Review: Yamaha Tenere 700 testdag

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 207
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Yamaha houdt 1x per jaar een testdag voor een wijde range aan motoren. Daar hebben Madame en ik ook aan deel mogen nemen.
Voor de Tenere 700 hadden ze vanaf TT Circuit Assen een mooie grotendeels onverharde route uitgezet welke je dan in groepjes met een voor en achterrijder kon doen. De route duurde zo'n 3 kwartier dus dat is een best stevige proefrit.

De testrit

Toevallig had ik mijn pak zowaar een keer weer redelijk wit en liep Madame in een gloednieuw pak van hetzelfde merk. Echt een aankomend ADV stelletje dus. Toen wij ons aanmelden voor de Tenere werd er al wat vertwijfeld naar Madame en haar korte beentjes gekeken en werd haar gezegd dat ze goed dichtbij de voorrijder moest blijven zodat bij problemen hij er snel op anticiperen kon. Verder wist hij te vertellen dat we zo rechtop mogelijk moesten staan en echt alleen de achterrem moesten gebruiken. Hier hebben we maar geen commentaar op gegeven :slaan:
De rest van onze groep bestond uit een paar grote kerels met grote praat die al ''jaaarrren'' motorreden en die zandwegen geen enkel probleem vonden.

Eenmaal de route opgedraaid duurde het maar een paar minuten voordat we een zandweg in draaide en de eerste stoere kerel rollend over de motor het zand in ging. Hoongelach is hem natuurlijk ten dele gevallen.
Terwijl de achterrijder zich bekommerde om de gevallen broeder vroeg de voorrijder nogmaals aan Madame of ze het echt wel zag zitten ''we gaan het gewoon proberen'' was haar antwoord.
Weer op pad en na nog 2 bochtjes waar het tempo van de grote kerels aardig afnam kwamen we op een recht stuk waar de voorrijder het iets meer de sporen gaf. Hier konden we een beetje met het gas spelen, wat sliden, kuilen pakken en door geulen wisselen. Aan het eind van he rechte stuk kregen Madame en ik het verzoek om achterin de groep te gaan rijden gezien hij vol verbazing in zijn spiegel Madame slidend over het pad had zien gaan :lol: Achterin verliep alles wat minder soepel en was er wederom een valpartij geweest en was er moeite met door het mulle zand komen.

Zo ging dit dus zo ongeveer de hele proefrit door waarna we op het eind een ietswat baldadig begonnen te worden en op een lang recht stuk met kuilen er echt even de sporen aan gaven. Zij helemaal links, ik helemaal rechts kwamen we de hele groep voorbij gestoven. Hierbij viel het mij ook op dat de fiets, hoewel toch echt best stabiel, het niet redde ten opzichte van de KTM twins. Boven de 80 a 100 begon de T7 toch wat zoekerig te worden waar de KTM's als over rails door het zand snijden.
Aan het eind van dit rechte stuk kregen we te horen dat dit toch niet echt de bedoeling was, al straalde het gezicht van de voorrijder niet uit wat zijn mond vertelde :lol:

De motor

Dat is een mooie inleiding om het wat meer over de motor zelf te hebben. Deze heb ik buiten deze proefrit nog een aantal keer kunnen rijden, waaronder op een aantal crossbanen.

Eerste indruk

Het ziet er gewoon uit als een grote enduro en ik moet zeggen dat ik daar direct heel gecharmeerd van was. Materialen voelen en ogen degelijk. Wel zit je vrij diep in de motor ala tourmotor, wat denk ik gedaan is om de zithoogte acceptabel te houden. Over hoogte gesproken is de motor vooral aan de voorkant vrij hoog geworden door het hoge CP2 blok dat duidelijk zijn oorsprong op straat heeft. Het hele blok is relatief hoog geplaatst wat de hele tank omhoog drukt. Een drysump of een blok met een anders gevormd carter had het geheel flink omlaag kunnen trekken.
Het dashboard is simpel en duidelijk met weinig poespas en 1 knop schakelt de ABS uit, wat wil een off-road rijder nog meer...

Hoe rijdt het op straat?

