Offroad met de caravan maar dan wel met noppen

Vertel hier jouw verhalen van reizen. Reisverslagen, handige links, tips, nieuwtjes, reisorganisaties, hier kun je het kwijt.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
goofys

Na jaren de Spaanse, Catalaanse en Zuid-Franse bergen en bossen te hebben bezocht met de motor en auto met dektent zagen we in Engeland op een camping een offroad caravan. Omdat het vorig voorjaar in 2024 verschrikkelijk koud was hadden we het een beetje gehad met dat kleine tentjes gedoe.
Terug thuis en ontdooit opzoek naar een caravan. Daar we al snel zagen dat er een kopen bijna een extra hypotheek op je huis vraagt op zoek naar huur. Via een dealer kwamen we bij iemand terecht die als particulier hun caravan verhuurt. Een Lifestyle Camper X-line. Die X doet het `m natuurlijk.
Na voorzichtig informeren of we het karretje ook door de Pyreneeën over onverharde paden mochten trekken (Dat doen wij ook was het antwoord) was de afspraak snel gemaakt. Twee weken huur in september.
Het ei van Columbus? Ja en nee.
Pro: Een aanhanger sleep je met de juiste auto werkelijk overal mee naar toe. De keuken die altijd stand-by is is fantastisch. Het bed geweldig, maar dat is in de dektent ook zo. Als het koud en nat is lekker warm en droog. Ziet er super gaaf uit en altijd aanspraak. Veel bagageruimte. Vaste luifel.
Contra: Wat we dachten om even binnen te zitten bij slecht weer doe je niet blijkt, je moet net als bij een tentje op de bed liggen. Als het warm is veel te heet. In Spanje een week met de deuren open geslapen. Veeeeel te duur. Achteruit rijden is natuurlijk een uitdaging. Bij de bakker een broodje halen is even plannen op de parking, bij elkaar 10m

In september 2024 dus naar Catalunya naar vrienden die op een masia wonen in de heuvels bij Lloret de Mar, een stukje roadbook van Vibraction.org en een stukje TET (ja dat kan) in de buurt van Millau. In Llorett staat nog een DRZ400s maar die ga ik waarschijnlijk later hier te koop aanbieden.

Lloret de Mar.
Afbeelding
Mas Pedrosa

Afbeelding

Afbeelding
De heuvels achter Lloret de Mar

Afbeelding
Als je goed kijkt Lloret by night

Haut Languedoc (roadbook Vibraction)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Cadi

Afbeelding

Die wil je niet naast je huis of zelfs in de buurt

Afbeelding
Zo kan het ook

TET (Frankrijk sectie 12)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ja wat dan te doen met de ouwe lijven? We denken een goed compromis te hebben gevonden in een tenttrailer.

Afbeelding

Onze Campwerk Offroader II, hier nog op de Afsluitdijk. Windkracht 8 kan hij in iedergeval hebben.
Spijker

Mooi verhaal. Het blijft toch zoeken naar het ideale compromis. Contradictio in terminis….
Met mijn vrouw en kinderen reis ik ook 4x4 met daktent. Superleuk
Tot je op een mooie plek staat en besluit toch nog twee nachtjes te blijven. Dan mag papa de rugzak op en een wandelingetje maken…
Jij koppelt af en gaat fluitend wat lekkers halen. ;)
goofys

@Spijker Grappig dat je dat nu zo zegt want dat is een verschrikkelijk groot nadeel van een daktent wat we nu opgelost hebben. Was ik even vergeten.
Erwin P

Daarvoor hebben wij nou 2 Enduro's in de camper/bus :wink:
mmrizio

Als ik jullie combinatie zie, moet ik meteen denken aan zo'n afzetcamper voor in de laadbak. De caravan past er al bijna in :-)
Is dat niets?
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
ghulst
Site Admin
Contacteer:

Ik heb die caravans vaak gezien, maar ik heb ze altijd wat lastig gevonden. Ze zijn te klein om een echte caravan te zijn, maar wel weer lekker om spullen in mee te nemen. Wat ik in de foto’s ziet kunnen de meeste caravans waarschijnlijk ook wel aan. KIP heeft ook een Shelter outback die wel wat hoger is, waardoor je binnen kunt zitten en met een klapdak, waardoor hij ook niet heel hog is. Wel met een huisaccu, waardoor je de koelkast wel aan kunt laten in de middle of nowhere. (https://kipcaravans.nl/nl/shelter/outback/)
Een kar met daktent is ook wel leuk. Toen ik dat zag, zat ik te denken dat ook wel bovenop een motortrailer zou kunnen. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
goofys

De afzetunit waar een hefdak op zit kost €45000, zonder hefdak zijn ze te hoog.
Zo'n Kip kan echt niet over die paden. Is wel een leuk ding als we nog ouder zijn.
Een kar met een daktent hebben ook overwogen maar dat heeft niet veel meerwaarde. Onze nieuwe is een Campwerk Economy offroader. Dat is een volwaardige tent eventueel met luifel en voortent en een serieus onderstel.
Leo d H

Beetje off topic maar zag dat je Vibraction roadbook gebruikte. Welk systeem hanteren die, bolletje-pijltje of anders? Even op de site gekeken maar daar word ik niet wijzer, alleen dat je op papier of e-book kunt bestellen.
goofys

Afbeelding

Bolletje-pijltje. Goede kwaliteit, niet goedkoop.
Wel leuk dat de bijrijder ook wat te doen heeft.
Ik heb er ook wel op de rol op de motor gereden.
Moet je wel even kopiëren en plakken.
blackSP

Tof en een mooie trip!
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Plaats reactie