Hallo,
heb een probleempje met mijn DR 800, voordat ik alles ga vervangen misschien heeft iemand een tip.
Vorig seizoen de Bike weggezet, geen problemen.
Dit voorjaar gestart, stukkie gereden. Kom bij een maat, loopt er benzine naar beneden bij de achtervork.
Thuis op de bok gezet, blijkt dat er uit het linker overloopslangetje van de carburateur benzine loopt.
Uitgebouwd, nieuwe vlotternaald + "omhulsel" gemonteerd.
Alles weer opgebouwd, benzinekraan open, na een paar minuten begint ie weer te lekken.
Heb wel de goede kant los gehad.....
Op dit forum even gezocht: stond een tip stukkie rijden, biertje drinken.
Heeft helaas ook niet geholpen.
Iemand nog tips?
Lekkage Carburateur
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Overlopen is vrij simpel, 4 mogelijkheden.
1 : vlotter lek, uiterst zeldzaam en zelf bij een big nooit meegemaakt
2 : vlotter niet goed afgesteld, gebeurd wel eens
3 : vlotternaald dicht niet af op de zitting, gebeurd vooral bij oude naalden
4 : o-ring van de votternaaldzitting te oud of beschadigd bij montage, meest voorkomend probleem.
1 : vlotter lek, uiterst zeldzaam en zelf bij een big nooit meegemaakt
2 : vlotter niet goed afgesteld, gebeurd wel eens
3 : vlotternaald dicht niet af op de zitting, gebeurd vooral bij oude naalden
4 : o-ring van de votternaaldzitting te oud of beschadigd bij montage, meest voorkomend probleem.
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
Nieuwe vlotternaald + nieuwe fitting Gemonteerd.
Inclusief nieuwe ringen dus.
Klinkt dan erg aannemelijk dat de naald niet goed afsluit.
Hoe gaat dat afstellen dan?
Zie niet echt iets waarmee ik die hoogte afstellen kan.
Inclusief nieuwe ringen dus.
Klinkt dan erg aannemelijk dat de naald niet goed afsluit.
Hoe gaat dat afstellen dan?
Zie niet echt iets waarmee ik die hoogte afstellen kan.
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
http://members.ziggo.nl/minara/word%20b ... 0BST33.htm
lees dit eens door, aan het einde staat hoe je vlotterniveau kan afstellen. Het is het veertje waaraan de vlotternaald hangt, beeetje naar boven/beneden buigen.
Kijk ook eens bij de sleuteltips, staan aardig wat tips en trucs!
Nog een filmpje over afstellen https://www.youtube.com/watch?v=n2wWLsHN-E0
Succes
lees dit eens door, aan het einde staat hoe je vlotterniveau kan afstellen. Het is het veertje waaraan de vlotternaald hangt, beeetje naar boven/beneden buigen.
Kijk ook eens bij de sleuteltips, staan aardig wat tips en trucs!
Nog een filmpje over afstellen https://www.youtube.com/watch?v=n2wWLsHN-E0
Succes
Assumption is the mother of all fuck ups
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Nee, je bent niet de enige hoor. Kan idd een gevecht zijn. Truc?
Je kan de accubak en luchtfilterhuis losmaken, waardoor de boel net een paar cm naar achteren kan.
Je kan de föhn pakken, rubber warm maken
Siliconenspray doet wonderen
Je kan de accubak en luchtfilterhuis losmaken, waardoor de boel net een paar cm naar achteren kan.
Je kan de föhn pakken, rubber warm maken
Siliconenspray doet wonderen
Assumption is the mother of all fuck ups
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
- Locatie: De haven van 't Gooi
K&N mod van Ouwe Reus doet wonderen voor het sleutelgemak aan je carb'sJan0967 schreef:
En ben ik de enigste die altijd zit te klooien om de carbs der weer op te krijgen?
Lijkt net wat te weinig ruimte te zijn..
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Vandaag ff mee omgeprutst:
Eerste poging carbs uitgebouwd en vlotterhoogte afgesteld.
Bij degene die dus lekte een kleine afwijking, die beetje bijgesteld tot die perfect evenwijdig aan de rand van de Carburateur was.
Degene die niet lekte, klopte geen moer van, die ook bijgesteld.
Carbs weer opbouwen, kraan open. Zelfde kant lekte weer precies hetzelfde
Eerst tot tien of iets meer geteld. Carbs weer uitgebouwd. nog een keer goed gekeken of vlotter lek is of zo.
Niks kunnen vinden.
Nu heb ik vlotters + zitting omgewisseld: links naar rechts, rechts naar links, inclusief zittings dus.
Heb nu even een opstelling buiten de motor gemaakt en de carbs aangesloten op de tank.
( ben wel ff klaar met het gemoor om die carbs op te bouwen).
Tot nu toe lekt het spul nog niet.
Ik laat hem ff 1 of 2 nachies staan met de kraan open.
Komt iemand dit bekend voor?
Eerste poging carbs uitgebouwd en vlotterhoogte afgesteld.
Bij degene die dus lekte een kleine afwijking, die beetje bijgesteld tot die perfect evenwijdig aan de rand van de Carburateur was.
Degene die niet lekte, klopte geen moer van, die ook bijgesteld.
Carbs weer opbouwen, kraan open. Zelfde kant lekte weer precies hetzelfde
Eerst tot tien of iets meer geteld. Carbs weer uitgebouwd. nog een keer goed gekeken of vlotter lek is of zo.
Niks kunnen vinden.
Nu heb ik vlotters + zitting omgewisseld: links naar rechts, rechts naar links, inclusief zittings dus.
Heb nu even een opstelling buiten de motor gemaakt en de carbs aangesloten op de tank.
( ben wel ff klaar met het gemoor om die carbs op te bouwen).
Tot nu toe lekt het spul nog niet.
Ik laat hem ff 1 of 2 nachies staan met de kraan open.
Komt iemand dit bekend voor?
Komt mij niet bekend voor.
Ik heb vele malen carbs gereviseerd met de standaard revisiekits. Mijn ervaring is dat de O-ring van de vlotternaaldbehuizing te dun is en vrij snel gaat lekken. De vlotternaaldbehuizing hoor je niet op en neer te kunnen bewegen of te roteren. Bij het monteren van de vlotternaaldbehuizing altijd de O-ring spaarzaam insmeren met kogellagervet. En O-ringen nooit recyclen is mijn advies.
Vlotterniveau volgens het WPHB is een begin, maar pas bij de WetTest weet je zéker of het vlotterniveau goed is (klikkerdeklik).
Weet je zeker dat de schroef van de aftapplug goed afsluit en/of de vlotterbak nog helemaal goed is (bij te hard aandraaien kan het alu scheuren).
Ik heb vele malen carbs gereviseerd met de standaard revisiekits. Mijn ervaring is dat de O-ring van de vlotternaaldbehuizing te dun is en vrij snel gaat lekken. De vlotternaaldbehuizing hoor je niet op en neer te kunnen bewegen of te roteren. Bij het monteren van de vlotternaaldbehuizing altijd de O-ring spaarzaam insmeren met kogellagervet. En O-ringen nooit recyclen is mijn advies.
Vlotterniveau volgens het WPHB is een begin, maar pas bij de WetTest weet je zéker of het vlotterniveau goed is (klikkerdeklik).
Weet je zeker dat de schroef van de aftapplug goed afsluit en/of de vlotterbak nog helemaal goed is (bij te hard aandraaien kan het alu scheuren).
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Je had een tijd niet gereden toch? stond ie toen op de zijstandaard?Jan0967 schreef:Vandaag ff mee omgeprutst:
Tot nu toe lekt het spul nog niet.
Ik laat hem ff 1 of 2 nachies staan met de kraan open.
Komt iemand dit bekend voor?
Dan kan het dat omdat ie schuin stond de o-ring[en] rechts zijn uitgedroogd en dat ie daar is gaan lekken maar omdat ie als ie op zn zijstandaard staat kan de benzine naar de linker carb stromen en daar uit de overloop komen.
Weet het niet zeker maar zou kunnen, vooral als de overloop op de rechter carb verstopt zat.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Weet je zeker dat de schroef van de aftapplug goed afsluit en/of de vlotterbak nog helemaal goed is (bij te hard aandraaien kan het alu scheuren).
Hij lekt(e) alleen uit het slangetje niet uit de carburateur. De behuizing zou het dus niet kunnen zijn. schroefjes van de aftapplug zitten ook vast zo gauw ik de benzinekraan dicht doe, stopt ie meteen met lekken..
Zappa: hij heeft inderdaad een tijd stilgestaan. Hij stond op de zijstandaard dus de lekke kant stond beneden zeg maar. Dus eigenlijk zou de rechterkant dan moeten lekken. Had hem deze winter nog geprobeerd te starten maar toen wou die niet. Waar ik de accu’s verdacht te weinig kracht te hebben, deed hij het opeens weer nadat ik de bougies vervangen te hebben. Blijft toch een zinnig ding in dat opzicht.
Morgen haal ik even een paar doorzichtige slangetjes dan ga ik het vlotterniveau controleren. Voorlopig hou ik het erop dat de O-ring van de vlotternaald van de oude set uitgedroogd was en van de revisieset misschien niet helemaal goed zat misschien. Aangezien hij nu niet meer lekt.
We strijden verder. Voordeel is dat hij nu niet meer lijkt te lekken. Iedereen eerst bedankt voor de reacties/ tips.
Hij lekt(e) alleen uit het slangetje niet uit de carburateur. De behuizing zou het dus niet kunnen zijn. schroefjes van de aftapplug zitten ook vast zo gauw ik de benzinekraan dicht doe, stopt ie meteen met lekken..
Zappa: hij heeft inderdaad een tijd stilgestaan. Hij stond op de zijstandaard dus de lekke kant stond beneden zeg maar. Dus eigenlijk zou de rechterkant dan moeten lekken. Had hem deze winter nog geprobeerd te starten maar toen wou die niet. Waar ik de accu’s verdacht te weinig kracht te hebben, deed hij het opeens weer nadat ik de bougies vervangen te hebben. Blijft toch een zinnig ding in dat opzicht.
Morgen haal ik even een paar doorzichtige slangetjes dan ga ik het vlotterniveau controleren. Voorlopig hou ik het erop dat de O-ring van de vlotternaald van de oude set uitgedroogd was en van de revisieset misschien niet helemaal goed zat misschien. Aangezien hij nu niet meer lekt.
We strijden verder. Voordeel is dat hij nu niet meer lijkt te lekken. Iedereen eerst bedankt voor de reacties/ tips.
OR zei het al: de O-ringen NIET hergebruiken/draaien oid, been there / done that.
De fitting waar het naaldhuis in moet glijden met wat pasta polijsten, het naaldhuis ook polijsten zodat de naald er makkelijk uit glijdt en een goeie O-ring met wat vet monteren en er dan NIET meer aankomen.
Heb wel wat Viton O-ringen (overmaats) liggen die ik zo naar je kan posten.
Suc6
R
De fitting waar het naaldhuis in moet glijden met wat pasta polijsten, het naaldhuis ook polijsten zodat de naald er makkelijk uit glijdt en een goeie O-ring met wat vet monteren en er dan NIET meer aankomen.
Heb wel wat Viton O-ringen (overmaats) liggen die ik zo naar je kan posten.
Suc6
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Is jouw rechts zoals je op de motor zit? [ dat is zoals het bij elk voertuig de officiële manier om links en rechts de duiden]Jan0967 schreef: Dus eigenlijk zou de rechterkant dan moeten lekken.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Jazekers,
zoals ik op de motor zit.
De standaard zit dan links zeg maar.
Nog steeds geen lekkage.
Even proberen een gaatje te vinden voor de wettest met slangetjes.
En even een paar nieuwe o-ringetjes ritselen.
Wil niet het risico lopen dat ik de carbs nog een keer moet uitbouwen.
Voordat ik daar aardigheid in ga krijgen
zoals ik op de motor zit.
De standaard zit dan links zeg maar.
Nog steeds geen lekkage.
Even proberen een gaatje te vinden voor de wettest met slangetjes.
En even een paar nieuwe o-ringetjes ritselen.
Wil niet het risico lopen dat ik de carbs nog een keer moet uitbouwen.
Voordat ik daar aardigheid in ga krijgen
Hé het hele verhaal was toch met een gaatje begonnen. En dan ga je er nog meer zoeken.Jan0967 schreef: Even proberen een gaatje te vinden voor de wettest met slangetjes.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Joepie
3 dagen de carbs aan de tank gehad zonder te lekken.
Vlotterhoogte gecheckt alles ok.
Een maat wou vandaag rijden, dus de carbs weer opgebouwd en wat denk je: hij lekt weer.
Resume:
linker kant lekt via overloopslangetje.
linker kant nieuwe vlotternaald + zitting + o-ring.
weer opgebouwd, links lekt nog.
Uitgebouwd, vlotterhoogte bij gesteld. Opgebouwd, lekt nog. ( links dus met nieuwe vlotternaald)
Pffffffffffffff
Uitgebouwd, Vlotters + naald + zittings van links naar rechts , rechts naar links.
3 dagen aangesloten op de tank, geen lekkage.
Vlotterhoogte gecheckt.
Gisteravond weer opgebouwd, nu lekt rechts..........
Dus nieuwe naald + zitting + O-ring niet geholpen.
Beetje moedeloos wordt je der van..
Denk dak maar ff op zoek moet naar complete nieuwe vlotter.
Waar bestellen jullie die, bij Japparts of zo?
3 dagen de carbs aan de tank gehad zonder te lekken.
Vlotterhoogte gecheckt alles ok.
Een maat wou vandaag rijden, dus de carbs weer opgebouwd en wat denk je: hij lekt weer.
Resume:
linker kant lekt via overloopslangetje.
linker kant nieuwe vlotternaald + zitting + o-ring.
weer opgebouwd, links lekt nog.
