Mooooi!! Benieuwd of KTM in Utrecht op de motorbeurs zal hebben? Dit is toch echt wel een allroadwaardige motorfiets!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
KTM 390 enduro R
Moderator: ghulst
In principe is het meeste gewoon bekende tech. Frame is praktisch gelijk aan de Duke, blok wordt al jaren gebruikt, vering hetzelfde verhaal. Opzich heeft de techniek geen slecht verleden.
Ze worden gebouwd bij Bajaj in India, die blijft echt wel overeind. ALS KTM valt drukken ze er gewoon een andere sticker op. Al denk ik dat zo'n grote naam als KTM gewoon gered danwel overgenomen wordt.
Sowieso vind ik de hele nieuwe 390 range goed geslaagd van wat ik zo kan zien. De ADV eindelijk met niet meer voorover gebogen pedalen, met gespaakte 18-21 set en gewoon in zijn geheel meer ADV.
De SM gewoon een lekker dikke SM.
In principe is deze Enduro wel exact waar de markt jaren om heeft gevraagd. Een straatblok in een capabele Enduro setup. Nu kijken of mensen het ook meenden.
Edit:
Zo te zien kost hij €7.550. Met de 2024 Honda CRF300L op €7.299 zou je zeggen dat van die laatste nooit meer 1 verkocht wordt.
Zelfde gewichtsklasse, bijna dubbel zoveel vermogen, vering van een andere planeet en waarschijnlijk veel logischer gebouwd mbt onderoud etc.
Ktm schittert helaas al jaren door afwezigheid op de beurs, alleen arie molenaar staat er altijd met zijn voorraad (weg en allroad) ktm's. Ik denk niet dat deze 390 er al tussen staat.Noppy schreef:Mooooi!! Benieuwd of KTM in Utrecht op de motorbeurs zal hebben? Dit is toch echt wel een allroadwaardige motorfiets!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk
Jammer! Maar met veel genoegen denk ik terug aan mijn Kantelberg met 390 cc KTM-blokje. Oerbetrouwbaar dat ding en voor een recreant als ik perfect vermogen en kantelbaarheid! Maar ja, 7kw en heel makkelijk te ontkurken. Dit is een E5+ ding en dat zou wel eens een berg aan storingen kunnen geven voor ons doel / type gebruik?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Noppy op wo jan 22, 2025 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is gewoon het blok dat we al jaren kennen. Door de regel erg betrouwbaar, alleen staan ze net als alle moderne motoren aardig arm.Noppy schreef: ↑wo jan 22, 2025 09:50 Jammer! Maar met veel genoegen denk ik terug aan mijn Kantelberg met 390 cc KTM-blokje. Per betrouwbaar dat ding en voor een recreant als ik perfect vermogen en kantelbaarheid! Maar ja, 7kw en heel makkelijk te ontkurken. Dit is een E5+ ding en dat zou wel eens een berg aan storingen kunnen geven voor ons doel / type gebruik?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Kwa sensoren zit er motorisch denk ik niet veel meer aan dan bij de injectie fietsen van begin 2000. Daar klaagt ook zelden meer iemand over natuurlijk.
Ik denk dat dit motoren zijn die we van KTM in de komende jaren wel wat meer mogen verwachten. Niet de vooruitstrevende technische dingen, maar gewoon bekend blok in goed frame met nette vering. Dat levert geld op. Bajaj is een van de grote schuldeisers in het hele verhaal en heeft ook een 48% belang in de Pierer groep. Dus die sticker hoeft niet te veranderen.
Ik ben benieuwd wat het gaat doen. Als ze hem inderdaad voor 7550 in de markt gaan zetten, dan komt hij ook op het prijsniveau van de CF Moto 450MT, de Himalayan etc. te staan. Mooie tijden.
Ik ben benieuwd wat het gaat doen. Als ze hem inderdaad voor 7550 in de markt gaan zetten, dan komt hij ook op het prijsniveau van de CF Moto 450MT, de Himalayan etc. te staan. Mooie tijden.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Voor dat bedrag staat hij wel op de site, dus ik ga er vanuit dat hij dat ook gaat kosten
https://www.ktm.com/en-nl/models/dual-s ... duror.html
Zou heel slim van ze zijn om de komende jaren wat meer ''old-tech'' op de markt te zetten die nog wel net meer upspec is dan de concurrentie. Je gaat immers naar KTM voor de performance.
