Dakar 2013

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, Rudy, Mars

Plaats reactie
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Start!

Voor vandaag stond er een liason van 250 km en een mini Special van 13 km op het programma. Deze vond plaats aan de rand van Pisco en dient voornamelijk om iedere rijder op zijn eigen level te plaatsen voor de volgende dagen. Gelukkig is deze Special niet zo heftig als de drank waar deze regio zo beroemd om is, Pisco! (Ik zal me opofferen en een cocktail Pisco Sour testen - jullie horen morgen het resultaat!). Ondanks de concentratie die de deelnemers nodig hebben om goed door deze Special te rijden zal er vast nog een moment zijn om de prachtige omgeving in zich op te nemen - zoals de organisatie omschrijft: zo mooi als een ansichtkaart! Maar we laten ons niet misleiden, de Dakar is écht begonnen!

Afbeelding

Als wereldberoemde VIPS werden de rijders vanochtend toegejuicht bij de showstart, LE GRANDE DEPART. Een unieke ervaring die het deelnemen aan de Dakar Rally het zeker waard maakt. De special werd door de rijders zonder problemen in ca. 8 min. afgelegd, een opwarmertje dus, zo ook de temperatuur in Pisco.

Alex van Ginkel is inmiddels bezig met de voorbereidingen voor morgen. Hij kan terugkijken op een behouden etappe. Lekker rustig gereden, geen problemen. Gereden volgens zijn eigen tactiek, rustig beginnen.

Afbeelding

JW wist het publiek op te zwepen, toen hij met de vlag van Peru begon te zwaaien op het startpodium! Hij heeft zijn voorbereidingen voor morgen al getroffen en ligt nu lekker te relaxen op een stretcher!

Afbeelding

Sarel heeft zeer geconcentreerd zijn roadbook gemarkeerd en de wijzigingen verwerkt. Hij is, zoals beloofd, rustig van start gegaan en keurig op plek 20 geeindigd.

Afbeelding

Ook Alex Brusselers heeft het rustig aan gedaan, een mooie plek 12 gerealiseerd met slechts 1.01 min achterstand op de nr.1

Klassement na de eerste dag:

Motor: Alex van Ginkel plaats 100, JW Offringa plaats 166
Quad: Alex Brusselers plaats 12, Sarel van Biljon plaats 20


Volg ons op FACEBOOK en TWITTER voor het laatste nieuws.


MEMO TOURS, Monique
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Dakar 2013

Bericht door henk-v »

06-01-2013 Pisco - Pisco
De 2e etappe loopt in een lus van Pisco naar Pisco. Het assistentieteam hoeft het bivouac dus niet te verlaten. Na het opwarmertje van gisteren, moeten de rijders vandaag aan de bak voor 327 km. Een verbinding van 85 km en een proef van 242 km door zand en nog eens zand, waar de rijders de uitdaging aan gaan met de duinen.

Helaas was het game over voor Alex Brusselers vandaag. Uitgevallen met een gebroken schouder. Alex : "Zo'n 80 km voor de finish hoorde ik een harde klap bij het achterwiel. De motor sloeg "dwars"en ik vloog over de kop met een hoge snelheid. Voelde meteen dat het fout zat." De dokter in het bivak heeft een scheur of breuk in de schouder geconstateerd.

Alex van Ginkel heeft zijn 2e etappe erop zitten. Hij heeft heel rustig gereden. Er zaten verraderlijke stukken bij! Het was erg stoffig, dus het tempo werd laag gehouden. Alex: "Ik heb de hele tijd gestaan, dus kan mijn buddyseat wel verkopen!"

Afbeelding

Het eerste gedeelte van de etappe verliep voor JW soepeltjes, daarna raakte hij een beetje vermoeid. Hij heeft zich kostelijk vermaakt en begint al behoorlijk populair te worden bij de Peruanen. JW heeft vandaag de tijd genomen, is met enige regelmaat gestopt bij de lokalen voor een verfrissend drankje. Geen Pisco hoor! Gezien het alcoholpercentage, maar liefst 40%, nemen we die maar mee naar Nederland.

Na hard werken is rust van groot belang. JW snapt dat!

Afbeelding


Morgen hebben de rijders een zware dag voor de boeg, de etappe van Pisco naar Nazca. Weer door het zand, maar aan het einde de zee. We zullen ze morgen natuurlijk weer live volgen via http://tinyurl.com/alhshac



Klassement 2e etappe, motoren: Alex van Ginkel op 91 en JW Offringa op 167. Quads: Sarel van Biljon op 8.
Totaalklassement: motoren: Alex van Ginkel op 96 en JW op 166. Bij de quads staat Sarel op de 8e positie.

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Dakar 2013

Bericht door henk-v »

07-01-2013 Pisco - Nazca
De 3e etappe gaat van Pisco naar Nazca. Zand, zand en nog eens zand. Na een korte verbinding van 4 km volgde vanaf 14:00 uur de special over een afstand van 243 km. Vanaf hier is er nog een verbindingsroute van 96 km naar Nazca. De route van vandaag is naar verwachting zwaarder dan die van gisteren. Er zitten verraderlijke duinen bij. Aan het eind van de etappe gloort de zee, met hopelijk een koel briesje.

Alex van Ginkel rijdt op safe. Alex: "Ik heb meerdere malen onderweg bedacht dat ik toch echt niets wil meemaken. Ik heb me niet voor niets een jaar voorbereid. Ik maak geen sprongen, ik doe geen gekke dingen. Bij iedere situatie met drie uitroeptekens wegens gevaar liggen er weer een paar achter een duin, dat geloof je gewoon niet."

Bron:rallymaniacs.nl

Een relaxte JW vertelt zijn verhaal over zijn eerste echte DAKAR dag, de enthousiaste Peruanen en zijn respect voor de jongens vooraan. Luister hier naar zijn verslag in een interview met Rallymaniacs.

Afbeelding

Kijk hier nog even terug naar de uitzending van RTL GP van 05-01-2013 waar 2 van de 10 Nederlandse nieuwelingen worden voorgesteld: nr 178 JW Offringa en nr 83 Alex van Ginkel.

Alex Brusselers neemt afscheid van Dakar 2013. Hij vliegt vannacht terug naar Nederland. Wanneer hij hier morgenmiddag aankomt zal hij zich rechtstreeks naar het ziekenhuis begeven om zijn schouder te laten onderzoeken. Jammer dat het hem niet gelukt is. Luister hier naar een interview van Rallymaniacs waarin Alex zijn verslag doet.

De poging TOT omkoping van Alex van Ginkel heb ik afgeslagen. Ik heb het team vanochtend achtergelaten in Pisco en ben met een huurauto terug gereisd naar Lima. Wat een chaos in Lima stad! Met de claxon in de aanslag door de drukke stad gemanouvreerd, dan is Amsterdam ineens peanuts.


Sarel gaat goed, hij blijft rustig. Resulteerde weer in een top-tien notering. Bij de voorbereidingen voor de volgende dag mag het roadbook natuurlijk niet vergeten worden.



Hij heeft voor de nodige spanning bij het thuisfront gezorgd, maar de finish wel gehaald. JW zojuist binnen op een 161ste plek. JW heeft te kampen gehad met een lekke radiateur. Dat probleem zal monteur Rik zeker oplossen, betekent wel wat minder slaap., maar dat haalt Rik overdag dan wel weer in!



Klassement 3e etappe, motoren: Alex van Ginkel op 80 en JW Offringa op 161. Quads: Sarel van Biljon op 9.
Totaalklassement: motoren: Alex van Ginkel op 82 en JW op 161. Bij de quads staat Sarel op de 9e positi
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Afbeelding

08-01-2013 Eenzaam in de woestijn
De rijders moesten vandaag een afstand van 698 km overbruggen. Een proef van 289 km en een verbindingsroute van 429 km naar Arequipa. De langste etappe sinds de start van Dakar 2013. Deze etappe is dezelfde als die in 2012, maar dan in tegenovergestelde richting. De etappe van 2012 veroorzaakte een complete chaos. De deelnemers waren dan ook gewaarschuwd! De route voor de auto's en motoren week iets af. Zij moesten 3 tankstations bezoeken, vermeld in het roadbook. 1 tankstation op 173 km in de special. Ook kregen de rijders te maken met een 2 km lange scherpe afdaling ter hoogte van een derde van de special.

Alex heeft gisteren wat problemen met zijn motor gehad. De eerste helft van de etappe verliep prima, totdat hij een grote steen tegenkwam. Hier is hij vol met de motor overheen gebeukt. Sinds dat moment liep de motor niet meer optimaal en is hij de proef "uitgekacheld". Ondanks dit mankement heeft hij toch mooi een goede klassering behaald.

Afbeelding

JW zorgt er wel voor dat het thuisfront slaaptekort oploopt. Hij zal toch niet te vaak bij de Peruanen op de thee gaan? JW voelt zich prima op zijn gemak zo in zijn eerste Dakar. Af en toe een babbeltje maken met collega's hoort er natuurlijk ook bij.

Afbeelding

kan me voorstellen dat het eten in Zuid-Amerika enigzins verschilt met dat van Nederland. Alex zou er heel wat voor over hebben wanneer hij hier boterhammen met pindakaas zou kunnen eten. Zou die rol wc papier hier nu echt nodig zijn?



De etappe van morgen gaat van Arequipa naar Arica, oftewel van Peru naar Chili. Blij dat het tijdsverschil met Chili maar 4 uur is ipv de 6 uur met Peru, scheelt ons waarschijnlijk een paar uurtjes slaap!

Afbeelding


Over slapen en wc's gesproken, in de rally moeten ze zich toch wel enigzins behelpen.

Op de valreep kunnen we melden dat Jan-Wouter binnen is. Hij heeft nu nog een verbindingsroute van maar liefst 427 km voor de boeg. Dat wordt dus in het donker thuis (bivouac) komen. Maar goed dat JW extra verlichting bij zich heeft.

Klassement 4e etappe, motoren: Alex van Ginkel op 69 en JW Offringa op 157. Quads: Sarel van Biljon op 8.
Totaalklassement: motoren: Alex van Ginkel op 70, maar liefst weer 12 plaatsen gestegen en JW op 155. Bij de quads is Sarel gestegen van een 9e naar een 7e positie. Als dat zo doorgaat zitten we straks helemaal in de top!
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: Dakar 2013

Bericht door Noppy »

Mooie foto's: http://www.boston.com/bigpicture/2013/0 ... _2013.html

Afbeelding

Bedankt Henk voor het bijhouden van dit blogje!
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Dakar 2013

Bericht door henk-v »

grapje zeker :toost: laatste 9 jan en nu istie afgelopen........
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Afbeelding

De laatste loodjes...

Om de Chileense hoofdstad te bereiken, zullen de helden van Dakar 2013 zich vandaag nog wel moeten blijven focussen op het ongelooflijk snelle parcours. Een parcours waar de rijders het plezier van deelname, maar ook het gevoel van het bereiken van hun doel, zullen ervaren. De laatste kilometers van deze etappe mogen de rijders een show weggeven voor de uitzinnige toeschouwers langs de route. Dit zal een voorproefje zijn op de zeer emotionele ceremonie die de volgende dag zal p[laatsvinden naar het Palacio de La Moneda, op de Plaza de la Constitución.

Alex reactie op etappe 13: "Het was een mooie special, met nog een laatste stuk duinen erin. Het tweede deel was snel, met veel rivierbeddingen waar veel op–en afstappen in zaten. Een technisch stuk met veel stenen, hartstikke mooi. Ik ben derde Nederlander vandaag, dat is mooi meegenomen. Verder heb ik niet zoveel te melden, ik kijk uit naar de finish. Zondag na het podium wordt mijn hoofd kaal geschoren, dat wordt nog wat. Maar daar doen we t allemaal voor!"

Ja, ja, daar gaan die mooie krullen, heeft Cocune weer een klant minder voor die praktische douchekapjes waarbij je je haardos kunt wassen zonder water! Cocune, bedankt voor jullie bijdrage, we zullen jullie produkten ook zeker in de volgende rally's gaan gebruiken!

Afbeelding


Vandaag heeft Alex gedaan zoals hij"plechtig" heeft beloofd: gecontroleerd rijden en puur voor de finish gaan! En dat is natuurlijk ook wat hij gedaan heeft, al levert dat rustig rijden ook nog een hele mooie klassering op.Ja, helaas, daar gaan de blonde manen hè! Simon, misschien moet je toch overwegen om het niet te doen? Dat gaat die fanclub die Alex heeft opgebouwd in Zuid Amerika je niet in dank afnemen hoor!

Sarel heeft voor vandaag toegezegd om niet voor de winst te gaan, gewoon naar de finish rijden. Nu, daar leek het niet helemaal op, WP naar WP kwam hij in de top 3 door! Het zal ook wel niet meevallen als je tweemaal de winst van een etappe hebt geproeft....

Afbeelding
Airhead
Berichten: 147
Lid geworden op: di jun 11, 2002 15:21

Re: Dakar 2013

Bericht door Airhead »

Hoe zit dat trouwens met het blok van Despres?
Hij heeft tijdens de marathon etappe z'n blok gewisseld met een Pool.
Dat was geen fabrieksblok en zeker niet nieuw.
Ok, hij heeft er 15 min. straftijd voor gekregen.
Maar je maakt mij niet wijs dat hij met het blok van de Pool de hele rest van de Dakar heeft uitgereden.
Er waren een paar dagen terug enkele geruchten dat hij opnieuw een blok had gewisseld.
Dat zou Despres een extra 45 min. hebben gekost.
Daar horen en zien we ook niets van.
Hetzelfde heeft zich vorig jaar ook voorgedaan (geruchten van een extra blokwissel bij Despres en wat daarna ineens in rook is opgegaan).
Is dit het gevolg van de "partijdigheid" van de (Franse) organisatie?
Of weet iemand hier meer van?

Wat mogen ze trouwens vervangen aan een blok? Mogen ze een blok in het bivak volledig opnieuw opbouwen en alle onderdelen, behalve de carterhelften dan, vervangen?
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Dakar 2013

Bericht door Sanne »

mooooooiiiiiii!

Ook alweer een paar maanden geleden maar blijft mooi!

Cyril Depres dit jaar op Yamaha :D :D :!:
# 442
Plaats reactie