Dit is helaas een vraag waarvoor je beter bij iemand anders terecht kunt. De motor heb ik verschillende keren stukjes op straat gereden, maar vooral tussen onverharde stukken en dan rijd je vaak toch net anders.
Kwa blok is het gewoon soepel. Het CP2 blok is krachtig, maar niet achterlijk sterk, eigenlijk gewoon heel fijn. Hier zou ik prima mee kunnen leven in een straat/reis motor.
Kwa rijwiel merk je wel dat het zwaartepunt hoog ligt en het is een beetje een toren om mee te rijden. De vering dempt alle ongemakken goed weg hoewel bij wat sportiever rijden alles wat wazig wordt. Dat is puur de vering, kwa frame etc werkt het allemaal prima. Goed nieuws dus, een ritje naar de vering tuner (of misschien even flink aandacht aan de klikkers besteden) zou dit moeten oplossen.
Grappig detail is dat bij gas geven de achterkant flink omhoog komt, een beetje alsof je op een cardan motor zit. Dit drukt de voorkant wat meer de grond in zodat je een heel zeker aanvoelende voorkant hebt.
Kwa lange afstand touren zit je prima en aardig beschermd, al is het ruitje een echt ADV ruitje en houdt de druk van je borst, maar geeft wel turbulentie om de helm. Eigenlijk zoals standaard in deze klasse.

Hoe rijdt het off-road?

De korte versie is: Als een grote enduro.

Het blok is krachtig in de gebieden waar een 4T enduro dat ook is, maar voroal heel voorspelbaar en lineair. Sliden heb je met deze motor zo onder de knie en met donuts draaien schrik je ook nergens van, al is hij wel zwaar als hij schuin hangt. Er is plenty vermogen om de voorkant ligt te maken en eigenlijk hoef je je om het blok dus geen zorgen te maken.

Kwa rijwiel is het een grote hoge enduro met net als een enduro een redelijk hoog zwaartepunt. Echter is er met deze motor natuurlijk 2x zoveel zwaarte voor dat punt. Dit maakt dat de bocht in relatief zwaar gaat wat betekent dat je veel rijders input moet geven. Of dat perse een nadeel is ben ik nog niet over uit. Je kunt zo wel extra precies je input geven zonder dat het doorslaat.
Zoals hierboven ook al een keer opgemerkt is de motor in de rechte stukken op snelheid wat minder stabiel, vooral in dieper zand. Het is nog steeds boven gemiddeld goed, maar niet zo als de KTM twins. Dit zal te maken hebben met het hogere zwaartepunt, maar ook door de toch meer budget en softere vering. Op de hardere rotsigere ondergronden zal dit super werken, maar in het Nederlandse zand is het geheel wat zoekerig.
Door forse kuilen wil de motor ook wel bodemen waardoor het geheel dan flink stuitert.
Verder heb je kwa houding weinig te klagen, de sta houding is goed, de vorm van tank en zadel is voor veel rijders goed geschikt en buiten de te brede rechterkant van het blok dat tegen de binnenkant van je been drukt zit er eigenlijk niks in de weg om je vrij over de hele lengte van de motor te verplaatsen tijdens het rijden.

De techniek

Deze motor heb ik natuurlijk niet in bezit gehad, maar voldoende inzicht in kunnen krijgen om toch eea te kunnen benoemen.
Het blok gebeurt je niks mee, ze staan oerdegelijk bekent en ook zelden wat van gehoord. Eigenlijk geld dit voor het geheel en zul je bij normaal gebruik weinig gedoe hebben.
Bij wat minder normaal gebruik:
Het subframe is 1 geheel met het frame. Let op dat dit een hele grote kostenpost kan worden in geval van schade.
De demperophanging is heel iel en buigt zo makkelijk naar binnen dat het de achterbrug raakt. Bij serieus off-road gebruik even aanpakken.
De kappen zijn van hard kunststof, dit is wat breekbaarder dan crossplastic, hier zijn inmiddels kitjes voor te koop.

Conclusie

Een hele dikke vette voldoende. Het is echt een grote enduro met alle voors en tegens die daarbij horen.
Wel is te merken dat om de prijs laag te houden er wat concessies zijn gedaan. Het blok komt bijvoorbeeld uit de MT07 en drukt het zwaartepunt en de tank aardig omhoog. De vering is redelijk budget (nog steeds goed in zijn klasse) en het gelaste subframe is natuurlijk ook de goedkopere oplossing.
Voor de prijs is dit allemaal echter heel acceptabel en eigenlijk gewoon heel goed.

