Thork racing (Portugees) biedt tegenwoordig een tablet plus een rugged smartphone aan met een eigen Android schil, genaamd DMD2. Hier zit GPX navigatie in en daarnaast een module voor roadbooknavigatie (PDF). Zijn er hier al wat mensen die ervaringen hebben en willen delen?
DMD2 ervaringen?
Moderator: ghulst
Ik heb de afgelopen dagen een paar keer geantwoord op een draadje op het BMW GS forum waar iemand een Galaxy Tab Active 3 gebruikt op een T7 met DMD2 en die is daar heel tevreden over. Ik heb zelf nog een Tab Active 2 liggen, die ik ook met DMD2 heb uitgerust. Dat werkt best netjes. De versie die jij laat zien, ken ik niet. De Carpe Iter heb ik wel vooruit zien komen. Dat is een beetje hetzelfde.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- SuperTanker
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do dec 17, 2009 09:43
- Locatie: Kockengen
Het zit standaard op m'n PR7 op een Samsung tablet. DMD2 is een Android launcher, dus bij het opstarten komt dit meteen tevoorschijn in plaats van Samsung One UI. Het is een beetje een mengvorm van een dashboard en navigatie tool. Het dashboard werkt deels via een bluetooth OBD2 dongel zodat je waardes uit je ECU uitleest. De navigatie tool is een eigen ontwikkeling die aardig werkt om vooral (TET en andere) tracks te rijden. En je kan kaarten downloaden voor offline gebruik. Vooral de kaart rendering is zo gemaakt dat offroad wegen heel duidelijk naar voren komen. Alleen heb je daar in NL niks aan omdat er geen onderscheid wordt gemaakt in openbare wegen en prive terrein, wandelpaden, natuurgebieden enz. Verder kan DMD2 goed omgaan met een bluetooth controller op je stuur.
In de praktijk merk ik dat ik het dashboard/OBD gedeelte weinig gebruik en eigenlijk gewoon op Osmand rijdt. Dat is sowieso beter/veelzijdiger als navigatie tool (en ik ben er al jaren op "los") dus voor mij werkt dat het beste. Op het kleine eigen dasboardje van de AJP zie ik dan wel snelheid, toerental en tankinhoud. Als ik dat op de tablet wil zien moet ik steeds switchen tussen dashboard en navi en dat doe ik in de praktijk niet.
Roadbook rijden kan ook maar daar heb ik niks mee.
Navigatie op een Android tablet is qua formaat ideaal. Die moet dan wel tegen een stootje kunnen en een fel scherm hebben. Dus ik ga die standaard el cheapo Samsung nog wel een keer vervangen tzt.
In de praktijk merk ik dat ik het dashboard/OBD gedeelte weinig gebruik en eigenlijk gewoon op Osmand rijdt. Dat is sowieso beter/veelzijdiger als navigatie tool (en ik ben er al jaren op "los") dus voor mij werkt dat het beste. Op het kleine eigen dasboardje van de AJP zie ik dan wel snelheid, toerental en tankinhoud. Als ik dat op de tablet wil zien moet ik steeds switchen tussen dashboard en navi en dat doe ik in de praktijk niet.
Roadbook rijden kan ook maar daar heb ik niks mee.
Navigatie op een Android tablet is qua formaat ideaal. Die moet dan wel tegen een stootje kunnen en een fel scherm hebben. Dus ik ga die standaard el cheapo Samsung nog wel een keer vervangen tzt.
1090R 2019 - PR7 2021
Ik heb nog een Tab Active 2 liggen waar ik niets mee doe, dus als je met een 8” tablet wilt experimenteren, dan kan dat.
Eigenlijk zou het wel handig zijn als OsmAnd en DMD2 zo samen zouden kunnen werken dat je onderlangs de navigatie een balk zou hebben met daarin in ieder geval je snelheid en je hoeveelheid benzine. Dan weet je wel waar je aan toe bent.
Eigenlijk zou het wel handig zijn als OsmAnd en DMD2 zo samen zouden kunnen werken dat je onderlangs de navigatie een balk zou hebben met daarin in ieder geval je snelheid en je hoeveelheid benzine. Dan weet je wel waar je aan toe bent.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
- SuperTanker
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do dec 17, 2009 09:43
- Locatie: Kockengen
Veel DMD2 gebruikers hebben natuurlijk al een motor met een dashboard dus dan heb je dat probleem niet of minder. Dan is het echt een extra scherm voor navigatie.
1090R 2019 - PR7 2021
- SingleMinded
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma jul 01, 2024 21:59
Je kan in Osmand instellen dat je de actuele GPS snelheid in het navigatie scherm laat zien:
- 'hamburger'-menu (drie strepen boven elkaar links onder in beeld)
- 'configureer scherm'
- je kan hier kiezen voor 'Transparante widgets' zodat je de kaart op de achtergrond kan blijven zien
- kies 'widgets linker kolom' of 'widgets rechter kolom' of 'Bovenste paneel' of 'Onderste paneel'
- kies welke 'widgets' je daar wil tonen; bv. 'Huidige snelheid'
- 'hamburger'-menu (drie strepen boven elkaar links onder in beeld)
- 'configureer scherm'
- je kan hier kiezen voor 'Transparante widgets' zodat je de kaart op de achtergrond kan blijven zien
- kies 'widgets linker kolom' of 'widgets rechter kolom' of 'Bovenste paneel' of 'Onderste paneel'
- kies welke 'widgets' je daar wil tonen; bv. 'Huidige snelheid'
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!
Dit zijn van die persoonlijke dingen. Ik rijd al sinds een jaar of twee of drie met DMD en ik vind het de beste navigatiesoftware voor offroad rijden om de eenvoudige reden dat het eenvoudig is. Locus en Osmand zijn fantastische apps die alles kunnen, zelfs voor de diepzeeduiker, de skateboarder en de maanreiziger. Gevolg: ontzettend complex met een miljoen instellingen die ik steeds vergeet terug te vinden.
En dan kunnen ze alles, maar voor sommige zaken, zoals rijden over asfalt, zijn ze absoluut niet de beste. In mijn geval gebruik ik dan TomTom, dat het zoveel beter doet op asfalt dan al die andere apps. Ja, DMD kan niet alles, maar voor offroad vind ik die app een genot. Die app is geschreven door een programmeur die deze app 100% ontwikkelt voor offroadrijders, omdat dat zijn passie is.
Dat merk je. Alleen al de feature dat hij, als je van de track afgaat, de richting terug naar de track toont, vind ik fantastisch. Dat vond ik altijd een killer feature van de Tripy
En dan kunnen ze alles, maar voor sommige zaken, zoals rijden over asfalt, zijn ze absoluut niet de beste. In mijn geval gebruik ik dan TomTom, dat het zoveel beter doet op asfalt dan al die andere apps. Ja, DMD kan niet alles, maar voor offroad vind ik die app een genot. Die app is geschreven door een programmeur die deze app 100% ontwikkelt voor offroadrijders, omdat dat zijn passie is.
Dat merk je. Alleen al de feature dat hij, als je van de track afgaat, de richting terug naar de track toont, vind ik fantastisch. Dat vond ik altijd een killer feature van de Tripy
Bij OSMand heb ik 't opgegeven, maar Locus heb ik nog steeds naast DMD geïnstalleerd. Hoe vaak vrienden van mij onderweg niet gevraagd hebben, kan hij de oriëntatie van OSMand ff omdraaien? Eergisteren was ik er mee mountainbiken en toen lukte het, maar nu wil ik op de enduro graag in landscape rijden. Snap er niets van, eergisteren kon ik 't nog vinden!didado schreef:Dit zijn van die persoonlijke dingen. ... Gevolg: ontzettend complex met een miljoen instellingen die ik steeds vergeet terug te vinden.
... Alleen al de feature dat hij, als je van de track afgaat, de richting terug naar de track toont, vind ik fantastisch.
DMD is een verademing tov OSMand, maar ja, niet gratis! Bij mijn T665 rugged phone van Bartang zat trouwens een levenslange licentie!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
- SingleMinded
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma jul 01, 2024 21:59
"Dat merk je. Alleen al de feature dat hij, als je van de track afgaat, de richting terug naar de track toont, vind ik fantastisch. Dat vond ik altijd een killer feature van de Tripy "
Dat doet Osmand toch ook? Je kan zelfs instellen vanaf wanneer (afstand tot track) hij begint met re-routen. Ja...Osmand is i.d.d. over complex, voor de ware NAV-nerd.
