Schakelen en koppelen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Zwaailicht

Weekje geleden (10-8) ben ik in Utrecht geweest bij MC Utrecht.
Trainingsdagje gehad en weer het nodige bijgeleerd :D

Blijf echter wel met een vraag zitten : bij het schakelen (op en neer of een van twee) gebruiken jullie nog de koppeling? Of gewoon op gevoel een tikje geven en hup naar de volgende :D
En en welke mate is dit slecht voor de versnellingsbak. Er wel even van uitgaan dat je niet als een zot door de pook heentrapt ! :mrgreen:
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
DR-Big
Contacteer:

Altijd de koppeling er nog bij. Overgang vind ik anders te abrupt, met de koppeling gaat dat wat 'smoother'. Dat hort en stoot lijkt me niet zo goed voor je vertandingen.

OJ
Edwin
Contacteer:

Opschakelen gaat goed rond zo'n 5000 toeren zonder de koppeling te gebruiken, doe dat zelf regelmatig. Het is nog wel een speciale techniek met net even gas dicht voor het schakelen en dan weer het gas erop. Naar beneden schakelen is nog lastiger om te doen en hierbij moet je net weer was gas erbij geven. Het vereist in iedergeval veel oefening om bij het juiste toerental mooi te schakelen. Er is trouwens zat te lezen hierover op het internet.
Laatst gewijzigd door Edwin op zo aug 19, 2012 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Assumption is the mother of all fuck ups
Zwaailicht

Edwin schreef:Opschakelen gaat goed rond zo'n 5000 toeren zonder de koppeling te gebruiken, doe dat zelf regelmatig. Het is nog wel een speciale techniek met net even gas dicht voor het schakelen en dan weer het gas erop. Naar beneden schakelen is nog lastiger om te doen en vereist veel oefening. Er is zat te lezen hierover op het internet.
Ik probeer het nu bij opschakelen. Dat gaat redelijk goed en idd effe gas eraf (niet helemaal) en dan schakelen. Hoor geen gekraak en blokje maakt geen rare geluiden ofzo. Terugschakelen doe ik gewoon met koppeling.
Greetz,
Hans

KTM 530 EXC 2008
futurist

ik haal best wel vreemde capriolen uit maar gebruik op de DR altijd gewoon de koppeling. op mijn andere motoren is dat afhankelijk van de rijstijl op dat moment maar de Dr leent zich daar niet voor. ik heb met het leren wheelien al eens een bak kapot gemaakt door zonder koppeling telkens van één naar twee te schakelen.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zwaailicht

Vrijdag op Landsard ook een training gehad en in de pauze's ook even met de collegea erover gehad.
Hun machines lijken daar beter bestand tegen te zijn, dan de BIG. :?
Dus ik volg Futurist hierin maar.......
Greetz,
Hans

KTM 530 EXC 2008
zappa.suzuki

Gelul, bak kan het prima hebben en als je het verkeerd doet schakelt ie niet en als je het goed doet gaat het makkelijker dan met de koppeling :wink:

maar je rijd al met 2 vingers aan de koppelingshendel, dat is een goed begin :wink:
en rijden zonder koppeling doe je als je volgas rijd [ crossen/supermotard] zo rijden de meesten hier niet, bij deelgas koppeling gebruiken..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie