. Dan dichten de velg/band ook aardig goed af en sta je vaak niet gelijk helemaal stil bij een lekke binnenband omdat toch veel lucht er in blijft.
Ook adviseer ik om te zorgen dat je een smalle velg hebt waar smalle banden op passen. Je rijdt weliswaar georganiseerd dus minder een probleem voor jou, maar minder rijke landen rijden minder brede banden. Scheur je een wang er compleet uit is vervanging zoeken een stuk makkelijker als het iets is wat lokaal gebruikt wordt.
Wat dat aangaat zaten motoren zoals de Transalp etc heel goed met 130-17 achter. Dat is een maat die veel gebruikt wordt wereldwijd. Een 150-18 is veel lastiger zoeken in landen waar locals geen ADV motoren rijden.
Het is een mooi forum, maar voor het mooie nog net niet actief genoeg, maar daar kunnen we natuurlijk verandering in brengen met mooie reisverhalen zoals die van jou.
Mijn voorkeur is binnenband, dit ivm dat die gewoon beter werken bij lagere drukken. Wat op zich het mooiste is is een binnenband op een tubeless velg. Dan dichten de velg/band ook aardig goed af en sta je vaak niet gelijk helemaal stil bij een lekke binnenband omdat toch veel lucht er in blijft.
Ook adviseer ik om te zorgen dat je een smalle velg hebt waar smalle banden op passen. Je rijdt weliswaar georganiseerd dus minder een probleem voor jou, maar minder rijke landen rijden minder brede banden. Scheur je een wang er compleet uit is vervanging zoeken een stuk makkelijker als het iets is wat lokaal gebruikt wordt.
Wat dat aangaat zaten motoren zoals de Transalp etc heel goed met 130-17 achter. Dat is een maat die veel gebruikt wordt wereldwijd. Een 150-18 is veel lastiger zoeken in landen waar locals geen ADV motoren rijden.
Welkom hier, ik ben wel benieuwd wat voor trip je gaat maken, welke organisatie?MrMarcie schreef: ↑di aug 26, 2025 22:57 Ik denk toch dat het uitendelijk de Himalayan wordt. Dan wel nog dubben of ik tubeless of met binnenband moet kiezen. Ga behoorlijke lange trip, georganiseerd, volgend jaar maken waarbij we in totaal enkele weken slechte wegen e.d. hebben. De organisatie zegt dat iedereen bij hun altijd met tube reed. Is wat voor te zeggen om zelfde te doen als anderen. Maar te weinig verstand van. Lastig die keuzes te maken. We komen namelijk in afgelegen gebieden als Tjadzikistan, Mongolie en Rusland.
Groeten Roel
Met Motortrails.nlRO86 schreef: ↑ma sep 08, 2025 08:29
Ik denk toch dat het uitendelijk de Himalayan wordt. Dan wel nog dubben of ik tubeless of met binnenband moet kiezen. Ga behoorlijke lange trip, georganiseerd, volgend jaar maken waarbij we in totaal enkele weken slechte wegen e.d. hebben. De organisatie zegt dat iedereen bij hun altijd met tube reed. Is wat voor te zeggen om zelfde te doen als anderen. Maar te weinig verstand van. Lastig die keuzes te maken. We komen namelijk in afgelegen gebieden als Tjadzikistan, Mongolie en Rusland.
Welkom hier, ik ben wel benieuwd wat voor trip je gaat maken, welke organisatie?
Ik gok dat je dan met de Himalayan best goed zou kunnen zitten in die landen. Ik zou zeker voor de tubeless wielen gaan en dan een binnenband er in steken, of bij je hebben. Als je tubeless rijdt en een sealant in de band hebt zitten, dan rij je de meeste kleine lekjes wel weer dicht en kun je door. Komt er echt een jaap in je band, dan kun je alsnog een tube steken. Maar dat zou ik denken en dat is puur theoretisch. 

Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Heb/had de keuze voor de Himi gemaakt met tubed banden. Helaas wil de dealer mijn motor (CFmoto) niet inruilen of alleen tegen een hele lage prijs. Dus nu in proces om te zien of ik die via een CFmoto dealer of ander kanaal voor een redelijke prijs kwijt kan. Daarna kan ik pas de Himi kopen.ghulst schreef: ↑do sep 11, 2025 10:50 Ik gok dat je dan met de Himalayan best goed zou kunnen zitten in die landen. Ik zou zeker voor de tubeless wielen gaan en dan een binnenband er in steken, of bij je hebben. Als je tubeless rijdt en een sealant in de band hebt zitten, dan rij je de meeste kleine lekjes wel weer dicht en kun je door. Komt er echt een jaap in je band, dan kun je alsnog een tube steken. Maar dat zou ik denken en dat is puur theoretisch.![]()
Denk dat je bij een CFmoto dealer, zoals in Dordrecht, een prima inruilprijs zult krijgen als je bijvoorbeeld de CF 450 zou nemen. Ik zou gewoon ff bellen en dat checken. Daarna bepalen of je dat Himi plan wel wilt doorzetten?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

