was er nu iemand hier met zo'n ding?
KTM heeft alles ok behalve de compressie en er is gekeken met zo'n ding en er leek een gat in de zuiger te zitten..
Maar als iemand er 1 heeft zou ik zelf ook ff wilen kijken voor ik de kop licht
Endoscoop
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mr.Z, heb een verlichte endoscoop met USB aansluiting. Werkt redelijk, maar verw8 geen wonderen. Neem aan dat je een laptoppie hebt ?!
Zal 'm voor je opzoeken, want ik heb nog wat andere spulletjes van/voor jou liggen. Morgen heb ik een (ont)bindingsdag, ga proberen toch ff een dropping te doen. Als dat toch niet lukt, mss van het weekend ff (ligt aan het weer).
Als laatste optie, kan ik komende dinsdag sowieso ff langsrijden op woon-werk. Je zegt t maar.
edit: check ff je hotmail, heb een sample opgestuurd
Zal 'm voor je opzoeken, want ik heb nog wat andere spulletjes van/voor jou liggen. Morgen heb ik een (ont)bindingsdag, ga proberen toch ff een dropping te doen. Als dat toch niet lukt, mss van het weekend ff (ligt aan het weer).
Als laatste optie, kan ik komende dinsdag sowieso ff langsrijden op woon-werk. Je zegt t maar.
edit: check ff je hotmail, heb een sample opgestuurd
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Thanks jongens!
Ouwe reus, KTM is zondag pas terug dus heb geen haast maar leen hem graag!
Ouwe reus, KTM is zondag pas terug dus heb geen haast maar leen hem graag!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Thanks bro!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zap, ik weet zeker dat een compressie test ook uitkomst moet bieden. Een motor met een gat in de zuiger heeft echt geen compressie.
Futurist
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Tja dat ging eerst niet vanwege de auto-decompressie op de nokkenas.
Maar met de cilinderkopdeksel er af en dus geen auto-decompressie kon je hem kennelijk zo doordrukken met de hand op de kickstart.
Endoscoop is binnen, bedankt Marco!
Maar met de cilinderkopdeksel er af en dus geen auto-decompressie kon je hem kennelijk zo doordrukken met de hand op de kickstart.
Endoscoop is binnen, bedankt Marco!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Kan je de automatische decompressie niet omzeilen door met gas vol open te "starten"?zappa.suzuki schreef:Tja dat ging eerst niet vanwege de auto-decompressie op de nokkenas.
Maar met de cilinderkopdeksel er af en dus geen auto-decompressie kon je hem kennelijk zo doordrukken met de hand op de kickstart.
Endoscoop is binnen, bedankt Marco!
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Tja dat heb ik wel gedaan maar niet om die reden, was met remreiniger direct in de carb.
De auto-decompressie is mechanisch en op de nokkenas
De auto-decompressie is mechanisch en op de nokkenas
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
compressie testen moet altijd met de gasklep helemaal open, maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat de decrompressie hevel dan roet in het eten gooit. wel lijkt het me vreemd dat als je je motor goed kent dat het je niet vreemd vind klinken als er een gat in de zuiger zit. ik heb wel geen vergelijk natuurlijk en moet wel toegeven dat ik het ook niet gelijk opmerkte een paar jaar geleden ik start problemen had doordat de inlaat kleppen te strak gingen staan..............
succes Zappa, zal weer wel een rib uit je lijf kosten.
Futurist
succes Zappa, zal weer wel een rib uit je lijf kosten.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Vandaag mn zuiger van de KTM bekeken met de endoscoop van ouwe reus maar geen gat te zien
Nog beroerd dus niet verder gesleuteld, als ik tijd heb maar de kopdeksel lichten en zelf dan eens kijken hoe de compressie is en dan evt de kop er af..
Nog beroerd dus niet verder gesleuteld, als ik tijd heb maar de kopdeksel lichten en zelf dan eens kijken hoe de compressie is en dan evt de kop er af..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zappa, je kan met compressie testen veel te weten komen. Je moet dan een droge en "natte" test doen.
Normaal is (zonder werking van de kleplichter) goed volle accu, of over start accu, zodat beide tests met het zelfde start toerental zijn, gasklep geheel open en dan een gelijk aantal slagen 8X bijvoorbeeld. Aflezen en vergelijken met de specs van de fabriek.
Natte test wil zeggen een paar keer knijpen met het olie spuitje olie op de zuiger en dan hetzelfde aantal slagen, gasklep helemaal open.
3 conclusies:
1) echt nagenoeg geen compressie droog en nat, idd gat in de zuiger, of minder duidelijk en zeker, een echt weggebrande klep. Normaal zou je dit met de laatste ritjes gevoeld moeten hebben.
2) droog lage compressie natte test duidelijk hoger is kleppen ok maar druk verlies bij de zuiger. Ooit een zuiger gehad met een stuk van de zuiger net alleen boven de rand van de bovenste zuiger veer gebroken. of de veren slecht, gebroken of vast gaan zitten.
3) zowel droog als natte test een te lage compressie (dus niet GEEN compressie) bijna zeker problemen met klep afdichting, die ook veroorzaakt kan door verkeerde timing zodat de overlap voor compressie verlies zorgt.
Succes, oh ja en beterschap
Normaal is (zonder werking van de kleplichter) goed volle accu, of over start accu, zodat beide tests met het zelfde start toerental zijn, gasklep geheel open en dan een gelijk aantal slagen 8X bijvoorbeeld. Aflezen en vergelijken met de specs van de fabriek.
Natte test wil zeggen een paar keer knijpen met het olie spuitje olie op de zuiger en dan hetzelfde aantal slagen, gasklep helemaal open.
3 conclusies:
1) echt nagenoeg geen compressie droog en nat, idd gat in de zuiger, of minder duidelijk en zeker, een echt weggebrande klep. Normaal zou je dit met de laatste ritjes gevoeld moeten hebben.
2) droog lage compressie natte test duidelijk hoger is kleppen ok maar druk verlies bij de zuiger. Ooit een zuiger gehad met een stuk van de zuiger net alleen boven de rand van de bovenste zuiger veer gebroken. of de veren slecht, gebroken of vast gaan zitten.
3) zowel droog als natte test een te lage compressie (dus niet GEEN compressie) bijna zeker problemen met klep afdichting, die ook veroorzaakt kan door verkeerde timing zodat de overlap voor compressie verlies zorgt.
Succes, oh ja en beterschap
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
tja dat is dus lastig met de auto-decompressie op de nokkenas en heb daar de spullen ook niet voor.
de genoemde kwalen zijn toch ook wel op t oog te zien?
de genoemde kwalen zijn toch ook wel op t oog te zien?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Misschien kijken of je ergens een lektester kan lenen?zappa.suzuki schreef:tja dat is dus lastig met de auto-decompressie op de nokkenas en heb daar de spullen ook niet voor.
de genoemde kwalen zijn toch ook wel op t oog te zien?
Of idd kop er af en gewoon koekeloeren wat er allemaal mis is.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Trek de boel maar open en als t goed is er naar de timing gekeken maar zal t zelf ook controleren
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Nop last gehad van griep en er nog niet verder mee gegaan
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hi Zappa,zappa.suzuki schreef:Nop last gehad van griep en er nog niet verder mee gegaan
Allereerst beterschap !
Paar weken geleden had een maatje van mij een plakkende/vastzittende zuigerveer.
Vergelijkbare verschijnselen.....
Grtz,
Ger
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Thanks jongens,
En Ger, op zo iets hoop ik ook, en als t idd een plakkende zuigerveer is wat dan te doen? gewoon schoonmaken en de boel er weer in?
En Ger, op zo iets hoop ik ook, en als t idd een plakkende zuigerveer is wat dan te doen? gewoon schoonmaken en de boel er weer in?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Oorzaak en gevolg.
Als een zuigerveer vast zit (kool resten?) is dat een gevolg van iets, bv een schraapveer die is gebroken en daardoor meer olie op de cilinder wand achterlaat wat toch wel een blauwe walm had gegeven. Heb begrepen dat je GEEN compressie meer hebt, met een vastzittende veer zou er nog wel wat compressie moeten zijn want er zitten toch 2 compressie en 1 schraapveer in ?
De testen zoals voorheen door Futurist beschreven geven daar toch wel uitsluitsel over denk ik.
NOOIT zuigerveren opnieuw gebruiken (compressie verlies en olie zuupen), fijn schuurpapiertje door de cilinder halen, nw veren monteren op de goed schoongemaakte zuiger groeven en korte inrij periode inlassen.
Blijf het een raadsel vinden dat je de fiets lopend hebt geparkeerd en sindsdien géén klap meer heeft gegeven. (behalve dan een versprongen timing wat Futurist ook al in het begin van deze topic uitte). Derden hadden een gat in de zuiger en een goede timing geconstateerd, er zit géén gat in de zuiger duzzzzzzzzzzz.............staat de timing wel goed ? Hoelang zit je nok ketting er al in?
Hoop dat je snel weet waar je aan toe bent.
Suc6
R
Als een zuigerveer vast zit (kool resten?) is dat een gevolg van iets, bv een schraapveer die is gebroken en daardoor meer olie op de cilinder wand achterlaat wat toch wel een blauwe walm had gegeven. Heb begrepen dat je GEEN compressie meer hebt, met een vastzittende veer zou er nog wel wat compressie moeten zijn want er zitten toch 2 compressie en 1 schraapveer in ?
De testen zoals voorheen door Futurist beschreven geven daar toch wel uitsluitsel over denk ik.
NOOIT zuigerveren opnieuw gebruiken (compressie verlies en olie zuupen), fijn schuurpapiertje door de cilinder halen, nw veren monteren op de goed schoongemaakte zuiger groeven en korte inrij periode inlassen.
Blijf het een raadsel vinden dat je de fiets lopend hebt geparkeerd en sindsdien géén klap meer heeft gegeven. (behalve dan een versprongen timing wat Futurist ook al in het begin van deze topic uitte). Derden hadden een gat in de zuiger en een goede timing geconstateerd, er zit géén gat in de zuiger duzzzzzzzzzzz.............staat de timing wel goed ? Hoelang zit je nok ketting er al in?
Hoop dat je snel weet waar je aan toe bent.
Suc6
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)