demping D.B uitlaat

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mark.l

ik dempte vroeger in mijn eigenbouw dempers het geluid met staalwol [grove pannensponsen]
iemand zei mij dat er dan metaaldeeltjes in je cylinder kunnen komen is dat waar?
ben nu bezich met steenwol werkt minder goed.
grt mark
JoeBaR

het werkt allebei maar even , de rockwool wordt in kleine stukjes door het geperforeerde pijpje in je demper naar buiten geblazen , de staalwol wordt roodgloeiend en geeft veel warmte af naar de demper mantel die daardoor erg heet wordt en plastic achterspatbord of nummerplaat kan doen smelten/vervormen.
verder wordt ook staalwol in kleine delen naar buiten geblazen .

beste is gewoon een dempermatje halen bij een motorzaak , kosten zo rond een tientje .
4 strokes only !!
mark.l

het bestaan hiervan is mij niet bekend ,hoe werkt dit?
zal toch ook een vezel of zo moeten zijn

grtmark
Noppy

mark.l schreef:ik dempte vroeger in mijn eigenbouw dempers het geluid met staalwol [grove pannensponsen]
iemand zei mij dat er dan metaaldeeltjes in je cylinder kunnen komen is dat waar?
ben nu bezich met steenwol werkt minder goed.
grt mark
Bij 2-tact misschien?

Kijk ook eens bij Rallyadventureshop.nl ; die verkopen de dB dawg, een universele dB-killer die in 100 maten of zo te krijgen is.
:toost:
JoeBaR

ja Mark dat is een hittebestendige en geluidsdempende mat , die je om het binnenwerk van de demper wikkeld .

Noppy , een DB killer is geen vervanger voor het demping materiaal binnenin de uitlaatdemper.
4 strokes only !!
Noppy

JoeBaR schreef:
Noppy , een DB killer is geen vervanger voor het demping materiaal binnenin de uitlaatdemper.
Eens, maar kijk ook eens naar dit:

- http://nl.wikipedia.org/wiki/Antigeluid
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Helmholtzresonator

Afbeelding

Er is dus al behoorlijk wat innovatie gaande, maar niets kan zonder goede dempingswol. Maar het is wellicht nét voldoende om een bepaalde norm te behalen.
:toost:
JoeBaR

heb alleen het vermoeden dat het hier om een low budget project gaat , als je al met rockwool of pannespons aan de gang gaat.
4 strokes only !!
mark.l

volgens mij is een forum om dingen samen op te lossen niet om alles nieuw te kopen daar is geen ruk aan,
ik doe aan low thech en low budget en rij met plezier

grt mark
gassen

Klopt zeker. maar als er iets goeds op de markt is wat lang(er) blijft zitten, waarom dan verder zoeken voor die paar euro per jaar?
Ik heb in mijn beginperiode ook behoorlijk wat liggen emmeren met glaswol/steenwol enz, maar was blij dat er eindelijk iets op de markt kwam wat bleef zitten (langere vezels tov alle wolsoorten).
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
mark.l

dan gaan we op zoek naar de demp.mat waarvan ik het bestaan niet wist ,ben her intreder
dank aan alle reacties

ps is het zo dat jullie draaiuren bijhouden i.v.m onderhoud ,is dit omdat het moderne spul meer toeren draaid of minder van degelijk is ? en is een rijuur afhankelijk van de belasting lijkt mij logies

grt mark
JoeBaR

hey Mark , ik wou je niet aanvallen hoor , ik kan een andermans budget voor de motorsport ook niet inschatten vanachter de computer :wink:

ben zelf ook gek op low-budget solutions , als ik moet kiezen tussen kopen en zelfmaken ga ik meestal voor het laatste .

in dit geval kan je beter een demper matje halen , dan dat je een aantal keer per jaar de rockwool of pannespons moet vervangen...
4 strokes only !!
gassen

Onderhoud wordt door de fabrikant tegenwoordig in uren opgegeven (onderhoudsboekjes). Uren die de fabrikant opgeeft is een richtlijn . Meestal wordt hier wedstrijdgebruik bedoeld, voor recreatief rijden zou je de oliewissels wel aan kunnen houden en het vervangen dan delen (zuiger ed) x2 kunnen doen. En ook dat gaat bij mij op gevoel. Zolang ik niets geks aan de motor merk blijft alles dicht, ongeacht wat de fabrikant opgeeft.

Veel nieuwere motoren (offroad) hebben nu ook een urenteller erop (geïntegreerd in de kmteller) en zoniet kun je er een urenteller op plaatsen (gewoon zelf bijhouden kan natuurlijk ook).
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie