Je wilt beginnen met Enduro/OTR/Cross. Je hebt een klein budget en nog niet heel veel inhoudelijke kennis. Wat doe je dan?
Juist je gaat voor een bekend merk, in dit geval KTM, en een grotere cilinderinhoud, want dat slijt voor je gevoel minder toch...
Zo is het bij ons ook gelopen. We wilden naast het ADV rijden samen een trainings enduro om ons niveau op te krikken. Het toeval had dat er dichtbij een KTM 520 met hoog + laag zadel en een startmotor + kickstart te koop stond voor een net bedrag. Deze dus maar opgehaald. Hier hebben we zelfs buiten het rijden veel van geleerd!
Eerste indruk
Op het moment dat je nieuw bent in de enduro wereld lijkt alles best veel op elkaar. Het is een minimalistische off-roader. Relatief hoog en lang voor een enduro. Het zadel is hard, het stuur breed en de bediening/instrumenten minimaal. Eigenlijk gewoon een enduro dus.
Hoe rijdt het op straat?
Natuurlijk eigenlijk een non-issue, maar laten we het voor de compleetheid toch gewoon even meenemen. Op straat is het simpelweg een brute machine. Het vermogen is er direct en je kunt onderin de toeren de klappen tellen en voelen. Dit is nog een oer 4 takt enduro die direct oppakt en direct het volle koppel levert. De vermogenskromme voelt dan ook eigenlijk meer als een vermogensblok of vierkant. Bij gas dicht rem je ook stevig af op het achterwiel. Vibraties komen heel duidelijk door in zadel en stuur. De weg naar huis vanaf waar we hem gekocht hebben was zo'n 55km en daarna ben je het geklapper ook wel zat. Op het stuk snelweg dacht ik even terug te moeten schakelen en flink gas te moeten geven om een vrachtwagen in te halen, maar dan wordt bij ca 100 km/h het voorwiel gewoon nog even een stukje gelift.
Door de noppen voelt alles onzeker in de bochten en krijg je om het minste gas al wielspin. Maar even door de banden heen gekeken gaat het toch best stevig de bocht om. Niet zo strak als de wat kortere enduro's die tevens wat scherpere balhoofdhok hebben, maar op je ADV wordt je goed druk om het bij te blijven in de bochten. Iedere drempel wordt tevens een springschans.
Hoe rijdt het off-road?
Dit is uiteindelijk waar het om gaat en afhankelijk van wat je doet is het heel goed tot bagger.
Het blok is zo agressief (veel agressiever dan de moderne 350 tot 500cc 4 takten) dat het lastig te doseren is, vooral voor de beginner. Even een stoot gas op een zandpad en de achterkant breekt uit terwijl het voorwiel van de grond komt. Daarentegen is het wel zo dat zodra je een stuk diepe zuigende modder in duikt een stootje gas voldoende is om je er kaarsrecht doorheen te trekken. Krappe sigletracks zijn een uitdaging omdat het van onderuit de toeren direct onnozel gaat.
Dat de startmotor eigenlijk net niet sterk genoeg is en er bij gekickstart moet worden tenzij het blok precies goed staat helpt ook niet gezien je als beginner nogal eens de motor laat afslaan.
Het rijwiel is echt gefocust op snelheid. Het lange frame, de flauwe balhoofdhoek en het relatief dunne frame zorgen dat hij heel graag rechtdoor wil. Diepe modder, boomstammen, andere motorrijders, pick-up trucs, allemaal geen probleem en hopt het zo overheen al helemaal met de acute gasreactie katapulteer je over elk obstakel. Is jouw hobby rechtdoor blazen over de maisvelden bij een OTR hoef je niet verder te zoeken, dit is jouw motor.
Lastiger wordt het echter in de bochtige singletrails waar zowel het vermogen als de beperkte wendbaarheid je in de weg gaan zitten.
Er mag wel vermeld worden dat die rechtuit stabiliteit en het flexibele frame een zegen is voor de beginner. Rij je net harder dan je rijkunsten eigenlijk toelaten dan redt de motor je op het moment dat je door een kuil, diep spoor of over een obstakel dondert.
De techniek
Eigenlijk was het blok waar we ons zo zorgen over maakten niet het issue. In de maanden dat we hem hadden toch best wat uren gemaakt en eigenlijk nooit problemen gehad op dat vlak. De rest daarentegen
Nee dit wordt geen KTM bash topic. Kwa bouwkwaliteit was het allemaal lang niet gek, alles leek gewoon solide gebouwd. We hebben het hier echter wel over een toen ook al bijna 20 jaar oude enduro welke natuurlijk wel 20 jaar ellende heeft meegemaakt. Met de tijd is het ook een goedkopere motor geworden waardoor vorige eigenaren ook goedkoper zijn gaan denken over onderhoud. Uiteindelijk was er elke rijdag wel wat. Een zijstandaard breekt af, een kickstarter in tweeën, wiellager er uit, spaken gebroken, schroefdraad in frame dat de geest geeft enz enz enz. Of dat bij een Beta, Honda, Yamaha, Suzuki enz enz beter is betwijfel ik heel sterk. Uiteindelijk zijn het lichtgewicht motoren die een zwaar leven leiden.
Conclusie
Dit zijn geen motoren voor iedereen, maar tov moderne enduro's hebben ze zeker hun charme.
Een oude enduro heeft eigenlijk altijd wat op technisch vlak, naar ons inzicht is het dus beter net even €1000 meer uit te geven waarna je direct ook 10 jaar jonger kunt kijken. Dit geeft geen garanties, maar de kans op een geldpit wordt al wel aanzienlijk kleiner.
Voor de beginner zijn dit soort machines gewoon te bruut, maar voor de gevorderde rijder krijg je er wel een uitzonderlijk brute machine voor terug wat schril afsteekt tegen de verfijnde motoren van vandaag de dag.
Uiteindelijk win je er geen wedstrijden mee, maar een motor die zo heftig hapt, zo gretig is op het gas... Dat is wel wat het adrenaline aan het pompen krijgt en waar deze hobby uiteindelijk veelal op gaat.
Review: KTM EXC 520, waarom je geen oude enduro moet kopen maar waarom je het echt graag wilt!
Moderator: ghulst
- GezwindeSpoed
- Berichten: 165
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
Leuk man, maar beginners motor is het zeker niet, weet ook nog heel goed mijn eerste OTR rondje op een 525 ipv de DR600 die ik toen reed. Zou meer richting XR/XT/DR zoeken als beginnersmotor. Probleem van mij was toen te veel aan stuur hangen ipv knijpen met knieen, dan geeft iedere hobbel je een dot gas
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Dat zijn dan natuurlijk weer lastige motoren in de OTR.
Beginnen kan natuurlijk prima met een enduro. Maar een ouderwetse 500 is wel het laatste wat je wat dat betreft wilt.
Een 300 2T, 350/390 4T oid is allemaal prima natuurlijk. De moderne EXC500 zou zelfs prima gaan, dat is al een heel ander beest.
Beginnen kan natuurlijk prima met een enduro. Maar een ouderwetse 500 is wel het laatste wat je wat dat betreft wilt.
Een 300 2T, 350/390 4T oid is allemaal prima natuurlijk. De moderne EXC500 zou zelfs prima gaan, dat is al een heel ander beest.
Maar als je hem zo op de foto ziet staan, dan is het toch een plaatje...
Al denk ik dat ik mezelf er geen plezier mee zou doen.
Al denk ik dat ik mezelf er geen plezier mee zou doen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Maar je hebt er elke keer gas lostrekken heel veel plezier aan. Het is echt zo'n motor waar je heel kinderlijk blij van wordt
En na elke keer gas lostrekken moet ik er of achteraan hollen, of ik moet hem ergens uitgraven.
Blijft een gaaf ding. En zijn die motoren betrouwbaarder dan de 640's?
Blijft een gaaf ding. En zijn die motoren betrouwbaarder dan de 640's?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Nouja wat is betrouwbaar.
Enduro's zijn heel erg betrouwbaar als je de fabrieksvoorschriften kwa onderhoud volgt. Het zijn gewoon uren motoren.
Je moet er iig vaker mee aan het werk dan met de 640.
Enduro's zijn heel erg betrouwbaar als je de fabrieksvoorschriften kwa onderhoud volgt. Het zijn gewoon uren motoren.
Je moet er iig vaker mee aan het werk dan met de 640.
- GezwindeSpoed
- Berichten: 165
- Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
- Locatie: NMGN
Een volbloed enduro van 20 jaar oud is denk ik niet betrouwbaar te noemen. Je ben na iedere rit bezig om em weer klaar te maken voor de volgende rit en kleine probleempjes op te lossen. Dat is met een moderne motor iets minder maar ook dan moet je je motor toch even nalopen. Het hoort bij de hobby. Als je dat er niet voor over hebt dan moet je met een electrische motor op de weg blijven
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Ik moet zeggen dat die Beta enduro's van ons nagenoeg zonder gezeik zijn. Vooral die 250/300 pakken zo 100-200 uur op een zuiger en op crashschade na hebben ze eigenlijk nooit wat.
Die 520 zoals geschreven had bijna elke rit wel wat kleins. Het bleef gewoon maar doorgaan en mede daarom (naast het absurde vermogen) maar afscheid van genomen.
Die 520 zoals geschreven had bijna elke rit wel wat kleins. Het bleef gewoon maar doorgaan en mede daarom (naast het absurde vermogen) maar afscheid van genomen.
Dus, als je wilt sleutelen wil je de KTM. Wil je je armen uit je schouders getrokken wilt hebben, dan wil je de KTM. Wil je zitten giechelen bij elke keer dat je gas geeft, dan wil je de KTM.
Wil je gewoon rijden, dan de Beta?
Wil je gewoon rijden, dan de Beta?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Of een modernere KTM. Al het moderne spul is een stuk soepeler/verfijnder dan de oudere generatie. Ze lopen nog steeds onnozel hard. Die 250/300 2T'en en die E die ik heb trekken ook je armen dr af, maar het is toch anders.
Maar met een moderne KTM moet je nog steeds wel dat verlangen hebben om zelf aan je motor te sleutelen, of om aardig wat biljetjes naar de dealer te brengen, lijkt het. Een beetje als BMW. Maar dan oranje.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Dat is met alle enduro's natuurlijk.
Hoewel erg betrouwbaar zijn ze wel onderhoudsintensief. Die 2 dingen worden nog wel eens door de war gehaald.
Zo heeft KTM in de vroege jaren ook die slechte naam opgebouwd. Hun enduro's op kenteken waren super krachtige hooligan machines. Die werden dan op straat gereden, maar niet onderhouden volgens het boekje. Die liepen allemaal kapot waarna ze de slechte naam kregen. Had je met een Honda CRF hetzelfde gedaan waren die ook allemaal gesloopt, maar omdat Honda destijds al straatmotoren had die wel betrouwbaar waren is dat niet zo blijven plakken als bij KTM die eigenlijk alleen maar off-road machines had.
Hoewel erg betrouwbaar zijn ze wel onderhoudsintensief. Die 2 dingen worden nog wel eens door de war gehaald.
Zo heeft KTM in de vroege jaren ook die slechte naam opgebouwd. Hun enduro's op kenteken waren super krachtige hooligan machines. Die werden dan op straat gereden, maar niet onderhouden volgens het boekje. Die liepen allemaal kapot waarna ze de slechte naam kregen. Had je met een Honda CRF hetzelfde gedaan waren die ook allemaal gesloopt, maar omdat Honda destijds al straatmotoren had die wel betrouwbaar waren is dat niet zo blijven plakken als bij KTM die eigenlijk alleen maar off-road machines had.
Och, die vooroordelen doen mij niet veel. Als je natuurlijk geen onderhoud volgens de voorschriften doet, dan lopen dit soort machines al snel in de soep. Het gaat me meer over de adventure series van KTM die ik de laatste twee jaar heb gereden. Die overtuigden mij niet van de KTM kwaliteit. Al kan ik een paar maandagmorgen modellen gehad hebben natuurlijk.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Die 950 en 990 blokken waren wel heel goed. Heel die motoren eigenlijk wel.
In de eerdere 990's was de injectie matig en over alle bouwjaren de slave cylinder van de koppeling. Maar verder eigenlijk gewoon topspul.
Mijne is inmiddels 125K oud en het blok is nooit verder los geweest dan kleppen stellen.
In de eerdere 990's was de injectie matig en over alle bouwjaren de slave cylinder van de koppeling. Maar verder eigenlijk gewoon topspul.
Mijne is inmiddels 125K oud en het blok is nooit verder los geweest dan kleppen stellen.
En die waren nog wel echt mooi om te zien ook.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Mijn mening wijkt wel wat af van het bovenstaande verhaal. Ik ben namelijk begonnen op een wr450f uit 2003. Alleen maar ellende met dat hok. Vervolgens overgegaan op een sherco 450 uit 2011, rijdt goed tot dat je onderdelen nodig hebt, wat een ruk merk is dat. Motor van toen nog geen 6 jaar oud. Geen zuiger meer voor te krijgen. Cilinder om laten bouwen zodat er ktm zuigers in kunnen (ktm heeft haar onderdelen lijn echt goed op orde als je het mij vraagt) en je snapt het al naar 30 uur het bigend eruit. Niet te krijgen en geen reactie van sherco, nooit meer een sherco voor mij.
Vervolgens reed mijn maat al de hele tijd op een KTM 400 uit 2002. Nooit gedonder mee gehad en meer als 600 uur op toen een tweedehands motor gereden uiteindelijk voordat deze verkocht werd.
Dus ik ook aan de KTM. Een 450 uit 2003 gekocht. In totaal 800 uur erbij geschreven op een tweedehands motor. Motorisch geen gezeur, alleen de kabelboom is echt ruk van KTM. Na 800 uur waren de kleppen aan vervanging toe en heb ik hem weg gedaan voor 500 euro minder dan waar ik hem voor gekocht had. Dingen zijn dus ook nog eens flink waarde vast.
Dus mijn mening zou zijn als je wilt beginnen en weinig geld te besteden hebt koop dan een wat oudere KTM tot 2007 uit mijn hoofd met een rfs blok. (als je 4 takt wilt rijden)
Vervolgens reed mijn maat al de hele tijd op een KTM 400 uit 2002. Nooit gedonder mee gehad en meer als 600 uur op toen een tweedehands motor gereden uiteindelijk voordat deze verkocht werd.
Dus ik ook aan de KTM. Een 450 uit 2003 gekocht. In totaal 800 uur erbij geschreven op een tweedehands motor. Motorisch geen gezeur, alleen de kabelboom is echt ruk van KTM. Na 800 uur waren de kleppen aan vervanging toe en heb ik hem weg gedaan voor 500 euro minder dan waar ik hem voor gekocht had. Dingen zijn dus ook nog eens flink waarde vast.
Dus mijn mening zou zijn als je wilt beginnen en weinig geld te besteden hebt koop dan een wat oudere KTM tot 2007 uit mijn hoofd met een rfs blok. (als je 4 takt wilt rijden)
Blok hebben wij ook geen problemen mee gehad, maar de rest viel gewoon uit elkaar. Er was gewoon constant wat stuk of gaar.
Ik heb 13 jaar met een KTM 520 EXC gereden. 2e eigenaar, behoorlijk origineel. Jarenlang heb ik niet willen upgraden, naar een nieuwere, omdat ik eigenlijk de 520 lekkerder vond rijden. Tot de 2018 500 EXC. Dus ik ben wat gekleurd in mijn visie...
- Te fel? Niets van gemerkt. Ik vond 'm juist minder fel dan de nieuwere series. Had jij een echte EXC of een omgebouwde SX? Op de foto ziet hij er wat gepimpt uit, maar dat kan ook gewoon de frame-kleur zijn icm. nieuw plastic.
- Vermogen had hij genoeg. Vast niet zoveel als de nieuwere modellen, maar als je het gas open deed dan ging hij. En hij was goed te doseren en op koppel te rijden. Ik weet niet meer of er een snelle of langzame gashandle op zat. Misschien wist ik ook gewoon niet beter
- Rijwielgedeelte: Het was de eerste generatie EXC, dus KTM zal vast veel verbeterd hebben in de latere versies. Maar de verschillen vond ik niet heel groot - als gemiddelde offroad-rijder. Nieuwere stuurden iets gemakkelijker, meer zou ik niet kunnen benoemen.
Vering heb ik indertijd vervangen door nieuwere, maar behalve de kick van "ik heb 'm geupgrade" heb ik er weinig van kunnen merken.
- Betrouwbaarheid: Weinig grote dingen meegemaakt, behalve de carburateur (het enige japanse onderdeel ), waarvan meermaals een stuk van de gasschuifplaat afbrak. Gelukkig geen grote gevolgschade, maar wel 2x blok open moeten laten maken. Achteraf denk ik dat het een combi was van een carburateur met te veel speling en mijn rijstijl.
Uiteraard wel een aantal kleinere dingetjes, maar voor m'n gevoel niet extreem. Als hij open moest, heb ik wel 'gewoon' laten fixen wat moest gebeuren, dus in die 13 jaar zijn er zuigers, kleppen, tandwielen, lagers enz. vervangen. Da's niet gratis, maar als je een motor langer houdt, is dat voor mij geen probleem. Liever dat, dan een andere gebruikte van Marktplaats afhalen met een mooi verhaal en onbekend achterstallig onderhoud. Vergeleken met afschrijving van nieuwere motoren is het ook niet duur.
- Voornaamste reden om 'n weg te doen was de beschikbaarheid van onderdelen. Hannamax had gewoon niet meer alles op voorraad liggen. En in het offroadseizoen wil ik geen weekenden overslaan omdat de motor niet klaar staat.
NB: Dit is geen steek onder water richting Hannamax. De motor was 16 jaar oud, tot die tijd kon ik alles meteen meenemen of had ik het 2 dagen later in huis. Het ging om specifieke onderdelen van de eerste bouwjaren die ook KTM soms niet meer kon leveren. Gebruikt is nog heel veel te krijgen, en imitatie ook. Voor een deel vond ik het ook leuk om dat steeds uit te zoeken, maar in het offroad seizoen niet...
- Te fel? Niets van gemerkt. Ik vond 'm juist minder fel dan de nieuwere series. Had jij een echte EXC of een omgebouwde SX? Op de foto ziet hij er wat gepimpt uit, maar dat kan ook gewoon de frame-kleur zijn icm. nieuw plastic.
- Vermogen had hij genoeg. Vast niet zoveel als de nieuwere modellen, maar als je het gas open deed dan ging hij. En hij was goed te doseren en op koppel te rijden. Ik weet niet meer of er een snelle of langzame gashandle op zat. Misschien wist ik ook gewoon niet beter
- Rijwielgedeelte: Het was de eerste generatie EXC, dus KTM zal vast veel verbeterd hebben in de latere versies. Maar de verschillen vond ik niet heel groot - als gemiddelde offroad-rijder. Nieuwere stuurden iets gemakkelijker, meer zou ik niet kunnen benoemen.
Vering heb ik indertijd vervangen door nieuwere, maar behalve de kick van "ik heb 'm geupgrade" heb ik er weinig van kunnen merken.
- Betrouwbaarheid: Weinig grote dingen meegemaakt, behalve de carburateur (het enige japanse onderdeel ), waarvan meermaals een stuk van de gasschuifplaat afbrak. Gelukkig geen grote gevolgschade, maar wel 2x blok open moeten laten maken. Achteraf denk ik dat het een combi was van een carburateur met te veel speling en mijn rijstijl.
Uiteraard wel een aantal kleinere dingetjes, maar voor m'n gevoel niet extreem. Als hij open moest, heb ik wel 'gewoon' laten fixen wat moest gebeuren, dus in die 13 jaar zijn er zuigers, kleppen, tandwielen, lagers enz. vervangen. Da's niet gratis, maar als je een motor langer houdt, is dat voor mij geen probleem. Liever dat, dan een andere gebruikte van Marktplaats afhalen met een mooi verhaal en onbekend achterstallig onderhoud. Vergeleken met afschrijving van nieuwere motoren is het ook niet duur.
- Voornaamste reden om 'n weg te doen was de beschikbaarheid van onderdelen. Hannamax had gewoon niet meer alles op voorraad liggen. En in het offroadseizoen wil ik geen weekenden overslaan omdat de motor niet klaar staat.
NB: Dit is geen steek onder water richting Hannamax. De motor was 16 jaar oud, tot die tijd kon ik alles meteen meenemen of had ik het 2 dagen later in huis. Het ging om specifieke onderdelen van de eerste bouwjaren die ook KTM soms niet meer kon leveren. Gebruikt is nog heel veel te krijgen, en imitatie ook. Voor een deel vond ik het ook leuk om dat steeds uit te zoeken, maar in het offroad seizoen niet...
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!