Weer een euvel.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Net de motor gestart , weer als vanouds starten en meteen lopen.
De motor even aan het lopen gelaten en toen een paar keer gas gegeven.................ik hoor niks tikken !

Moet ik een stuk rijden om er zeker van te zijn of weet ik nu dat het zaakje goed afgesteld is na hierboven geschreven gedaan te hebben ?
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

eigenlijk zijn alle spelingen pas zoals ze zijn als de moetor echt helemaal warm is, dus niet alleen even draaien maar een stukje rijden dat de bak en de onderzijde ook echt egaal warm zijn.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

vandaag hier in ieder geval niet de beste omstandigheden voor proefritjes, het regent hier al van gisterenavond 11uur aan één stuk, toen ik er vanmorgen vroeg uit was om formule 1 en MotoGP te kijken stond het hier zelfs te spoelen, ik heb zelfs geen zin om de schuur in te gaan.
Hoewel er een Magna 45 staat voor voorvork revisie, kl brt en 2 banden, een XVZ1300 met een hele sloot problemen en een CBR900RR die niet wil laden. Ik had kiecver mijn nieuwe Bigje hier staan om aan te prullen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Dan rij ik er morgen naar mijn werk ermee dan word hij wel goed warm, net wel een stukje gereden en ik hoor wel dat er gewerkt word onder dat kleppendeksel maar geen tik in iedergeval.

Hier is het weer trouwens best aardig .
Succes met de hulpbehoevende motoren in je schuur :)
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Mwah,
2 x 35 km gereden en ik hoor wel wat werken maar het is geen tik in mijn optiek nog steeds iets te hard maar ik hoor het eigenlijk alleen maar rond de 4000 toeren.
Ik ben bang dat ik te gefixeerd ben geworden op het tikje zodat ik niet meer weet wat je wel mag horen en wanneer het ongezond is voor de motor :lol:
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik wilde het niet zeggen maar ik heb ook wel eens van die paranoia makende geluidjes (denk ik).
gezond verstand met een beetje technische kennis is voldoende om een verkeerd geluidje er uit te flteren
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Dan ben ik gelukkig niet de enige, :lol:
Ach ik kijk wel even aan nu, als het met de tijd weer luider word dan is het niet goed , klaar.
Zandprutser 1e klas.
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Open Laser produro erop en als je hem dan nog hoort tikken is t goed mis :D
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Heb ik , met holeshot en k&n.
Alleen het geuid kwam van onder mijn tank naar boven en die plof zit achter me , ach nu hoor ik met een integraal en oordoppen eigenlijk niks meer :mrgreen:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Iemand een nokkenas die redelijk wat "vlees" op de nokken heeft over ? :mrgreen:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ben er weer !

De tip eerst oliedruk meten omdat ik denk dat bovenin alles te droog blijft.

Wie weet de waardes of hoeveel bar bij een koude of warme motor?
Ik moet nog zo'n meter gaan lenen .

Ik heb een andere kop erbij gepakt en heb de jet oil dingetjes bekeken waar de olie uit moet komen naar de nokkenas.
Voor mijn beeldvorming als ik met een hoge druk die doorblaas met de olie leiding van de kop af komt de zooi uit het gat van de olie leiding ?

En hoe krijg ik die oiljets eruit mocht het nodig zijn ?
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ik ga vanavond het olie filtertje eerst eens bekijken , als die niet goed zit ...............................stiekem hoop ik het .
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Simpele test: haal de oliekoeler aan de onderzijde los. Haal de inspectiedeksel aan de dynamozijde los en geef de krukas met een dopsleutel (met de hand) een paar omwentelingen. Olie moet nu uit het motorblok (opening voor de oliekoeler) vloeien. Als dit niet werkt kan je altijd nog een drukmeter scoren en/of de oliepomp checken.

Ten tweede: het oliebakje onder de nokkenas wordt vastgezet met een boutje. Gebruik de tip van Rene om onder de boutkop een koperen sluitring te plaatsen, want kan best zijn dat het bakje als gevolg van een lek onder die boutkop sneller leegloopt dan dat er van boven in de cilinderkop wordt aangevoerd!

En wat is een oiljet? Bedoel je daarmee het aanvoerkanaal van de olie in de cilinderkop? Deze kan je er volgens mij van de buitenkant uitrekken met een boutje als de oliekoeler en aan de bovenzijde is afgehaald.
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op ma mar 03, 2014 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Toen ie bij mij was heb ik een koppere ring onder de boutkop gelegd en de bout met loctite vast gezet.

En olie kanaal idd met perslucht doorblazen om te kijken of ie open is, evt met fietspomp met luchtbednippel :wink:

Kan bijna niet geloven dat t oliefilter verkeerd om zit maat checken kan geen kwaad
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Het olie bakje is reeds onder handen genomen bij zappa oh ik zie het al staan, het olie filtertje zit goed , volgens het plaatje wat je wel eens gepost hebt ouwe reus . de tip van de krukas draaien met leiding los ga ik vanavond even doen.
Er zaten wel 2 flinke stukjes metaal van 2 mm breed en 4mm lang in de olie :roll:

Ja de oiljets bedoel ik die 2 dingetjes mee die in de "nokkenas ligplaats" zitten
De saga gaat verder.
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

zappa.suzuki schreef:Toen ie bij mij was heb ik een koppere ring onder de boutkop gelegd en de bout met loctite vast gezet.

En olie kanaal idd met perslucht doorblazen om te kijken of ie open is, evt met fietspomp met luchtbednippel :wink:

Kan bijna niet geloven dat t oliefilter verkeerd om zit maat checken kan geen kwaad
Goed idee ! ga ik doen :)
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Je kan de motor ook gewoon laten draaien zonder de dekseltjes in het kleppendeksel/bovenste deksel. Dan kan je echt wel zien of er echt flink olie in de ruimte van de nokkenas komt. Vroeger moest je sommige opels kleppen stellen bij draaiende motor, dan kwam er een dekseltje om het nokkenas tandwiel die de olie opving die werd rondgespat. Natuurlijk wel voor een klein benzine tankje zorgen om de motor zonder tank te kunnen laten draaien.
futurist
Laatst gewijzigd door futurist op ma mar 03, 2014 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Kan mij haast niet voorstellen dat een oliefilter omgekeerd wordt gemonteerd. Dat zie je, dat merk je ook met (geforceerd) monteren, en dan zou je nooit meer een steeksleutel mogen aanraken wat mij betreft. Was wel de reden dat zowel de kleppen als de nokkenas van mijn reserveblok waren geruïneerd (door vorige eigenaar). Zag laatst wel op het Duitse chapter een bijna nieuwe nokkenas te koop staan voor ik meen 120 euro. Mocht je nieuwe tuimelaars moeten bestellen -wat ik niet hoop voor je- dan wil ik wel "samen" bestellen bij een Duitse toko, die levert goedkoper dan HRT of CMS.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

futurist schreef:Je kan de motor ook gewoon laten draaien zonder de dekseltjes in het kleppendeksel/bovenste deksel. Dan kan je echt wel zien of er echt flink olie in de ruimte van de nokkenas komt. Vroeger moest je sommige opels kleppen stellen bij draaiende motor, dan kwam er een dekseltje om het nokkenas tandwiel die de olie opving die werd rondgespat. Natuurlijk wel voor een klein benzine tankje zorgen om de motor zonder tank te kunnen laten draaien.
futurist

Dat ga ik ook doen , in iedergeval zit de olie er weer in en heb de krukas wat slagen gegeven met de onderste olieleiding los maar geen olie :( misschien moet ik een bougie eruit halen zodat ik sneller kan draaien .

@ouwe reus toen jij de krukas liet draaien kwam er veel olie uit ?
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ouwe Reus schreef:Kan mij haast niet voorstellen dat een oliefilter omgekeerd wordt gemonteerd.
Ik bedoel niet het vervangings filter maar dat zeefje onder het blok.
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Inspectie deksel eraf en alles is wel nat van de olie, ik heb een tie rip in het oliebakje gestoken en die droop van de olie toen ik hem eruit haalde.

Ik ga nu iets maken wat voor een mini benzine tankje kan functioneren zodat ik hem kan laten lopen zonder dekseltjes .
Zandprutser 1e klas.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Screen shot 2014-03-03 at 8.46.38 PM.png
Screen shot 2014-03-03 at 8.46.38 PM.png (49.43 KiB) 1638 keer bekeken
De oliedruk volgens wphboek.

Suc6

:idea: Heb je de kleppen al nagesteld? Wie weet zijn de tuimelaars nu ingelopen en hebben nu teveel speling.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

kantelaar schreef:
futurist schreef:Je kan de motor ook gewoon laten draaien zonder de dekseltjes in het kleppendeksel/bovenste deksel. Dan kan je echt wel zien of er echt flink olie in de ruimte van de nokkenas komt. Vroeger moest je sommige opels kleppen stellen bij draaiende motor, dan kwam er een dekseltje om het nokkenas tandwiel die de olie opving die werd rondgespat. Natuurlijk wel voor een klein benzine tankje zorgen om de motor zonder tank te kunnen laten draaien.
futurist

Dat ga ik ook doen , in iedergeval zit de olie er weer in en heb de krukas wat slagen gegeven met de onderste olieleiding los maar geen olie :( misschien moet ik een bougie eruit halen zodat ik sneller kan draaien .

@ouwe reus toen jij de krukas liet draaien kwam er veel olie uit ?
Kleine "pulsjes", idd met de bougie(s) eruit en even met enige snelheid aanzwengelen, en zeg 10 omwentelingen maken moet toch wel zichtbaar (gecontroleerde) olie-lekkage opleveren.

Voor een tijdelijk benzinetankje zou je een oude cola-fles kunnen gebruiken, met een doorgeboorde inbusbout door de dop, waarop je de benzine-slang kan monteren aan/over het draadeinde van die inbusbout. Heb je veel haast, gewoon een trechter met duct-tape aan de benzineslang vastmaken :roll:
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op ma mar 03, 2014 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

dhc6 schreef:
Screen shot 2014-03-03 at 8.46.38 PM.png
De oliedruk volgens wphboek.

Suc6

:idea: Heb je de kleppen al nagesteld? Wie weet zijn de tuimelaars nu ingelopen en hebben nu teveel speling.
Bedankt !

Ik heb een cola fles en wat slangetjes en een jawel een dop van een kitspuit gebruikt om een ersatz benzine tankje te maken. morgen is de boel droog en ga ik controleren of de olie om mijn oren spat :mrgreen:

Ik zal zo de kleppen controleren , wat ik al had gedaan is met het kabeltje spelen van de decompressie terwijl de motor liep en het tikken veranderde van tja toonhoogte dus wie weet :)
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ouwe reus ,
cola fles check :lol:

ik ga het ook zonder bougie proberen .



Edit;
Net klepspeling bekeken en alleen de inlaat kant kan heel iets strakker uitlaat kant is nog goed.

En ik heb me wezenloos gezwengeld zonder bougie, geen drup komt eruit.

Ik pak ff een whisky en probeer morgen de tip van futurist om met draaiende motor te kijken of er genoeg olie rondspat, doet ie dat niet ga ik verder met de fietspomp met matras ventiel om het olie kanaal door te blazen.
Zandprutser 1e klas.
Plaats reactie