offroad route uitstippelen

GPS, (detail)kaarten enz.

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
WaKkO
Berichten: 8
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 22:50
Locatie: Sint-Joris-Winge

offroad route uitstippelen

Bericht door WaKkO »

Bestaat er een tooltje die automatisch binnen een bepaald gebied een route kan uitstippelen ?

Mijn idee is van een kaart te kunnen openen, en een regio aan te duiden. De tool zou dan automatisch een route uitstippelen waar hij zoveel mogelijk gebruik dient te maken van kleine wegen (cfr veldwegen ;)).


Waarschijnlijk bestaat het niet, maar toch, je weet nooit he ;)
Laatst gewijzigd door WaKkO op ma jun 09, 2008 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter Veugelen | Yamaha WR426 | http://www.voipsec.eu
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bericht door Sjokske »

Dan zul je om een mooie route te krijgen toch erg veel via-points moeten ingeven, dus zelf een route bepalen op bv. een topo-kaart is misschien een optie.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: offroad route uitstippelen

Bericht door Noppy »

WaKkO schreef:Bestaat er een tooltje die automatisch binnen een bepaald gebied een route kan uitstippelen ?

Mijn idee is van een kaart te kunnen openen, en een regio aan te duiden. De tool zou dan automatisch een route uitstippelen waar hij zoveel mogelijk gebruik dient te maken van kleine wegen (cfr veldwegen ;)).


Waarschijnlijk bestaat het niet, maar toch, je weet nooit he ;)
Het bestaat: de firma Waypoint uit Notter heeft een tool voor motorrijders ontwikkeld, verkocht o.a. door de ANWB, die de mooiste routes ipv de kortste of de snelste uitpluist.

http://www.onroute.nl/
http://helpdesk.onroute.nl/62

Noppy
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Bericht door Max_Kool »

En werkt dat ook voor offroadpaadjes? :?
mmrizio
Berichten: 346
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Bericht door mmrizio »

Volgens mij werkt Onroute, net als de meeste andere routeplanners, alleen over routes die het zelf kent. Dus als je een lekker doorsteekje van 50 m hebt wat niet op de kaart staat, dan plant hij rustig een omweg van 2 km over verharde wegen voor je. Routes die je ermee uitzet zullen wel vrijwel 100% legaal zijn, maar niet erg geschikt als noppenroutes.

Ik ben zelf behoorlijk teleurgesteld in de vooruitgang van de navigatiesystemen. Ik heb nu zo'n 6 jaar een Garmin Emap (soort eTrex). Tegenwoordig worden 100 keer zoveel navigatiesystemen verkocht als toen, maar voor noppenroutes is de vooruitgang minimaal. De beschikbaarheid van Garmin Topo kaarten is het enige dat me echt geholpen heeft.

TomTom weigert helemaal van de weg af te gaan. En doordat TT geen PC software heeft is het plannen van mooie verharde routes ook lastig (of je moet het via Google Earth doen - dat heb ik nog niet geprobeerd).

En van de Garmin modellenpolitiek wordt ik ook moe: het lijkt erop alsof ze heel specifiek marktjes met dure toestellen aan het maken zijn voor auto, motor en wandelaars. Terwijl het zo gemakkelijk is om gewoon alle features in 1 toestel te gooien voor een redelijke prijs. Maar zo zullen ze hun winst wel proberen te maximaliseren...
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

Max_Kool schreef:En werkt dat ook voor offroadpaadjes? :?
Dat was de oorspronkelijke vraag van de draadstarter niet :D

We kunnen aan Waypoint vragen of ze dat als enhancement request willen toevoegen aan het pakket?
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

Bericht door Klx300R »

ik werk met oziexplorer samen met een maggelan explorist200
simpele setup maar werkt...
teken je route in ozie en zet hem op je gps en klaar ben je... bollen maar :)
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Bericht door Max_Kool »

Noppy schreef: Dat was de oorspronkelijke vraag van de draadstarter niet :D
Hoe heet dit draadje dan? :wink:
mmrizio
Berichten: 346
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Bericht door mmrizio »

Noppy schreef:
Max_Kool schreef:En werkt dat ook voor offroadpaadjes? :?
We kunnen aan Waypoint vragen of ze dat als enhancement request willen toevoegen aan het pakket?
Zijn zij de uitgever van de Topo NL kaarten?

Als je ervan kunt uitgaan dat alle stippelpaadjes berijdbaar zijn is dat handig.... Maar in NL zijn de onverharde gebieden dusdanig dat ik niet weet of een door de computer uitgezette route de leukste is. Vaak moet je toch een paar keer kriskras door een bos oid rijden om wat onverharde meters te maken. Of de computer daar wat moois van maakt betwijfel ik. Maar het is vast een leuke start.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

Neen,

Zij zijn niet de uitgever maar wel één van de testers.

Het leuke van wegen die in Garmin kaartmateriaal vastgelegd is, is dat er vaak bijstaan of het 1 of 2 richtingsverkeer is, of het verboden in te rijden is voor auto's maar niet voor motoren etc.

Stel dat je nu een voorkeur zou kunnen aangeven voor onverharde wegen en type voertuig is motor, dan zou je versneld een route kunnen genereren waarvan je redelijkerwijs kunt aannemen dat die enigszins legaal is.

Vanaf de topo-kaarten moet je toch wel een aantal keren rijden en terug naar de tekentafel om een enigszins zinvolle route te kunnen bakken. Tegen de tijd dat de omwonenden je een uurtje of wat om het huis hebben horen rijden om alles te proberen hebben ze al weer nagedacht over een verzoek naar het gemeentehuis voor een verbodsbord. Weg mogelijke route!
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
mmrizio
Berichten: 346
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Bericht door mmrizio »

Noppy schreef: Vanaf de topo-kaarten moet je toch wel een aantal keren rijden en terug naar de tekentafel om een enigszins zinvolle route te kunnen bakken. Tegen de tijd dat de omwonenden je een uurtje of wat om het huis hebben horen rijden om alles te proberen hebben ze al weer nagedacht over een verzoek naar het gemeentehuis voor een verbodsbord. Weg mogelijke route!
Da's ook mijn ervaring. Er zitten veel kavelpaden en andere afgesloten stukken 'weg' tussen. Als je er wat moois van wilt maken moet je regelmatig 'je verlies nemen', een aantekening maken in je GPS (waypoint zetten) en de route aanpassen. Dat maakt de kans dat de computer er wat zinnigs van maakt .... ongeveer nul. Totdat er een Topo kaart uitkomt die dit soort informatie ook voor onverharde wegen meeneemt. Maar die kans is niet veel groter.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Geraldklx
Berichten: 34
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 19:30

Bericht door Geraldklx »

Je eigen kraskaart maken. Was een avondje printen (mapsouce topo op 1,5 km) en een avondje plakken.
Afbeelding

Je kan ook natuurlijk, die kabouterkaarten pakken in .jpg formaat met de bijbehorende calibratie.map delen. En daar de jpg plaatjes gaan intekenen. Met een tekenprogramma. Dus de onverharde berijdbare wegen voorzien van een groene lijn. De .jpg weer opslaan, zodat je deze samen met de mapfiles in oziexplorer kunt gebruiken.

Voor op de PDA heb je OziexplorerCE nodig dan moeten deze .jpg omgezet worden in .ozf2 voor de Pda versie.

Al met al een heel werk dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Op die grote vel heb ik de onverharde paden groen gekleurd vanuit mapsource topo. Zo heb je wel een mooi overzicht van een gebied, dat miste ik eigelijk. En zie je toch weer niet mogelijkheden om gebieden met elkaar te verbinden. Dit is de kaart Noord Nederland, boven de lijn Deventer Rijssen Hengelo.
MuddyWater
Berichten: 130
Lid geworden op: vr aug 19, 2005 19:04

Re: offroad route uitstippelen

Bericht door MuddyWater »

[quote="WaKkO"]Bestaat er een tooltje die automatisch binnen een bepaald gebied een route kan uitstippelen ?

Mijn idee is van een kaart te kunnen openen, en een regio aan te duiden. De tool zou dan automatisch een route uitstippelen waar hij zoveel mogelijk gebruik dient te maken van kleine wegen (cfr veldwegen ;)).

zo gemakkelijk als jij het wil kan het helaas niet ..... wat ik wel doe is in Googlemaps een route maken, hier kan je heel ver inzoomen en op het satelietbeeld zien of er asfalt ligt of zand. Als je je registreerd (gratis) kan je de route ook tekenen ...... zover ben ik, ik ben nu aan het zoeken naar een mogelijkheid om de ontstane track in mijn gps te krijgen.

