Na een korte uitleg mochten we beginnen. Er zitten 5 modi qua power op waarbij stand 5 de max power geeft van 80pk. We begonnen in stand 3, wat ca. 40pk is en dat zou vergelijkbaar moeten zijn met een gemiddelde enduro motor met verbrandingsmotor. Niet dus... de lineaire power en de volle torq die uit de Stark komt is niet te vergelijken met een verbrandingsmotor. Ik rij momenteel zelf een 250 2-takt die best angstig veel power kan geven maar deze powerdistributie is niet-lineair en heeft altijd even tijd nodig, hoe weinig ook, om in de juiste powerband te komen. De Stark heeft daar geen last van... gas open is directe power op vol vermogen van de modus (3) en volle koppel.
Dit ding rijdt als een mountainbike. Mocht je hopen dat je niet gaat zweten omdat je niet hoeft te trappen dan heb ik slecht nieuws voor je. Dit ding pusht je naar je limiet en je wilt maar één ding: harder en sneller. Wat was ik blij dat ik de remhendels van mijn MTB al had omgedraaid twee jaar geleden waardoor ik nu eigenlijk niet hoefde te wennen aan een achterrem links op het stuur en een voorrem rechts, zeker omdat het voelt als een MTB en niet per sé als een normale enduro motor. Hierdoor mis je de achterrem ook niet alhoewel ik een aantal keren na en sprong met een korte bocht naar rechts daarachter uit een soort van "muscle memoty" toch vergeefs met mijn rechtervoet naar de achterrem zocht... Schakelen hoeft ook niet. Het ontbreken van een schakelpook voor de linkervoet en een rem voor de rechtervoet maakt dat je in alle omstandigheden de voeten op de ideale manier op de steps hebt, goed aansloten kunt blijven op je frame en derhalve altijd je gewicht op de juist plek hebt. Dit maakt dat je, althans ik in ieder geval, sneller kunt rijden omdat je echt iets meer controle hebt. Immers, verplaats je je voet omdat je moet schakelen of remmen, is de balans in de motor net iets anders en voelt net iets minder comfortabel. Ik had nu het idee dat ik iets meer "in control" was.
Springen en boomstammen gaat ook prima. De accu zit laag (en niet hoog zoals bij de Freeride) waardoor je niet het gevoel hebt dat die 120 kg weegt, wat overigens ongeveer hetzelfde gewicht is als een 525 KTM uit 2008. Door de directe power kun je ook prima je voorwiel liften om een boomstam te pakken.
Ik heb in het bos en op het baantje ook nog modi 1 en 2 geprobeerd en voor het korte technische werk eigenlijk ook wel prima; acceleratie is iets minder uit een bocht op een recht stuk bijvoorbeeld maar nog steeds best prima. Voor een lange dag rijden wou je voor technisch werk prima met modus 1 of 2 uit de voeten kunnen want dat scheelt immers energie -> langere rijtijd. Modus 5 met 80 PK heb ik op het asfalt geprobeerd en dat is bizar. Vol gas weg moet je ongeveer op het stuur zitten anders lig je eraf met een backflip. Een overbodige feature voor amateur rijders zoals ik als je niet klimt in Roemenië of op het asfalt rijdt (misschien is het daar handig). In offroad zie ik mij dit niet gebruiken in ieder geval.
Knipperlichten voor en achter zijn netjes verwerkt en het geheel ziet er strak uit. Ik weet niet helemaal zeker of het allemaal heel blijft als je deze hetzelfde behandel als ik mijn KTM 250 behandel. Maar dat is een beetje een gevoel. De vering is ok, maar persoonlijk zou ik hier wel iets mee doen (doe ik overigens met alle motoren).

Al-met-al een een leuke ervaring en ik was echt wel onder de indruk van dit ding. Ook leuke bijkomstigheid: je hoeft geen oordoppen in (tenzij je 80 op de weg gaat rijden).
De prijs is alleen wat minder prachtig, maar dat komt ook gedeeltelijk omdat de overheid heeft besloten dat er 1900 euro BPM betaald moet worden, wat vreemd is omdat je geen CO2 uitstoot. Er lopen kennelijk nog discussies hierover.
Prijzen:
80pk versie (niet nodig zeg ik) EUR 16.000
60pk versie: 14.900