Weer een euvel.
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Ja , het is mij helder hoe het in de war steekt(volgorde van busjes en ringen dan he ) voor de rest ben ik aan het klooien, ik heb zelfs zonder tandwiel startmotor en zonder limadeksel ff geprobeerd te starten , ook niks .
busjes en ringetjes ben ik nu pauze loos aan het wisselen van plek
mmmh, ik zie op het mcn schema van de startrelais dat er maar 1 kabel naar de startmotor loopt.
Ik heb daar nu 2 op zitten zou dat het zijn en zo ja weet ik niet waar die andere kabel voor is
Oh wacht dat is de min! waar hoort die ook weer .
busjes en ringetjes ben ik nu pauze loos aan het wisselen van plek
mmmh, ik zie op het mcn schema van de startrelais dat er maar 1 kabel naar de startmotor loopt.
Ik heb daar nu 2 op zitten zou dat het zijn en zo ja weet ik niet waar die andere kabel voor is
Oh wacht dat is de min! waar hoort die ook weer .
Zandprutser 1e klas.
de juiste procedure is;
bijna 3,5 liter vullen (staat in het Suzuki wphb) na revisie
de zuiger, veren en cilinderwand moeten bij montage worden geolied (ingesmeerd) met molycoat (soort inloop olie voor bij montage op grafiet basis) weinig gebruiken ivm de koppeling.
de basket in de kop bij de nokkenassen moeten gevuld zijn met olie (daar zit een soort bakje onder de nokkenas waar altijd olie in blijf staan).
3 x startten max 10 seconden om de olie overal te brengen (idd beter zonder bougies).
na een eerste rit van een paar km olie peilen en op niveau brengen.
let op bij nieuwe zuigerveren is het belangrijk te zorgen dat de zuigerveren goed in lopen. dwz de eerste km zeer rustig rijden, rijden dus niet stationair laten warm draaien omdat dan niet alle delen op temperatuur komen, als de motor warm is de motor vanuit lagere toerentallen zwaar belasten, dwz naar volgas toe accelereren, op tijd overschakelen en in de volgende versnelling het zelfde. niet te lang op constante belasting rijden maar de belasting wisselen.
zie hierover ook;
http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
ik kreeg van mijn revisie bedrijf dezelfde adviezen want alle zuigerveren die nu geproduceerd worden hebben een speciaal laagje aan de buitenkant voor het inlopen. als je dan rustig rijd dan drukt de zuigerveer niet stevig genoeg tegen de cilinderwand, bij "stevig" rijden helpt de gasdruk achter de zuigerveer deze stevig tegen de cilinderwand te drukken zodat die goed inloopt.
futurist
bijna 3,5 liter vullen (staat in het Suzuki wphb) na revisie
de zuiger, veren en cilinderwand moeten bij montage worden geolied (ingesmeerd) met molycoat (soort inloop olie voor bij montage op grafiet basis) weinig gebruiken ivm de koppeling.
de basket in de kop bij de nokkenassen moeten gevuld zijn met olie (daar zit een soort bakje onder de nokkenas waar altijd olie in blijf staan).
3 x startten max 10 seconden om de olie overal te brengen (idd beter zonder bougies).
na een eerste rit van een paar km olie peilen en op niveau brengen.
let op bij nieuwe zuigerveren is het belangrijk te zorgen dat de zuigerveren goed in lopen. dwz de eerste km zeer rustig rijden, rijden dus niet stationair laten warm draaien omdat dan niet alle delen op temperatuur komen, als de motor warm is de motor vanuit lagere toerentallen zwaar belasten, dwz naar volgas toe accelereren, op tijd overschakelen en in de volgende versnelling het zelfde. niet te lang op constante belasting rijden maar de belasting wisselen.
zie hierover ook;
http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
ik kreeg van mijn revisie bedrijf dezelfde adviezen want alle zuigerveren die nu geproduceerd worden hebben een speciaal laagje aan de buitenkant voor het inlopen. als je dan rustig rijd dan drukt de zuigerveer niet stevig genoeg tegen de cilinderwand, bij "stevig" rijden helpt de gasdruk achter de zuigerveer deze stevig tegen de cilinderwand te drukken zodat die goed inloopt.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ok 3 en halve liter zit er in en heb vervolgens de rest voor zover nog niet door mij gedaan ook gereed.
Bedankt voor de uitgebreide info!
De motor liep met max choke uit erg netjes 1300 toeren.
Choke dicht en hij hakkelde en sloeg elke keer af ook al gaf ik een beetje gas bij , stelschroef van de carbs draaien heb ik niet gedaan omdat hij nog niet warm gereden was en dat moet toch.
Ik loop naar de poort helm op en hij sloeg af om niet meer aan te willen slaan .
meh.
Mocht ik de tuin verlaten neem ik jou inrij info ook zeker mee .,,,,,,,,,,,,,,,,tuin net verlaten en na 1 km terug , blijft af en toe stotteren en die choke kan ik niet terugduwen , zal benzine tekort zijn gok maar weet absoluut niet hoe het komt .
Bedankt voor de uitgebreide info!
De motor liep met max choke uit erg netjes 1300 toeren.
Choke dicht en hij hakkelde en sloeg elke keer af ook al gaf ik een beetje gas bij , stelschroef van de carbs draaien heb ik niet gedaan omdat hij nog niet warm gereden was en dat moet toch.
Ik loop naar de poort helm op en hij sloeg af om niet meer aan te willen slaan .
meh.
Mocht ik de tuin verlaten neem ik jou inrij info ook zeker mee .,,,,,,,,,,,,,,,,tuin net verlaten en na 1 km terug , blijft af en toe stotteren en die choke kan ik niet terugduwen , zal benzine tekort zijn gok maar weet absoluut niet hoe het komt .
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ik zit te kloten met de aansluiting van de startmotor.
Het blok lag een half jaar uit de DR en ik ben vergeten waar de minpool aangesloten moet worden.
Nu heb ik de + en de - allebei aan de starmotor aangesloten en dat vond de startrelais niet leuk.
Weet iemand waar de - pool aan vast moet???
Krijg de indruk dat je wat te gehaast bezig bentdikke kabel op startmotor, dunne draad links achter op blokboutje achter op blok, voortandwielkap er af, bijna onderste boutje, zou een verbuigbaar klipje op moeten zitten.
Snap dat je wil rijden maar neem wat meer tijd en doe t goed.. kan een hoop geld schelen
Weet je op welke kleppen speling ie is gezet? de 750 staat voor op in t boek maar die van de 800 is anders...
Slecht stationaire, loopt wel met choke? valse lucht? carbs goed aangesloten?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Te gehaast , misschien is dat het ook.
Klepspeling weet ik niet maar kan ik wel achterkomen na een belletje.
Valse lucht had ik op gecheckt met remmenreiniger maar hoorde geen toeren verschil.
Ik denk dat ik in ieder geval de carbs maar weer er uit moet halen , ik heb goed gekeken dat alles goed in de rubbers zit en dat zit het wel.
Ik zal eens op mijn (gemak) de boel bekijken
Klepspeling weet ik niet maar kan ik wel achterkomen na een belletje.
Valse lucht had ik op gecheckt met remmenreiniger maar hoorde geen toeren verschil.
Ik denk dat ik in ieder geval de carbs maar weer er uit moet halen , ik heb goed gekeken dat alles goed in de rubbers zit en dat zit het wel.
Ik zal eens op mijn (gemak) de boel bekijken
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
trek eerst ff je luchtfilter er uit, kijk met een lamp of de rubbers goed zitten, zo ja netjes vet op de randen van t filter en er weer op
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zuigerveren hebben een aantal seconden nodig om zich tegen de cilinderwand aan te laten lopen.
Meer is niet nodig.
Tijdens de eerste minuten afstellen van ontsteking en carburateur zijn de zuigerveren al genoeg ingelopen.
Het is echter voor de broodnodige rust tussen je oren aan te raden om jezelf meer tijd te geven.
Meer is niet nodig.
Tijdens de eerste minuten afstellen van ontsteking en carburateur zijn de zuigerveren al genoeg ingelopen.
Het is echter voor de broodnodige rust tussen je oren aan te raden om jezelf meer tijd te geven.
Net de luchtfilter eruit gehaald en ik zag inderdaad iets niet goed zitten bij het rechter inlaat gedeelte , tijdje frommelen en ook dat zit goed.
Gestart, zelfde sorus en toen toch maar een originele luchtfilter geplaatst maar hielp niks .
Gestart, zelfde sorus en toen toch maar een originele luchtfilter geplaatst maar hielp niks .
Zandprutser 1e klas.
bert55 schreef:Zuigerveren hebben een aantal seconden nodig om zich tegen de cilinderwand aan te laten lopen.
Meer is niet nodig.
Tijdens de eerste minuten afstellen van ontsteking en carburateur zijn de zuigerveren al genoeg ingelopen.
Het is echter voor de broodnodige rust tussen je oren aan te raden om jezelf meer tijd te geven.
Ik ben vrij rustig bezig nu Bert maar het is denk ik eerder te wijten aan onkunde .
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ben bang dat er dan wat gummy in je carbs zit, netjes leeg gegoten na demontage een half jaar geleden?kantelaar schreef:Net de luchtfilter eruit gehaald en ik zag inderdaad iets niet goed zitten bij het rechter inlaat gedeelte , tijdje frommelen en ook dat zit goed.
Gestart, zelfde sorus en toen toch maar een originele luchtfilter geplaatst maar hielp niks .
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ja ik heb ze schoongemaakt en gerepareerd en droog weg gezet .
Ik moet ze niet te vaak meer open schroeven want de tapeindjes voor de schroefjes van de vlotterbakjes zijn hoe gek ook letterlijk half tot stof vergaan.
Ik zal ze denk ik er maar uithalen en eens kijken tevens naar een goed tweedehands setje want deze carb ellende komt me te bekend voor .
of als ik de loterij win .
Ik moet ze niet te vaak meer open schroeven want de tapeindjes voor de schroefjes van de vlotterbakjes zijn hoe gek ook letterlijk half tot stof vergaan.
Ik zal ze denk ik er maar uithalen en eens kijken tevens naar een goed tweedehands setje want deze carb ellende komt me te bekend voor .
of als ik de loterij win .
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Je kan als het draad uit t vlotterbakje is er gewoon een langer boutje er doorheen doen met een moertje er onder
Maar droog weg gelegd en niks aan gedaan zou er zo snel niks aan veranderd moeten zijn denk ik, met choke lopen en zonder niet betekent te arm, kijk of er wel genoeg benzine in de carbs komt, vlotteraftapmoeren ff los en kijken of t lekker door stroomt, zo ja kijk naar de kleppenspeling, ook kan het gestotter ook komen van de olie die in de cilinder is gegoten
Maar droog weg gelegd en niks aan gedaan zou er zo snel niks aan veranderd moeten zijn denk ik, met choke lopen en zonder niet betekent te arm, kijk of er wel genoeg benzine in de carbs komt, vlotteraftapmoeren ff los en kijken of t lekker door stroomt, zo ja kijk naar de kleppenspeling, ook kan het gestotter ook komen van de olie die in de cilinder is gegoten
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Carbs eraf , bakjes vol benzine en geen smurrie bij nadere inspectie .
Ik begon voor de verandering eens na te denken en ik vond de carbs er stroef op gaan zaterdag.
Andere kop erbij gepakt en wat wat waaaaaaat zat de rechter inlaatrubber van de donorkop die nu op mijn blok zit verkeerd erop geschroeft .
Dit moet al jaren geleden zijn gebeurd want de schroeven zijn zwaar verroest en moest ik lossen met een ijzerzaag en beiteltje .
Nu zit dat ook weer goed zit bouw ik hem weer op straks en poog ik nog eens een keer de BIG te starten.
Wel gek dat hij met remmenreiniger niet hoger in de toeren ging lopen maar ja ik ben weer iets verder
Langleve zorgverlof , beetje mijn meisje verzorgen en een beetje sleutelen
Ik begon voor de verandering eens na te denken en ik vond de carbs er stroef op gaan zaterdag.
Andere kop erbij gepakt en wat wat waaaaaaat zat de rechter inlaatrubber van de donorkop die nu op mijn blok zit verkeerd erop geschroeft .
Dit moet al jaren geleden zijn gebeurd want de schroeven zijn zwaar verroest en moest ik lossen met een ijzerzaag en beiteltje .
Nu zit dat ook weer goed zit bouw ik hem weer op straks en poog ik nog eens een keer de BIG te starten.
Wel gek dat hij met remmenreiniger niet hoger in de toeren ging lopen maar ja ik ben weer iets verder
Langleve zorgverlof , beetje mijn meisje verzorgen en een beetje sleutelen
Zandprutser 1e klas.
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Vertel eens hoe de motor opgebouwd is:
vervangingsuitlaat?
grotere diameter voorbocht?
K&N luchtfilter?
Maat hoofdsproeiers?
Aantal slagen luchtmengselschroef?
Zoals ik lees, krijg die te weinig benzine.
Edwin
vervangingsuitlaat?
grotere diameter voorbocht?
K&N luchtfilter?
Maat hoofdsproeiers?
Aantal slagen luchtmengselschroef?
Zoals ik lees, krijg die te weinig benzine.
Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
Ok,
Holeshot bocht .
laser demper de illegale.
k&n filter.
hoofdsproeiers zijn 145.
gasnaalden staan een standje hoger en zijn nieuw samen met de buizen.
luchtmengsel schroeven allebei anderhalve slag uit.
Holeshot bocht .
laser demper de illegale.
k&n filter.
hoofdsproeiers zijn 145.
gasnaalden staan een standje hoger en zijn nieuw samen met de buizen.
luchtmengsel schroeven allebei anderhalve slag uit.
Zandprutser 1e klas.
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Tja,
Instellingen zijn zo te lezen goed. Hoofdsproeiers zelfs rijkelijk groot. Ik neem aan dat je wel de vacuümslang aangesloten hebt op de rechterkant carburateur. Deze loopt vanaf achterkant benzinepomp naar de aansluiting op de carb.
Instellingen zijn zo te lezen goed. Hoofdsproeiers zelfs rijkelijk groot. Ik neem aan dat je wel de vacuümslang aangesloten hebt op de rechterkant carburateur. Deze loopt vanaf achterkant benzinepomp naar de aansluiting op de carb.
Assumption is the mother of all fuck ups
Yep, ik heb de vacuumslang aangesloten.
Ik had een half uur geleden de bougies eruit gedraait en gecontroleerd.
Die waren nat van de benzine .
Nieuwe ingedraait weer geprobeerd maar geen sjoege , heel soms lijkt het of hij wil aanslaan maar kapt er weer mee na een seconde.
choke dicht choke open , beetje , wat meer open ,,,,,,niks .
Ik zit er aan te de denken andere bobines erop te schroeven en zelfs de cdi verwisselen voor een ander.
Zijn er nog andere zaken die met ontsteking te maken hebben ,of moet ik de carbs weer open trekken, ik weet ff niet waar ik het nu moet zoeken .
Ik had een half uur geleden de bougies eruit gedraait en gecontroleerd.
Die waren nat van de benzine .
Nieuwe ingedraait weer geprobeerd maar geen sjoege , heel soms lijkt het of hij wil aanslaan maar kapt er weer mee na een seconde.
choke dicht choke open , beetje , wat meer open ,,,,,,niks .
Ik zit er aan te de denken andere bobines erop te schroeven en zelfs de cdi verwisselen voor een ander.
Zijn er nog andere zaken die met ontsteking te maken hebben ,of moet ik de carbs weer open trekken, ik weet ff niet waar ik het nu moet zoeken .
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Bedrading linker carter helft niet klem tussen deksel en blok?
Accu te zwak?
stekkers op bobine goed strak op bevestiging?
toch schade ergens door + en - aan gesloten op startmotor?
pff weet t niet, bougies wel nat, maar liep alleen met choke..
weet je de klepspeling al?
Timing nokkenas verkeerd?
Accu te zwak?
stekkers op bobine goed strak op bevestiging?
toch schade ergens door + en - aan gesloten op startmotor?
pff weet t niet, bougies wel nat, maar liep alleen met choke..
weet je de klepspeling al?
Timing nokkenas verkeerd?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Normaal gesproken niet van toepassing, maar start eens volgas. Hierdoor krijg je iets meer lucht en maak je het mengsel wat armer. Maar zoals Zappa al zegt, het kan zoveel zijn.
Assumption is the mother of all fuck ups
Ja genoeg dingen waar het aan kan liggen helaas.
De kabeltjes liggen goed bij het deksel , startrelais doet het goed om de startmotor goed te laten draaien , het startritme is als van ouds zeg maar .
Tja die bobine stekkers kan ik wel nog eens checken op roest want zijn wel goed geplaatst.
De accu is ook nog in orde .
Volgas starten kan ik proberen morgen.
Het gekke is dat ik wel met horten en stoten 2 km gereden heb en dat de motor met choke vol open gewoon liep ondanks dat er wat dingen zoals carbs niet goed in de rubbers hingen.
Oh en die klepspeling kan ik zelf nog niet meten ,nog geen kennis van, ik heb de Deutsche Schlüssel freunden gemaild.
De kabeltjes liggen goed bij het deksel , startrelais doet het goed om de startmotor goed te laten draaien , het startritme is als van ouds zeg maar .
Tja die bobine stekkers kan ik wel nog eens checken op roest want zijn wel goed geplaatst.
De accu is ook nog in orde .
Volgas starten kan ik proberen morgen.
Het gekke is dat ik wel met horten en stoten 2 km gereden heb en dat de motor met choke vol open gewoon liep ondanks dat er wat dingen zoals carbs niet goed in de rubbers hingen.
Oh en die klepspeling kan ik zelf nog niet meten ,nog geen kennis van, ik heb de Deutsche Schlüssel freunden gemaild.
Zandprutser 1e klas.
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
De setup die jij hebt, die heb ik ook, alleen heb ik de legal Laser. Als je dan bij Hessler met deze setup het pakketje aanpassingen carb's bestel dan krijg je het volgende:
hoofdsproeiers #125 met pilotjet's van #47,5 ipv standaard #45. De grotere pilotjet is voornamelijk bedoeld voor het "klapperen" bij gas loslaten. Oftewel, is het niet mogelijk dat die van jou nu veels te rijk staat en dat in combinatie van eerdere valse lucht (rubbers zaten niet goed gemonteerd) de motor eerder wel aansloeg (meer lucht en meer benzine), maar nu je het valse lucht probleem hebt opgelost, die nu dus te rijk staat? Zomaar een idee hoor, kan nog steeds aan van alles liggen
hoofdsproeiers #125 met pilotjet's van #47,5 ipv standaard #45. De grotere pilotjet is voornamelijk bedoeld voor het "klapperen" bij gas loslaten. Oftewel, is het niet mogelijk dat die van jou nu veels te rijk staat en dat in combinatie van eerdere valse lucht (rubbers zaten niet goed gemonteerd) de motor eerder wel aansloeg (meer lucht en meer benzine), maar nu je het valse lucht probleem hebt opgelost, die nu dus te rijk staat? Zomaar een idee hoor, kan nog steeds aan van alles liggen
Assumption is the mother of all fuck ups