Beeline Moto 2

GPS, (detail)kaarten enz.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 329
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Allereerst even een disclaimer. Ik denk niet dat dit navigatie is voor iemand die de geitenpaadjes op een berg in Kroatië wil nemen. Toch vind ik het wel leuk om er even aandacht aan te besteden, want het is wel een leuke navigatie optie als je wegen wilt gebruiken.

Afbeelding

Twee weken geleden kwam de Beeline Moto2 navigatie eindelijk binnen. Ik wilde iets kleins en onopvallends voor op het stuur, om zo wel navigatie te hebben, maar niet met een grote telefoon of zo. Dan ga je wat rondkijken en Beeline had net op Kickstarter de nieuwe Moto 2 aangekondigd. Dus meteen als backer ingeschreven en hij zou er in mei zijn… Nou ja, een lang verhaal kort, dat werd dus pas eind juli. Aangezien ik toen in Duitsland was, kon ik hem pas eind augustus voor het eerst testen. ;)
Er zit een vrij simpele klem op het stuur, waarop je de Moto 2 vastzet door hem een kwartslag te draaien. Dat zit best stevig vast, al moet je wel goed in de gaten houden dat je hem vast klikt. De bediening is vrij eenvoudig. De metalen ring aan de buitenkant kun je als een soort knop in zijn geheel indrukken op vier kanten. Dat gaat dus ook prima met handschoenen. Het display is in ieder geval duidelijk in zwart en wit. Prima af te lezen, al moet je wel even kijken als er toevallig vijf wegen bij elkaar komen. Een handige functie vind ik ook wel de snelheidswaarschuwing. Die geeft de maximale snelheid aan. Met een witte ring er omheen zie je hoe ver je er onder zit. Zit je er op, of er over, dan komt er een rode ring om de snelheid en dan geeft de witte ring weer aan hoe ver je er over zit. Best handig als je een motor hebt die niet altijd heel goed naar de maximale snelheden luistert.

Afbeelding

Bij de Beeline Moto 2 zit een app voor je telefoon. Dat werkt prima, als je doorhebt hoe je hem het beste in kunt zetten. Als je van punt naar punt wilt over de weg, is het gewoon zoals alle navigatie waar je aan gewend bent. Eindpunt kiezen en de Beeline app zet zelf de route voor je uit en koppelt die naar de Moto 2 op je stuur.
Als je zelf een route wilt maken, dan moet je wel zorgen dat je genoeg waypoints neerzet, anders kun je wel eens hebben dat hij de route tussentijds verandert door de snelste weg tussen twee punten te pakken. Is dat ideaal? Als je het niet door hebt, dan is het zelfs best vervelend. Weet je het wel, dan kom je er achter dat het prima werkt. Je moet er alleen wat extra werk in steken. Het gaat er dan vooral om dat je er voor zorgt dat er tussen de waypoints geen alternatieve wegen gepland kunnen worden. De laatste route die ik maakte zorgde best voor een leuke rit. En toen ik toch ergens even een benzinepomp op moest zoeken tussendoor, bracht de Moto 2 mij weer keurig terug op mijn route.

Ik heb hem niet met onverharde wegen getest, maar als je onverharde wegen hebt die op een kaart staan, dan zou de Moto 2 ze ook moeten kunnen pakken. Voor mezelf moet ik wel kijken naar een nieuwe communicatieset voor mijn helm. Dan krijg ik ook de gesproken navigatie mee. Dat is voor mij meer een ding, omdat hij hier eigenlijk te laag op de motor zit. Ik wil wel eens kijken of ik een beugeltje kan maken om de navigatie links naast de toerenteller te zetten. Dat geeft er wel meer zicht op.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
goofys
Berichten: 13
Lid geworden op: do okt 21, 2004 22:54
Contacteer:

Ik gebruik de Beeline Moto (1).
Zelfs die is al super handig. Vraagt wel wat gewenning.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 329
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dat is het vooral, denk ik. En misschien moet je hem niet willen gebruiken voor offroad ritten of hele kleine slingerpaadjes waarbij je echt een route uitzet. Maar super leuk voor navigatie als je ergens naartoe wilt.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie