Ik ga deze keer eens niet het BIG café verstoren, een apart topic lijkt me handig... Ik pas eventueel deze startpost aan om een volledige checklist te hebben
Ik ben mijn bestellijstje aan het opmaken voor een grondig onderhoud van de Blauwe Big, net gekocht dus geen idee hoe hij onderhouden werd...
Denken jullie even mee?
- Zeker een NAKS veertje (als er nog iemand eentje nodig heeft bestel ik dat wel mee, geef dan maar een seintje)
- Dichting alternatordeksel... Moet open voor de nieuwe stator en het stellen van de balansasketting...
- Kleppen zal ik zowiezo ook even stellen, nieuwe dichtingen? Of hoeven die niet vaak vervangen te worden? Deksels lekken momenteel niet...
Maak ik de koppelingskant voor de zekerheid ook open of hanteer ik het 'if it ain't broke don't fix it" principe?
Zo ja komt er minstens bij:
- dichting koppelingsdeksel
Oliefilter, klopt het dat oliefilter hetzelfde is als de DR650? Dan heb ik er een hoop liggen...
- Luchtfilter, ik zal er maar eentje bestellen.
Bougies heb ik voor de DR650 ook heel wat liggen, ook dezelfde?
Dichtingsring aflaatplug (heb ik waarschijnlijk ook wel)...
Motorolie heb ik nog wel voor de DR650, zal ook voor de BIG wel bruikbaar zijn
Wat vergeet ik?
Enneuh, heb ik ergens speciaal gereedschap voor nodig?
Voor een onderhoud heb ik nodig
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Dichting klepdeksels: niet echt nodig, heb ze nog nooit vernieuwd
Zou zeker de keerring in het koppelingsdeksel vernieuwen. Dus ook de pakking (met een beetje vet etc)
Luchtfilter: als ie niet schoon te blazen is een nieuwe.
Koperen ring tap plug, is her te gebruiken
Filter: ff het nummer opzoeken en dan weet je het (CSMNL), zelfde voor bougies.
NAKS veer: meteen doen en de kettingen nameten want als te lang = ellende.
Suc6
Zou zeker de keerring in het koppelingsdeksel vernieuwen. Dus ook de pakking (met een beetje vet etc)
Luchtfilter: als ie niet schoon te blazen is een nieuwe.
Koperen ring tap plug, is her te gebruiken
Filter: ff het nummer opzoeken en dan weet je het (CSMNL), zelfde voor bougies.
NAKS veer: meteen doen en de kettingen nameten want als te lang = ellende.
Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Koppeling zou ik zelf niet openmaken als ie geen kuren heeft.
NAKS en balansasketting verslijt ik rond de 65.000km met een jong blok, maar de meeste halen veel meer km's
Maar jij weet niet hoeveel je blok gedraaid heeft, je km teller en t blok zijn niet van de zelfde brommer
Kleppendeksel pakkingen heb ik ook nooit vervangen, wat vet er op en k
NAKS en balansasketting verslijt ik rond de 65.000km met een jong blok, maar de meeste halen veel meer km's
Maar jij weet niet hoeveel je blok gedraaid heeft, je km teller en t blok zijn niet van de zelfde brommer
Kleppendeksel pakkingen heb ik ook nooit vervangen, wat vet er op en k
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Die blauwe boven die zwarte cirkel met het ijzerslijpseldhc6 schreef: Zou zeker de keerring in het koppelingsdeksel vernieuwen.
Die zorgt ervoor dat de olie druk naar boven in de kop OK blijft.
Keering kost een jupilertje en als i niet meer werkt kost de reparatie een pallet jupiler
hmmm wacht eens even...
Het blok moet open om bij aan de NAKS te kunnen
Daar had ik niet eens over nagedacht, op de DR650 schroef je hem van buitenaf gewoon het blok uit
Ik die dacht dat de BIG een evolutie van de DR650 was...
De moed zakt me even in de schoenen, ik dacht dat ik dit snel even kon fiksen...
Maar wat moet moet
(ik wil niet met dit blok rijden zonder dat het eerst in orde gezet wordt, zeker gezien de km-stand een groot vraagteken is...)
Dus ook even mijn prioriteiten herschikken, ik heb niet veel sleuteltijd en had mezelf een maand gegeven om de BIG rijdend te krijgen... Dat haal ik niet als het blok open moet...
Ik heb een andere projectBIG, een rode SR41 met 14000km op de teller, die is reeds deels uit elkaar geschroefd. Hij ziet er niet fraai uit dus die wou ik rustig helemaal opknappen... Ondertussen kon ik met de blauwe rijden... De rode maakt door de lage km stand denk ik minder kans op een NAKS-veer falen en intern zal de slijtage aan het blok ook moeten meevallen dus daar durf ik zo wel mee de baan op...
Ik ga de rollen dus omdraaien... Nu de rode terug in elkaar schroeven zodat ik een rijdende BIG heb.
Dan kan ik plaats maken in mijn garage om de blauwe volledig uit elkaar te schroeven en in orde te zetten!
Dit verandert niet veel aan dit project, alleen de timing wordt herzien... Ik geef mezelf de ruimte om het goed te doen, overhaast te werk gaan is vragen om problemen en half werk is geen werk...
hmmm ik kan alle blauwe onderdelen overzetten op de rode, dat moet passen en dan ziet ie er toch wat netter uit... Het opfraaien van de rode onderdelen kunnen mee in het project van de blauwe
Het blok moet open om bij aan de NAKS te kunnen
Daar had ik niet eens over nagedacht, op de DR650 schroef je hem van buitenaf gewoon het blok uit
Ik die dacht dat de BIG een evolutie van de DR650 was...
De moed zakt me even in de schoenen, ik dacht dat ik dit snel even kon fiksen...
Maar wat moet moet
(ik wil niet met dit blok rijden zonder dat het eerst in orde gezet wordt, zeker gezien de km-stand een groot vraagteken is...)
Dus ook even mijn prioriteiten herschikken, ik heb niet veel sleuteltijd en had mezelf een maand gegeven om de BIG rijdend te krijgen... Dat haal ik niet als het blok open moet...
Ik heb een andere projectBIG, een rode SR41 met 14000km op de teller, die is reeds deels uit elkaar geschroefd. Hij ziet er niet fraai uit dus die wou ik rustig helemaal opknappen... Ondertussen kon ik met de blauwe rijden... De rode maakt door de lage km stand denk ik minder kans op een NAKS-veer falen en intern zal de slijtage aan het blok ook moeten meevallen dus daar durf ik zo wel mee de baan op...
Ik ga de rollen dus omdraaien... Nu de rode terug in elkaar schroeven zodat ik een rijdende BIG heb.
Dan kan ik plaats maken in mijn garage om de blauwe volledig uit elkaar te schroeven en in orde te zetten!
Dit verandert niet veel aan dit project, alleen de timing wordt herzien... Ik geef mezelf de ruimte om het goed te doen, overhaast te werk gaan is vragen om problemen en half werk is geen werk...
hmmm ik kan alle blauwe onderdelen overzetten op de rode, dat moet passen en dan ziet ie er toch wat netter uit... Het opfraaien van de rode onderdelen kunnen mee in het project van de blauwe
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Het blok zelf hoeft niet uit elkaar, wel moet de cilinder er af om bij de NAKS veer te komen, en de cilinder demonteren is lastiger met het blok nog in het frame.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hey Zappa,zappa.suzuki schreef:Het blok zelf hoeft niet uit elkaar, wel moet de cilinder er af om bij de NAKS veer te komen, en de cilinder demonteren is lastiger met het blok nog in het frame.
Genoteerd en komt helemaal in orde, ik haal de optisch mooie onderdelen van de blauwe en monteer deze op mijn rode... Voor zover ik het me herinner draaide die niet heel vlotjes maar met een carb afstelling zal dat wel goed komen... Dan heb ik een rijdende BIG...
Daarna ruim ik mijn garage een keertje op en kan het blok uit de blauwe gehaald worden, die wordt dan toch helemaal gestript, dat frame kan ook een nieuw laagje verf gebruiken... Met het blok op de werkbank zal het makkelijker zijn om alles te inspecteren/vervangen
Mocht je nog wat plaatjes willen bij het NAKS veertje vinden dan heb ik als leek het ooit al gedaan :
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... &start=850 ( en verder )
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... &start=850 ( en verder )
Thx Leo, zal zeker van pas komen !Leo schreef:Mocht je nog wat plaatjes willen bij het NAKS veertje vinden dan heb ik als leek het ooit al gedaan :
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... &start=850 ( en verder )