Het was druk bij de start, de rit was volgeboekt en ook aardig wat bezoekers uit Duitsland. Aangezien er meerdere routes uitgezet zijn, kom je onderweg niet veel deelnemers tegen.
Dit jaar maar eens met een papieren roadbook geprobeerd. Ik had in het verleden ook eens een rit gereden met zo'n fiets-route-rol op het stuur op mijn oude AT, maar toen was ik de 'gids' van een groepje en was het bij elke bocht even wachten totdat de groep weer compleet was en daarom kon ik rustig stilstaand de rol opschuiven en de volgende afslag bestuderen.
Nu merkte ik pas hoe intensief het is als je solo rijdt met een elektrisch roadbook. Doordat je meestal in het terrein rijdt is het lastig om de volgende afslag te bustuderen op de roadbook, terwijl je ook moet opletten dat je niet in een kuil of zoiets rijdt en je daarbij ook nog de tripmeter in de gaten moet houden. In ieder geval haalt het de snelheid er wel een beetje uit. Groot verschil met tracks rijden op de GPS in ieder geval. In de roadbook volgden de situaties elkaar snel op, vaak maar 200 - 300 m en dat is zo voorbij als je niet oplet. Natuurlijk ook soms fout gereden, ik weet niet waarom, maar het roadbook gaf aan 'single track rechtdoor', toch op de een of andere manier ben ik met de bocht mee het zandpad blijven volgen, of, nog erger: roadbook gaf aan 'linksaf' en ik ging 'rechtsaf', blijkbaar ben je toch te druk met andere zaken (zoals sturen bijvoorbeeld) wat ten koste gaat van de alertheid die hoort bij roadbook rijden. Vorig jaar had ik een Tripy, tja, dat rijdt eigenlijk net zo makkelijk als een GPS track, papieren roadbook vergt duidelijk andere vaardigheden.
Een mooie ervaring in ieder geval, het was een mooie rit, veel technische stukken, bijna alles onverhard, hele dag genieten dus.