Review: KTM EXC 520, waarom je geen oude enduro moet kopen maar waarom je het echt graag wilt!

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Je wilt beginnen met Enduro/OTR/Cross. Je hebt een klein budget en nog niet heel veel inhoudelijke kennis. Wat doe je dan?

Juist je gaat voor een bekend merk, in dit geval KTM, en een grotere cilinderinhoud, want dat slijt voor je gevoel minder toch...

Zo is het bij ons ook gelopen. We wilden naast het ADV rijden samen een trainings enduro om ons niveau op te krikken. Het toeval had dat er dichtbij een KTM 520 met hoog + laag zadel en een startmotor + kickstart te koop stond voor een net bedrag. Deze dus maar opgehaald. Hier hebben we zelfs buiten het rijden veel van geleerd!

Eerste indruk

Op het moment dat je nieuw bent in de enduro wereld lijkt alles best veel op elkaar. Het is een minimalistische off-roader. Relatief hoog en lang voor een enduro. Het zadel is hard, het stuur breed en de bediening/instrumenten minimaal. Eigenlijk gewoon een enduro dus.

Hoe rijdt het op straat?

Natuurlijk eigenlijk een non-issue, maar laten we het voor de compleetheid toch gewoon even meenemen. Op straat is het simpelweg een brute machine. Het vermogen is er direct en je kunt onderin de toeren de klappen tellen en voelen. Dit is nog een oer 4 takt enduro die direct oppakt en direct het volle koppel levert. De vermogenskromme voelt dan ook eigenlijk meer als een vermogensblok of vierkant. Bij gas dicht rem je ook stevig af op het achterwiel. Vibraties komen heel duidelijk door in zadel en stuur. De weg naar huis vanaf waar we hem gekocht hebben was zo'n 55km en daarna ben je het geklapper ook wel zat. Op het stuk snelweg dacht ik even terug te moeten schakelen en flink gas te moeten geven om een vrachtwagen in te halen, maar dan wordt bij ca 100 km/h het voorwiel gewoon nog even een stukje gelift.

Door de noppen voelt alles onzeker in de bochten en krijg je om het minste gas al wielspin. Maar even door de banden heen gekeken gaat het toch best stevig de bocht om. Niet zo strak als de wat kortere enduro's die tevens wat scherpere balhoofdhok hebben, maar op je ADV wordt je goed druk om het bij te blijven in de bochten. Iedere drempel wordt tevens een springschans.

Hoe rijdt het off-road?

Dit is uiteindelijk waar het om gaat en afhankelijk van wat je doet is het heel goed tot bagger.

Het blok is zo agressief (veel agressiever dan de moderne 350 tot 500cc 4 takten) dat het lastig te doseren is, vooral voor de beginner. Even een stoot gas op een zandpad en de achterkant breekt uit terwijl het voorwiel van de grond komt. Daarentegen is het wel zo dat zodra je een stuk diepe zuigende modder in duikt een stootje gas voldoende is om je er kaarsrecht doorheen te trekken. Krappe sigletracks zijn een uitdaging omdat het van onderuit de toeren direct onnozel gaat.
Dat de startmotor eigenlijk net niet sterk genoeg is en er bij gekickstart moet worden tenzij het blok precies goed staat helpt ook niet gezien je als beginner nogal eens de motor laat afslaan.

Het rijwiel is echt gefocust op snelheid. Het lange frame, de flauwe balhoofdhoek en het relatief dunne frame zorgen dat hij heel graag rechtdoor wil. Diepe modder, boomstammen, andere motorrijders, pick-up trucs, allemaal geen probleem en hopt het zo overheen al helemaal met de acute gasreactie katapulteer je over elk obstakel. Is jouw hobby rechtdoor blazen over de maisvelden bij een OTR hoef je niet verder te zoeken, dit is jouw motor.
Lastiger wordt het echter in de bochtige singletrails waar zowel het vermogen als de beperkte wendbaarheid je in de weg gaan zitten.
Er mag wel vermeld worden dat die rechtuit stabiliteit en het flexibele frame een zegen is voor de beginner. Rij je net harder dan je rijkunsten eigenlijk toelaten dan redt de motor je op het moment dat je door een kuil, diep spoor of over een obstakel dondert.

De techniek

Eigenlijk was het blok waar we ons zo zorgen over maakten niet het issue. In de maanden dat we hem hadden toch best wat uren gemaakt en eigenlijk nooit problemen gehad op dat vlak. De rest daarentegen

Nee dit wordt geen KTM bash topic. Kwa bouwkwaliteit was het allemaal lang niet gek, alles leek gewoon solide gebouwd. We hebben het hier echter wel over een toen ook al bijna 20 jaar oude enduro welke natuurlijk wel 20 jaar ellende heeft meegemaakt. Met de tijd is het ook een goedkopere motor geworden waardoor vorige eigenaren ook goedkoper zijn gaan denken over onderhoud. Uiteindelijk was er elke rijdag wel wat. Een zijstandaard breekt af, een kickstarter in tweeën, wiellager er uit, spaken gebroken, schroefdraad in frame dat de geest geeft enz enz enz. Of dat bij een Beta, Honda, Yamaha, Suzuki enz enz beter is betwijfel ik heel sterk. Uiteindelijk zijn het lichtgewicht motoren die een zwaar leven leiden.

