Altijd lachen met electra

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Altijd lachen met electra

Dus ik rij een flink stuk door de regen zonder problemen of wat dan ook. Ik ben daar best wel blij mee want de bedrading is dus bestand tegen regen en al met al heb ik de opbouw dus goed gedaan.
Volgende morgen effe naar de pomp om de tank vol te gooien. De pomp waar ik naar toe rij heeft een bordje met daarop: buiten werking. OK geen probleem, ik maak een scherpe bocht om bij een andere pomp te komen en halverwege weer een scherpe bocht om goed voor de pomp uit te komen. Ik schakel de BIG in z'n vrij maar het vrijstandlampje op het dashboard licht niet op. Nog een keer een tik en zachtjes de koppeling op laten komen...nee nu staat ie in z'n versnelling. Een beetje heen en weer tikken totdat'ie in z'n vrij staat en ik besluit dat het lampje van de vrijstand kapot moet zijn.

Motor uit met de decompressiehendel en ik top beide tanken tot aan de nok toe af. Vandaag is het droog en voor de tijd van het jaar een prima temperatuurtje dus ik wil rijden. Contact aan, decompressiehendel nog een keer naar beneden, en ... niks. startmotor gaat niet rond. Paar keer de handeling herhalen, beetje aan bedrading frommelen en vervolgens op het achterhoofd krabben. Wat kan dat nou weer zijn?

Bij de pomp gaat het me niet lukken en dus loop ik met de BIG aan de hand naar huis. Ik heb wel de mazzel dat de pomp 200 meter bij mij vandaan is, dat dan weer wel. Tijdens het wandelen snap ik ook waarom de motor gewoon bleef lopen: CDI ontsteking, die maakt z'n eigen vonk en heeft geen accu nodig. Aha dan kan dus de hoofdzekering geklapt zijn! Thuis gekomen direkt gecontroleerd.. helaas die is goed. OK dan gaan we de plus gewoon verder volgen. Volgens het schema is dat de rode draad die naar het contact slot gaat. Ik demonteer de het kuipruitje, de snavel en het dashboard.


Vervolgens wip ik het contactslot eruit:

20130104_006s.jpg
20130104_006s.jpg (47.49 KiB) 2168 keer bekeken
En ik zie direkt dat de rode draad losgekomen is. oorzaak gevonden! Bij nadere inspectie zien alle draden er wel wat groezelig uit. Na bijna 25 jaar is het koper natuurlijk wel wat geoxideerd en ook het soldeer wordt dan bros.
Het weer vastsolderen gaat niet zo geweldig, combinatie van mijn vakmanschap, gereedschap en de oude draad waar ik tegenaan aan het kwatten ben.
20130104_002s.jpg
20130104_002s.jpg (30.04 KiB) 2168 keer bekeken
Uiteindelijk zit tie vast en effe proberen of ik weer spanning heb. Nou ja en nee. ik kan het stadlicht niet aankrijgen hoewel die dat in de P stand van het contact slot weer wel doet ... dat is vreemd. Hoe zit dat eigenlijk allemaal geschakeld vraag ik me af en het wordt tijd voor het boek. Dat leg ik direct weer weg omdat het zwart-wit bedradingsschema nauwelijks te lezen is.
Gelukkig is er een schema opgenomen in deze post op het DR-BIG gedeelte van het onvolprezen noppenforum.nl

http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=13412

Ik pak het gelijk maar goed aan en de plaatselijke printboer mag het op A3 uitprinten en lamineren. OK eens effe kijken. Hhhmmm dat is wel apart volgens het schema gaat het stadslicht altijd aan zodra het contact aangaat. Dat is niet hoe mijn fiets werkt .. donders wat nu weer. Langdurig turen naar het schema levert geen nieuwe inzichten op en dus kijk ik nog maar eens goed naar het contact slot. De grijze draad ligt er ook naast .. bestel het nieuwe contactslot maar...

Enkele dagen later is het slot binnen en hee er staan letters op .. bij de oude waren die al een poosje weg ;-)
Het soldeer zit, zo lijkt het, onder een zwarte coating. Ik heb geen idee wat het is.

20130112_003s.jpg
20130112_003s.jpg (37 KiB) 2168 keer bekeken
Effe testen en het werkt ... wel niet volgens het schema ... OK nu is het duidelijk het schema heeft een fout. Bij nadere inspectie meerdere fouten. Ik zie er in elk geval twee.

Volgende post meer
huls
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Ik hoop maar dat je een lekker warme schuur/garage hebt, dat helpt enorm :D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Om dezelfde reden verving ik bij mijn SR41`s het contactslot altijd voor dit soort hufterproof knoppen:

Afbeelding
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

""Tijdens het wandelen snap ik ook waarom de motor gewoon bleef lopen: CDI ontsteking, die maakt z'n eigen vonk en heeft geen accu nodig. Aha dan kan dus de hoofdzekering geklapt zijn!""

gelukkig heeft deze helemaal foute redenering je door de zware arbeid geholpen om de Big naar huis te duwen. verder is het een nutteloze bewering die voor geen hout klopt.

geeft niks, hij doet het weer toch? kost dat nog zo'n compleet slot, heb je wel verschillende sleutels voor de rest.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

huls schreef:Altijd lachen met electra
Ik pak het gelijk maar goed aan en de plaatselijke printboer mag het op A3 uitprinten en lamineren. OK eens effe kijken. Hhhmmm dat is wel apart volgens het schema gaat het stadslicht altijd aan zodra het contact aangaat. Dat is niet hoe mijn fiets werkt .. donders wat nu weer. Langdurig turen naar het schema levert geen nieuwe inzichten op en dus kijk ik nog maar eens goed naar het contact slot. De grijze draad ligt er ook naast .. bestel het nieuwe contactslot maar...
Effe testen en het werkt ... wel niet volgens het schema ... OK nu is het duidelijk het schema heeft een fout. Bij nadere inspectie meerdere fouten. Ik zie er in elk geval twee.

Volgende post meer
de grijze draad komt van de stadslichtaansluiting op je lichtschakelaar en gaat via het contactslot naar je stadslicht.
werkt dus wel via het slot, maar alleen als het licht aan staat.
dit is gedaan om het stadslicht via de rode + op parkeerlichtstand te kunnen laten branden.( contact uit, sleutel indrukken en nog een standje verder terug )
overigens is het misschien leuk om te weten dat als deze grijze en/of bruine aansluiting op je slot stuk is je ook geen achterlicht hebt, niet geheel ongevaarlijk.
have BIG fun

D.F.M.T.
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

de antrapper schreef:8) Ik hoop maar dat je een lekker warme schuur/garage hebt, dat helpt enorm :D

Check! de garage is verwarmd met een fraaie radiator. Op mijn todo list staat echter al een hele poos dat ik de metalen garagedeur eindelijk eens moet isoleren. Met dit weer gooi ik er zoveel antivries in dat ik na een uurtje niet meer weet aan welke motorfiets ik nu eigenlijk sta te sleutelen :toost:

@futurist: jammer dat je je zo opwindt over mijn stukje tekst betreffende de CDI onsteking.
De bewering is overigens 100% juist en ik heb die juistheid ook gedemonstreerd en daar de beschrijving van gegeven.
Haal ff diep adem en onderbouw jouw verhaal eens. :zwaaien:
huls
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

@huls
ik wind me niet op over jouw stukje tekst, vind het alleen leuk hoe iemand die aan een Big loopt te duwen en te puffen toch over dit soort dingen nadenkt.
helaas is mijn onderbouwing niet sterk want dat zou ontaarden in electronisch gezwets waar ik ook het juiste niet van weet maar je kan het wel zelf testen als je Big het weer doet, alleen loop je daarbij wel het risico dat je CDI kapot gaat.
ik kan je verzekeren dat al je rijd en je zou de + naar je cdi onderbreken, je direct stil valt. ook met een echt helemaal lege accu krijg je een Big ook niet aangeduwd, gesleept, van een heuvel af denderend of wat dan ook aan de gang en dat komt omdat de cdi echt een heel klein beetje prik nodig heeft om te kunnen versterken, dat is een deel van de cdi namelijk, een versterker van het hele systeem waaronder de pick up spoel die een veel te klein signaaltje geeft om de bobines te laten werken.
jij bent in de war met de onsteking systemen van oudere motoren, brommers en crossers die vroeger een onstekingsspoel hadden die zijn eigen stroom voorziening was.
waarschijnlijk is jouw motor blijven lopen omdat je minimaal constante + op je systeem had overgehouden.
greetz Futurist en succes met de reparatie, zie er iig weer degelijk uit zo een nieuw contactslot. volgens mij is dat zwarte spul op de soldeer punten gewoon om corrosie tegen te gaan.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

Jammer dat je pech hebt gehad, maar wel leuk om te lezen :)
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

futurist schreef:@huls

helaas is mijn onderbouwing niet sterk want dat zou ontaarden in electronisch gezwets waar ik ook het juiste niet van weet maar je kan het wel zelf testen als je Big het weer doet, alleen loop je daarbij wel het risico dat je CDI kapot gaat.
ik kan je verzekeren dat al je rijd en je zou de + naar je cdi onderbreken, je direct stil valt. ook met een echt helemaal lege accu krijg je een Big ook niet aangeduwd, gesleept, van een heuvel af denderend of wat dan ook aan de gang en dat komt omdat de cdi echt een heel klein beetje prik nodig heeft om te kunnen versterken, dat is een deel van de cdi namelijk, een versterker van het hele systeem waaronder de pick up spoel die een veel te klein signaaltje geeft om de bobines te laten werken.
jij bent in de war met de onsteking systemen van oudere motoren, brommers en crossers die vroeger een onstekingsspoel hadden die zijn eigen stroom voorziening was.
Tja het is net wat je moeilijk vindt, volgens mij valt het wel mee.
De BIG loopt zonder accu omdat de CDI ontsteking z'n eigen vonk maakt. Vergis je niet wat er aan energie door de magneto opgewekt wordt: zelfs het primaire voltage van de CDI kan je een lekkere opdoffer bezorgen. Het CDI systeem heeft niets te maken met de ontsteking op oude brommertjes e.d. behalve dan dat er een generator moet zijn voor electriciteit: de rotor en de stator.

Er zijn eigenlijk maar twee soorten ontstekingssystemen (*): CDI en IDI. BIG's hebben een CDI ontsteking. Het grote verschil tussen beide komt vooral terug in de wijze waarop de vonk wordt gemaakt. Bij het IDI systeem is daar een accu voor nodig en bij CDI niet: alle energie die benodigd is voor de vonk komt uit de generator, wordt zeer kort opgeslagen in de condensator (Engels: capacitor, de C van CDI) en op het juiste moment naar de bobines gestuurd.

Dat is ook de reden dat een DR BIG gewoon kan lopen als de accu niet verbonden is zoals in mijn geval waar er een breuk in de draad zat: je hebt geen accu nodig. Dit is overigens ook simpel na te lezen in het schema.

Overigens geeft het handboek zelf een opsomming van de onderdelen van het Ignition System: magneto, CDI unit, ignition coils and sparkplugs. Meer heb je ook niet nodig en zeker geen accu

Kun je een DR BIG starten zonder een accu of met een lege accu?
Wel ... de startmotor is uiteraard geen optie want die heeft electrische energie uit de accu nodig. Als de DR BIG, zoals zovele off-road / enduro achtige motorfietsen, een kickstarter had gehad dan was deze vraag nooit gesteld.
Hierbij is overigens de CDI ontsteking in het nadeel omdat de vonk van een CDI ontsteking van kortere duur is dan die van een IDI ontsteking. Er wordt wel gesproken over de zwakke vonk van een CDI. Dit betekent dat zaken als tijdstip en brandstof verhouding en kleptiming etc etc. allemaal in orde moeten zijn als je bijvoorbeeld wilt gaan duwen maar dit geldt natuurlijk altijd.

Als je een elektrische kleplichter voor de compressie hebt dan heb je daar ook een probleem bij uitval van de accu. De eerste DR BIG's hadden daar een hendel voor op het stuur zitten en daar werkte het e.e.a. mechanisch
Als laatste kan ik nog bedenken dat de decompressie control unit iets met het ontstekingstijdstip doet zoals het op 0 graden zetten tijdens het starten waardoor de motor gemakkelijker aanslaat maar dat weet ik niet zeker.

Wat ik wel zeker weet is dat je een paar goeie maten met de conditie van een topatleet en de hersens van een pinda moet hebben om de BIG aan te duwen. :P

(*)
Voor de leesbaarheid zijn de zaken simpel voorgesteld. Ja er zijn varianten en combinaties maar die doen hier nu niet ter zake.
huls
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Ik zou nog even de fouten die ik in het schema had gevonden melden.

Het gaat om het schema in deze post:

http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=13412

De fouten zitten in de standen van het contactslot in het schema zundschalter genoemd
de aus positie is juist
de an positie toont dat rood geel grijs bruin allen verbonden zijn. Dat moet zijn: rood geel zijn verbonden en grijs bruin zijn verbonden. twee aan twee dus
de P positie toont dat zwart/geel zwart/wit rood bruin allen verbonden zijn. Dat moet zijn: zwart/geel zwart/wit zijn verbonden en rood bruin zijn verbonden.

Die laatste is best wel sneu: het scherma toont rood verbonden met zwart/wit, oftewel de plus aan de min verbonden .... dat noemen we kortsluiting 8)
huls
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Sneu ?
er heeft iemand ontzettend zijn best gedaan om een simpel schema voor de gemiddelde big fahrer begrijpelijk te maken.
zo te zien is hij beter met de comp. dan met electronica, maar de inkleurklus zou ik nooit aan begonnen zijn.
dus wat mij betreft zou ik hem in ere laten en zowieso alles wat je op internet leest met gezond verstand benaderen en beoordelen
have BIG fun

D.F.M.T.
stefproost
Berichten: 22
Lid geworden op: wo jan 30, 2013 16:37
Locatie: turnhout (belgie)

maar als hem start met startkabels zonder dat er een accu inzit en je haalt de kabels eraf blijft ie gewoon draaien. maar klopt het dan dat de toerenteller en kilomterteller en de lampkes niet werken? want dit was net bij mij zo
greetz stef
yamaha tdm 850 (1999)
suzuki intruder 600 (1995)
suzuki dr800 big (1993)
suzuki gsxr 750 (1993) maar die gaat in de verkoop
yamaha xj 650 (1984) gekocht om aan te sleutelen en zo hopelijk op motortechnisch gebied een beetje slimmer te worden :-)
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

stefproost schreef:maar als hem start met startkabels zonder dat er een accu inzit en je haalt de kabels eraf blijft ie gewoon draaien. maar klopt het dan dat de toerenteller en kilomterteller en de lampkes niet werken? want dit was net bij mij zo
greetz stef
Niet helemaal, de KMteller werkt met een mechanische kabel :wink:

maar de toerenteller en lampjes werken vanaf de accu.
have BIG fun

D.F.M.T.
stefproost
Berichten: 22
Lid geworden op: wo jan 30, 2013 16:37
Locatie: turnhout (belgie)

dankjewel big88, da wou ik horen, nu ben ik terug een beetje gerust, kdacht dat ik nog wa meer stuk had gemaakt ! :-) hard heb ik er nog nie mee kunne rijden, ik ga eerst nu de startrelais vervangen en een plaat aanvragen, zonder een plaat ga ik nie ver geraken hier in belgie. bedankt voor de info
mvg stef
yamaha tdm 850 (1999)
suzuki intruder 600 (1995)
suzuki dr800 big (1993)
suzuki gsxr 750 (1993) maar die gaat in de verkoop
yamaha xj 650 (1984) gekocht om aan te sleutelen en zo hopelijk op motortechnisch gebied een beetje slimmer te worden :-)
Plaats reactie