Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Hmm das wel mysterieus om het maar ff mooi uit te drukken. Bij vierwielers geeft remmenreiniger altijd wel iets van een plof als er vonk is hoe fout de timing ook is.
En jouw vonkvoorziening lijkt in orde. Bougies worden ook niet nat tijdens het starten?
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De bougies heb ik niet meer naar gekeken. Maar zowel met reguliere als de iridium bougies komt er geen leven in de (explosie)brouwerij.

Denk dat Bert gelijk heeft: de vonk wordt uitgeblazen door de hoge compressie. Sowieso heeft de startmotor het errug zwaar getuige de rooksignalen en het feit dat de startmotor niet heel erg veel rpm maakt. Zuigerveren zullen wel heeeeel mooi zijn ingelopen op de cilinderwand, da's het goede nieuws. Slechte nieuws is dat de startmotor te weinig ballen heeft. Ga daarom beide beide blokken terugbouwen naar (bijna) standaard compressie.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Je zou het haast zeggen maar aan de andere kant rij je toch ook al een tijd met die hogere compressie,wat zou er dan veranderd zijn dat het nu niet meer gaat?
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Koud starten was altijd al een crime. Warme motor is (eh...was) starten&lopen.
Geen idee waarom het nu helemaal niet meer lukt. Enige verschil met de laatste keer dat 'ie wel liep is dat er nu een 33mm onder zit ipv een 36mm en dat de decompresseur weer "ouderwets" automatisch is. Maar ook met de tengels aan de decompresseur (doorstarten) geen verschil.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Als er rook van je bedrading komt rond de startrelais duid dat er op dat er niet genoeg stroom/massa naar je startmotor gaat via de normale weg en dat er via de kabelboom stroom/massa wordt getrokken die te dun is en heet wordt volgens mij.

Vervang je startrelais is voor de gein, een defecte zorgde er bij mij eens voor dat een gedeelte van mn massadraden in de kabelboom weg fikte .. en had je nu al direct stroom en massa op de startmotor gezet? en al andere bougiedoppen geprobeerd?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Roken van de kabelboom was volgens mij de isolatie van mijn "hoofdschakelaar" die rechtstreeks op de accu zit. Will fix that.
Komt vooral omdat de startmotor niet door de compressie heen komt en eigenlijk kort een superhoge stroom trekt.

Zo, bier begint te werken en langzaam beginnen de gedachten op de plek te vallen. Deel hierbij mijn gedachtenspel.
- starten deed ik voor kort met de handmatige decompresseur (als bij de SR41/ SR42)
- dit vooral om de motor op een minder abrupte manier uit te zetten
- de SR43 heeft een duidelijk zwakkere torsieveer op de decomp ivm de selonoide
- waardoor de decomp niet volledig naar ruststand terugkeerde (comp.verlies?)
- daarom tijdelijk de automatische decomp teruggebouwd
- tevens een extra trekveer aangebracht die de decomp zeker in ruststand brengt

- de automatische decomp duurt een fractie van een seconde
- deze decomp.tijd is veel te kort voor de krukas om op gang te raken en door de compressie heen te komen
- de krukas en vliegwiel komen dus nagenoeg niet op gang, en zeker niet de 300rpm die wordt genoemd door Rene
- met de handmatige decomp kan je secondenlang de comp verlagen (en doorstarten)
- waardoor de krukas en vliegwiel beter op toeren komt en dus ook een betere/frequentere vonk kan produceren

Duzzz:
- met de extra trekveer op de decomp heb ik misschien een kleine lekkage verholpen en comp verder "verhoogd"
- de duur van de automatische decomp is te kort waardoor motor onvoldoende op toeren komt en vonk te zwak blijft
- ga dus eerst de handmatige decomp in ere herstellen

(Let wel: blok heeft verhoogde compressie en andere nokkenas dus geen standaard geval :wink:)
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Bij Mythbusters zouden ze zeggen "plausible" :idea: :!:
Hoop dat je dit snel kunt veranderen in "confirmed!" :toost:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hoop t ook maar je hebt toch al door gestart terwijl je handmatig de decompressie openhield?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ouwe Reus schreef:Waar ik al bang voor was: ook met een andere stator geen klappen mogen horen vandaag.
futurist schreef:heb je dat dikke min en plus kabel verhaaltje nou al geprobeert.
Ja, de massakabel zit goed vast op het blok.
Kwamen zelfs rooksignalen uit de omgeving van het startrelais, dus stroom zát zou ik zeggen.

Ik ga over op een ander plan !
genoeggeweest.jpg
die rook kan ook betekenen dat er te veel warmte ontwikkeling is dat betekend veel weerstand, DUS JUIST GEEN GOEDE STROOM DOORGAVE, probeer nou eens met start kabels rechtstreeks op de start motor

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

futurist schreef: die rook kan ook betekenen dat er te veel warmte ontwikkeling is dat betekend veel weerstand, DUS JUIST GEEN GOEDE STROOM DOORGAVE, probeer nou eens met start kabels rechtstreeks op de start motor
Startmotor/main = 20A gezekerd en Decomp = ook 20A. Als er 20-40A door een hoofdschakelaar vloeit is dat toch een aardige straalkachel :wink:
Zekeringen niet doorgefikt, maar boodschap is duidelijk. Kabels zijn oud en ga ik vervangen door verse en dikkere exemplaren.
Bovendien: als er 20A door de decomp wordt weggesnoept, gaat dat ten koste van de prik voor de startmotor.
zappa.suzuki schreef:Hoop t ook maar je hebt toch al door gestart terwijl je handmatig de decompressie openhield?
Ja, een keer maar pas na tig gewone startpogingen en accu's die al wat te verduren hebben gehad.

Da's het actieplan:
- automatische decomp eraf, handmatige decomp erop
- isolatie hoofdschakelaar vernieuwen (non-OEM)
- accu's opladen (starten probeer ik steevast met Motobatt + parallel geschakeld een auto accu)
- kabels naar startmotor vernieuwen/ verbeteren
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Mooi plan, gaat helemaal lukken bij jou!!

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ouwe Reus schreef:
futurist schreef: die rook kan ook betekenen dat er te veel warmte ontwikkeling is dat betekend veel weerstand, DUS JUIST GEEN GOEDE STROOM DOORGAVE, probeer nou eens met start kabels rechtstreeks op de start motor
Startmotor/main = 20A gezekerd en Decomp = ook 20A. Als er 20-40A door een hoofdschakelaar vloeit is dat toch een aardige straalkachel :wink:
Zekeringen niet doorgefikt, maar boodschap is duidelijk. Kabels zijn oud en ga ik vervangen door verse en dikkere exemplaren.
Bovendien: als er 20A door de decomp wordt weggesnoept, gaat dat ten koste van de prik voor de startmotor.
zappa.suzuki schreef:Hoop t ook maar je hebt toch al door gestart terwijl je handmatig de decompressie openhield?
Ja, een keer maar pas na tig gewone startpogingen en accu's die al wat te verduren hebben gehad.

Da's het actieplan:
- automatische decomp eraf, handmatige decomp erop
- isolatie hoofdschakelaar vernieuwen (non-OEM)
- accu's opladen (starten probeer ik steevast met Motobatt + parallel geschakeld een auto accu)
- kabels naar startmotor vernieuwen/ verbeteren
bespaar je nou gewoon een hoop werk en ergenis door het eerst te proberen zoals omschreven, auto accu er naast, niet koppellen aan je motor accu, start kabel eerst op de startmotor onder de carb's, startkabel op een dikke stevige min (bout voetsteun) start kabel aan de min auto accu, contact aan en dan de start motor bedienen met de startkabel klem dmv op de + van de auto accu te duwen. alle stroom om te starten komt uit de auto accu en alle stroom voor de rest, cdi, bobine's ed komt van de motor accu. Als ie dan niet aan de gang gaat hoef je het hele start circuit niks mee aan te controleren, aan passen, repareren of wat dan ook.

futurist

PS bij dit soort problemen zijn 2 dingen heel belangrijk, reduceren en deduce3ren (geloof ik) en nooit 2 dingen tegelijk veranderen zonder tussentijds testen, anders kom je er nooit achter waar je probleem zit en dat kan een heel simpele combinatie van 2 dingen zijn die invloed hebben op elkaar en het allemaal niet duidelijker maken. Morgen heb ik niks in de planning dus hulp nodig.........een beller is sneller.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Ik vind het een strak plan van Futurist

:toost:
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Oppepper van mijn ex gehad
IMG-20160401-WA0002.jpg
IMG-20160401-WA0002.jpg (190.87 KiB) 1983 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Abonnement voor het leven? :woow:
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Nee, een reactie op het feit dat mijn BIG weer in de hoek staat en geen kik geeft.
Heb iig geen ledenpas gekregen van de ahenwheejbeej, meer een vorm van leedvermaak :|
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Geen beter vermaak dan leedvermaak zegt men :schieten:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Wordt tijd voor een reddings actie voor onze vriend OW, heb weinig verstand van draadjes maar heb wel alle draadjes en wat er aanhangt...

OW, heb je de startrelais al vervangen?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Hey Zappa,

Gaat het nog wel redden hoor/ denk ik/ hoop ik/ .../....

Het originele startrelais had al te veel voor z'n kiezen gehad, en afgelopen jaar al vervangen.

De stroomvretende magneetklep is van de decomp gesloopt. En dit maal voorgoed, want in plaats van die dikke verbruiker van 20A zit er een verbruiker van 0,005A aan de stekker gesoldeerd. De decomp wordt dit weekend weer met de hand bediend naar het goede voorbeeld van de oer-BIG. Nieuwe binnenkabel voor de decomp ligt al klaar.

Dus alle stroom staat ter beschikking van de startmotor ;-). Zeker als ik de Cor-methode toepas. Maar zie mijzelf niet de dikke knijper van een (auto)startkabel op het startmotortje vastklemmen, want dan staat dadelijk de hele boel in lichterlaaie als ik per ongeluk het frame raak. Dus eerst ff een nette kabel met een gekrompen kabeloog maken. En dus niet die te dunne startkabels van 25 jaar oud. Komen kakelverse kabels naar startmotor en blok(massa) met een kerndiameter van 16mm2. Misschien overdone, maar better safe than sorry, en zeker minder spanningsval. Startmotor kan straks tekeer gaan, da's gewoon niet normaal.

Hoop dit weekend weer een poging te wagen om de giftige dame te reanimeren!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Vandaag geen pakketbezorger gezien, dus ook geen pakketje.

Maar toen ik vanavond thuis kwam, lag er wel mooi een dikke envelop in de bus van de Royal Mail :D
Dus na het eten gelijk aan de haal met de stukken hoogspanningskabel.
WP_20160409_18_30_16_Pro.jpg
WP_20160409_18_30_16_Pro.jpg (49.55 KiB) 1924 keer bekeken
Om de lengte te bepalen, naar The Basement afgedaald om de kabels los te halen. Begonnen met verwijderen dikke plus naar startmotor en massakabel naar onderblok, daar was op zich nix mis mee. Maar isolatie op plaatsen rondom startrelais is weggesmolten. Deel wat nu "boven" ligt vervang ik voor nieuwe kabel. Ook mijn hoofdschakelaar heeft het zwaar te verduren gehad, zie plaatje.
WP_20160409_20_54_06_Pro.jpg
WP_20160409_20_54_06_Pro.jpg (81.44 KiB) 1916 keer bekeken
Deel wat aan de kabelboom moet blijven zitten, moet ook worden opgekalefaterd. Ga ook mijn accessoire-kabelboom maar reviseren, want delen daarvan heb ik los moeten knippen.

Dit gaat dus even wat langer duren....
IMG-20160406-WA0001.jpg
IMG-20160406-WA0001.jpg (23.67 KiB) 1924 keer bekeken
Niet alleen maar een tranendal hoor. Het reserveblok gisteren aangepakt en heeft nu weer de normale compressie. Ook de (verwisselde) statordeksel netjes gespoten met engine paint en terug gemonteerd en ook de gereinigde startmotor zit er weer op.
WP_20160408_16_00_13_Pro.jpg
WP_20160408_16_00_13_Pro.jpg (106 KiB) 1917 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Mooi werk :toost:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

MANUS-3000 schreef:Mooi werk :toost:
Neem maar aan dat het blokje bedoeld :lol:

Kabels zien er niet zo mooi uit :(
De kabels van mijn hoofdschakelaar zijn van het type 4AWG, dus 20-25mm2 !!
WP_20160409_22_34_48_Pro 1.jpg
WP_20160409_22_34_48_Pro 1.jpg (59.85 KiB) 1894 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Tegelijk met OR ook aan een electriek dingetje begonnen van de mega BIG.

9 van de 10 keer kreeg ik een "wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii......." na het indrukken van de startknop en ik wilde niet sochus op de BIGmeeting klaar voor de start staan en bij jullie een lachbui veroorzaken.

Opties : openmaken en schoonmaken , terugplaatsen en
A. la vache qui rit zijn
B. een deskundige laten reviseren
C. imitatie startmotor ( B en C zijn even duur )

Volg goede moed ingezet op de A.

Dus na een kop :morning: begonnen aan de voorbereidingen:
1.jpg
2.jpg
En na gedane arbeid is het goed :morning:

Toen de startmotor los.
2 Bouten how hard kennit bie ?
Nou :evil:
B.jpg
Streepje zonder pijltje zit aan de buitenkant van de motor. Een blinde kan hem nog zien en losdraaien..................heb je ongeveer een idee waar de bout met pijltje verstop zit en denk maar niet dat als je hem gevonden hebt dat je er makkelijk bij kan met je standaard gereedschap. :(

Half uurtje later de sjit los en toen zag ik deze stikker op de startmotor
A.jpg
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Toen had er al een lampje aan moeten gaan , had ik alles uit mijn handen moeten laten vallen en had ik onder het genot van een :drinking: over optie B. of C. na moeten gaan denken.

Maar na ep/mailverkeer met Spikecity waar ook lekker geklust werd doorgegaan. Twas KEImooi weer buiten dus wat is er dan leuker dan sleutelen niet ?

Tandjes startmotor OK en op het vliegwiel geen enkele beschadigd tandje te zien:
3.jpg
Dan heel de mik maar uit elkaar ( menig motor in de verte horen gassen :| )
4.jpg
Het goudkleurig tonnetje en waar i in moest zat vol met sjit
5.jpg
En dat dingetje zorgt voor de inschakeling dus netjes schoongemaakt
6.jpg
Ding weer helemaal in mekaar met de nodige nieuwe vetjes op de juiste plek en toen op de testbank.
Optie A. here we come !
7.jpg
NOT :(

Wel inschakelen ( dus die cleanup had zijn werk gedaan )
Maar geen draaiend motortje :shock:

Weer uit elkaar en het gedeelte van de koolbortstels eens goed bekeken en toen.............knak
8.jpg
Weet niet of er al een barstje ergens zat of ik te lomp aan het veertje zat maar nu is het alsnog optie B. of C.

Weer een leuk motordagje rijden in de schuur doorgebracht. Enorm veel geleerd maar geen zak opgeschoten.

Gelukkig met de zoekfunctie op het GSforum een van vorig beroep startmotorhersteller gevonden ( meen ex bigger zelfs ) en die mijn opties voorgelegd en gevraag wat hij zou doen in mijn schoenen staand.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Antwoord binnen en hij is idd een exbigger :toost:
hij rijdt zelf met de goedkoopste imitatie van ebay voor 48 euro dus ik ben er uit.
Plaats reactie