Nieuw beleid voor wildcrossers in Brabant
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Thanks Johan Becker, technisch directeur van motorbond KNMV!
Je doet niks voor onze sport maar hier aan werk je wel mee..
Je doet niks voor onze sport maar hier aan werk je wel mee..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Meer ritten, meer banen en ruimere openingstijden hiervan zijn nog steeds ver te zoeken maar zwaarder straffen kan wel gemakkelijk geregeld worden blijkbaar....
Vreemd dat dit gebeurd terwijl er weinig (steeds minder zelfs) alternatieven worden geboden. Ze vragen zich blijkbaar nog steeds niet af waarom er zoveel off road gereden wordt.
Ook begrijp ik de reactie van Becker niet:
"25 jaar handhaving heeft ons uiteindelijk niets gebracht", vat Johan Becker, technisch directeur van motorbond KNMV, samen. Zijn bond staat 100 procent achter de mogelijkheid tot het opleggen van een dwangsom.
Wat zou handhaving 'ons' dan moeten brengen, openen van meer crossbanen of zo ? Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd ?
Vreemd dat dit gebeurd terwijl er weinig (steeds minder zelfs) alternatieven worden geboden. Ze vragen zich blijkbaar nog steeds niet af waarom er zoveel off road gereden wordt.
Ook begrijp ik de reactie van Becker niet:
"25 jaar handhaving heeft ons uiteindelijk niets gebracht", vat Johan Becker, technisch directeur van motorbond KNMV, samen. Zijn bond staat 100 procent achter de mogelijkheid tot het opleggen van een dwangsom.
Wat zou handhaving 'ons' dan moeten brengen, openen van meer crossbanen of zo ? Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd ?
KTM 250 EXC, 250 SX
Als iedereen nu eens zijn offroad licentie opzegt en opstuurt naar de KNMV worden ze misschien wakker. Als je trouwens goed rekent ben je goedkoper uit met een MON offroad licentie van €55,- waar je een paar ritjes mee kan rijden en op elke baan mee kan gaan rijden. en dan voor die paar overige ritten €18,- dag kaart pakken. Bij de knmv betaal je €58,- + €76,- voor je offroad licentie.
Simpel rekenen is dat 5x mon ritje 75,- kwijt aan dagkaart tegen €55 lidmaatschap
5x KNMV ritje €90,- kwijt aan dagkaart tegen €134,- lidmaatschap En als dank wordt je nog ff lekker genaaid door de knmv in de weekenden dat je zelf wil gaan rijden.
1x een rit per maand kan je vergeten, alle experimenten hebben uitgewezen dat niemand problemen heeft met kleine groepjes die door het bos rijden elk weekend tegenover een crossbaan open op zondag morgen of een offroad rit waar 1500 man op af komt.
Simpel rekenen is dat 5x mon ritje 75,- kwijt aan dagkaart tegen €55 lidmaatschap
5x KNMV ritje €90,- kwijt aan dagkaart tegen €134,- lidmaatschap En als dank wordt je nog ff lekker genaaid door de knmv in de weekenden dat je zelf wil gaan rijden.
1x een rit per maand kan je vergeten, alle experimenten hebben uitgewezen dat niemand problemen heeft met kleine groepjes die door het bos rijden elk weekend tegenover een crossbaan open op zondag morgen of een offroad rit waar 1500 man op af komt.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
ik begrijp er nu echt ook niks meer van
mooie belangen behartiger
overigens was dit een mooie voorzet geweest om de defensie terreinen meer hiervoor te gebruiken
de knmv heeft hier wel iets los gekregen doordat de defensie terreinen meer gebruikt mogen worden; overigens alleen voor evenementen begreep ik
als je een beetje onze belangen wilt beharigen had je in dit geval mooi kunnen aangeven dat wij als alternatief dan op de defensie terreinen mogen rijden
was iedereen tevreden geweest....
mooie belangen behartiger
overigens was dit een mooie voorzet geweest om de defensie terreinen meer hiervoor te gebruiken
de knmv heeft hier wel iets los gekregen doordat de defensie terreinen meer gebruikt mogen worden; overigens alleen voor evenementen begreep ik
als je een beetje onze belangen wilt beharigen had je in dit geval mooi kunnen aangeven dat wij als alternatief dan op de defensie terreinen mogen rijden
was iedereen tevreden geweest....
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Er is trouwens wel iets meer aan de hand.. http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=12803.30
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
over een x aantal jaar mogen we nergens meer rijden in Nederland.
wie weet het westelijk haven gebied 10 jaar geleden nog? Gert in ieder geval, want die heb ik er eens een dagje doorheen gesleept in 1997 ofzo.
Om leuk te rijden moet je gewoon in het buitenland zijn. Jammer dat er hier geen trainings mogelijkheden daarvoor zijn, maar dat is vooral te danken aan alle herrie uitlaten en idioten die rondjes knallen op domme plekken zoals de golfbaan in Amsterdam b.v.,maar ook bij andere recreanten in de buurt maak je jezelf niet geliefd. Hoe bereiken we die idioten? ik kan niet eens de idioten hier bereiken die met een herrie pijp blijven rijden.
Blaf maar lekker door simpele zielen en over een tijdje is het echt klaar
wie weet het westelijk haven gebied 10 jaar geleden nog? Gert in ieder geval, want die heb ik er eens een dagje doorheen gesleept in 1997 ofzo.
Om leuk te rijden moet je gewoon in het buitenland zijn. Jammer dat er hier geen trainings mogelijkheden daarvoor zijn, maar dat is vooral te danken aan alle herrie uitlaten en idioten die rondjes knallen op domme plekken zoals de golfbaan in Amsterdam b.v.,maar ook bij andere recreanten in de buurt maak je jezelf niet geliefd. Hoe bereiken we die idioten? ik kan niet eens de idioten hier bereiken die met een herrie pijp blijven rijden.
Blaf maar lekker door simpele zielen en over een tijdje is het echt klaar
De reactie van ZOT kan ik wel volgen, er zijn idd ukkels die het verklooien voor de rest.
Ik snap het aansluiten van de KNMV ook wel, die wil zich distantiëren van wildcrosserij.
Wat ik niet snap, dat deze KNMV en overheden nog steeds geen mogelijkheden willen scheppen zodat we wel legaal kunnen rijden. Die paar ritten per jaar worden we niet warm van, er zijn zat militaire terreinen die gebruikt kunnen worden.
Die lui van de KNMV zijn een stel diknekken die belangstellend doen bij grote evenementen, hun zakken vullen en dat was het wel. Opzeggen, op naar de MON! KNMV voegt niets toe.
Je kunt de gok nemen : wild blijven rijden totdat je gepakt word, het zal niet zo zijn dat je per direct de klos bent? Is totaal uit zijn verband gerukt en een laatste krampachtige poging van baasjes om hun zin te krijgen.
Ik snap het aansluiten van de KNMV ook wel, die wil zich distantiëren van wildcrosserij.
Wat ik niet snap, dat deze KNMV en overheden nog steeds geen mogelijkheden willen scheppen zodat we wel legaal kunnen rijden. Die paar ritten per jaar worden we niet warm van, er zijn zat militaire terreinen die gebruikt kunnen worden.
Die lui van de KNMV zijn een stel diknekken die belangstellend doen bij grote evenementen, hun zakken vullen en dat was het wel. Opzeggen, op naar de MON! KNMV voegt niets toe.
Je kunt de gok nemen : wild blijven rijden totdat je gepakt word, het zal niet zo zijn dat je per direct de klos bent? Is totaal uit zijn verband gerukt en een laatste krampachtige poging van baasjes om hun zin te krijgen.
KNMV meet met twee maten; voor de asfaltridders doen ze wel aan touritten én racen.
Voor off-roaders zeggen ze alleen wedstrijdsport te doen. Off-roadritten vallen onder een 'wedstrijdregelement' zonder tijdmeting. Het zelfstandig tourrijden in de natuur wordt niet ondersteund door de KNMV, sterker nog, ontraden!
Codegroen was de enige organisatie de opkwam voor de onverharde tourrijder.
Voor off-roaders zeggen ze alleen wedstrijdsport te doen. Off-roadritten vallen onder een 'wedstrijdregelement' zonder tijdmeting. Het zelfstandig tourrijden in de natuur wordt niet ondersteund door de KNMV, sterker nog, ontraden!
Codegroen was de enige organisatie de opkwam voor de onverharde tourrijder.
Een aanbevelingsonderzoek in PDF over de veelbesproken dwangsom..
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja
Er wordt gesproken over drie sporen om wildcrossen tegen te gaan:
Alternatievenspoor
Communicatiespoor
Handhavingsspoor.
Uiteraard is er alleen een dwangsom procedure opgesteld en is er nergens iets te bekennen over het bieden van alternatieven/ oplossingen voor het probleem.
Dwangsom is €500,- met een max van €2500,-
De hoogte wordt noodzakelijk geacht omdat wildcrossers de boeten gezamelijk schijnen te betalen. (waarop is deze aanname gebaseerd? Wat een flauwekul. Daarnaast rijdt ik bijvoorbeeld meestal alleen of met 2 man, eigenlijk bijna nooit in groepen. Slechts incidenteel.)
Staandehouding blijkt niet meer nodig, (foto?)rapportage is genoeg.
Hoe kan dan de lokatie van overtreding worden bewezen vraag ik me af? Moet een 'handhaver' bewijsmateriaal leveren van de lokatie of is zijn 'woord' genoeg?
Mooi is dat. Vandaag dus een dergelijk verhaal gehoord van iemand en daarom dit even opgezocht. Een houthakker had verteld dat de boswachters enkel nog fotos nemen, en dat je daarmee een dwangsom opgelegd kon krijgen zonder staandehouding. Dacht een indianenverhaal, maar blijkbaar is er dus wel zoiets op poten gezet.
Hier een algemeen stuk over de dwangsom:
http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... C-500.aspx
Ergste vindt ik nog dat er natuurlijk totaal niets aan alternatieven is gedaan, zoals in de beleidsnotitie werd aangehaald... toch weer uitermate kenmerkend voor gemeentes en politiek.. :-X
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja
Er wordt gesproken over drie sporen om wildcrossen tegen te gaan:
Alternatievenspoor
Communicatiespoor
Handhavingsspoor.
Uiteraard is er alleen een dwangsom procedure opgesteld en is er nergens iets te bekennen over het bieden van alternatieven/ oplossingen voor het probleem.
Dwangsom is €500,- met een max van €2500,-
De hoogte wordt noodzakelijk geacht omdat wildcrossers de boeten gezamelijk schijnen te betalen. (waarop is deze aanname gebaseerd? Wat een flauwekul. Daarnaast rijdt ik bijvoorbeeld meestal alleen of met 2 man, eigenlijk bijna nooit in groepen. Slechts incidenteel.)
Staandehouding blijkt niet meer nodig, (foto?)rapportage is genoeg.
Hoe kan dan de lokatie van overtreding worden bewezen vraag ik me af? Moet een 'handhaver' bewijsmateriaal leveren van de lokatie of is zijn 'woord' genoeg?
Mooi is dat. Vandaag dus een dergelijk verhaal gehoord van iemand en daarom dit even opgezocht. Een houthakker had verteld dat de boswachters enkel nog fotos nemen, en dat je daarmee een dwangsom opgelegd kon krijgen zonder staandehouding. Dacht een indianenverhaal, maar blijkbaar is er dus wel zoiets op poten gezet.
Hier een algemeen stuk over de dwangsom:
http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... C-500.aspx
Ergste vindt ik nog dat er natuurlijk totaal niets aan alternatieven is gedaan, zoals in de beleidsnotitie werd aangehaald... toch weer uitermate kenmerkend voor gemeentes en politiek.. :-X
Ruikt naar willekeur als je het mij vraagt.
Ik vind het raar. Je kunt zomaar ineens in grote problemen komen terwijl je misschien niet eens weet dat je iets verkeerd hebt gedaan ?
Ik ben helemaal niet zo'n wilde crosser. Ik toer rustig samen met de vrouw door de bossen. Op nette motoren met zichtbare kentekenplaten. We proberen weg te blijven waar het verboden is, maar dat is niet altijd duidelijk. KLIK- en dan 2 dwangbevelen op de mat ? Ik hoop maar dat ze dit niet echt overeind houden.
O ja, wij zijn geen lid van een club die meebetaalt aan onze boetes.
Ik vind het raar. Je kunt zomaar ineens in grote problemen komen terwijl je misschien niet eens weet dat je iets verkeerd hebt gedaan ?
Ik ben helemaal niet zo'n wilde crosser. Ik toer rustig samen met de vrouw door de bossen. Op nette motoren met zichtbare kentekenplaten. We proberen weg te blijven waar het verboden is, maar dat is niet altijd duidelijk. KLIK- en dan 2 dwangbevelen op de mat ? Ik hoop maar dat ze dit niet echt overeind houden.
O ja, wij zijn geen lid van een club die meebetaalt aan onze boetes.
Nou, ik heb dus ook geen club die een stuk van mn boete betaald.
De dwangsom geldt wel per gemeente geloof ik... dus als je hem aan je broek hebt kun je in principe ergens anders gaan rijden. Dit komt omdat het een bestuursrechtelijke maatregel is en niet een strafrechtelijke. Het is zoiets als een dwangsom bij illegale bouw aan je huis bijvoorbeeld.
Voor strafrechtelijke vervolging is staandehouding noodzakelijk.