Uitgebouwd, vlotterhoogte bij gesteld. Opgebouwd, lekt nog. ( links dus met nieuwe vlotternaald)
Pffffffffffffff
Uitgebouwd, Vlotters + naald + zittings van links naar rechts , rechts naar links.
3 dagen aangesloten op de tank, geen lekkage.
Vlotterhoogte gecheckt.
Gisteravond weer opgebouwd, nu lekt rechts..........
Dus nieuwe naald + zitting + O-ring niet geholpen.
Beetje moedeloos wordt je der van..
Denk dak maar ff op zoek moet naar complete nieuwe vlotter.
Waar bestellen jullie die, bij Japparts of zo?
Wat een getob zeg.
Vlotters zijn van het type wat veel voorkomt bij Suzuki. Carburateur is van Mikuni, type BST. Wordt ook gebruikt bij de BMW F60, Aprillia Pegasso, Triumph Tiger en sommige KTM'tjes. Wij hebben BST-33, en die van de BST-36 is in principe gelijk. Denk dat BST-38 en BST-40 identiek zijn wat vlotter betreft. Vlotterlichamen heb ik hier evt nog liggen
Als je de vlotter uit elkaar haalt, heb je het frame en het feitelijke vlotterlichaam. Er zijn wel kleine verschillen, want sommige hebben in het frame tevens de behuizing voor de vlotternaald zitten. Als je een occassie vind, let er dan op dat er een losse vlotternaaldbehuizing moet worden gebruikt. Maar een vlotterlichaam gaat eigenlijk nooit stuk of lek. Wel kan het zijn dat het lipje aan het vlotterlichaam is ingesleten, waardoor de vlotternaald niet goed kan functioneren.
Check voor de zekerheid ook of de vlotternaald niet toevallig te kort is voor de vlotternaaldbehuizing. Ik dacht ooit alléén de vlotternaald te vervangen, maar deze bleek met het "haakje" op de borst van de vlotternaaldbehuizing te rusten, waardoor deze nooit de brandstofflow kan afsluiten. En check dan ook of de demper in de vlotternaald goed werkt en niet te slap is.
En, de carb kan óók lekken via de gasbuis. Want tussen gasbuis en gasschuifhuis zit ook een O-ring. Zelfs als de vlotternaald zijn werk goed doet, kan er brandstof lekken. Maar die komt er dan ws aan de zijde van de lufi uit, en niet via de overloop.
Vlotters zijn van het type wat veel voorkomt bij Suzuki. Carburateur is van Mikuni, type BST. Wordt ook gebruikt bij de BMW F60, Aprillia Pegasso, Triumph Tiger en sommige KTM'tjes. Wij hebben BST-33, en die van de BST-36 is in principe gelijk. Denk dat BST-38 en BST-40 identiek zijn wat vlotter betreft. Vlotterlichamen heb ik hier evt nog liggen
Als je de vlotter uit elkaar haalt, heb je het frame en het feitelijke vlotterlichaam. Er zijn wel kleine verschillen, want sommige hebben in het frame tevens de behuizing voor de vlotternaald zitten. Als je een occassie vind, let er dan op dat er een losse vlotternaaldbehuizing moet worden gebruikt. Maar een vlotterlichaam gaat eigenlijk nooit stuk of lek. Wel kan het zijn dat het lipje aan het vlotterlichaam is ingesleten, waardoor de vlotternaald niet goed kan functioneren.
Check voor de zekerheid ook of de vlotternaald niet toevallig te kort is voor de vlotternaaldbehuizing. Ik dacht ooit alléén de vlotternaald te vervangen, maar deze bleek met het "haakje" op de borst van de vlotternaaldbehuizing te rusten, waardoor deze nooit de brandstofflow kan afsluiten. En check dan ook of de demper in de vlotternaald goed werkt en niet te slap is.
En, de carb kan óók lekken via de gasbuis. Want tussen gasbuis en gasschuifhuis zit ook een O-ring. Zelfs als de vlotternaald zijn werk goed doet, kan er brandstof lekken. Maar die komt er dan ws aan de zijde van de lufi uit, en niet via de overloop.
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op zo mei 06, 2018 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ik heb eens een carb setje en wat onderdelen uitgeleend aan iemand die net voor zijn vertrek naar Marokko het spul niet aan het lopen kreeg.
Netjes allemaal terug gekregen maar toen ik later sommige onderdelen zelf wilde gaan gebruiken bleek ik een vlotternaald erbij te hebben die korter was als de gebruikelijke in onze Big. Toch wel enige uurtjes geknutseld voor ik het had gevonden.
futurist
Netjes allemaal terug gekregen maar toen ik later sommige onderdelen zelf wilde gaan gebruiken bleek ik een vlotternaald erbij te hebben die korter was als de gebruikelijke in onze Big. Toch wel enige uurtjes geknutseld voor ik het had gevonden.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06