Gambiaanse XR600 43F Slecht lopen + knallen uitlaat

Moderator: Zot

Plaats reactie
Jens1994
Berichten: 1
Lid geworden op: wo mar 19, 2014 21:30

Gambiaanse XR600 43F Slecht lopen + knallen uitlaat

Bericht door Jens1994 »

Beste allemaal,

Op dit moment ben ik in Gambia voor een afstudeerproject. hier geef ik lessen autotechniek op autotechniek scholen. Ik slaap op een compound midden in de bushbush.

Een van de buren hier heeft een leuke xr600 staan en omdat ik monteur was enzo vroeg hij of ik er even naar wou kijken en dan mocht ik m lenen. natuurlijk fantastisch om hier zo'n motor te kunnen rijden voor een jongen van 19 :D zelf heb ik een Yamaha wr450f supermotard dus dit doet me een beetje aan thuis denken.

Anyways, het probleem begon met slecht aan slaan. Ik heb hem van zijn compound hierheen gereden na we hem aangelopen hadden. hij liep niet helemaal jofel maar hij ging wel gewoon. eenmaal hier ben ik maar eens begonnen met de carburateur schoon te maken. toen ik hem uit elkaar had zag ik dat er enorm gekloot was met het inlaat spruitstuk ( welcome to africa ) Ik dacht dat dit nog wel goed zat dus heb ik m weer gestart maar het gas bleef hangen en hij liep heel erg hoog. stad en land afgezocht en ik heb 1 hetzelfde spruitstuk gevonden, en de ander heb ik dicht gekit. Toen dit allemaal weer in elkaar zat startte ik en leek het allemaal weer goed. alleen toen ik een klein stukje ging rijden begon hij ontzettend in te houden en te knallen. met pijn en moeite hem weer aan gekregen en naar huis gereden.

later blijkt hij ook backfire in de inlaat te hebben. ik denk gelijk aan ontsteking van zn tijd af maar dat kun je niet verstellen blijkbaar. De bougie sloeg over en de bougiekabel was aan de niet zo jofele kant, dus die heb ik hier ook kunnen vinden. dit overslaan is nu weg alleen het probleem blijft nogsteeds. ik zoek nu al dagen en begin het een beetje zonde te vinden van mijn dierbare tijd hier. dus ik moet toch even hulp gaan vragen. mijn andere vermoeden zit in de 2e (vacuum) carburateur maar daar kan ik ook niets aan zien.

dus even een opsomming voor de duidelijkheid:

- knallen in de in- en uitlaat.
- inhouden
- bougie is nieuw
- hij vonkt naar mijn ogen goed
- bougiekabel is nieuw
- Zowel de gewone carburateur als de vacuum carburateur zijn uit elkaar geweest en schoon gemaakt.
- er is door iemand anders gedraaid aan het schroefje onderaan de carburateur, die heb ik op elke manier geprobeerd maar dat mocht niet baten.
- hij knalde voor ik er aan zat volgens mij nog niet.
- Op de choke lijkt hij beter te lopen.
- waar bij brommers een lange startsproeier in zit, zit hier gewoon een korte maar denk niet dat dit er iets mee te maken heeft

Wie o wie kan me helpen?
Leo
Berichten: 5847
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Re: Gambiaanse XR600 43F Slecht lopen + knallen uitlaat

Bericht door Leo »

Hoi Jens,

Post je verhaal ook even bij de buren in het XR topic
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Re: Gambiaanse XR600 43F Slecht lopen + knallen uitlaat

Bericht door celsa »

Te weinig benzine, dat is zeker (knallen)
- misschien de naald iets hoger zetten (zit het vlimmetje ok?),
- de twee schroefjes lucht/benzine juist afstellen
- zeker het filtertje dat "IN" de benzinetank zit "OVER" de buisjes van "benzine/reserve" zit eens kijken of dit wel zuiver of niet bijna dicht zit???

suc6
Plaats reactie