Ook verwacht ik komende jaren heel veel omgekeurde Euro 5 machines. Er staan er blijkbaar zo'n 150.000 onverkoopbaar te zijn. Echter is het verschil natuurlijk niet gigantisch tussen Euro 5 en Euro 5+. Kan soms zo simpel zijn als software, een andere gaskleppenhuis of uitlaat oid. In plaats van door de shredder te trekken kan ik me best voorstellen dat ze een goedkeurde aanpak opstellen en al die motoren de komende paar jaar een modernisatie geven. Op die manier hou je je volk aan het werk (en dus kennis behouden, heel belangrijk) gedurende de tijd dat je eigenlijk niks nieuws wilt bouwen.
Op die manier leveren machines die eigenlijk geld zouden moeten kosten toch nog wat op met minimale investering.
Een gasklephuis wisselen is voor ons een flinke klus. Als je er per werknemer een paar duizend doet (op nieuwe motoren) kom je op een meerdere per uur tempo.
https://www.ktm.com/en-nl/models/dual-s ... duror.html
Zou heel slim van ze zijn om de komende jaren wat meer ''old-tech'' op de markt te zetten die nog wel net meer upspec is dan de concurrentie. Je gaat immers naar KTM voor de performance.
Ook verwacht ik komende jaren heel veel omgekeurde Euro 5 machines. Er staan er blijkbaar zo'n 150.000 onverkoopbaar te zijn. Echter is het verschil natuurlijk niet gigantisch tussen Euro 5 en Euro 5+. Kan soms zo simpel zijn als software, een andere gaskleppenhuis of uitlaat oid. In plaats van door de shredder te trekken kan ik me best voorstellen dat ze een goedkeurde aanpak opstellen en al die motoren de komende paar jaar een modernisatie geven. Op die manier hou je je volk aan het werk (en dus kennis behouden, heel belangrijk) gedurende de tijd dat je eigenlijk niks nieuws wilt bouwen.
Op die manier leveren machines die eigenlijk geld zouden moeten kosten toch nog wat op met minimale investering.
Een gasklephuis wisselen is voor ons een flinke klus. Als je er per werknemer een paar duizend doet (op nieuwe motoren) kom je op een meerdere per uur tempo.
De schredder gaan ze zeker niet in. Daar hebben ze te veel waarde voor. De oplossing die het minst oplevert is uit elkaar halen en de onderdelen verkopen. Maar er zijn nog genoeg landen waar Euro 5 geen probleem is, dus dan kun je ze daar weer verkopen. Upgraden kan misschien wel, maar ik denk niet dat ze daar heel veel aandacht aan willen besteden. We zullen zien. Dit ziet er wel goed uit.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Ik doelde op de toekomst van KTM. Met de techniek zit het wel goed...
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
'21 KTM 690 Enduro
Dat merk valt echt niet zomaar om. Dat wordt sowieso gekocht. Deze fietsen worden bij Bajaj gemaakt welke ook 1 van de grootste aandeelhouders en schuldeisers is. Als KTM zou omvallen gaat Bajaj wel door met deze fietsen. Onderdelen voorzieningen ben ik niet zo bang voor.
Anders krijg je hem niet op A2. Je zit ook met max 0,2kW per kg.
Daarbij is hij ook de helft goedkoper en dat vind je weer in materiaal natuurlijk.
Daarbij is hij ook de helft goedkoper en dat vind je weer in materiaal natuurlijk.
Goedkoop - Licht - Snel
Kies een combinatie van jouw twee beste opties. Drie kan niet.
Kies een combinatie van jouw twee beste opties. Drie kan niet.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Deze motoren hebben op een beurs in India gestaan en er zijn redelijk wat youtube videos van die beurs te vinden. Wat me daarbij opvalt is dat ze er van een paar meter afstand erg goed uit zien, maar close up vond ik ze heel erg goedkoop/plastikig overkomen.
Ik heb vorig jaar testgereden op de 450MT en de nieuwe Himalayan. Over beide erg enthousiast. Voor een keuze gemaakt te hebben ook overwogen om te wachten op de BMW 450 GS, deze KTM en de Aprilia die eraan lijkt te komen. Uiteindelijk de Himalayan gekocht, die past mij net iets beter dan de MT. Indoen gewenst kan ik wel een keer een vergelijk schrijven. De onduidelijkheden over KTM als merk en de goedkope uitstraling van dichtbij waren mijn redenen om hier niet op te wachten. De BMW gaat veel te klein zijn voor mij, de Aprilia kan nog heel lang duren en kan altijd nog.