Ik heb voor aankomende week afspraak met CFmoto dealer. Kijken wat er mogelijk is. De 450MT gereden en die is erg leuk maar niet voor mij bij deze reis. Misschien voor als ik weer terug ben. Want krijg er wel een big smile van.Noppy schreef: ↑vr sep 12, 2025 19:59 Denk dat je bij een CFmoto dealer, zoals in Dordrecht, een prima inruilprijs zult krijgen als je bijvoorbeeld de CF 450 zou nemen. Ik zou gewoon ff bellen en dat checken. Daarna bepalen of je dat Himi plan wel wilt doorzetten?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Goede keus 
Ik merk dat ik de Himi alleen maar beter en beter vind worden (en het startpunt was al zo goed) hoe langer ik er op rij. Zeker op de weg voelt het alsof ik vergroeid ben met de motor.
De Bear..... Ik heb net 5200km op dat ding gereden.


Daar zat ook off road bij:


En een hoop alpenpassen

Alleen vrijwel geen snelwegen.
Ik denk dat ik nu een menig mag hebben over die motor. Ik begin met het positieve:
- De standaard banden (MRF, niet los te krijgen, staan niet eens op de website van de fabrikant) hebben mijn verwachtingen ver, ver overtroffen. Ik heb ze in Tjechië bij 5000 km gewisseld. Er zat toen wel ene paar duizend km in, maar we waren daar een paar dagen en ik vermoedde dat ze het einde van de reis niet zouden halen. Ik heb ze gewisseld voor Michelin Annakee Adventures. tov de adventures had het achterwiel off road verassend genoeg (gezien het profiel) iets minder tractie. Maart verder off road, op de weg en op een natte weg: Meer grip. 4000km verder zijn de adventures nu al op... dus de slijtage van de standaard banden was ook echt niet slecht. Ver, ver boven verwachting dus
- Net als op de Himi is de tripperdash echt heerlijk. Lekker relaxed met een knopje op je controles door de muziek skippen en als je onderweg een supermarkt, tankstation, camping of hotel hebt gevonden, dan staat die in no time helder op je scherm voor je neus (ik haat de adresinvoer van mijn Garmin XT).
- Vermogen is voldoende
- Zadel is standaard comfortabel genoeg
- De motor is veel beter off road dan reviewers beweren. Geen flauw idsee waar dat vandaan komt. Nee, het is geen endura, maar de rotspaadjes in de alpen gingen, rekinghoudend met bodemspeling, echt prima. Los van het gewicht is het blok echt onwijs bruikbaar of road. Diep zand zou ik wle vermijden, zeker met de banden die ik gehad heb.
- De motor rijdt heel erg makkelijk, je kan je aandacht volledig richten op om je heen kijken.
Negatief..
- OM met de laatste positieve meteen als negatief te starten: De motor daagt je niet echt uit. Ik snap echt niet waarom mensen het blok als karaktervol omschrijven. Blok pakt heel vroeg op en trekt heel soepel door. Dat is prettig, maar niet uitdagend en zeker niet 'karakter'.
- Sturen is een groot minpunt. Echt gooien en smijten kan je niet, deels door het gewicht (214kg!) en deels door de geometrie (relatief lui). Hang je eenmaal in de bocht, dan heeft de fiets behoorlijk de neiging de buitenbocht op te zoeken. Ik bleef steeds een paar decimeter verder naar buiten uitkomen dan ik zou willen. Dit is een scherp contrast met de Himi die ik echt op de millimeter kan sturen.
- De algehele bouwkwaliteit is gewoon niet voldoende. Deze fiets past biuj de reputatie die Enfield heeft. Als de motor 6000/6500 had gekost: prima. Maar dat kost ie niet.
- Geen middenbok. Hoe de hel moet ik bij en 214 kg fiets op binnenbanden een lekke band gaan fixxen in het veld?
- De zijstandaard is erg kort. De moto staat erg schuin. Onhandig bij onderhoud/schoonmaken, irritant bij krap parkeren, een camping of wanneer je lang op de fiets zit te wachten (we deden bijvoorbeeld om en om de inkopen bij de supermarkten).
Betrouwbaarheid:
Bij de 5200 km is alleen de USB poort stuk gegaan. Dat was tot gisteren, met in totaal 9200km, het enige. Gisteren was de eerste rit na de vakantie. Bij die rit brak een gietstuk van de versnelling door midden en stond ik op een dijkje in de zesde versnelling. Met de snelheid van onderdelenlevering van Enfield hou ik er rekening mee dat ik minimaal 3 maanden zonder motor zit, 5 maanden zou me niet verbazen.
Heel veel problemen zijn dat niet. Aan de andere kant: de 19 jaar oude Guzzi van mijn vrienndin met 80.000 km op de teller heeft dezelfde rit volledig foutloos gedaan.

Is het een slechte fiets? Nee. Is het een leuke fdiets om te rijden: Ja. Maar met maar een klein beetje meer moeite had Enfield er iets veel beters van moeten maken voor dat geld en dat irriteert. Het voelt als goedkoop scoren voor RE.

Ik merk dat ik de Himi alleen maar beter en beter vind worden (en het startpunt was al zo goed) hoe langer ik er op rij. Zeker op de weg voelt het alsof ik vergroeid ben met de motor.
De Bear..... Ik heb net 5200km op dat ding gereden.


Daar zat ook off road bij:


En een hoop alpenpassen

Alleen vrijwel geen snelwegen.
Ik denk dat ik nu een menig mag hebben over die motor. Ik begin met het positieve:
- De standaard banden (MRF, niet los te krijgen, staan niet eens op de website van de fabrikant) hebben mijn verwachtingen ver, ver overtroffen. Ik heb ze in Tjechië bij 5000 km gewisseld. Er zat toen wel ene paar duizend km in, maar we waren daar een paar dagen en ik vermoedde dat ze het einde van de reis niet zouden halen. Ik heb ze gewisseld voor Michelin Annakee Adventures. tov de adventures had het achterwiel off road verassend genoeg (gezien het profiel) iets minder tractie. Maart verder off road, op de weg en op een natte weg: Meer grip. 4000km verder zijn de adventures nu al op... dus de slijtage van de standaard banden was ook echt niet slecht. Ver, ver boven verwachting dus
- Net als op de Himi is de tripperdash echt heerlijk. Lekker relaxed met een knopje op je controles door de muziek skippen en als je onderweg een supermarkt, tankstation, camping of hotel hebt gevonden, dan staat die in no time helder op je scherm voor je neus (ik haat de adresinvoer van mijn Garmin XT).
- Vermogen is voldoende
- Zadel is standaard comfortabel genoeg
- De motor is veel beter off road dan reviewers beweren. Geen flauw idsee waar dat vandaan komt. Nee, het is geen endura, maar de rotspaadjes in de alpen gingen, rekinghoudend met bodemspeling, echt prima. Los van het gewicht is het blok echt onwijs bruikbaar of road. Diep zand zou ik wle vermijden, zeker met de banden die ik gehad heb.
- De motor rijdt heel erg makkelijk, je kan je aandacht volledig richten op om je heen kijken.
Negatief..
- OM met de laatste positieve meteen als negatief te starten: De motor daagt je niet echt uit. Ik snap echt niet waarom mensen het blok als karaktervol omschrijven. Blok pakt heel vroeg op en trekt heel soepel door. Dat is prettig, maar niet uitdagend en zeker niet 'karakter'.
- Sturen is een groot minpunt. Echt gooien en smijten kan je niet, deels door het gewicht (214kg!) en deels door de geometrie (relatief lui). Hang je eenmaal in de bocht, dan heeft de fiets behoorlijk de neiging de buitenbocht op te zoeken. Ik bleef steeds een paar decimeter verder naar buiten uitkomen dan ik zou willen. Dit is een scherp contrast met de Himi die ik echt op de millimeter kan sturen.
- De algehele bouwkwaliteit is gewoon niet voldoende. Deze fiets past biuj de reputatie die Enfield heeft. Als de motor 6000/6500 had gekost: prima. Maar dat kost ie niet.
- Geen middenbok. Hoe de hel moet ik bij en 214 kg fiets op binnenbanden een lekke band gaan fixxen in het veld?
- De zijstandaard is erg kort. De moto staat erg schuin. Onhandig bij onderhoud/schoonmaken, irritant bij krap parkeren, een camping of wanneer je lang op de fiets zit te wachten (we deden bijvoorbeeld om en om de inkopen bij de supermarkten).
Betrouwbaarheid:
Bij de 5200 km is alleen de USB poort stuk gegaan. Dat was tot gisteren, met in totaal 9200km, het enige. Gisteren was de eerste rit na de vakantie. Bij die rit brak een gietstuk van de versnelling door midden en stond ik op een dijkje in de zesde versnelling. Met de snelheid van onderdelenlevering van Enfield hou ik er rekening mee dat ik minimaal 3 maanden zonder motor zit, 5 maanden zou me niet verbazen.
Heel veel problemen zijn dat niet. Aan de andere kant: de 19 jaar oude Guzzi van mijn vrienndin met 80.000 km op de teller heeft dezelfde rit volledig foutloos gedaan.

Is het een slechte fiets? Nee. Is het een leuke fdiets om te rijden: Ja. Maar met maar een klein beetje meer moeite had Enfield er iets veel beters van moeten maken voor dat geld en dat irriteert. Het voelt als goedkoop scoren voor RE.