ik doe aan motocross en nu bijna 2 jaar. ik wist al dat er veel dingen te leren zijn in de sport, maar daar werd ik 3 weken geleden nog eens pijnlijk op gewezen. ik rij het meest op banen die netjes geschoven zijn en waar het meevalt met de drukte en waar het gaar worden van de baan niet al te groot is.
3 weken geleden wilde ik eens een wedstrijd proberen. bij de training ging ik met de B mee terwijl ik ingeschreven stond bij de recreanten klasse/klasse waarin ze beoordelen hoe goed je bent. ik merkte dat ik met de B mee kon komen hoewel ik aardig wat van mijn energie daarin moest steken en vanaf het begin op een manier reed die ik me eigenlijk niet kon permiteren.
Hoe later je dus op de baan komt, zoals jullie weten, hoe gaarder die baan is, dus ook de schansen/tafels. In de lucht ben ik niet behendig en ik spring hem dan ook zonder moeite zolang mijn aanloop maar goed is en ik recht blijf. Door die vele rijders zijn er sporen op de schans gekomen, wat er waarschijnlijk bij mij gebeurde is dat mijn voorwiel het ene spoor te pakken had en mijn achterwiel het andere; het gevolg was dat ik in de lucht vanuit mijn ooghoek mijn achterspatbord zag en voordat ik dat in de gaten had, had ik al een klapper gemaakt. Ik ben dus in de lucht dwars komen te staan.
Nu is mijn vraag: hoe ga je die reactie van de motor tegen?
ik heb al verschillende dingen gehoord, zoals; je moet je voorwiel laten wijzen naar het punt waar je naar toe wilt, je stuur naar beneden duwen en voordat je neerkomt hard op het gas gaan (je voorwiel moet eerst landen, dat was bij mij dus niet het geval). Wie kan hier nog iets aan toevoegen? Kan je de toeval ontnemen?
Ik hoor het graag
Nieuwe dingen leren
Moderator: ghulst
Kenshin,
Als je dwars over een schans komt zul je hard met je lichaam moeten werken om dit nog enigszins te kunnen corrigeren en dat is moeilijk. Bij een schans met sporen er voor is het altijd belangrijk om goed scherp te sturen om zodoende nooit in 2 sporen terecht te komen. Als je in 2 sporen terechtkomt is de kans op een crash groot zoals je al ondervonden hebt.
Je motor moet je altijd in de richting sturen van waar je naar toe wilt. Je voorwiel hoeft niet altijd eerst aan de grond te komen, dat hangt af van de situatie. Als je een bocht in springt is het wel handig dat je voorwiel eerder aan de grond, dan kun je meteen goed de bocht in sturen. Op een recht stuk is het toch verstandiger om het achterwiel eerst aan de grond te laten komen, dan kun je tenminste meteen vol het vermogen er opzetten en meters maken.
Als je vlak voor de landing gas geeft dan wordt het achterwiel naar beneden getrokken en dat is ook een manier om het achterwiel eerder aan de grond te laten komen. Van dit gyroscopische effect moet je dus ook gebruik maken als je eens een keer veel te veel voorover springt, dan kun je dit namelijk in veel gevallen nog goed corrigeren door gas te geven.
Als je dwars over een schans komt zul je hard met je lichaam moeten werken om dit nog enigszins te kunnen corrigeren en dat is moeilijk. Bij een schans met sporen er voor is het altijd belangrijk om goed scherp te sturen om zodoende nooit in 2 sporen terecht te komen. Als je in 2 sporen terechtkomt is de kans op een crash groot zoals je al ondervonden hebt.
Je motor moet je altijd in de richting sturen van waar je naar toe wilt. Je voorwiel hoeft niet altijd eerst aan de grond te komen, dat hangt af van de situatie. Als je een bocht in springt is het wel handig dat je voorwiel eerder aan de grond, dan kun je meteen goed de bocht in sturen. Op een recht stuk is het toch verstandiger om het achterwiel eerst aan de grond te laten komen, dan kun je tenminste meteen vol het vermogen er opzetten en meters maken.
Als je vlak voor de landing gas geeft dan wordt het achterwiel naar beneden getrokken en dat is ook een manier om het achterwiel eerder aan de grond te laten komen. Van dit gyroscopische effect moet je dus ook gebruik maken als je eens een keer veel te veel voorover springt, dan kun je dit namelijk in veel gevallen nog goed corrigeren door gas te geven.
idd. Het gekke is dat ik al zeker was dat ik er recht op af kwam. wat je de beteren ziet doen is schuin aankomen en in de lucht zetten ze hem scheef; waarom ze dat doen weet ik niet, misschien show. de kans dat je scheef gaat door die sporen is zo groot dat ik het vreemd vind dat het de beteren niet overkomt, er moet dus een bepaalde tactiek voor zijn...wat is het gedrag voor de schans, erop, als je bijna loskomt en in de lucht om zo een perfect vlucht te maken.Joop schreef:Kenshin,
...
Als je vlak voor de landing gas geeft dan wordt het achterwiel naar beneden getrokken en dat is ook een manier om het achterwiel eerder aan de grond te laten komen. Van dit gyroscopische effect moet je dus ook gebruik maken als je eens een keer veel te veel voorover springt, dan kun je dit namelijk in veel gevallen nog goed corrigeren door gas te geven.
Weet jij een plaats waar je raad kan vragen van beteren?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Het is om te beginnen heel belangrijk dat je niet meer op het laatste moment van spoor wisselt! De reactie van je motor tegengaan kan voor iemand die nog maar 2 jaar crosst nog erg lastig zijn en daarom kun je het beter voorkomen, bij jou was het denk ik het geval dat je te lang je gas erop hebt gehouden en je achterwiel is gaan zoeken en daardoor een ander spoor heeft gepakt, maar het kan net zo goed domme pech zijn...
dus dan wordt voorkomen wel een beetje lastig net iets harder over die schans gaan is natuurlijk wel leuk voor het publiek maar mij heeft het een keer de kop gekost stuur krom, voetsteun krom en een slechte plaats (leuk als je degene voorbij ziet rijden wie jij net zelf voorbij bent gegaan als je daar net lekker ligt te rustten )
het corrigeren van je motor in de lucht is trouwens iets wat je op spelende wijs moet leren het is niet iets wat je in 1 keer doet, vaak ben je als "beginnende rijder" veel te druk met de baan bezig in tegenstelling tot de gevorderde... daarom klagen ze waarschijnlijk zovaak over hun vering
dus dan wordt voorkomen wel een beetje lastig net iets harder over die schans gaan is natuurlijk wel leuk voor het publiek maar mij heeft het een keer de kop gekost stuur krom, voetsteun krom en een slechte plaats (leuk als je degene voorbij ziet rijden wie jij net zelf voorbij bent gegaan als je daar net lekker ligt te rustten )
het corrigeren van je motor in de lucht is trouwens iets wat je op spelende wijs moet leren het is niet iets wat je in 1 keer doet, vaak ben je als "beginnende rijder" veel te druk met de baan bezig in tegenstelling tot de gevorderde... daarom klagen ze waarschijnlijk zovaak over hun vering
Kenshin,
Ook de beteren rijden bij sporen voor een schans zo recht mogelijk door de sporen (echt niet schuin) zodat ze zo snel mogelijk over de schans kunnen rijden. En het voordeel voor de betere coureurs is ook dat ze door de hogere snelheid ook gemakkelijker hard door een (diep) spoor kunnen rijden (wet van de massa traagheid). Alleen dat moet je wel kunnen anders val je er ook harder af. Als je in een spoor gas geeft gaat het rijden door het spoor ook gemakkelijker.
Ook de beteren rijden bij sporen voor een schans zo recht mogelijk door de sporen (echt niet schuin) zodat ze zo snel mogelijk over de schans kunnen rijden. En het voordeel voor de betere coureurs is ook dat ze door de hogere snelheid ook gemakkelijker hard door een (diep) spoor kunnen rijden (wet van de massa traagheid). Alleen dat moet je wel kunnen anders val je er ook harder af. Als je in een spoor gas geeft gaat het rijden door het spoor ook gemakkelijker.
volgens mij was dat idd mn fout...ik hield het gas niet stabiel bij mn aanloop, waardoor idd mn achterwiel gaat zoeken.mxrider#28 schreef:Het is om te beginnen heel belangrijk dat je niet meer op het laatste moment van spoor wisselt! De reactie van je motor tegengaan kan voor iemand die nog maar 2 jaar crosst nog erg lastig zijn en daarom kun je het beter voorkomen, bij jou was het denk ik het geval dat je te lang je gas erop hebt gehouden en je achterwiel is gaan zoeken en daardoor een ander spoor heeft gepakt, maar het kan net zo goed domme pech zijn...
ik ben idd wel druk bezig met andere zaken maar ik vind het tijd worden dat ik mn skills iets uitbreid, maar ik denk nu dus dat je dat niet sneller kan laten verlopen.
dus dan wordt voorkomen wel een beetje lastig net iets harder over die schans gaan is natuurlijk wel leuk voor het publiek maar mij heeft het een keer de kop gekost stuur krom, voetsteun krom en een slechte plaats (leuk als je degene voorbij ziet rijden wie jij net zelf voorbij bent gegaan als je daar net lekker ligt te rustten )
het corrigeren van je motor in de lucht is trouwens iets wat je op spelende wijs moet leren het is niet iets wat je in 1 keer doet, vaak ben je als "beginnende rijder" veel te druk met de baan bezig in tegenstelling tot de gevorderde... daarom klagen ze waarschijnlijk zovaak over hun vering
klagen over mn vering heb ik ook gedaan ja...maar ik weet nu dat je eerst een aantal rondjes heel rustig aan moet doen om even je lijn te kiezen, kijken wat lastige punten zijn en daarna ga je elke ronde automatisch ietsje harder. ik gaf nl. de schuld aan de vering toen ik viel in de bochten.
wat je trouwens de toppers ziet doen is in de lucht een soort bocht maken (klinkt raar misschien maar beter kan ik het niet verwoorden), zijn daar regels voor/kan je het oefenen of komt dat gewoon met de tijd? en waarom doen ze dat?
ik heb het ze wel zien doen...maar het zou best kunnen dat ze dat deden bij een stukje waar het minder erg was...hierbij zetten hem schuin in de lucht.Joop schreef:Kenshin,
Ook de beteren rijden bij sporen voor een schans zo recht mogelijk door de sporen (echt niet schuin) ...
Probeer, zeker als je pas begint, 1 te spoor rijden dat weet je bijna zeker dat dit niet elke ronde anders is. Al is dit een lagere weg.
Doe dit ook tijdens je trainingen en zoek niet de makkelijke stukken uit.
Ik weet niet wat je voor een motor rijd, maar er zit zowiezo verschil in de lijnen van 125ers en de rest
Om hoog te kunnen eindigen moet er eerst gefinished worden (had van Cruyf kunnen zijn).
Doe dit ook tijdens je trainingen en zoek niet de makkelijke stukken uit.
Ik weet niet wat je voor een motor rijd, maar er zit zowiezo verschil in de lijnen van 125ers en de rest
Om hoog te kunnen eindigen moet er eerst gefinished worden (had van Cruyf kunnen zijn).
Wat dus al eerder gezegd is, in zo'n situatie moet je gewoon lichaamstaal gebruiken, ook wel Body English genoemd. Je ziet af en ook bij bijvoorbeeld freestyle films dat ze killer Whips doen, endan bijvoorbeeld ook de Turndown Whips. Dat is eerst 1 kant op draaien, en dan weer vlak op de andere kant leggen. Wat ze dan doen is gewoon puur met het lichaam sturen.
Nou wi lik niet zeggen dat je zulk soort Whips gelijk moet maken, maar het is meer om ff duidelijk te maken, dat die dus gewoon puur met het lichaam sturen.
En nog ff over het schuin gaan bij sprongen bij de pro's, dat komt omdat ze hun tijd inde lucht willen verminderen, ga je namelijk schuin, dan spring je minder hoog, en dan kan je weer sneller op het gas, omdat je dan weer sneller contact hebt met de grond. Hoge sprongen zijn een mooi zicht, maar het kost wel tijd.
http://www.twmx.com/mx/videos/image/0,1 ... 53,00.html
Hier heb je James Stewart die dat dus laat zien, maar Bubba heeft daar nog wel meer trucjes voor zoals bijvoorbeeld vlak voor de top van de heuvel vol in de ankers te gaan...
Nou wi lik niet zeggen dat je zulk soort Whips gelijk moet maken, maar het is meer om ff duidelijk te maken, dat die dus gewoon puur met het lichaam sturen.
En nog ff over het schuin gaan bij sprongen bij de pro's, dat komt omdat ze hun tijd inde lucht willen verminderen, ga je namelijk schuin, dan spring je minder hoog, en dan kan je weer sneller op het gas, omdat je dan weer sneller contact hebt met de grond. Hoge sprongen zijn een mooi zicht, maar het kost wel tijd.
http://www.twmx.com/mx/videos/image/0,1 ... 53,00.html
Hier heb je James Stewart die dat dus laat zien, maar Bubba heeft daar nog wel meer trucjes voor zoals bijvoorbeeld vlak voor de top van de heuvel vol in de ankers te gaan...
amai die gaat zooo hard
totale beheersing van de machiene en ook in de lucht
die springt bijna over 2 tafels in 1 keer die kerel
totale beheersing van de machiene en ook in de lucht
die springt bijna over 2 tafels in 1 keer die kerel
doe ik ook...de makkelijke stukken worden het snelst gaar en je leert minder van de makkelijke. of bedoel je ga in de gare stukken rijden dan leer je daar ook mee omgaan.Anonymous schreef:Probeer, zeker als je pas begint, 1 te spoor rijden dat weet je bijna zeker dat dit niet elke ronde anders is. Al is dit een lagere weg.
Doe dit ook tijdens je trainingen en zoek niet de makkelijke stukken uit.
yz426f...zou je het met die lijnen ff kunnen uitleggen?Ik weet niet wat je voor een motor rijd, maar er zit zowiezo verschil in de lijnen van 125ers en de rest
ik ga het ook niet in een keer proberen maar ik ga wel oefenen want zij beheersen die machine ook in de lucht en dat wil ik ook kunnen.Guillaume schreef:
Nou wi lik niet zeggen dat je zulk soort Whips gelijk moet maken, maar het is meer om ff duidelijk te maken, dat die dus gewoon puur met het lichaam sturen.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
dat hadden we al door jah
ik ga het ook niet in een keer proberen maar ik ga wel oefenen want zij beheersen die machine ook in de lucht en dat wil ik ook kunnen.
je bent wel leergierig he maarruh ik zou zeggen probeer het maar in 1x... 100% zeker dat het fout gaat, dus het is maar goed dat je dat niet van plan was er is al genoeg leed in de motocross sport en ga nou niet te veel oefenen omdat je denkt dat je dan niet meer zal vallen, want zelfs de besten gaan de fout wel eens in zelfs james stewart is vorig jaar een keer hard onderuit gegaan en niet te vergeten Pit beirer, stewart gaat natuurlijk wel een paar tandjes uhh tandwielen harder maar voordat hij ging vallen had hij dus ook geen volledige motorcontrole... en hiermee wil ik zeggen dat de machines toch wel doen wat ze willen
ik ga het ook niet in een keer proberen maar ik ga wel oefenen want zij beheersen die machine ook in de lucht en dat wil ik ook kunnen.
je bent wel leergierig he maarruh ik zou zeggen probeer het maar in 1x... 100% zeker dat het fout gaat, dus het is maar goed dat je dat niet van plan was er is al genoeg leed in de motocross sport en ga nou niet te veel oefenen omdat je denkt dat je dan niet meer zal vallen, want zelfs de besten gaan de fout wel eens in zelfs james stewart is vorig jaar een keer hard onderuit gegaan en niet te vergeten Pit beirer, stewart gaat natuurlijk wel een paar tandjes uhh tandwielen harder maar voordat hij ging vallen had hij dus ook geen volledige motorcontrole... en hiermee wil ik zeggen dat de machines toch wel doen wat ze willen
zeker...motocross is ook echt een van de dingen die ik het liefste doemxrider#28 schreef:dat hadden we al door jah
ik ga het ook niet in een keer proberen maar ik ga wel oefenen want zij beheersen die machine ook in de lucht en dat wil ik ook kunnen.
je bent wel leergierig he
maar die gasten hebben wel een bepaalde lenigheid op die machines die er toch voor zorgt dat het vaker beter afloopt dan als ze dat niet hebben...ongelukken gebeuren maar als je iedere keer een sprong neemt met het idee van; op hoop van zegen, zal het nog vaker fout gaan in de toekomst. ik zit al een beetje te klooien in de lucht maar het moet vanzelfsprekender worden; mij eerste reactie nu als je bijv. te ver naar achteren gaat is...nix doen...ja naar voren leunen maar wat ik wil leren is remmen in de lucht, maar als je je motor doodremt ben je de lul. ik ga dat eerst oefenen en dan moet het zoals zoveel dingen vanzelfsprekend worden.maarruh ik zou zeggen probeer het maar in 1x... 100% zeker dat het fout gaat, dus het is maar goed dat je dat niet van plan was er is al genoeg leed in de motocross sport en ga nou niet te veel oefenen omdat je denkt dat je dan niet meer zal vallen, want zelfs de besten gaan de fout wel eens in zelfs james stewart is vorig jaar een keer hard onderuit gegaan en niet te vergeten Pit beirer, stewart gaat natuurlijk wel een paar tandjes uhh tandwielen harder maar voordat hij ging vallen had hij dus ook geen volledige motorcontrole... en hiermee wil ik zeggen dat de machines toch wel doen wat ze willen
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
zeker...motocross is ook echt een van de dingen die ik het liefste doe
je bent niet de enigste, de winter is echt een hel:D natuurlijk niet echt de hel maar je begrijpt het wel
maar die gasten hebben wel een bepaalde lenigheid op die machines die er toch voor zorgt dat het vaker beter afloopt dan als ze dat niet hebben...
dusss... dat betekent dat je ook op lenigheid zal moeten trainen zoals, conditietrainen en krachttraining, door conditietraining zal ten eerste je conditie omhoog gaan (logisch) en je zal sneller op een sprong kunnen reageren omdat je reactiesnelheid omhoog gaat. Door op kracht te trainen krijg je de kracht om makkelijker je motor schuin te gooien en fouten te kunnen corrigeren.
ongelukken gebeuren maar als je iedere keer een sprong neemt met het idee van; op hoop van zegen, zal het nog vaker fout gaan in de toekomst.
jah precies volledig mee eens, gewoon gas der op en we zien wel hoe het gaat motocross is nou eenmaal een risico volle sport en het zou op elk punt van het circuit wel fout kunnen gaan... maar daar kunnen wij als motocrosser maar beter niet aan denkken
mij eerste reactie nu als je bijv. te ver naar achteren gaat is...nix doen...ja naar voren leunen maar wat ik wil leren is remmen in de lucht, maar als je je motor doodremt ben je de lul
het remmen in de lucht is op zich niet moeilijk, maar je rem doseren wel je moet hem ook nooit helemaal in trappen, want in de lucht heeft je wiel bijna geen weerstand dus hard remmen is ook niet nodig om hem te laten stoppen met draaien, dus gewoon een tikje op de rem is al genoeg... vooral bij een 4-takt
ennuh door te klooien in de lucht leer je hoe je motor op sommige dingen reageert, dus ga vooral door met klooien (iedereen is begonnen met klooien zowel in de lucht als op de grond, denk maar eens terug aan de tijd dat je ging leren schakelen of dat nou op een crossmotor of wegmotor/schakelbrommer is dat maakt niet uit het pricipe is het zelfde
je bent niet de enigste, de winter is echt een hel:D natuurlijk niet echt de hel maar je begrijpt het wel
maar die gasten hebben wel een bepaalde lenigheid op die machines die er toch voor zorgt dat het vaker beter afloopt dan als ze dat niet hebben...
