kawasaki kx125 druppelt bakolie

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

kawasaki kx125 druppelt bakolie

Bericht door steelpanetje »

Beste forumleden,

Ik kom maar gelijk met de deur binnen vallen.
Vandaag wou ik mijn versnellingsbakdeksel een beetje oppoetsen zodat hij aan die kant ook weer netter eruit ziet.
Toen ik mijn bok onder de motor vandaan haalde viel mij op dat ik een plek met vloeistof op het bokje zat precies onder de binnenste versnellingsbak pakking.
Dus natuurlijk eventjes gekeken en foto's gemaakt wat mij opviel was dat het frame nagenoeg droog was wel een beetje vettig maar niet echt nat en de pakking zag er "zweterig" uit ook de buitenste pakking (versnellingsbakdeksel) zweet een beetje. Het is echt minimaal en de bakolie is naar mijn zeggen ook niet leeg hij staat netjes op de helft van mijn indicator.
De motor staat nu 1 week stil heb er vorige week ook niet echt hard op gereden omdat ik hem pas heb aangeschaft en nog moet wennen.
De pakkingen zijn reeds vervangen het blok heeft 0 uur gelopen volgens de vorige eigenaar en dat is ook echt wel te zien als ik zie hoeveel ik moet poetsen om alles weer zo te krijgen zoals ik hem gekocht had.

mijn vraag is nu kan dit kwaad? Ik zie zelf de ernst niet van in totdat ik met mijn millieumat moet gaan dweilen.
Ik heb de onderste bouten wat strakker aangedraaid ik merkte dat de bout waar hij het "meest" lekt wel wat harder aangedraaid mocht worden dit heb ik dus ook gedaan.

hier even een foto van de ernst van de situatie het blok is nu weer schoongemaakt.

1e foto is buitenste dekselpakking

Afbeelding

dit is de binnenste pakking:
Afbeelding
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: kawasaki kx125 druppelt bakolie

Bericht door JoeBaR »

boutjes een slagje vaster draaien ?

deksels lekken ook wel eens omdat ze te strak zijn aangedraaid geweest , het deksel is dan niet meer vlak aan de pakkingszijde en lekt dan zelfs met een nieuwe pakking.

ik zie trouwens ook vloeibare pakking tussen de carter delen , rechts boven op de tweede foto .. misschien ook lekkage geweest ? hij is ook nat rond de aftap plug zo te zien .. misschien komt het daar vandaan en loopt het tot aan het deksel.
4 strokes only !!
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: kawasaki kx125 druppelt bakolie

Bericht door steelpanetje »

Aftapplug was verder droog alleen rondom heel raar de carterdelen zijn met vloeibare pakking gedaan omdat het big end is vervangen deed ik vroeger zelf ook altijd zo is rondom het Carter. Ik heb de boutjes vast gedraaid wat papier onder gelegd maar heel raar allemaal ik dacht zelf ook aan een iets scheve Carter. Bij de volgende verversing doe ik even de deksel opnieuw met vloeibare pakking het Carter gedeelte laat ik even zo behalve als jullie zeggen dat het te erg is om het zo te laten zitten. Tot nu toe ligt er niks op het papier hopelijk blijft dat ook zo

Het komt zeker weten vanuit de pakkingen de motor staat namelijk recht en het zou dan altijd naar het laagste gedeelte moeten vloeien. Helaas zit het ook vanaf bout 2 die wat hoger als de aftap plug zit
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: kawasaki kx125 druppelt bakolie

Bericht door steelpanetje »

Ik heb het probleem al gevonden volgens mij. De versnellingsbak deksel pakking lekt en druipt zo af naar de binnenste pakking omdat die lager hangen dan de deksel. Voldoet vloeibare pakking bij zoiets ? Neem aan van wel toch?

Alvast bedankt voor de moeite
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: kawasaki kx125 druppelt bakolie

Bericht door zappa.suzuki »

Ik heb eens wat goede vloeibere pakking gesmeerd op een lekkage bij mn cilindervoet waar het aardig lekte.
Gewoon aan de buitenkant en lekt niet meer ;-)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: kawasaki kx125 druppelt bakolie

Bericht door steelpanetje »

Ja ik wil het wel goed maken dus het is een kleine moeite even de deksel eraf te halen en een nieuwe pakking met vloeibare pakking erop te zetten. Je ziet ook aan de bout op de deksel op de foto dat deze een klein scheurtje heeft door te strak aandraaien zag ik net het blijft toch een machine uit 99.
steelpanetje
Berichten: 48
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 21:11

Re: kawasaki kx125 druppelt bakolie

Bericht door steelpanetje »

Zo , nieuwe pakking die ander was zo gaar als wat en door steenslag onderin aan de voorzijde een kleine lekkage word in de toekomst toch een nieuwe denk ik. Mooi opgelost met wat vloeibare pakking ook hetzelfde verhaal bij de aftap plug geen o ring ertussen alles netjes in orde gemaakt. Zag er verder gezond uit! Thnx voor de tips
Plaats reactie