Ik heb vorig jaar testgereden op de 450MT en de nieuwe Himalayan. Over beide erg enthousiast. Voor een keuze gemaakt te hebben ook overwogen om te wachten op de BMW 450 GS, deze KTM en de Aprilia die eraan lijkt te komen. Uiteindelijk de Himalayan gekocht, die past mij net iets beter dan de MT. Indoen gewenst kan ik wel een keer een vergelijk schrijven. De onduidelijkheden over KTM als merk en de goedkope uitstraling van dichtbij waren mijn redenen om hier niet op te wachten. De BMW gaat veel te klein zijn voor mij, de Aprilia kan nog heel lang duren en kan altijd nog.
Het plastic hoort er ook goedkoop uit te zien, dat is het nl ook! Bij KTM beschouwd men plastic ook als slijtage deel en daar ben ik het wel mee eens
Ik ben wel benieuwd naar je vergelijk @Miob. Zeker omdat ik de afweging tussen de Himalayan en de 450MT ook wel in mijn hoofd heb zitten. Ik neig op dit moment meer naar de MT, maar heb de Himalayan nog niet gereden.
En eens met @Erwin P dat plastic helemaal nog niet zo vervelend is. Dan is het ook goedkoop om te vervangen als je een keer de grond knuffelt. En dat is niet onvoorstelbaar.
En eens met @Erwin P dat plastic helemaal nog niet zo vervelend is. Dan is het ook goedkoop om te vervangen als je een keer de grond knuffelt. En dat is niet onvoorstelbaar.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Ik heb de reactie van @Miob even in een nieuw topic gezet: https://board.noppenforum.nl/viewtopic.php?t=15249 omdat dat een mooie vergelijking van de CF Moto en de Himalayan is. Laten we hier de discussie over de KTM voortzetten.
Oh, daarmee is natuurlijk ook de opmerking van Miob verplaatst dat hij het plastic gewoon echt niet mooi vindt. Dat is een prima onderbouwing. Ik heb het nog niet gezien, dus ik onthou mezelf even van stemming.
Oh, daarmee is natuurlijk ook de opmerking van Miob verplaatst dat hij het plastic gewoon echt niet mooi vindt. Dat is een prima onderbouwing. Ik heb het nog niet gezien, dus ik onthou mezelf even van stemming.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
KTM staat ook wel bekend om verkleurende en net niet lekker aansluit. Mijn 990 is ook 50 shades of orange en dat zijn ze allemaal. Per kap zijn ook verschillende materialen en diktes gebruikt. Je kunt duidelijk merken dat eerst aan de functie gedacht is en daarna moest het er pas goed uit zien.
Wat is er lelijk aan het plastic van de 390? De afwerking/kwaliteit? Of de vorm. Vwb dat laatste, ben ik het met je eens, zeker vwb de puntige radiatorkappen. De nieuwe crossers en enduro's hebben dat ook. KTM/Kiska designs zijn redelijk structureel extravagant en smaakgevoelig.
Qua afwerking: Crossers en enduro's hadden altijd massief-plastic kappen, met losse stickers er overheen. Ook omdat veel rijders er toch eigen sponsorstickersets overheen plakten. De laatste jaren is KTM overgestapt naar kappen waar de print 'in' zit.
Wegmotoren hadden altijd gespoten kappen, soms met metallic structuren ect. Da's natuurlijk veel mooier, maar zoals hierboven al aangegeven: voor crossers en enduro's zijn kappen slijtageonderdelen. Voor wegmotoren niet.
In welke categorie deze 390 valt? Gezien het gewicht zou ik zeggen: Wegmotor/allroad. Al zou het geweldig zijn als ze een keer een echte 'Enduro R' maken: Wel met dit kilometerblok, maar dan in een lichte 'Enduro R' vorm. Een kruising tussen de EXC en deze. Al ga ik dan meteen doordromen over een grotere inhoud en een tweecilinder... Een soort Aprilia RXV550.
Qua afwerking: Crossers en enduro's hadden altijd massief-plastic kappen, met losse stickers er overheen. Ook omdat veel rijders er toch eigen sponsorstickersets overheen plakten. De laatste jaren is KTM overgestapt naar kappen waar de print 'in' zit.
Wegmotoren hadden altijd gespoten kappen, soms met metallic structuren ect. Da's natuurlijk veel mooier, maar zoals hierboven al aangegeven: voor crossers en enduro's zijn kappen slijtageonderdelen. Voor wegmotoren niet.
In welke categorie deze 390 valt? Gezien het gewicht zou ik zeggen: Wegmotor/allroad. Al zou het geweldig zijn als ze een keer een echte 'Enduro R' maken: Wel met dit kilometerblok, maar dan in een lichte 'Enduro R' vorm. Een kruising tussen de EXC en deze. Al ga ik dan meteen doordromen over een grotere inhoud en een tweecilinder... Een soort Aprilia RXV550.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
De twins hebben ook cross achtig plastic. De 990 en de 790/890 kapoen kun je ook knopen mee leggen. Daardoor kunnen ze ook zo goed crashen. De meeste andere Allroad merken gaan bij een crash als een hamer in porselein kast.
Jullie weten dat vast beter dan ik. Maar ik heb een beeld van de LC4 van een paar jaar geleden: Die had mooie metallic kappen. Wel van relatief zacht plastic, zodat het niet meteen breekt. Maar het mooie zal er wel een beetje afschuren, en het zal wat minder goedkoop zijn om te vervangen.
Maar wat ik ook herinner van allroads is de grote hoeveelheid aan (zwart) plastic afdekkapjes, om allerlei (lelijke, secundaire) techniek te verhullen.
Nu ik wat beter kijk, zie ik trouwens ook de onderlangs uitlaat. Ik hoop dat de carterplaat goed stevig is, want hij mist nog een paar cm extra bodemspeling, en zo'n uitlaat is kwetsbaar en duur.
Maar wat ik ook herinner van allroads is de grote hoeveelheid aan (zwart) plastic afdekkapjes, om allerlei (lelijke, secundaire) techniek te verhullen.
Nu ik wat beter kijk, zie ik trouwens ook de onderlangs uitlaat. Ik hoop dat de carterplaat goed stevig is, want hij mist nog een paar cm extra bodemspeling, en zo'n uitlaat is kwetsbaar en duur.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Die uitlaat is wel redelijk vaak gebogen en allerlei vormen, zal we niet super zwak zijn denk ik.
Waar hadden ze er ook anders mee heen gemoeten met dit blok. Al helemaal met de verplichte catalysatoren.
De 890/T7 enz hebben hem natuurlijk ook onderlangs.
Waar hadden ze er ook anders mee heen gemoeten met dit blok. Al helemaal met de verplichte catalysatoren.
De 890/T7 enz hebben hem natuurlijk ook onderlangs.
IK vind het materiaal er gewoon echt goedkoop uit zien. Komt de vorm en onderlinge aansluiting nog bij. Mara ieder z'n ding en misschien is het ook gewoon ene kwestie van wennen.mmrizio schreef: ↑ma jan 27, 2025 14:10 Wat is er lelijk aan het plastic van de 390? De afwerking/kwaliteit? Of de vorm. Vwb dat laatste, ben ik het met je eens, zeker vwb de puntige radiatorkappen. De nieuwe crossers en enduro's hebben dat ook. KTM/Kiska designs zijn redelijk structureel extravagant en smaakgevoelig.
Qua afwerking: Crossers en enduro's hadden altijd massief-plastic kappen, met losse stickers er overheen. Ook omdat veel rijders er toch eigen sponsorstickersets overheen plakten. De laatste jaren is KTM overgestapt naar kappen waar de print 'in' zit.
Wegmotoren hadden altijd gespoten kappen, soms met metallic structuren ect. Da's natuurlijk veel mooier, maar zoals hierboven al aangegeven: voor crossers en enduro's zijn kappen slijtageonderdelen. Voor wegmotoren niet.
In welke categorie deze 390 valt? Gezien het gewicht zou ik zeggen: Wegmotor/allroad. Al zou het geweldig zijn als ze een keer een echte 'Enduro R' maken: Wel met dit kilometerblok, maar dan in een lichte 'Enduro R' vorm. Een kruising tussen de EXC en deze. Al ga ik dan meteen doordromen over een grotere inhoud en een tweecilinder... Een soort Aprilia RXV550.