dusss... dat betekent dat je ook op lenigheid zal moeten trainen zoals, conditietrainen en krachttraining, door conditietraining zal ten eerste je conditie omhoog gaan (logisch) en je zal sneller op een sprong kunnen reageren omdat je reactiesnelheid omhoog gaat. Door op kracht te trainen krijg je de kracht om makkelijker je motor schuin te gooien en fouten te kunnen corrigeren.
ongelukken gebeuren maar als je iedere keer een sprong neemt met het idee van; op hoop van zegen, zal het nog vaker fout gaan in de toekomst.
jah precies volledig mee eens, gewoon gas der op en we zien wel hoe het gaat motocross is nou eenmaal een risico volle sport en het zou op elk punt van het circuit wel fout kunnen gaan... maar daar kunnen wij als motocrosser maar beter niet aan denkken
mij eerste reactie nu als je bijv. te ver naar achteren gaat is...nix doen...ja naar voren leunen maar wat ik wil leren is remmen in de lucht, maar als je je motor doodremt ben je de lul
het remmen in de lucht is op zich niet moeilijk, maar je rem doseren wel je moet hem ook nooit helemaal in trappen, want in de lucht heeft je wiel bijna geen weerstand dus hard remmen is ook niet nodig om hem te laten stoppen met draaien, dus gewoon een tikje op de rem is al genoeg... vooral bij een 4-takt
ennuh door te klooien in de lucht leer je hoe je motor op sommige dingen reageert, dus ga vooral door met klooien (iedereen is begonnen met klooien zowel in de lucht als op de grond, denk maar eens terug aan de tijd dat je ging leren schakelen of dat nou op een crossmotor of wegmotor/schakelbrommer is dat maakt niet uit het pricipe is het zelfde
mxrider#28 schreef:je bent niet de enigste, de winter is echt een hel:D natuurlijk niet echt de hel maar je begrijpt het wel .
zeker...het is voor mij de tijd dat ie uitgebreidt onder het mes gaat, want de banen zijn dicht en als de grond bevroren is houdt het al helemaal op.
ik heb veel getraind, vooral op kracht, maar ik moet meer aan mn conditie doen. het probleem was dat ik in november gevallen was en ribben had gekneusd en daardoor werd het trainen wat latiger...en de val van +- 4 weken geleden, ik ben nu weer langzaam aan begonnen met trainen.
dusss... dat betekent dat je ook op lenigheid zal moeten trainen zoals, conditietrainen en krachttraining, door conditietraining zal ten eerste je conditie omhoog gaan (logisch) en je zal sneller op een sprong kunnen reageren omdat je reactiesnelheid omhoog gaat. Door op kracht te trainen krijg je de kracht om makkelijker je motor schuin te gooien en fouten te kunnen corrigeren.
ik ga het gewoon proberen, eerst ervoor zorgen dat je veel airtime hebt om erover na te denken .
het remmen in de lucht is op zich niet moeilijk, maar je rem doseren wel je moet hem ook nooit helemaal in trappen, want in de lucht heeft je wiel bijna geen weerstand dus hard remmen is ook niet nodig om hem te laten stoppen met draaien, dus gewoon een tikje op de rem is al genoeg... vooral bij een 4-takt
ennuh door te klooien in de lucht leer je hoe je motor op sommige dingen reageert, dus ga vooral door met klooien (iedereen is begonnen met klooien zowel in de lucht als op de grond, denk maar eens terug aan de tijd dat je ging leren schakelen of dat nou op een crossmotor of wegmotor/schakelbrommer is dat maakt niet uit het pricipe is het zelfde
Waar cross jij meestal eigenlijk?