Opknappen DR BIG800 ruud

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

RuudDR

Hallo allemaal. Ik zal me eerst even voorstellen;
Ik ben Ruud, 29 jaar jong en sinds een week of 4 in het bezit van mijn vetste motor tot nu toe, een DRBIG 800. Mijn vorige motors zijn geweest een FZR1000 ( http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=13642.0 ), en een intruder 750 VS. Ik heb de DR gekocht in een technisch redelijk goede staat, maar optisch.... Zeg maar 10 jaar niets aan gedaan.. De bedoeling is hier een leuke motor van te maken, met een paar extra technische snufjes. Ik zal eerst eens kijken of ik wat foto's kan posten.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (161.68 KiB) 3233 keer bekeken
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
MROE

Lijkt mijn oude wel. Veel plezier er mee.
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
RuudDR

Is er iemand die weet hoe ik op eenvoudige manier foto's gemaakt met iphone kleiner kan maken zodat ik deze kan posten? Heb denk ik een aantal leuke onderwerpen welke voor veel mensen interessant kunnen zijn. Waar ik momenteel mee bezig ben;
-opknappen en schoonmaken van frame en blok
-blok gedemonteerd en open voor nieuwe nokkenas ketting
- maken van een handmatige nokkenaskettingspanner omdat ik de originele niet handig en betrouwbaar vind
- plaatsen van lambda sonde in uitlaat voor afstellen beter te maken
- maken van nippels op inlaatspruitstukken om carbs beter synchroon te krijgen

En nog 1000 dingen mbt het in orde maken van het 'bovenblok'.
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
Thoran

RuudDR schreef:Is er iemand die weet hoe ik op eenvoudige manier foto's gemaakt met iphone kleiner kan maken zodat ik deze kan posten? Heb denk ik een aantal leuke onderwerpen welke voor veel mensen interessant kunnen zijn. Waar ik momenteel mee bezig ben;
Ik upload mijn foto's altijd naar imgur, die heeft een automatische verkleinfunctie (moet je wel selecteren bij het uploaden ;) )
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Edwin
Contacteer:

RuudDR, welkom zou ik zeggen. Weer vers bloed in de club met grote plannen, en dat is altijd leuk.

Ik gebruik trouwens FastStone photo resizer om de foto's onder de 200 kb te krijgen.
Assumption is the mother of all fuck ups
RuudDR

Alvast wat meer foto's (gewoon print screens gemaak, werkt ook prima)
Bijlagen
Carter gefatsoeneerd
Carter gefatsoeneerd
image.jpg (171.61 KiB) 3212 keer bekeken
Nieuw verloop voor handmatige kettingspanner nokkenasketting
Nieuw verloop voor handmatige kettingspanner nokkenasketting
image.jpg (163.39 KiB) 3212 keer bekeken
Inspectiegat opboren/tappen voor verloop handmatige nokkenas ketting spanner
Inspectiegat opboren/tappen voor verloop handmatige nokkenas ketting spanner
image.jpg (175.46 KiB) 3212 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (173.72 KiB) 3212 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (171.05 KiB) 3212 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (121.66 KiB) 3212 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (145.98 KiB) 3212 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (129.23 KiB) 3212 keer bekeken
Ouwe Reus

Goeiemorgen Ruud,

Ook welkom. Jouw BIG werd toch aangeboden als een Mad Max style BIG :lol:. Ding hoeft dan gelukkig niet te blinken! Wel binnenkort een paar foto's dumpen hier op het forum, hè. Zelf gebruik ik trouwens gewoon MS Paint om de foto's bij te snijden en te verkleinen. Oh ja, jouw workmate zonder demper, wat beweegt daar aan het end? En welke projectjes heb je in gedachten?

Marco

Edit: je laat er geen gras over groeien. Je hebt 'm net, gelijk de boel uit elkaar en verse PX :toost:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
RuudDR

Mad max style? Niet dat ik weet. Volgens mij werd hij 'normaal' aangeboden. Heb net nog eens dat filmpje terug gekeken met de workmate, het enige wt ik zie bewegen is een ophangbeugeltje van het uitlaatspruitstuk. Weet niet of je dit bedoeld?
RuudDR

De nieuwe nokkenas kettingspanner is klaar!!
Bijlagen
Nokkenas ketting spanner
Nokkenas ketting spanner
image.jpg (101.66 KiB) 3198 keer bekeken
Nokkenas ketting spanner
Nokkenas ketting spanner
image.jpg (128.38 KiB) 3198 keer bekeken
Nokkenas ketting spanner
Nokkenas ketting spanner
image.jpg (133.88 KiB) 3198 keer bekeken
Leo

Hoi Ruud,

Allereerst welkom op het BIGforum !

Ik heb op basis van de reeds ontvangen foto`s op het forum een beeld dat jij ( wel :cry: ) gezegend bent met 2 rechterhanden.

Nu hebben we in deze BIGclub meerdere techneuten maar 1 daarvan woont in Reuver en zit onder de nickname " RGV-DR 750" wel eens op het forum maar eigenlijk zit hij meer in zijn schuur aan zijn monoBIGracer te sleutelen en iets zegt me dat jullie het goed met elkaar gaan vinden.

Hier een topic over hem toen Spgoesdakar en ik een keer bij hem op de koffie zijn geweest :
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... er#p130390

Ik zou zeggen stuur hem eens een mailtje. Mogenlijk hebben jullie elkaar nog een hoop mooie ideeen voor de BIG te vertellen.

Succes met het opknappen van je BIG en snel tot ziens op een ritje !

Leo
RuudDR

Bedankt voor je tip Leo. Ik heb reeds telefonisch contact gehad met Reuver, al heel wat tips gehad en ga er deze zomer als mijn brommert weer rijd op de koffie.

Andere vraag, ik kwam met het blok demonteren een gebroken nokkenasketting geleider tegen, en een slappe nokkenas ketting. Ik ging er eigenlijk meteen van uit dat ook de ketting op was, maar zojuist toch eens gemeten. Zie onderstaande foto's, wat is wijsheid? Heeveel mm zijn 21 schakels bij een nieuwe ketting? Is deze wel nog de moeite waard om 10-15000 km mee te rijden of absoluut niet? En word de kettingspeling ook meer bij gebroken geleider?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (93.27 KiB) 3134 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (157.42 KiB) 3134 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (150.09 KiB) 3134 keer bekeken
Ouwe Reus

De nokkenasketting is nog niet aan vervanging toe. Vervangen wanneer de lengte tussen de 21 schakeltjes => 129mm is.
LET WEL: bij een nieuwe diezelfde afstand 127,0mm.

Edit: betreft een nokkenasketting die ik bij HRT heb besteld, en niet van Suz'
!BsqZrc!EGk~$(KGrHqQOKiYEu,)H6cjKBL4yC1Pzzw~~_1.jpg
!BsqZrc!EGk~$(KGrHqQOKiYEu,)H6cjKBL4yC1Pzzw~~_1.jpg (18.95 KiB) 3120 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op zo mei 25, 2014 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Edwin
Contacteer:

Heb bij de vorige kettingwissel de boel eens nieuw opgemeten. (kettingen bestelt bij Hessler)

Balansas 153 en nokkenas 123. Wel gemeten tussen de schakels en niet vanaf het hart.

Volgens mij had Zappa ooit eens, geen originele ketting gemonteerd. En die rekte harder dan het elastiek van een Hema onderbroek.

Iemand anders al ervaring met niet originele kettingen?
Assumption is the mother of all fuck ups
RuudDR

Als een nieuwe een hartafstand heeft van 127 mm kan het nooit zijn dat dit 123 tussen de pennen is. Een pen is ongeveer 2,6 dik, dus dan zou je 124.4mm moeten meten...

Is het wel zo waneer de geleider gebroken is (aan de carb. Kant) dat je meer speling krijgt? Dan weet ik ook al voldoende, aangezien de ketting net niet strak genoeg stond...
RuudDR

Nog 2 keer gemeten, 1 keer tussen de pennen en 1 keer op hartafstand. Ketting met een veertje op spanninggehouden om de maximale uitslag te hebben. Naar mijn mening is deze ketting dus nog wel goed....
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (171.27 KiB) 3108 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (184.53 KiB) 3108 keer bekeken
Ouwe Reus

Heb er wel erg in dat de pennen een tik op de kop hebben gekregen (en de kopmaat groter is dan de functionele diameter) en dat ik de nieuwe balansasketting grof heb gemeten met een ouderwetse schuifmaat zonder digitale cijfertjes. Denk wel dat de ketting in het begin wat sneller uitrekt dan de rest van de levensduur. Maar conclusie is dat jouw balansasketting nog wel ff meekan :) .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
zappa.suzuki

Yip kan nog ff.. en heb wel een gebruikte geleider loggen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
john ktm 33

Welkom Ruud,

Voor het uploaden van mijn foto's gebruik ik meestal lexa.nl :oops:
Geintje, ik gebruik http://www.mijnalbum.nl/

Gr John
Suzuki DR800S BIG SR43A '91
RuudDR

Iemand een goeije tip voor de koolresten van de kleppen af te krijgen??
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (172.47 KiB) 3058 keer bekeken
RuudDR

En kan iemand mij zeggen wat dit 'dotje' staalwol (linksboven op foto) hier doet? Is dit origineel?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (173.93 KiB) 3057 keer bekeken
Ouwe Reus

Kleppen paar dagen laten staan in de kruipolie, daarna schoonkrabben met een stukje houd oid en/of watervast schuurpapier. Klepzitting handmatig of met klepsteel in de boortol opslijpen met speciale pasta. Staalwol ("oil seperator") hoort in de kleppendeksel :shock:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Thoran

Ouwe Reus schreef:Kleppen paar dagen laten staan in de kruipolie, daarna schoonkrabben met een stukje houd oid en/of watervast schuurpapier. Klepzitting handmatig of met klepsteel in de boortol opslijpen met speciale pasta. Staalwol ("oil seperator") hoort in de kleppendeksel :shock:
Ik heb het met een borstel opzetstuk van de boor gedaan...

Staalwol hoort daar idd gewoon te zitten, houdt (theoretisch) tegen dat er olie naar buiten komt uit de carterontluchting.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Rammelbak

De kleppen heb ik gewoon op een slijpmachine met staalborstel schoon geborsteld. Bij echt harde kool is het even zweten en nog wat krabben met de een schroevendraaiertje. De kleppen zijn hard zat om ze niet te beschadigen met de staalborstel.

De klepzitting maak ik schoon met een rond koperborsteltje in een boormachine. Daarna kleppen slijpen tot je een ons weegt :roll: terug plaatsen en even remreinger in de kanalen spuiten om zeker te weten dat ze echt dicht zijn. Hoe vervelend het ook is, als er nog remreiniger tussen je kleppen zweet, dan kan je ze beter weer los halen en nog een tijdje slijpen. Uiteindelijk is dit belangrijk voor de efficientie van je motor en tegen het verbranden van je kleppen.
:zwaaien:
RuudDR

Ik heb de kleppen in de draaibank gezet, vervolgens met schraapstaal de ergste harde koolresten eraf gehaald. Vervolgens met korrel 400 schuurpapier de klepjes fijn schoon gekregen. Daarna de kleppen opnieuw ingeslepen met de accu boor/benzine slang methode. Mijn uitlaatkleppen en zittingen hebben wel wat geleden, er zitten wat 'putjes' in die ik niet weg krijg. Ze zijn wel mooi dicht, dus ik ben er voor nu tevreden mee. Verder heb ik ook mijn nieuwe nokkenas ketting geleider, dus ik ga weer beginnen het blok te monteren.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (111.57 KiB) 3012 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (175.11 KiB) 3012 keer bekeken
RuudDR

Zit er tussen de cilinderkop en kleppendeksel origineel eigenlik ook een vaste pakking? Of alleen vloeibaar?
Plaats reactie