Conclusie

Dit zijn geen motoren voor iedereen, maar tov moderne enduro's hebben ze zeker hun charme.
Een oude enduro heeft eigenlijk altijd wat op technisch vlak, naar ons inzicht is het dus beter net even €1000 meer uit te geven waarna je direct ook 10 jaar jonger kunt kijken. Dit geeft geen garanties, maar de kans op een geldpit wordt al wel aanzienlijk kleiner.
Voor de beginner zijn dit soort machines gewoon te bruut, maar voor de gevorderde rijder krijg je er wel een uitzonderlijk brute machine voor terug wat schril afsteekt tegen de verfijnde motoren van vandaag de dag.
Uiteindelijk win je er geen wedstrijden mee, maar een motor die zo heftig hapt, zo gretig is op het gas... Dat is wel wat het adrenaline aan het pompen krijgt en waar deze hobby uiteindelijk veelal op gaat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 122
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Leuk man, maar beginners motor is het zeker niet, weet ook nog heel goed mijn eerste OTR rondje op een 525 ipv de DR600 die ik toen reed. Zou meer richting XR/XT/DR zoeken als beginnersmotor. Probleem van mij was toen te veel aan stuur hangen ipv knijpen met knieen, dan geeft iedere hobbel je een dot gas :lol:
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Dat zijn dan natuurlijk weer lastige motoren in de OTR.
Beginnen kan natuurlijk prima met een enduro. Maar een ouderwetse 500 is wel het laatste wat je wat dat betreft wilt.

Een 300 2T, 350/390 4T oid is allemaal prima natuurlijk. De moderne EXC500 zou zelfs prima gaan, dat is al een heel ander beest.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 329
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Maar als je hem zo op de foto ziet staan, dan is het toch een plaatje...

Al denk ik dat ik mezelf er geen plezier mee zou doen. :lol:
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Maar je hebt er elke keer gas lostrekken heel veel plezier aan. Het is echt zo'n motor waar je heel kinderlijk blij van wordt :lol:
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 329
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

En na elke keer gas lostrekken moet ik er of achteraan hollen, of ik moet hem ergens uitgraven. :lol:

Blijft een gaaf ding. En zijn die motoren betrouwbaarder dan de 640's?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Nouja wat is betrouwbaar.

Enduro's zijn heel erg betrouwbaar als je de fabrieksvoorschriften kwa onderhoud volgt. Het zijn gewoon uren motoren.
Je moet er iig vaker mee aan het werk dan met de 640.
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 122
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

ghulst schreef: ma aug 26, 2024 10:16 En zijn die motoren betrouwbaarder dan de 640's?
Een volbloed enduro van 20 jaar oud is denk ik niet betrouwbaar te noemen. Je ben na iedere rit bezig om em weer klaar te maken voor de volgende rit en kleine probleempjes op te lossen. Dat is met een moderne motor iets minder maar ook dan moet je je motor toch even nalopen. Het hoort bij de hobby. Als je dat er niet voor over hebt dan moet je met een electrische motor op de weg blijven :twisted:
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ik moet zeggen dat die Beta enduro's van ons nagenoeg zonder gezeik zijn. Vooral die 250/300 pakken zo 100-200 uur op een zuiger en op crashschade na hebben ze eigenlijk nooit wat.

Die 520 zoals geschreven had bijna elke rit wel wat kleins. Het bleef gewoon maar doorgaan en mede daarom (naast het absurde vermogen) maar afscheid van genomen.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 329
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dus, als je wilt sleutelen wil je de KTM. Wil je je armen uit je schouders getrokken wilt hebben, dan wil je de KTM. Wil je zitten giechelen bij elke keer dat je gas geeft, dan wil je de KTM.

Wil je gewoon rijden, dan de Beta? ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Of een modernere KTM. Al het moderne spul is een stuk soepeler/verfijnder dan de oudere generatie. Ze lopen nog steeds onnozel hard. Die 250/300 2T'en en die E die ik heb trekken ook je armen dr af, maar het is toch anders.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 329
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Maar met een moderne KTM moet je nog steeds wel dat verlangen hebben om zelf aan je motor te sleutelen, of om aardig wat biljetjes naar de dealer te brengen, lijkt het. Een beetje als BMW. Maar dan oranje. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Dat is met alle enduro's natuurlijk.
Hoewel erg betrouwbaar zijn ze wel onderhoudsintensief. Die 2 dingen worden nog wel eens door de war gehaald.

Zo heeft KTM in de vroege jaren ook die slechte naam opgebouwd. Hun enduro's op kenteken waren super krachtige hooligan machines. Die werden dan op straat gereden, maar niet onderhouden volgens het boekje. Die liepen allemaal kapot waarna ze de slechte naam kregen. Had je met een Honda CRF hetzelfde gedaan waren die ook allemaal gesloopt, maar omdat Honda destijds al straatmotoren had die wel betrouwbaar waren is dat niet zo blijven plakken als bij KTM die eigenlijk alleen maar off-road machines had.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 329
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Och, die vooroordelen doen mij niet veel. Als je natuurlijk geen onderhoud volgens de voorschriften doet, dan lopen dit soort machines al snel in de soep. Het gaat me meer over de adventure series van KTM die ik de laatste twee jaar heb gereden. Die overtuigden mij niet van de KTM kwaliteit. Al kan ik een paar maandagmorgen modellen gehad hebben natuurlijk. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 208
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Die 950 en 990 blokken waren wel heel goed. Heel die motoren eigenlijk wel.

In de eerdere 990's was de injectie matig en over alle bouwjaren de slave cylinder van de koppeling. Maar verder eigenlijk gewoon topspul.
Mijne is inmiddels 125K oud en het blok is nooit verder los geweest dan kleppen stellen.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 329
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

En die waren nog wel echt mooi om te zien ook. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie