bandenklemmen noodzakelijk?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door andreo »

Hallo ik zit met een vraag.

ik heb een Honda XR600 maar ga er all road bandjes op leggen..

nu zit er aan het achterwiel een bandenklem op en zag ik lood zitten aan de spaken. dit heb ik eraf gehaald om de wielen opnieuw te spuiten..

nu zat er aan het voorwiel al geen bandenklem en dacht er niet bij na en bestelde een bandenklem voor aan het voorwiel.

maar ik denk ineens terug aan dat lood. heeft dat te maken met de bandenklem voor balans?

en is het noodzakelijk om bandenklememn te monteren als je ermee op de weg gaat rijden. ik ga er niet heftig mee crossen .misschien af en toe eens een dijkje mee op rijden op op een verhard zandpaadje rijden. met meest op de weg met mijn all road bandjes.

wat zou ik dan het beste doen. bandenklemmen erop of zonder banden klemmen?
Airhead
Berichten: 147
Lid geworden op: di jun 11, 2002 15:21

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door Airhead »

Als je de meeste kilometers op de weg gaat maken, en dus een hogere bandenspanning hanteert dan in het terrein, dan kan je de bandenklemmen achterwege laten.
Bandenklemmen zijn vooral belangrijk als je met lage bandenspanning rijdt (minder dan 1.5 bar of zo).
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door andreo »

Ik snap alleen niet waarom ze standaard bandenklemmen op een motorfiets doen waar een kenteken op zit?
op de folder van XR zie ik wel bandenklemmen zitten maar nergens spaaklood zitten.dat gaat toch trillen op de weg?

dacht dat je wiellagers ook kapot konden gaan
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door folie »

Als je op de weg gaat rijden is het de moeite waard om je wielen zowieso uit te balanceren. Met of zonder bandenklem maakt niet zoveel uit. Ik verwacht dat er nogal wat onbalans in de wielen zal zitten.
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door andreo »

Dus als je aan elk wiel 1 bandenklem erop hebt wil dat niet zeggen dat het altijd meer trilt op straat bij 100 km p/u dan zonder bandenklemmen ??
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door gassen »

Wiel met alleen 1 bandenklem zal rond de 50/60 al behoorlijk beginnen te stuiteren.
Ik heb op de KTM 1 bandenklem per wiel en geen lood;ding stuitert behoorlijk.
Op mijn Kawa zitten geen bandenklemmen. Wordt ook meer als Allroad gebruikt met 1,5 bar op de banden en bar weinig vermogen;bijna geen onbalans merkbaar.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door andreo »

Daarom vind ik het zo vreemd dat een honda Xr geleverd word met 1 bandenklem per wiel om mee op de weg te rijden zonder balanceer lood. dan moet je er toch af stuiteren...
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door zappa.suzuki »

Tijdje alleen een klem achter gehad op de ktm zonder lood, niks geen last, ook niet met 110 op de snelweg, toen ik ook een klem voor stak begon ie te hobbelen.. met lood er op wast over.
Klemmen zijn voor hard rijden en remmen offroad met weinig druk, rij offroad met 0.8 bar, met 1.3 bar heb je geen klemmen nodig als de binnenkant van de velg geribelt is zoals bij mn DR 800.
Wielen balanceren op een 1 piter zonder klem [dus gewoon lood tegen over de klem als je die wel hebt] is onzin, ding gaat niet harder dan 160 dus van onbalans merk je niet gauw wat, merk er ook niks van als mn wielen onder de modder zitten op weg naar huis met 110 op de snelweg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door andreo »

Er zat bij mij wel 120 gram spaak lood aan het achterwiel tegenover de bandenklem. en dat is toch best veel? en aan het voorwiel zat de klem er al niet meer in. waarschijnlijk toch met een reden gedaan? ik heb helaas niet zonder lood gereden omdat ik op de motor na aankoop maar 1 keer gereden heb en hem toen gelijk helemaal uit elkaar heb gehaald na aanschaf,
ik heb toen geen trillingen gevoeld en kwam er ook pas later achter bij het uit elkaar halen dat er lood op de spaken zat.ik had dat dus eerst niet gezien maar de wielen en spaken zagen er ook erg slecht en vies uit waardoor dat minder opviel.

een bandenklem voor aan het voorwiel had ik intussen al besteld met andere spullen omdat ik daar een gat in de velg zag zitten en zonder verder bij na te denken alleen maar dacht dat daar een klem moest zitten, maar dus niet waarom die daar weg was.

maar vraag mij dus wel af waarom er bij mijn motor dan zoveel gewicht (120 gram)aan lood op het achterwiel zat als jij zegt dat lood niks uitmaakt op het achterwiel en er gewoon 110 mee kan rijden?

ik heb de spaken nu mooi zilver gespoten en de velgen zwart. dus als ik mijn enduro bandjes erop ga leggen dan is het niet meer de bedoeling ze er nog eens af te halen om een klem eruit te halen als die teveel onbalans geeft.ook zal de lak dan gaan beschadigen. en spaaklood wil ik ook niet want dat is ook geen gezicht van die grote stukken lood aan je wielen.mijn wielen zijn nu erg mooi en lood zal nu wel opvallen..

vandaar dat ik eerst zeker wil weten of de bandenklemmen er zonder problemen in kunnen maar iedereen schijnt toch weer met een ander antwoord te komen. de 1 zegt dat je 60 km per uur al gaat stuiteren en de ander zegt dat je niks merkt bij 110 km per uur? voor mij dus nog niet echt een duidelijk antwoord .. standaard zitten er wel bandenklemmen op een Honda XR600 op de folder te zien ..maar zie geen lood op de spaken zitten. het liefst wil ik hem zo origineel mogelijk maken door wel bandenklemmen erop te doen .ook omdat er gaten voor in de velgen zitten. dan is dat natuurlijk completer en gebruik je de gaten in de velgen ook waar het voor is gemaakt. maar ik wil geen lood aan de spaken ,maar ook geen trillingen. ik zit ook steeds te denken waarom ze 120 gram lood aan het achterwiel hebben gedaan.dan moet het toch wel getrilt hebben? of ze hebben het uit voorzorg gedaan en er nooit achter gekomen dat het niks uitmaakt. maar dat is iets waar ik zelf ook niet meer achterkom. vandaar dat ik het een moeilijke kwestie vind...

blijft een beetje moeilijk dit..ik heb ook nog nooit eerder met bandenklemmen gereden en kan niks meer testen ook.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door zappa.suzuki »

Ik vertel je mijn ervaring met mijn motor, alleen bandenklem achter zonder lood gaf geen problemen, kan best dat iemand anders het anders heeft gehad :wink:
Volgens mij weegt een klem 120 gram, vandaar de 120 gram lood er recht tegenover.

je kan de klem en lood er gewoon vanaf laten, geen probleem :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door andreo »

Oke bedankt, ik ga de klemmen eraf laten. er komen toch metzeler enduro 1 bandjes op.
deze zijn allroad en niet de goedkoopste ,dus ik verwacht dat ze redelijk goed in balans zijn.

misschien dat ik nog eens een set extra velgen koop en er crossbanden op leg en dan de bandenklemmen daarin monteer..

ik moet dan wel de gaten in de velgen afdoppen zeker? ..hoe kan ik dit het beste doen?
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door Noppy »

Ductape onder het velglint of een speciale plug die er bij een Suzuki opzit om hem af te dichten. Mijn RMZ kwam ooit met een dopje en zonder bandenklemmen. Dus zelf toen maar twee klemmen erop gezet.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door folie »

Mijn advies is knutsel zelf een bokje in elkaar waarbij je as komt te steunen op twee dwarse (waterpas gestelde) assen of strips. Je kunt het wiel in dat bokje hangen zodat het kan ronddraaien zonder dat de lager en keerringen mee hoeven te draaien. Een ideaal wiel zou je dan in alle posities stil moeten kunnen zetten. Je zult zien dat het wiel altijd naar een bepaalde positie wil. Probeer zoveel lood toe te voegen dat het wiel geen voorkeurspositie meer heeft. Deze methode heet 'statisch balanceren' en volstaat voor een motorfietswiel. Of je dit voelt onder het rijden ? Nou en of. Hoef je geen 160 voor te gaan. 50-80 km/u voel je het t best.
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: bandenklemmen noodzakelijk?

Bericht door andreo »

Nee ik ga de bandenklemmen eruit laten en de gaten daarvoor in de velgen afsluiten.
ik wil geen lood eraan plakken. en ik denk dat ik er met de tijd ook supermoto wielen onder ga zetten.
daar zitten ook geen bandenklemmen in de wielen..ik wil ook liever op asfalt rijden ermee. als ik echt wil gaan crossen in het zand dan koop ik wel een echte 2 takt crossmotor
Plaats reactie