- instellingen => profielen
- kies een profiel, bv. motorfiets
- kies 'Navigatie instellingen'
- kies Routeparameters'
- onder 'Route opnieuw berekenen' kies 'Minimale afstand om route te herberekenen'
" kan hij de oriëntatie van OSMand ff omdraaien? Eergisteren was ik er mee mountainbiken en toen lukte het, maar nu wil ik op de enduro graag in landscape rijden. "
Ik heb niet gevonden hoe je 'm 'vast' kan zetten in portret of landschap mode. Maar hij past de orientatie automatisch aan m.b.v. de smartphone's accelerometer: die detecteert de richting waarin de telefoon beweegt en past overeenkomstig de weergave aan, mits ik de 'autorotatie' functie van de smartphone heb ingeschakeld.
- acceleratie in lengte richting vd smartphone => portret
- acceleratie in breedte richting vd smartphone => landschap
[EDIT]Geveonden
- profiel
- algemene instellingen
- kaartscherm-orientatie
Dat doet Osmand toch ook? Je kan zelfs instellen vanaf wanneer (afstand tot track) hij begint met re-routen. Ja...Osmand is i.d.d. over complex, voor de ware NAV-nerd.
- instellingen => profielen
- kies een profiel, bv. motorfiets
- kies 'Navigatie instellingen'
- kies Routeparameters'
- onder 'Route opnieuw berekenen' kies 'Minimale afstand om route te herberekenen'
" kan hij de oriëntatie van OSMand ff omdraaien? Eergisteren was ik er mee mountainbiken en toen lukte het, maar nu wil ik op de enduro graag in landscape rijden. "
Ik heb niet gevonden hoe je 'm 'vast' kan zetten in portret of landschap mode. Maar hij past de orientatie automatisch aan m.b.v. de smartphone's accelerometer: die detecteert de richting waarin de telefoon beweegt en past overeenkomstig de weergave aan, mits ik de 'autorotatie' functie van de smartphone heb ingeschakeld.
- acceleratie in lengte richting vd smartphone => portret
- acceleratie in breedte richting vd smartphone => landschap
[EDIT]Geveonden
- profiel
- algemene instellingen
- kaartscherm-orientatie
Laatst gewijzigd door SingleMinded op ma jul 15, 2024 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!
- SingleMinded
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma jul 01, 2024 21:59
Ik gebruik zelf sinds een aantal jaren een CAT(erpillar) S52 rugged smartphone (i.c.m. Osmand). En die houdt zich aardig goed. Soms geeft het laden via de USB-C wat problemen: door corrosie van de USB-stekker zelf, niet aan de telefoonkant. Daarom heb ik altijd een reserve laadkabeltje bij me.
Met regen heeft het scherm wat moeite mee: druppels veroorzaken dan ongeplande acties, ondanks de 'waterbestendig modus'.
Maar op zich bevalt deze manier van navigeren, een Android 6" groot apparaat i.c.m. Osmand (of soortgelijk), mij prima. Een DMD-achtig apparaat zou een opvolger kunnen zijn.
Met regen heeft het scherm wat moeite mee: druppels veroorzaken dan ongeplande acties, ondanks de 'waterbestendig modus'.
Maar op zich bevalt deze manier van navigeren, een Android 6" groot apparaat i.c.m. Osmand (of soortgelijk), mij prima. Een DMD-achtig apparaat zou een opvolger kunnen zijn.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!
Dat wist ik niet. Waarschijnlijk omdat je eerst een weekeinde op de camping door de miljoen features moet ploeteren.SingleMinded schreef: ↑ma jul 15, 2024 13:01 "Dat merk je. Alleen al de feature dat hij, als je van de track afgaat, de richting terug naar de track toont, vind ik fantastisch. Dat vond ik altijd een killer feature van de Tripy "
Dat doet Osmand toch ook? Je kan zelfs instellen vanaf wanneer (afstand tot track) hij begint met re-routen. Ja...Osmand is i.d.d. over complex, voor de ware NAV-nerd.
- instellingen => profielen
- kies een profiel, bv. motorfiets
- kies 'Navigatie instellingen'
- kies Routeparameters'
- onder 'Route opnieuw berekenen' kies 'Minimale afstand om route te herberekenen'
Je hebt het over een route herberekenen. Dat is niet wat ik bedoelde. Ik rij nooit op routes. Ik rij visueel op tracks oftewel een lijntje op kaart.
Ga je in DMD2 van de track af dan wijst hij de richting aan naar de track zoals Tripy. Er wordt niks herberekend. Het is meer als een gids die zegt: 'Meneer u bent van het padje af. Het pad ligt daar in de bosjes achter die boom".
- SingleMinded
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma jul 01, 2024 21:59
Dat is precies wat die feature doet: de route terug naar de track berekenen. Heb je de routering bv. op 'hemelsbreed/vogelvlucht' staan, dan is het een rechte lijn naar het dichtstbijzijnde trackpunt.
Verstuurd vanaf mijn S52 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn S52 met Tapatalk
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!
M'n Montana 680 is wel op inmiddels dus zoeken naar vervanging. Ik kwam zo ook de DMD2 en hun hardware tegen. Tablet is me veel te groot maar de telefoon ziet er wel OK uit alhoewel aan de dure kant voor een goedkope Chinese rugged phone. Maar dat terzijde, je moet naast de aanschafprijs aardig wat neerlappen elk jaar voor diverse onderdelen en daar ben ik principieel tegen..
Wie weet wat je echt nodig hebt (van DMD2) en is dat toch de moeite voor jaarlijkse kosten waard?
Ik neig eigenlijk meer naar ofwel de nieuwe Tread 2, 6". Of de naar verluid aankomende vernieuwe Montana met 6" scherm.
Of gewoon een Chinese rugged phone nemen en daar OSMAnd oid op zetten. Wat me tegenhoud is de beperkte lichtopbrengst van de meeste goedkopere telefoons...
Wie weet wat je echt nodig hebt (van DMD2) en is dat toch de moeite voor jaarlijkse kosten waard?
Ik neig eigenlijk meer naar ofwel de nieuwe Tread 2, 6". Of de naar verluid aankomende vernieuwe Montana met 6" scherm.
Of gewoon een Chinese rugged phone nemen en daar OSMAnd oid op zetten. Wat me tegenhoud is de beperkte lichtopbrengst van de meeste goedkopere telefoons...
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
'21 KTM 690 Enduro
DMD tablets en smartphones lossen het grootste probleem op van smartphones op je motor en dat is de voeding.
Ik heb een Samsung Active gehad met pogo pins... gezeik. Een carpe ites ook gezeik en nu een tripletek.... gezeik.
John van Thork racing (DMD) verkocht zowel de Carpe iters en de Tripleteks. Met de veel te dure Tripleteks is hij na 1 maand gestopt vanwege... gezeik met de voeding:-)
Een rugged draadloos opladen of via usb levert vroeger of later altijd... gezeik Daar hebben die DMD dingen geen last van, ze hebben ook geen camera stabilisator die stuk kan gaan, werken goed met de remotes en obd dongles en de software is fantastisch. Die draait trouwens prima op andere Android toestellen.
De DMD toestellen worden ondertussen aangepast op de wensen van John. En dit zeg ik allemaal terwijl ik zelf geen DMD toestel heb Ik zit gewoon in de DMD Discord groep waar iedereen inclusief John zijn ervaringen deelt. John is een bekwame programmeur en hardware ontwikkelaar die als grootste passie offroadrijden heeft. Dat zie je terug in zijn hard- en software die door een offroadrijder voor offroadrijders gemaakt is.
En nee ik krijg geen commissie op dit verkooppraatje
Ik heb een Samsung Active gehad met pogo pins... gezeik. Een carpe ites ook gezeik en nu een tripletek.... gezeik.
John van Thork racing (DMD) verkocht zowel de Carpe iters en de Tripleteks. Met de veel te dure Tripleteks is hij na 1 maand gestopt vanwege... gezeik met de voeding:-)
Een rugged draadloos opladen of via usb levert vroeger of later altijd... gezeik Daar hebben die DMD dingen geen last van, ze hebben ook geen camera stabilisator die stuk kan gaan, werken goed met de remotes en obd dongles en de software is fantastisch. Die draait trouwens prima op andere Android toestellen.
De DMD toestellen worden ondertussen aangepast op de wensen van John. En dit zeg ik allemaal terwijl ik zelf geen DMD toestel heb Ik zit gewoon in de DMD Discord groep waar iedereen inclusief John zijn ervaringen deelt. John is een bekwame programmeur en hardware ontwikkelaar die als grootste passie offroadrijden heeft. Dat zie je terug in zijn hard- en software die door een offroadrijder voor offroadrijders gemaakt is.
En nee ik krijg geen commissie op dit verkooppraatje
Maar volgens mij heb je wel alles al op je stuur gehad, toch didado?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Ik kan me uit het verleden ook zoiets herinneren met de Carpe Iter. Daar was je heel trots mee, maar die stond ook al weer snel in de rommelhoek te koop.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project