BIG project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

THX allemaal voor de aanbiedingen de zuiger er weer netjes in te krijgen.
Dat gaat helemaal goed komen.

Vanavond heeft SPGD mijn tank afgemaakt zodat alle platen aan de binnenkant er tegenaan zitten en binnenkort gaat hij hem aflassen en een druktest doen :shock:

Ik heb ondertussen niet op zijn vingers zitten kijken maar ik heb aan zijn BIG de SR43 spoel vervangen door een SR42 spoel uit Lapalisse en daarna trots als een hond met 7 l.ll.n naar Lapalisse gemaild met fotoos dat ut gelukt was...............kreeg ik een telefoontje van de chef de werkplaats dak de lock tite vergeten was..........kon alles er weer af. :( dat heeft SPGD zelf maar even gedaan in een tiende van de tijd die ik er aan kwijt was.

Ondertussen ging ik verder met de carbs van zijn BIG. NIeuwe pakkingen erop en naald standje lager.

We wilden eigenlijk kijken of de BIG van SPGD weer startte maar toen ging alles tegenzitten aan mijn BIG en hebben we alles maar ingepakt en zijn we gestopt. Twerd te laat. Maar het was wel een leuke en leerzame DR schrauber Abend.

Mijn BIGje staat nu weer thuis en daar gaat zsm het blok onderuit voor weer wat leerzaam sleutelwerk met foto`s.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Gas erop !

Nieuw record, binnen 2 uur :
Lepelen.jpg
Kijken wat het rugje er morgen over zegt.

Nu nog even een goede steun voor het blok scoren anders rust i met op dat opvangbakje onder op het blok op de werkbank ( en ik heb een glad werkblad en dat werkt ook niet mee )

Dus stap 1 is genomen, op naar de volgende.
Ben heel nieuwsgierig hoe het er binnenin uit ziet.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Heeft iemand een gouden tip voor het blok vast te zetten / een steun te maken tijdens het sleutelen op de werkbank ?
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Leo schreef:Gas erop !
Je vergeet de gasfabriek :lol:
Leo schreef:Heeft iemand een gouden tip voor het blok vast te zetten / een steun te maken tijdens het sleutelen op de werkbank ?
Blok staat bij mij gewoon op de Workmate met een plankje aan de voorkant eronder of met spanbandjes voor het grovere werk.
Je hoeft toch alleen de NAKS-veer te vervangen?

TIP: bij het vervangen van die NAKS-veer, haal dan even een paar tiewraps over de cilinder, met de zuiger er nog in. Dan hoef je je geen zorgen te maken dat de zuiger er onverhoopt uitfloept, over de positie van de zuigeveren, het terugplaatsen van de zuiger in de cilinder en spaart je in het ergste geval genoeg geld uit voor een halve pallet tiewraps.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef: Blok staat bij mij gewoon op de Workmate met een plankje aan de voorkant eronder of met spanbandjes voor het grovere werk.
OK ! dit is een hele bruikbare tip. Kan je hem mooi in klemmen.
Ik heb nog geen workmate maar dit zou een goede reden zijn er een te scoren ( of te lenen :wink: )
Ouwe Reus schreef: Je hoeft toch alleen de NAKS-veer te vervangen?
Dat was het oorspronkelijke plan maar nu ik alles onder bereik heb wil ik alles zien ( na laten meten ) dus alles op het onderblok na gaat open.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Leo schreef:
Ouwe Reus schreef: Je hoeft toch alleen de NAKS-veer te vervangen?
Dat was het oorspronkelijke plan maar nu ik alles onder bereik heb wil ik alles zien ( na laten meten ) dus alles op het onderblok na gaat open.

Bezint eer ge begint!

Check mijn PB
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ouwe Reus schreef:
Leo schreef:
Ouwe Reus schreef: Je hoeft toch alleen de NAKS-veer te vervangen?
Dat was het oorspronkelijke plan maar nu ik alles onder bereik heb wil ik alles zien ( na laten meten ) dus alles op het onderblok na gaat open.

Bezint eer ge begint!

Check mijn PB
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, maar omdat je niet weet hoe het blok is, je had er toch nog niet mee gereden??, maar ja als je er aan begint dan maar beter helemaal goed, fuck the budget.
BTW, is er al eens een poging gedaan het geheel te wegen??

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

futurist schreef: Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, maar omdat je niet weet hoe het blok is, je had er toch nog niet mee gereden??, maar ja als je er aan begint dan maar beter helemaal goed, fuck the budget.
Ik heb meerdere om raad gevraagd en allen verzoeken mij om de zuiger en de cilinder niet van elkaar te scheiden als daar geen reden toe is en ik heb me daar bij neergelegd.Het veertje gaat vervangen worden maar dan met de zuiger nog in de cilinder.
futurist schreef: BTW, is er al eens een poging gedaan het geheel te wegen??
Het enige wat tot nu toe niet meer origineel is is de voorkant. Als i rijdt wil ik een keer met volle tank naar de plaatselijke puinstort rijden waar een industriele weegschaal is en daar even wegen.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Had je al wel compressie gemeten? Daar wordt je ook een stuk wijzer van, ook bij een koude motor kan je een natte en droge test doen. Wel een sterke accu erbij en bij iedere test gelijk aantal slagen laten maken. Kan dus ook op de werkbank.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

futurist schreef:Had je al wel compressie gemeten? Daar wordt je ook een stuk wijzer van, ook bij een koude motor kan je een natte en droge test doen. Wel een sterke accu erbij en bij iedere test gelijk aantal slagen laten maken. Kan dus ook op de werkbank.
Futurist
Nope. niet aan gedacht als leek. Heb je je PB al gelezen ?
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Yep, nog geen berichtje gestuurd, ga dat vanavond doen denk ik, eerst nog een paar velgen spuiten vamiddag.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Vandaag D day.
1a.jpg
In de beugel
2b.jpg
op de werkbank gehesen
3b.jpg
WPHB erbij en boutjes van de kop los
5b.jpg
En toen op zoek naar de moer / bout van de naks waar de schroevedraaier in moet om hem helemaal te lossen.
En denk je dat ik die gevonden krijg ? :shock: met de zaklamp gezocht maar niks nie.
6b.jpg
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Leo schreef:En toen op zoek naar de moer / bout van de naks waar de schroevedraaier in moet om hem helemaal te lossen.En denk je dat ik die gevonden krijg ? met de zaklamp gezocht maar niks nie.
Neen een platte schroevendraaier met een 4mm blad en steek deze er schuin naar boven in.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ouwe Reus schreef:
Leo schreef:En toen op zoek naar de moer / bout van de naks waar de schroevedraaier in moet om hem helemaal te lossen.En denk je dat ik die gevonden krijg ? met de zaklamp gezocht maar niks nie.
Neen een platte schroevendraaier met een 4mm blad en steek deze er schuin naar boven in.
klopt, denk dat de schroevedraaier wat te dik en groot is en hij zit er duidelijk in de verkeerde richting in. schuin omhoog (beetje maar) en iets naar binnen gericht (nog minder beetje)

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Kga morgen vroeg weer eens zoeken met kleinere schroevendraaier en in de juiste richting alsk wat nuchterder ben :drinking: burp
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

zappa.suzuki schreef:Bij de sleuteltips staat iets... http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... hp?t=10000
Neem een lange dunne schroevendraaier met blad breedte rond de 4mm en steek die licht omhoog in het gat, even zoeken tot je voelt dat ie in de gleuf valt van de spanner...

nu is het alcohol% alleen maar toegenomen :crazyeyes: maat morgenvroeg gaan we aan de gang
THX
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Heb je niks liggen dat past dan doet een slijpsteen/haakse slijper wonderen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
MROE
Berichten: 150
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 18:17
Locatie: IJsselmuiden

Op de schroevendraaier uiteraard!
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

zappa.suzuki schreef:Heb je niks liggen dat past dan doet een slijpsteen/haakse slijper wonderen :wink:
SPGD durft geen testrit te maken deze kant op en ik moet het dus alleen doen en keb de schuuptol al klaar liggen voor een stukske ouwverwetst brabants sleutelwerk
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

YES !

precies volgens de tips ( THX gays ) een 4 mm skroevendraaier gezocht, met zaklamp weer gezocht ...........zit i 2 cm hoger dan het gat waar je doorheen kijkt :shock: ?
Welke randebiel verzint nu zoiets ?
Vervolgens heeeeeeeeeeeelemaal opgedraaid en met een laatste zachte "knik" vastgezet.

En weer een overwinning op het lijstje erbij :wink:

Kop koffie, muziekje , vloerverwarming aan en we gaan verder met demonteren volgens ut boekje
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

deksel gelicht en tegen volgend probleem aangelopen.

De zuiger moet in BDP staan volgens WPHB en je moet de moeren lossen van het NA tandwiel.
Hoe kan je die 2 moeren lossen zonder de zuiger van het BDP af te draaien ? die 2e moer zit in de schacht verstopt bij BDP
11.jpg
Verder moet je oppassen dat er een opnamestift niet in het blok pleurt.
Hoe ziet die stift eruit,/waar zit ie en hoe kan ik zorgen dat i niet onderin beland ?
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Stand van de zuiger is van belang bij het monteren cq. afstellen van NA-ketting/tandwiel. Bij het loshalen maakt het nix uit.
De stift van de NA die in een gaatje van het NA-tandwiel valt, zit er ingeramd, dus als die eruit valt......

De boutjes, borgplaat en NA-ketting kunnen ook in het blok vallen, dus ff met een oude jurk het gat afdekken :lol:
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op za dec 27, 2014 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Chips en bier bij de hand, dit moet ik ff volgen :toost:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

de antrapper schreef:Chips en bier bij de hand, dit moet ik ff volgen :toost:
Hij leest "jurk" en hij wordt wakker hè die met zun neije open kruis spijkerstof motorbroek 2015 :mrgreen:

THX voor de reactie en we gaan weer verder nadat we een jurkje bij de buuf gescoord hebben

Afbeelding
Plaats reactie