Beste forumleden,
Graag jullie advies. Ik heb een ktm 450 exc uit 2007.
Onder het blok zit nog een olieplug met een zeefje. Die plug lekt! Ook bij een nieuwe plug en nieuwe ring.
Vorig jaar is mijn motor bij iemand onder handen geweest voor een beurt (ik was toen toch 2 maanden op vakantie, dus ik dacht Breng maar weg...) Blijkbaar zat deze plug zo vast dat ie alleen hardhandig los is gekomen
Nu heb ik bij het olie verversen gezien dat de schroefdraad ook beschadigd is (flink), en het blok is zelf ook een beetje beschadigd, maar dat zou niets uit moeten maken lijkt mij.
Wat kan ik het beste doen? ik heb gehoord dat ze weleens een bus erin plaatsen. Maar is dat stevig? Is het hiermee volledig verholpen?
Ik heb na het olie verversen 1 keer gereden (van te voren lekte er niets). Maar nu zag ik dus een olie vlek eronder liggen.. blijkbaar is de plug door de hitte weer los komen te zitten ofzo.
ik heb deze met een kleine slag weer wat vaster gedraaid. Maar ik wil natuurlijk voorkomen dat ik straks onderweg ergens stil kom te staan.
iemand ervaring ermee?
Alvast bedankt!
Groet
Dave
Olieplug lek in blok ktm 450 exc
Moderator: ghulst
Dave,
Zoals ik het lees kun je de plug dus nog wel gewoon goed vastzetten: ik zou dan de ouderwetse vloeibare pakking of de vloebare pakking van locticte in de schroefdraad smeren. Ik geef je goede kans dat dit werkt mits je schroef natuurlijk nog wel goed vast kunt aandraaien.
Zoals ik het lees kun je de plug dus nog wel gewoon goed vastzetten: ik zou dan de ouderwetse vloeibare pakking of de vloebare pakking van locticte in de schroefdraad smeren. Ik geef je goede kans dat dit werkt mits je schroef natuurlijk nog wel goed vast kunt aandraaien.
Dan toch maar snel zo'n bus laten monteren. Ja dat is stevig en afdoende: de bus zit namelijk met een grotere diameter in het blok geschroefd. En de olieplug is nu staal op staal ipv staal op aluminium.
O ja: als ie onder het rijden echt los mocht komen, en je verliest je olie, dan merk je dat omdat je motor niet meer goed trekt. En dan ben je de Sjaak...
O ja: als ie onder het rijden echt los mocht komen, en je verliest je olie, dan merk je dat omdat je motor niet meer goed trekt. En dan ben je de Sjaak...
helicoil werkt zeer goed.
moet je de helicoil wel met loctite plaatsen.
en ff de goede helicoil maat vinden maar die staan genoeg op ebay.
moet je de helicoil wel met loctite plaatsen.
en ff de goede helicoil maat vinden maar die staan genoeg op ebay.
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
zo'n plug moet handvast aangedraaid worden, en niet lomp strak, want voordat je het weet is de draad eruit
ik zou de draad met een tapset proberen "op te schonen", zowel op de plug als in het blok; gewoon dezelfde draad gebruiken
eventueel zou je teflontape op de plug kunnen draaien om de passing wat nauwer te maken
ook silicone kit tussen de afdichtring en het blok zou kunnen helpen
en nacht laten drogen voordat de olie erin gaat
en nogmaals, niet lomp vast, en zeker niet bij lekkage nog eens strakker draaien
ik zou de draad met een tapset proberen "op te schonen", zowel op de plug als in het blok; gewoon dezelfde draad gebruiken
eventueel zou je teflontape op de plug kunnen draaien om de passing wat nauwer te maken
ook silicone kit tussen de afdichtring en het blok zou kunnen helpen
en nacht laten drogen voordat de olie erin gaat
en nogmaals, niet lomp vast, en zeker niet bij lekkage nog eens strakker draaien
een bus erin (laten) zetten. een helicoil gaat bij regelmatig gebruik loszitten/meedraaien. (eigen ervaring). een helicoil kun je ook niet knap vastzetten.
montage gaat soms fout en dan ben je helemaal klaar......
gewoon een kraagbus met loctite monteren en klaar.
montage gaat soms fout en dan ben je helemaal klaar......
gewoon een kraagbus met loctite monteren en klaar.
Bus of helicol is het beste voor pemanente oplossing, motorblok zou ik alleen wel uit elkaar halen door de aluminium vijzel wat in je blok komt?
Siliconenkit of dat witte tape is helemaal bagger en een noodoplossing alleen in uiterste noodzaak.
Voor de tijdelijke oplossing waarbij je nog wel een paar keer de bout los en vast kan draaien is loctite 222 er bij gebruiken.
Dit is een borging en dichtings middel.
Verder wordt het boutgat verrot gedraaid door onkunde en onwetendheid.
Houd je aan de voorgeschreven 20Nm aandraaimoment en het gaat altijd goed
Succes!
Siliconenkit of dat witte tape is helemaal bagger en een noodoplossing alleen in uiterste noodzaak.
Voor de tijdelijke oplossing waarbij je nog wel een paar keer de bout los en vast kan draaien is loctite 222 er bij gebruiken.