Gevolg van deze nieuwe maatregel is dus dat ik helemaal nergens meer voor stop als ik in de buurt van bomen rijdt.. ik weet de helft van de tijd echt niet of ik er wel of niet mag rijden! Ik heb geen geld om astronomische boetes te betalen en de overheid te financieren met dat soort bedragen, dan maar niet netjes gedragen. Daarnaast zijn er gewoon geen alternatieven op poten gezet en worden er overal bordjes bijgeplaatst en zelfs paden in het bos geasfalteerd als offensief tegen offroad rijders.
Jammer! Ik zal supernetjes blijven rijden bij wandelaars, fietsers en mn motor blijven uitzetten bij paarden, maar bij het zien van een groen/blauw mannetje/auto/jeep ben ik pleite..
Ze werken zo zelf de wild-west praktijken en smerige kentekens in de hand..
Initiatief van 'Samen sterk in het buitengebied'. Verder heeft de technisch directeur van de KNMV hier laatst over gemeldt.. dat de KNMV er de volle 100% achter staat.
Er kwam 1 legale rit per maand ter compensatie....niet dus.
Handhaven en sancties, het snelle geld in plaats van oplossingen: DE manier van Nederland.
De dwangsom geldt wel per gemeente geloof ik... dus als je hem aan je broek hebt kun je in principe ergens anders gaan rijden. Dit komt omdat het een bestuursrechtelijke maatregel is en niet een strafrechtelijke. Het is zoiets als een dwangsom bij illegale bouw aan je huis bijvoorbeeld.
Voor strafrechtelijke vervolging is staandehouding noodzakelijk.
Gevolg van deze nieuwe maatregel is dus dat ik helemaal nergens meer voor stop als ik in de buurt van bomen rijdt.. ik weet de helft van de tijd echt niet of ik er wel of niet mag rijden! Ik heb geen geld om astronomische boetes te betalen en de overheid te financieren met dat soort bedragen, dan maar niet netjes gedragen. Daarnaast zijn er gewoon geen alternatieven op poten gezet en worden er overal bordjes bijgeplaatst en zelfs paden in het bos geasfalteerd als offensief tegen offroad rijders.
Jammer! Ik zal supernetjes blijven rijden bij wandelaars, fietsers en mn motor blijven uitzetten bij paarden, maar bij het zien van een groen/blauw mannetje/auto/jeep ben ik pleite..
Ze werken zo zelf de wild-west praktijken en smerige kentekens in de hand..
Initiatief van 'Samen sterk in het buitengebied'. Verder heeft de technisch directeur van de KNMV hier laatst over gemeldt.. dat de KNMV er de volle 100% achter staat.
Er kwam 1 legale rit per maand ter compensatie....niet dus.
Handhaven en sancties, het snelle geld in plaats van oplossingen: DE manier van Nederland.
Tja Ilja, ik begrijp je ook wel, en ik sta ook niet klaar om m'n hoofd op het hakblok te leggen.
Maar een vluchtongeluk is zo gebeurd, en kan heel slecht uitpakken als er derden bij betrokken raken.
De vraag is nu echter: wat ga je doen als je iemand een foto ziet maken als je voorbij komt ?
En wat als ik er bezwaar tegen maak om gefotografeerd te worden ?
Maar een vluchtongeluk is zo gebeurd, en kan heel slecht uitpakken als er derden bij betrokken raken.
De vraag is nu echter: wat ga je doen als je iemand een foto ziet maken als je voorbij komt ?
En wat als ik er bezwaar tegen maak om gefotografeerd te worden ?
Gewoon preventief je kentekenplaat volledig insmeren.
Als ze roepen dat je moet gaan stoppen gewoon met 20 km/u doorrijden, 1 hand in je zij, zodat ze nooit kunnen roepen dat je er met 130 km/u van doorging.
Mocht je ze spotten en je plaat is niet ingesmeerd, dan met je rechterbeen gestrekt voor je kentekenplaat langsrijden. Gegarandeerd onleesbaar
Als ze roepen dat je moet gaan stoppen gewoon met 20 km/u doorrijden, 1 hand in je zij, zodat ze nooit kunnen roepen dat je er met 130 km/u van doorging.
Mocht je ze spotten en je plaat is niet ingesmeerd, dan met je rechterbeen gestrekt voor je kentekenplaat langsrijden. Gegarandeerd onleesbaar
Meestal is omdraaien en een weggetje verderop verder gaan voldoende om kwijt te rijden..
Met wegrijden bedoel ik niet dat ik grote risico's ga nemen ofzo... maar in bosrijk gebied ben je zo weg, kun je zo omdraaien en een andere route nemen.
Met wegrijden bedoel ik niet dat ik grote risico's ga nemen ofzo... maar in bosrijk gebied ben je zo weg, kun je zo omdraaien en een andere route nemen.