Remmen onderhoud

Moderators: zappa.suzuki, Shifty-PK, DR-Big

Plaats reactie
dhc6
Berichten: 802
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Remmen onderhoud

Bericht door dhc6 »

Regelmatig onderhoud voorkomt veel problemen en werkt kosten besparend. Een vast zittend-versleten remblok / een stroef lopende remklauw zuiger remt minder doordat de wrijving een hoge temperatuur oplevert wat er zelfs toe kan leiden dat een remklauw smelt, de remschijf te heet wordt en de remvloeistof in de brand gaat.

Een revisie set / remblokken en verse remvloeistof kosten niet veel en de brommer remt direct beter.

Dop/deksel remvloeistof reservoir demonteren, rem leiding demonteren en de vloeistof opvangen, bij het chemisch afval doen.
Remklauw bouten demonteren
Klauw afspoelen met heet water (stof) om schoon te werken.
Klauw drogen (perslucht) en in de werkbank
Blokken demonteren
Blokje hout (zeg 10 mm dik) zoeken wat in plaats van de remblokken tussen de zuigers en de klauw komt.

LET OP: In de volgende stap worden de zuigers met een klap naar buiten gedrukt dus je vingers uit de buurt houden en je ogen beschermen tegen de remvloeistof.

Het blokje tegen de klauw zuigers houden en met een perslucht pistool de klauw op druk brengen (bij luchtlekkage een poetsdoek om de pistooltip doen). De zuigers zullen nu maximaal naar buiten komen en op het blokje stuiten.
NB. Mocht 1 zuiger nog niet naar buiten komen de druk aflaten en met een waterpomptang de zuiger weer indrukken en het geheel herhalen tot de beide zuigers tegen het blokje drukken.
De zuigers zonder te beschadigen uit de klauw halen, de stofkeering en de afdichtkeerring verwijderen.
Met een stuk plat geslagen lasdraad/kleerhanger/spaak de beide groeven zorgvuldig schoonmaken, hoe schoner en gladder hoe beter.

De zuigers / cilinders schoonmaken met scotch brite/fijn waterproof schuurpapier.

Ontluchtings nippel: Deze kan erg vastzitten, evt de klauw warm maken, roestvrij maken, vooral de gaatjes aan de vloeistofkant, monteren met kopervet op de schroefdraad en handvast zetten.


De dicht- en stof ringen met een likje blauwe pasta insmeren en monteren, De zuigers lichtjes insmeren en in hun cilinders duwen, dit moet zonder veel kracht mogelijk zijn. Gaan ze zwaar dan zijn de groeven nog niet schoon en zal slecht remmen het resultaat zijn.
Screen shot 2015-06-05 at 16.20.53.png
Screen shot 2015-06-05 at 16.20.53.png (46.64 KiB) 492 keer bekeken


De schone klemveren/bouten welke de blokken op hun plaats houden met een likje kopervet insmeren en monteren.
De centreerplaatsen waar de remblokken de klauw raken op een likje kopervet trakteren en de blokken monteren.

Klauw monteren, remleiding monteren (evt nieuwe dichtringen aan beide kanten).

Remvloeistof reservoir vullen, DOT 4 minimaal, er is nu DOT 5.1 in de handel wat een hoger kookpunt heeft.
Slangetje op de ontluchtingsnippel , andere eind in een flesje. nippel opendraaien en de rem bedienen. Door de zwaartekracht zal de vloeistof al naar de klauw lopen en de lucht voor zich uitduwen, door te pompen gaat het wat sneller, (dit vullen kan ook vanaf de klauw kant met een injectiespuit).
Zodra er geen luchtbellen meer in de slang zitten de rem ingedrukt vasthouden en de nippel vastdraaien, de rem moet nu hard zijn en niet sponzig aanvoelen.


Verouderen van remvloeistof.

Remvloeistof is “hygroscopisch” wat zeggen wil “water aantrekkend bij afkoeling”. Elke keer dat de rem wordt gebruikt wordt de vloeistof warm/heet en bij afkoeling zal de vloeistof condenseren. Een redden temeer om voorraad remvloeistof goed luchtdicht af te sluiten

Wat aan te raden is: 1 x per 2 maanden even een slangetje op de nippel , nippel open, 2 x pompen, nippel dicht en het is zeker dat er verse remvloeistof in en om de cilinders zit. Wel controleren of het nivo in het reservoir nog op peil staat.
Minimaal eens per seizoen de blokken eruit en schoonmaken, opnieuw met kopervet monteren.

Remleidingen.

Rubber leidingen hebben een beperkte levensduur, ze verdrogen en verliezen hun sterkte en zetten uit bij het remmen waardoor er drukverlies verderop in het circuit is. De staal omvlochten remleidingen hebben deze levensduur beperking niet en zetten NIET uit, dus meer druk op de remklauw.

Suc6.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Plaats reactie