andresom kan ik wel al ... van je gps naar google earth: http://www.gpsvisualizer.com/map?form=googleearth

(Hetzelfde kan je natuurlijk ook doen in Mapsource maar dan moet je soms even op google earth kijken of de weg wel onverhard is enzo)
gijssie1968
Berichten: 42
Lid geworden op: wo mei 28, 2008 09:55
Locatie: Beverwijk

Bericht door gijssie1968 »

Ik heb een Zumo op mijn Adventure zitten en als ik die op Offroad zet vind hij alle offroad-routes in de buurt.Uitgeprobeerd in Schotland,en daar werkte het!
een dag niet geKTMt is een dag niet geleefd.....
Ger
Berichten: 273
Lid geworden op: wo jun 02, 2004 18:51

Re: offroad route uitstippelen

Bericht door Ger »

MuddyWater schreef: zo gemakkelijk als jij het wil kan het helaas niet ..... wat ik wel doe is in Googlemaps een route maken, hier kan je heel ver inzoomen en op het satelietbeeld zien of er asfalt ligt of zand. Als je je registreerd (gratis) kan je de route ook tekenen ...... zover ben ik, ik ben nu aan het zoeken naar een mogelijkheid om de ontstane track in mijn gps te krijgen.

andresom kan ik wel al ... van je gps naar google earth: http://www.gpsvisualizer.com/map?form=googleearth
www.gpsies.com

Hier kun je online tracks tekenen, met naar keuze Google Maps of Earth of whatever. De gemaakte tracks kun je vervolgens naar vele verschillende soorten bestandstype weer exporteren. Ook importeren van tracks en routes is mogelijk.

Nu alleen nog kunnen kiezen voor een onderliggende Topo-kaart (en dat de site wat sneller werkt), dan zou het geheel helemaal af zijn.
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
OffRoadRider
Berichten: 19
Lid geworden op: zo apr 05, 2009 20:00

Bericht door OffRoadRider »

celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Bericht door celsa »

OffRoadRider schreef:Zoek naar tripy GPS-Roadbook
https://www.bike-design.com/article.php?id=477#

Wat zoek je precies ??
Ik begrijp je plaatsing niet?
Ik gebruik Tripy al een jaartje, kan ik je helpen met iets?

Als jer zo één wil aanschaffen, er zijn toch genoeg dealers, zowel in Nederland als in Belgie!
Harry
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 05:40
Locatie: Kloosterzande

Bericht door Harry »

Even dit topic een schopje geven...

Eergisteren ook weer gefrustreerd terug gekomen van wat een mooie offroadroute had moeten worden van 225 km. Met behulp van Roadtracer Pro uitgestippeld, waarbij ik alle situaties met Google Streetview heb gecontroleerd op legaliteit. Gekeken of er borden stonden e.d., vanuit verschillende oogpunten. Niets te zien! Ik weet dat het niet helemaal waterdicht is, maar het zou wel een indicatie moeten geven.
Toch bleek weer ongeveer 70% van alle paden gewoon verboden te zijn voor gemotoriseerd verkeer, waardoor ter plaatse dus een alternatief gezocht moest worden en dat werd in bijna alle gevallen verhard.

Wat extra zuur was: onderweg talloze paden gepasseerd links en rechts die wel legaal waren en er ook nog eens schitterend uit zagen. Maar die waren in Roadtracer, ook de zojuist geupdate versie, gewoon niet opgenomen. :(
Hier helpt TripyII me ook niet echt verder helaas...
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Bericht door celsa »

Klopt, in RoadTracer zit dan ook geen Topografische kaart :roll:

De borden " verboden voor gemotoriseerd vervoer" rijzen als paddestoelen uit de grond
janneske
Berichten: 6
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 00:17
Locatie: zuiden des lands

Bericht door janneske »

Als je in roadtracer offroad routes wilt uitstippelen, dan kun je inderdaad niet zonder topografische kaart.
Die kun je wel kopen voor roadtracer.
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

Er is nu een alternatief beschikbaar: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=10423.0
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
crazywheely
Berichten: 31
Lid geworden op: ma aug 23, 2004 23:46
Locatie: Eindhoven

Re: offroad route uitstippelen

Bericht door crazywheely »

Dat is er ...... Maar alleen voor Garmin zo te zien.....

http://www.allroadmap.nl/
DIRT IS PLEASURE....on a 525.......
Plaats reactie