Dit is een borging en dichtings middel.
Verder wordt het boutgat verrot gedraaid door onkunde en onwetendheid.
Houd je aan de voorgeschreven 20Nm aandraaimoment en het gaat altijd goed
Succes!
verstand op nul en nadenken
Bus of helicol is het beste voor pemanente oplossing, motorblok zou ik alleen wel uit elkaar halen door de aluminium vijzel wat in je blok komt?
Siliconenkit of dat witte tape is helemaal bagger en een noodoplossing alleen in uiterste noodzaak.
Voor de tijdelijke oplossing waarbij je nog wel een paar keer de bout los en vast kan draaien is loctite 222 er bij gebruiken.
Dit is een borging en dichtings middel.
Verder wordt het boutgat verrot gedraaid door onkunde en onwetendheid.
Houd je aan de voorgeschreven 20Nm aandraaimoment en het gaat altijd goed
Succes!
Edit: Ik weet niet of het bij bij >2007 moddelen zo is. Maar mijn 2008 model heeft 2 oliepluggen onder het blok. 1x M16 1xM17 .
De M16 draai je vrij gemakkelijk in de M17. Maar echt vast krijg je het niet. Controleer dit eens? (op het blote oog moeilijk te zien)
Siliconenkit of dat witte tape is helemaal bagger en een noodoplossing alleen in uiterste noodzaak.
Voor de tijdelijke oplossing waarbij je nog wel een paar keer de bout los en vast kan draaien is loctite 222 er bij gebruiken.
Dit is een borging en dichtings middel.
Verder wordt het boutgat verrot gedraaid door onkunde en onwetendheid.
Houd je aan de voorgeschreven 20Nm aandraaimoment en het gaat altijd goed
Succes!
Edit: Ik weet niet of het bij bij >2007 moddelen zo is. Maar mijn 2008 model heeft 2 oliepluggen onder het blok. 1x M16 1xM17 .
De M16 draai je vrij gemakkelijk in de M17. Maar echt vast krijg je het niet. Controleer dit eens? (op het blote oog moeilijk te zien)
verstand op nul en nadenken
bedankt voor de reacties!
De schroefdraad is wel erg beschadigd. Dus te vast draaien doe ik sowieso niet.
model wat ik heb is maar met 1 schroef onder het blok en 1 aan de achterzijde om de olie af te laten. (en zijkant nog 1).
Tegenstrijdige berichten over de bus erin plaatsen.. lijkt mij dat als die bus erin zet, dat je niet bij elke verversing van de olie die plug gaat losdraaien want dat zal de kans verhogen dat ie los komt te zitten..
Blijft wel klote! Laat je het 1 keer over aan iemand anders en dan krijg je dit. Maar goed. Ik vind het ook overdreven om een nieuwe moto hiervoor aan te schaffen..
Ik zal de olie eens aflaten en dan foto's maken!
Groet
Dave
De schroefdraad is wel erg beschadigd. Dus te vast draaien doe ik sowieso niet.
model wat ik heb is maar met 1 schroef onder het blok en 1 aan de achterzijde om de olie af te laten. (en zijkant nog 1).
Tegenstrijdige berichten over de bus erin plaatsen.. lijkt mij dat als die bus erin zet, dat je niet bij elke verversing van de olie die plug gaat losdraaien want dat zal de kans verhogen dat ie los komt te zitten..
Blijft wel klote! Laat je het 1 keer over aan iemand anders en dan krijg je dit. Maar goed. Ik vind het ook overdreven om een nieuwe moto hiervoor aan te schaffen..
Ik zal de olie eens aflaten en dan foto's maken!
Groet
Dave
Dave,
Die plug met het zeefje is bij Husaberg is in zijn geheel van plastic gemaakt en zit 90 graden op de aftapplug gemonteerd..
Is die van jou van staal?
Misschien is die van plastic dezelfde lengte en diameter en wellicht dicht die wat beter/ruimer af dan een stalen.
Ze hebben er bij Husaberg iig wel van geleerd.
Die plug met het zeefje is bij Husaberg is in zijn geheel van plastic gemaakt en zit 90 graden op de aftapplug gemonteerd..
Is die van jou van staal?
Misschien is die van plastic dezelfde lengte en diameter en wellicht dicht die wat beter/ruimer af dan een stalen.
Ze hebben er bij Husaberg iig wel van geleerd.
Noppy schreef: Is die van jou van staal?
Noppy, inderdaad bij mijn KTM is deze van staal...
Dat is dus ook een optie. Ik moet zeggen dat ik er even niet meer na omgekeken heb. Volgende week week vakantie dus misschien maar eens de motor wegbrengen!
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
Is vorig jaar ook goed bevallen toch....
haha.. Maar nu gaat ie naar Gemert, JHMX service! Daar heb ik het volle vertrouwen. Die van vorig jaar was geen zaak, maar gewoon bij iemand thuis die het onderhoud van enduro's erbij doet....j. buikema schreef:Is vorig jaar ook goed bevallen toch....
Dus het zal nu wel goedkomen, wilde ook mijn vering laten checken en aanpassen op mijn gewicht! dus ik moet er sowieso naar toe.