cooler?!

Moderators: zappa.suzuki, Shifty-PK, DR-Big

Plaats reactie
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

cooler?!

Bericht door futurist »

zou dit bij ons ook er voor kunnen zorgen dat de Big minder af ziet als je echt langzaam aan het klooien ben in de bagger of los zand??
ik heb zelf wel eens het gevoel dat er zomers erg veel warmte straling van het blok komt en dan heeft de olie het moeilijker dat is zeker.
(ik weet het foto's hé) afbeelding staat halverwege de pagina
http://www.advrider.com/forums/showthre ... &page=1026
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: cooler?!

Bericht door Rammelbak »

:zwaaien:
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 18:09
Locatie: spijkenisse

Re: cooler?!

Bericht door pjlaurens »

Hallo

Ja dat ziet er heel goed uit
zelf heb ik ook een tweede olie koeler aangebracht

greetz peter
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Re: cooler?!

Bericht door kantelaar »

Mooie mod , maar echt nodig dan als je de big in de zomer op zijn falie geeft ?
Waarom heeft meneer Suzuki er geen opgemeubeld ?
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: cooler?!

Bericht door Ouwe Reus »

Zou op zich wel kunnen werken, tijdens echt warme omstandigheden en in geval van weinig rijwind. Maar vraag mij af of de gemonteerde kleine fan echt zoden aan de dijk zet, afgezet tegen het oppervlak van de oliekoeler. De oplossing van Peter, een extra oliekoeler aanbrengen is veel effectiever en degelijker (sowieso wordt dan de olievoorraad groter en daardoor is ook meer warmteopname mogelijk).
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Re: cooler?!

Bericht door bert55 »

Met een grotere oliekoeler duurt het alleen ietsje langer voordat alles heet wordt,en wat dan? Nog eentje erbij??
Probeer de oorzaak van de (over)verhitting te vinden en doe daar wat aan……..
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: cooler?!

Bericht door zappa.suzuki »

Naar mijn idee niet nodig, volgens mij nog nooit gehoord van een vastloper door oververhitting
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: cooler?!

Bericht door futurist »

ok ik heb ook echt nooit gemeten maar dat ie echt heel warm kan worden dat weet ik zeker, echt om een ei op te bakken. waarschijnlijk heeft Suzuki het ook wel getest dus aan jullie reacties denkend denk ik dat ik me de moeite ga besparen.
TANX
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Re: cooler?!

Bericht door bert55 »

Inderdaad, alle beetjes helpen.
Maar het probleem van het heet worden is niet een beetje te warm, het is veel, soms erg veel TE HEET.
De calorieën stroom, die uit het motorblok naar verkoeling zoekt is enorm. En elke methode van afkoeling is welkom en zal zeker helpen. Maar is het afdoende?
Achteraf het teveel aan warmte afvoeren zal NOOIT afdoende zijn. Hoe, en op welke manier dan ook, op de heetste plaatsen zal het niets, of bijna niets, helpen om een lagere temperatuur te bereiken.
De gebruikelijk verkoolde kleppen in de motoren, van de bouwjaren ’70, werden niet geholpen met de, zelfs standaard gemonteerde, oliekoelers. Maar, gelukkig niemand kon dat zien.
Je hield je vast aan de daling van de olietemperatuur in de olietank, dat was te controleren en te meten.
Maar twee oliekoelers dan?
Tweemaal 1 is 2, en dat 100% meer dan 1.
Dan is de warmte afvoer met 100% gestegen. Of maken we nu een rekenfout.
Een oliekoeler is maar een deel van het totale oppervlak waar de motor zijn warmte kan afvoeren. Misschien een 10 %? Dan is een tweede koeler niet meer dan een 10% meer en waarschijnlijk minder.
Om het effect van meerdere oliekoelers te kunnen beoordelen is meer nodig dan een simpele temperatuurmeter. Er is wel wat te zien, maar of je daarmee de koolaanslag op de uitlaatklepsteel kan voorkomen, of het doen verminderen, is en blijft een vraagteken.

Zie het heet worden als een eigenschap. Er mee leren leven is een kunst op zich geworden.

mvg
max
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: cooler?!

Bericht door futurist »

pfffft, nu lijkt het wel heilig schenis om hem niet af en toe heet te laten worden
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: cooler?!

Bericht door Rammelbak »

Als we hier toch over gaan filosoferen... Ik vraag mij wel eens af of de huidige benzinesamenstelling ook een rol speelt bij het heter worden van oudere motoren. We hebben nog geen 'slimme' injectie op onze fietsen (uitzondering daar gelaten ;)) die andere verbrandingseigenschappen van de huidige peut kan compenseren.
Afgelopen zomer viel me op dat mijn Big, zonder aanpassingen aan het in- en uitlaattraject, toch ook erg heet werd. En dan bedoel ik echt zinderend heet. De motor was juist helemaal opgelapt. Bij aanschaf had ik er geen last van, maar toen stonden ook de vlotterniveau's veel te hoog (rijk) en bleken de carbs versleten. Na het slijpen van de kleppen, reinigen van de carb, nieuwe naald, naaldbuizen en sproeiers, een schoon luchtfilter en een correcte vlotterafstelling, werd het kreng juist veel te heet in plaats van dat hij beter ging lopen. Starten werd ook steeds moeilijker als het kouder werd en aan de bougies was te zien dat de verbranding arm leek. Nu met 12,5 sproeiermaten groter dan origineel (130 i.p.v. 117,5), zijn die problemen verholpen.

Bij mijn oude brommers uit de jaren 60 viel het ook al op. Met de standaard sproeier, zonder verdere aanpassingen, liepen die toch niet goed en stonden ze te arm. Een vriend die wat rommelt met Vespa Si heeft hetzelfde probleem. Al zijn standaard Vespa's moet hij met enkele maten grotere sproeiers laten rijden, anders lopen ze gewoon vast.

Dus is mijn overpeinzing: zou een grotere hoofdsproeier misschien meer helpen dan een extra fan of cooler?
:zwaaien:
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Re: cooler?!

Bericht door bert55 »

Zie topic "sproeiers vervangen" :zwaaien:
biggie
Berichten: 217
Lid geworden op: do aug 29, 2013 23:35
Locatie: arnhem

Re: cooler?!

Bericht door biggie »

1.
bert55 schreef:Inderdaad, alle beetjes helpen.
Achteraf het teveel aan warmte afvoeren zal NOOIT afdoende zijn. Hoe, en op welke manier dan ook, op de heetste plaatsen zal het niets, of bijna niets, helpen om een lagere temperatuur te bereiken.
/quote]


2.
Rammelbak schreef: zou een grotere hoofdsproeier misschien meer helpen dan een extra fan of cooler?
1=genezen
2=voorkomen

Hoe luidde het oude spreekwoord ook al weer ?
Antwoord op vraag 2 is dus "Ja!"
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Re: cooler?!

Bericht door huls »

Rammelbak schreef:Als we hier toch over gaan filosoferen... Ik vraag mij wel eens af of de huidige benzinesamenstelling ook een rol speelt bij het heter worden van oudere motoren. We hebben nog geen 'slimme' injectie op onze fietsen (uitzondering daar gelaten ;)) die andere verbrandingseigenschappen van de huidige peut kan compenseren.

Benzine krijgt sinds een aantal jaren ethanol toegevoegd. Dit is een wazig verhaal van milieuterroristen over biobrandstof. Ethanol heeft een andere zg. stochiometrische waarde en energieinhoud dan benzine. Dit komt er simpelweg op neer dat hoe meer ethanol je toevoegt hoe armer het mengsel wordt. Arme mengsels zorgen voor een hogere temperatuur. Arme mengsels geven minder vermogen dan een optimaal mengsel. Erg arm brandt een gat in je zuiger en zorgt voor verbrande kleppen.
Elektronische brandstof injectie kan in de meeste gevallen bijregelen en dan heb je geen direct probleem. Motoren met een carburateur zijn de sjaak, hebben te weinig vermogen, gaan kapot of je past de sproeierbezetting aan.

Meer lezen: http://www.vincentsmotorhuis.eu/brandstof/ Dit is een willekeurige link, ik heb niets met dit bedrijf.

Een ander nadeel van ethanol is dat het vaak rubber delen van het brandstofsysteem aantast met lekkage als gevolg. Sommigen beweren dat het gebruik van Viton o-ringen hier een oplossing voor biedt. Ik ben zelf nog wat naspeuring aan het doen tav deze oplossing
huls
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: cooler?!

Bericht door Rammelbak »

Wat een leerzaam en tegelijkertijd deprimerend stuk. We worden dus genaaid zonder te neuken :schieten: Wel geinig, mijn ervaring dat een standaard motor/brommer tegenwoordig een grotere sproeier nodig heeft dan voorgeschreven lijkt hiermee bevestigd.

Pas geleden zat ik een paar jaar oude National Geographic te lezen. Hierin was onderzoek gedaan naar de productie van bio-ethanol. Vooral voor ethanol welke uit mais wordt gewonnen (veelal in de USA), moet bijna net zoveel fossiele brandstoffen worden gebruikt als er aan brandstof uit de mais gewonnen wordt. Denk hierbij aan de landbouwmachines die op diesel rijden en de fossiele brandstoffen die nodig zijn voor het productieproces. De energiebalans kwam daardoor gewoon weer op 0 uit :roll: De bijverschijnselen waren in die balans nog niet opgenomen: voertuigen die kapot gaan door toevoeging van bio-ethanol, het kost weer fossiele brandstof om nieuwe onderdelen te maken. Landbouwgrond voor voedsel maakt plaats voor enkel mais, dit geeft een veel grotere bodemerosie dan wisselende gewassen.
Jammer genoeg was het een inkijkexemplaar bij mijn fysiotherapeut. De volgende keer zal ik vragen of ik hem even mag lenen om te scannen :P
:zwaaien:
Plaats reactie