Afbeelding
Martinezz57
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jul 08, 2024 19:57

Ik ben ook wel gecharmeerd van de Yamaha. Als reisfiets. Echter vind ik het gewicht voor mijn doel te hoog.
Ik rijd meestal vanuit een vaste lokatie ritten en dan ben ik erg blij met de 110 kilo van mijn KTM 450.

Het onderschatten van kleine dames kwamen we vroeger regelmatig tegen op wegracecircuits. Mijn vrouw komt tot 164 cm hoog. Buiten de races reed ze op circuitdagen de ' dikke' mannen het snot voor ogen met haar R6. Daarvoor met de Aprilia RS250 was het helemaal vermakelijk om achteraf excuses en complimenten te horen.

Beoordeel nooit de buitenkant of postuur van iemand!

Hier in het dorp loopt een forse dame. Je zou denken: ga eens op dieet of sporten..... maar was zwaargewicht judokampioen.....
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jul 15, 2024 10:41
Locatie: Amersfoort

Leuk verslag Erwin, dank. Gaaf om te lezen hoe 'madame' zich -letterlijk- staande hield en iedereen het nakijken gaf !
Ik heb een paar motoren en soms rijd ik naast het asfalt.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 328
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Mooi verslag en een goede indruk. Ik heb zelf de T7 alleen maar op straat gereden naast de KTM 890. Even een citaat uit mijn ervaringen van dat moment:

Goed, het was een mooie zaterdag en in de buurt zat iedereen volgepland, dus mijn eerste stop was Motoport Rockanje. Een voordeel is wel, dat ze zowel KTM als Yamaha dealer zijn. Ik had ze eigenlijk vooral als KTM dealer gevonden, maar toen ik daar kwam, stonden er behoorlijk wat leuke motoren klaar. Ik had een afspraak gemaakt om een rondje te gaan rijden met de KTM 890 Adventure R en die stond dan ook voor mij te glimmen in de zon.

Afbeelding

In de eerste meters van de rit, merkte ik al, dat de KTM heel wendbaar is. Wat dat betreft vond ik het meteen een leuke motor. Maar tegelijkertijd had ik ook een wat onbehaaglijk gevoel bij de bediening. Het schakelpedaal was zo licht, dat ik in eerste instantie bang was dat ik hem zou slopen. En ik had nu mijn motorschoenen aan. Ik denk, dat je dat schakelen niet eens voelt met je cross laarzen. ;) De motor rijdt best leuk, maar ik miste ook de trekkracht van onderuit. Ik kom er steeds meer achter, dat ik een 'luie motorrijder' ben. Ik rij graag op trekkracht en niet op vermogen. Dus schakel ik vaak bij lagere toeren en verwacht ik wat soepelheid om vanuit die lage toeren wel door te kunnen trekken. De KTM is een toerenmachine. Je moet echt twee versnellingen lager rijden dan anders, om het gevoel te krijgen dat de KTM het naar zijn zin heeft. Meer in hooligan mode dus. En eigenlijk voel ik me daar niet echt lekker bij.

Afbeelding

Toen ik terugkwam, stond daar ook een Yamaha Ténéré 700 met een groene plaat erop. Na een kort gesprek was ik weer onderweg, op eigenlijk een hele andere motor. Grappig genoeg, zei de verkoper bij Motoport dat ik de KTM echt wel een leukere motor zou vinden. De realiteit was alleen heel anders. De Yamaha paste veel meer bij het karakter dat ik zocht. Meer trekkracht onderin en minder gericht op toeren draaien. Eigenlijk heb ik met de T700 heel veel lol gehad op de kleinere wegen rondom Rockanje. De T700 is prima handelbaar en hij gaf behoorlijk wat vertrouwen. Daarnaast vind ik hem er super leuk uitzien. Wel het soort motor waar ik ook gewoon graag naar kijken. De Rally Edition vind ik nog gaver dan degene die ik gereden heb. De kleuren helpen daar ook wel bij natuurlijk. Maar er zijn er ook nadelen. Na een half uurtje op de motor, had ik een behoorlijk houten kont. Voor mij had het zadel echt helemaal geen comfort. Daarnaast is het ruitje leuk, maar het gaf me vrijwel geen windbescherming. Dat zijn wel nadelen en ik heb het eigenlijk helemaal niet echt op een snelweg geprobeerd...
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie