Hoi!
Ik ben sinds gisteren dr800 big bezitter.
Nu zie ik vaak dr800's met een grill ( raster ) voor hun koplamp, alsook dubbele lichten.
Is dit allemaal zelfbouw of kan je dat ergens vinden?
De uitlaatdempers zou ik graag veranderen. Maar de gemiddelde prijs van een demper ligt rond de 250 euro. Betaald iedereen hier dan 500 euro voor 2 dempers?
Bij deze zoek ik ook 2dehands valbeugels.
Alvast bedankt!
Koplampgrille, uitlaat,..
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hoi Jasper,
The right place to be with a BIG
Wij zijn gek op foto's hier, dus laat je brommer maar zien.
Een koplampgril voor een BIG is erg zeldzaam, vaker zie je ze nog met een lexan/ polycabonaat scherm er voor in de Dakar-stijl. Dubbele koplampen is -voor de meesten hier- ook een zeldzaamheid. Zelf maken is zeker te doen, maar dé BIG webshop die je moet (gaan) kennen is Hessler (BIG) Ralley Team, en hier kan je deze gewoon kopen. Let er wel op dat de dubbele koplamp bedoeld is voor 2x35W, dus het zijn eigenlijk een soort kaarsenpitjes. Heb er zelf gewoon 2x55/60W in gepropt, maar de lampen worden erg warm en trekken erg veel stroom (dynamo is maar 200 Watt).
Zo te horen heb je twee dempers, denk de originele roestpotten onder een SR43. Gewoon vervangen voor een RVS of aluminium exemplaar. Een nieuwe GPR heb je voor minder dan 250 euro in huis, maar voor het mooie zou je ook de roestige uitlaatbocht moeten vervangen voor een RVS exemplaar
. Wij hebben dat zo ons adresje voor
. Zoeken doe je op ebay, bij HRT of op het Duitse BIG forum. Op marktplaats nagenoeg niets te vinden
.
Marco
The right place to be with a BIG

Een koplampgril voor een BIG is erg zeldzaam, vaker zie je ze nog met een lexan/ polycabonaat scherm er voor in de Dakar-stijl. Dubbele koplampen is -voor de meesten hier- ook een zeldzaamheid. Zelf maken is zeker te doen, maar dé BIG webshop die je moet (gaan) kennen is Hessler (BIG) Ralley Team, en hier kan je deze gewoon kopen. Let er wel op dat de dubbele koplamp bedoeld is voor 2x35W, dus het zijn eigenlijk een soort kaarsenpitjes. Heb er zelf gewoon 2x55/60W in gepropt, maar de lampen worden erg warm en trekken erg veel stroom (dynamo is maar 200 Watt).
Zo te horen heb je twee dempers, denk de originele roestpotten onder een SR43. Gewoon vervangen voor een RVS of aluminium exemplaar. Een nieuwe GPR heb je voor minder dan 250 euro in huis, maar voor het mooie zou je ook de roestige uitlaatbocht moeten vervangen voor een RVS exemplaar

Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Welkom Jasper,
De Big is een uitermate fijne, aparte, eigenzinnige, eigenwijze, leuke brommer en heeft ook een aantal maar's die eigenlijk allemaal beschreven zijn op de technische pagina's, sleuteltips. Voordat je gaat investeren in uiterlijk en lawaai raad ik (raden we) je aan alle tips / ellende verhalen op dit forum te lezen en te zorgen dat jij niet ook dergelijke verhalen hoeft te gaan schrijven.
Ik ben nu 2 jaar op dit forum "thuis" en heb héél veel van de input van vele "Big" techneuten geleerd (zelfs van Lagaffe, haha) en er zijn goede motor-vriendschappen /-vakanties door ontstaan.
Wens je veel rijplezier met je Big.
R
De Big is een uitermate fijne, aparte, eigenzinnige, eigenwijze, leuke brommer en heeft ook een aantal maar's die eigenlijk allemaal beschreven zijn op de technische pagina's, sleuteltips. Voordat je gaat investeren in uiterlijk en lawaai raad ik (raden we) je aan alle tips / ellende verhalen op dit forum te lezen en te zorgen dat jij niet ook dergelijke verhalen hoeft te gaan schrijven.
Ik ben nu 2 jaar op dit forum "thuis" en heb héél veel van de input van vele "Big" techneuten geleerd (zelfs van Lagaffe, haha) en er zijn goede motor-vriendschappen /-vakanties door ontstaan.
Wens je veel rijplezier met je Big.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ben het helemaal eens met Rene, maar voordat je denk een miskoop te hebben gedaan, dat is het niet het geval hoor.dhc6 schreef: Voordat je gaat investeren in uiterlijk en lawaai raad ik (raden we) je aan alle tips / ellende verhalen op dit forum te lezen en te zorgen dat jij niet ook dergelijke verhalen hoeft te gaan schrijven.
De BIG is oersterk, maar kort door de bocht wil ik je de volgende specifieke punten meegeven:
- zorg voor genoeg olie in het carter ivm de smering & koeling van de machienerie onder het kleppendeksel
- bij het loshalen van de rechter carterhelft (koppeling-zijde), vervang dan altijd de oliekering die in de carterhelft zit (anders is oliedruk te laag naar de kop)
- vervang uit voorzorg de veer die de nokkenas spant, hier bekend als NAKS-veer
Verder eigenlijk een probleemloos ding, tenzij je graag van alles aanpast

Ben ik wat vergeten jongens?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Tomorrow is a mystery.
Werkplaats handboek gratis downloaden zodat je altijd kunt opzoeken hoe iets gedaan moet worden.
http://www.manualedereparatie.info/en/d ... anual.html
R
http://www.manualedereparatie.info/en/d ... anual.html
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Thanks!
Hij heeft 47000 km, valt best wel mee dus.
Ik heb hem eigenlijk gekocht om dagelijks wat mee te kunnen rijden, maar ook vooral om op reis mee te gaan deze zomer.
Vorige zomer heb ik met mijn ténéré 600 ( de 3AJ ) op reis geweest. ( Tsjechie, Polen, Slowakije, Hongarije, Servië, Bosnië, Kroatië, Italië, Slovenië, Zwitserland, .. )
Omdat hij al een stevig leven achter de rug had, en op reis nog wat extra levenservaring gekregen heeft zeg maar, ga ik opteren voor de DR. De tank is enorm beginnen lekken op reis, op verschillende plaatsen, kuip gescheurd, er komen zwarte pluimen uit de uitlaat, enzoverder enzovoort. Een beetje alles eigenlijk, te veel om op te noemen. Mijn blokje heeft dus een revisietje nodig, en eigenlijk de gehele fiets. Kan ik deze winter op mijn gemak doen.
Misschien maak ik hier wel nog eens een reisverslag aan!
Het was de bedoeling om dit jaar de kanten van Georgië te doen, vertrekkend uit Roemenië of Ukraïne, maar het zal een jaar uitgesteld worden,
en hoogstwaarschijnlijk zal het richting Noordkaap worden. Iemand al ervaring met motorijden in Scandinavië? Tips en mooie plaatsen zijn welkom.
( Ik weet dat het daar duur is
)
Nu, motorisch wil ik er eigenlijk helemaal niets aan veranderen, voor mij rijd hij origineel goed, en wil er zo weinig mogelijk van opengooien. ( Zolang het inorde is )
Enkel wil ik hem er wel iets of wat stoerder doen uitzien. Ik heb alleszins al handbeschermers en een raster boven de koplamp besteld.
Wat me vooral opvalt is dat al die onderdelen vrij duur zijn voor een big? ( Dubbele koplamp 159 euro, moet je nog beginnen aanpassen.. Valbeugels 170, demper 250 per stuk, ... ) Zijn er topics of iets anders waar uitgelegd word voor een BIG wat om te bouwen voor mee te reizen? ( Selfmade is beter made! )
Al bedankt voor de goede links en tips!
( Oja, ik ben een belg
)
Hij heeft 47000 km, valt best wel mee dus.
Ik heb hem eigenlijk gekocht om dagelijks wat mee te kunnen rijden, maar ook vooral om op reis mee te gaan deze zomer.
Vorige zomer heb ik met mijn ténéré 600 ( de 3AJ ) op reis geweest. ( Tsjechie, Polen, Slowakije, Hongarije, Servië, Bosnië, Kroatië, Italië, Slovenië, Zwitserland, .. )
Omdat hij al een stevig leven achter de rug had, en op reis nog wat extra levenservaring gekregen heeft zeg maar, ga ik opteren voor de DR. De tank is enorm beginnen lekken op reis, op verschillende plaatsen, kuip gescheurd, er komen zwarte pluimen uit de uitlaat, enzoverder enzovoort. Een beetje alles eigenlijk, te veel om op te noemen. Mijn blokje heeft dus een revisietje nodig, en eigenlijk de gehele fiets. Kan ik deze winter op mijn gemak doen.
Misschien maak ik hier wel nog eens een reisverslag aan!
Het was de bedoeling om dit jaar de kanten van Georgië te doen, vertrekkend uit Roemenië of Ukraïne, maar het zal een jaar uitgesteld worden,
en hoogstwaarschijnlijk zal het richting Noordkaap worden. Iemand al ervaring met motorijden in Scandinavië? Tips en mooie plaatsen zijn welkom.
( Ik weet dat het daar duur is

Nu, motorisch wil ik er eigenlijk helemaal niets aan veranderen, voor mij rijd hij origineel goed, en wil er zo weinig mogelijk van opengooien. ( Zolang het inorde is )
Enkel wil ik hem er wel iets of wat stoerder doen uitzien. Ik heb alleszins al handbeschermers en een raster boven de koplamp besteld.
Wat me vooral opvalt is dat al die onderdelen vrij duur zijn voor een big? ( Dubbele koplamp 159 euro, moet je nog beginnen aanpassen.. Valbeugels 170, demper 250 per stuk, ... ) Zijn er topics of iets anders waar uitgelegd word voor een BIG wat om te bouwen voor mee te reizen? ( Selfmade is beter made! )
Al bedankt voor de goede links en tips!

( Oja, ik ben een belg

Kun je ook niets aan doenjapser11 schreef:Thanks!
( Oja, ik ben een belg![]()
![]()
![]()
)

Een vriendin van mij is met een Yamaha FZR naar de noordkaap geweest, viel volgens haar prima te doen. En een plus: Wildkamperen is in ongeveer heel scandinavië toegestaan...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Je kan natuurlijk ook ff een voorstel doen op de HRT dubbele koplamp.japser11 schreef: Die dubbele koplamp kost 159 euro..
Maar geloof mij, koplamp is een universeel ding, de mijne komt van een Triumph kuip

Houd er wel rekening mee dat je nog wel wat moet fröbelen om de boel passend te krijgen (beugeltjes voor montage in het originele koplampframe en het naar voren verplaatsen van het windscherm)
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Tomorrow is a mystery.
Thanks voor alle info, kan ik me komende weken wat mee bezig houden!
Heb ondertussen een pro duro dempertje op de kop kunnen tikken,
nu, moet ik die opnieuw afstellen met de andere demper? Starten doet hij alleszins anders dan ervoor, wel goed, maar anders
Heb ondertussen een pro duro dempertje op de kop kunnen tikken,
nu, moet ik die opnieuw afstellen met de andere demper? Starten doet hij alleszins anders dan ervoor, wel goed, maar anders