Rekluse Left hand rear brake

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
frans
Berichten: 97
Lid geworden op: ma jul 08, 2002 15:23
Locatie: Almelo

Rekluse Left hand rear brake

Bericht door frans »

Hallo allen,

Om af te trappen: Eenieder veel voorspoed toegewenst voor dit nieuwe jaar!!

Dan, zoals de titel al doet vermoeden, heb ik zo'n handrem gemonteerd. Nu heb ik een vraag over hoe dat systeem werkt.
Qua gebruik blijft de voetbediening van de rem gehandhaafd, de handbediening komt er dus als extra bij.
Hiertoe komt er een huls in het reservoir van de remvloeistof van de hoofdremcilinder met daarbovenop een banjo-aansluiting voor de extra (middels radiale remcilinder) aansluiting op het stuur. Tot zover kan ik de werking volgen.
Echter heb ik altijd begrepen dat de remvloeistof in het reservoir als reserve aanwezig is om de slijtage van de remblokken te compenseren in de remtang. Dat reservoir is nu niet meer omdat het een andere functie heeft gekregen.
Nu mijn vraag: Wat gebeurt er als de remblokken slijten? Met andere woorden, waar komt de extra remvloeistof vandaan die nodig is om de remtang gevuld te houden?

Wie weet het antwoord?

gr v Frans
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: Rekluse Left hand rear brake

Bericht door JoeBaR »

hey Frans beste wensen


kan je wellicht een foto plaatsen van dit systeem ?

en waarom gebruik je het ? wat is het voordeel t.o.v het conventionele remmen met de voet ?

maakt het bestaande reservoir nu deel uit van het druk gedeelte ? (omdat je zegt dat er een banjo op zit ) kan het me haast niet voorstellen namelijk .

ben benieuwd hoe het er uit ziet en wat je bevindingen zijn betreffende het gebruik .
4 strokes only !!
frans
Berichten: 97
Lid geworden op: ma jul 08, 2002 15:23
Locatie: Almelo

Re: Rekluse Left hand rear brake

Bericht door frans »

Hallo JoeBar,

Het reservoir maakt idd deel uit van het druk gedeelte.
Ik kan wel foto's plaatsen hiero, maar veel makkelijker om ff op youtube de term Rekluse in te tikken. Naast allerlei info over de automatische koppelingen kom je dan ook dit remsysteem tegen. Daar komen jouw vragen ook aan de orde.

gr v Frans

PS
Rekluse maakt dit systeem voor zowel Brembo als Nissin remmen. Ik heb voor de Nissin systemen zo'n huls liggen van Rekluse. Op MP staan wel leuke aanbiedingen voor radiale rempompen, remleiding erbij maken en klaar is Kees.
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: Rekluse Left hand rear brake

Bericht door JoeBaR »

https://www.youtube.com/watch?v=YyMPhGsBcPQ

in dit filmpje beginnen ze al over de remblokjes die niet minder dan 50% versleten mogen zijn , ik denk omdat het reservoir verkleint is . ik dacht in mijn post hier boven aan een plastic reservoir die met een slangetje verbonden is aan de rempomp , ik denk dat er voor dat type geen rekluse lefthandrearbrake systeem is.

het is me door het filmpje iets duidelijker geworden , echter begrijp ik nog niet waarom je dit aanschaft , wat is er mis met de voeten rem ?

heb je er al mee gereden en merk je voordelen ?
4 strokes only !!
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Re: Rekluse Left hand rear brake

Bericht door Joop »

JoeBaR schreef:echter begrijp ik nog niet waarom je dit aanschaft , wat is er mis met de voeten rem ?

heb je er al mee gereden en merk je voordelen ?
Joebar, het voordeel is dat je achter kunt remmen met zowel de voet als met de hand; ik heb een keer gereden met een motor met deze constructie, maar was er niet van gecharmeerd. De automatische rekluse koppeling beviel mij ook helemaal niet :idea:
frans
Berichten: 97
Lid geworden op: ma jul 08, 2002 15:23
Locatie: Almelo

Re: Rekluse Left hand rear brake

Bericht door frans »

echter begrijp ik nog niet waarom je dit aanschaft , wat is er mis met de voeten rem ?
Ik rijd met die automatische koppeling vanwege het gegeven dat mijn linkerhand het niet meer zo goed doet als dat ik zou willen. Evenwel ben ik van mening dat die koppeling (de Z-Start Pro) geweldig is om mee te rijden!
Zoals een bekende Nederlander ooit zei: "Elk voordeel heb z'n nadeel!", is dat hier ook zo. Bijvoorbeeld: Moeilijke (te) steile helling waarop je ergens blijft steken zorgt normaal gesproken voor een -al dan niet- doelbewust afgeslagen motor met een -op de compressie- geblokkeerd achterwiel. Voorrem erbij en voet(en) aan de grond kunnen je dan redden....... Met zo'n automatische koppeling echter slaat de motor niet meer af (staat ahw in de neutraalstand!) en heb je nimmer een geblokkeerd achterwiel. Minder houvast dus!
Ook voor een afdaling waarbij "Het pad" naar rechts gaat en je dus dat rechterbeen graag wilt gebruiken om overeind te blijven (in plaats van te remmen) geeft de handrem je de mogelijkheid om achter (bij) te remmen. Voor dat soort situaties dus.
En......., eerlijk is eerlijk, mijn nieuwsgierigheid naar dit soort technische opties speelt terdege mee om het te willen (uit)proberen. Daarnaast, als ik op mijn mountainbike bezig ben vind ik het een luxe om de achterrem met de hand te kunnen bedienen en bedacht ik me vaak dat mijn motor die optie ook zou moeten hebben.

gr v Frans
JAFMP
Berichten: 20
Lid geworden op: za jul 02, 2011 09:53
Locatie: Uit de klei

Re: Rekluse Left hand rear brake

Bericht door JAFMP »

Hi, ik kwam dit topic toevallig tegen. Ik rijdt al enige tijd met een Rekluse EXP in mijn Husaberg. Is echt super in de bergen en bij kruip door sluip door paadjes. Ik heb geen koppelingshandel en voetrem meer. In plaats van de koppeling zit daar nu de achterrem net als bij een ATB. Bevalt super en je kunt mooi doseren en de motor tijds de slip lekker in positie brengen voor een bocht bijvoorbeeld. Het grote voordeel is echter ook dat je gewoon beide voeten vrij hebt als je op een helling wat moeilijkheden hebt. Het is even wennen maar daarna wil je niet anders.
frans
Berichten: 97
Lid geworden op: ma jul 08, 2002 15:23
Locatie: Almelo

Re: Rekluse Left hand rear brake

Bericht door frans »

Ook ik heb de afweging gemaakt om het koppelingshandle te laten vervallen, echter.....het geeft mij rust dat ik met koppelingshandle immer de eindcontrole heb.
Nu ik op "KTMtalk" (het USA forum) lees dat er bij KTM een terugroepactie is vanwege gas dat blijft hangen weet ik dat behoud van het koppelingshandle niet overbodig is.

gr v Frans
Plaats reactie