honda xr600r 94' olieprobleem

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
vifr
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jun 14, 2013 13:07

honda xr600r 94' olieprobleem

Bericht door vifr »

ik ben dus in het bezit van een honda xr600r. Na een halfjaar geleden mn blok helemaal(olie) leeg gereden te hebben en dat ie niet terug aanwou, en flink wat euries heb mogen neertellen voor een nieuwe ontstekingspoel, was ik er mij wel bewust van dat mijn blokje nogal wat olieverbruikte. waars iets met cilinder seals te maken waardoor ik er wat opstook, swat dit is niet mijn grootste bekommernis. ik heb er in dit halfjaar veel tevreden kms op afgelegd. Onlangs ging ik er terug een tamelijk lang eindje mee rijden en merkte bij het terugkomen dat mn olie bijna volledig op was, maar hij draaide nog( ik was zeer blij dat de ontstekingspoel nog heel was :D ) dus vulde ik de olie gewoon terug bij. Nu heb ik er ondertussen (in meerdere etappes) telkens 0.5 l ingegoten waarna deze langzaam wegzakte.Omdat ik in totaal al de hoeveelheid zit die erin moet ben ik maar gestopt met erin gieten maar het bleef zakken. Vandaag wou ik mijn olie nogmaals peilen om zeker te zijn of er genoeg inzat, van zodra ik het peilstokje eruit haalde begon de olie er aan de bovenkant van mijn carter eruit te gutsen(zie rode cirkel foto), ik stak het pijlstokje terug in het kader, waardoor de stroom langzaam ophield. bij het (zachtjes) duwen op de kickstart kwam er opnieuw olie naar buiten en blubte hij ook(luchtbellen). Nu heb ik al wat gezocht op het internet en besef nu pas :roll: dat ik beter niet met die kickstarter was gaan draaien, er kan dus mogelijks lucht in de oliepomp gekomen zijn... ook het vermelden waard is het feit dat ik bij het verversen van de olie nog nooit het ''dodemanszeefje" eruit gekregen heb, zo datgeen je olie filtert in de voorste buis van je kader zelf, dit omdat het muur vast zit, zou dit de oorzaak kunnen zijn? ik hoop dat het allemaal wat meevalt :shock: ik heb er sinds die ene trip niet meer meegereden....
ik durf hem nu niet mee aantrappen uit schrik dat hij zonder olie zeker in frieten draait... wat zou ik nu toch moeten doen?
alvast bedankt
mvg viktor
Bijlagen
honda xr 600r.gif
honda xr 600r.gif (142.53 KiB) 1478 keer bekeken
vifr
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jun 14, 2013 13:07

Re: honda xr600r 94' olieprobleem

Bericht door vifr »

oké dat van het olieverbruik is dus duidelijk te lezen hier op het form, het zijn mn klepseals of zuigerveren die niet goed meer zijn...
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Re: honda xr600r 94' olieprobleem

Bericht door thumper »

Het stukgaan van een spoel heeft volgens mij niets met het olieniveau te maken.

Ik zou eerst eens de olie in je blok peilen.
Google verteld vast hoe dat moet.
Klinkt als dat ie het niet terug de tank in pompt.
vifr
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jun 14, 2013 13:07

Re: honda xr600r 94' olieprobleem

Bericht door vifr »

nou het peilen gebeurt normaal gezien bovenaan in de buis, wat jij bedoelt is even pijlen hoeveel olie erin het blok ZELF zit hé? ik ga in ieder geval er ns mn olie helemaal uitlaten (op de juiste manier via de aftapbouten) dan dat filtertje deruit sleuren en kuisen, er weer insteken en terug olie opgieten alsie er dan opnieuw uitkomt via dat darmpje, ligt het al niet aan de slechte doorstroming door het filter. dus dan ligt het aan de oliepomp hoogst waarschijnlijk. Hoe zie/merk je eigenlijk dat je olie pomp lucht bevat/stuk is?Eruit halen lijkt me logisch maar lastig... Uit jouw uitleg leid ik af dat die oliepomp de olie vanuit het carter terug in die voorste buis pompt(als deze werkt, en als de doorgang niet verstopt is door een vuile filter :roll: )
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Re: honda xr600r 94' olieprobleem

Bericht door thumper »

1 pomp, pompt het vanuit je tank (framebuis) door je blok heen.
Als je de leiding naar de nokkenas los draait moet daar bij draaiende motor olie uit komen (bout van die leiding niet te vast draaien !)
Een andere pomp pomp het vanuit je blok terug je tank in.
Die kun je controleren met een klein boutje ergens bij de versnellingspook.

Na je motor 5 min te hebben laten draaien !
Hoort je olie in de tank op het peil van de peilstok te zijn.
Je peil in het blok op het niveau van dat boutje.
Deze dingen moet je dus eigenlijk na het rijden peilen.

Google anders eens op dry-sump, en ga achter een werkplaatshandboek aan.
Plaats reactie