Beste Mensen,
Ik heb een yzf 426 uit 2002 met een kapot blok, nu blijkt dat het blok zonder olie heeft gelopen. Daardoor is de big-end lager en cilinder kapot gelopen.
Het kost mij +/- zo'n 1000 euro om dit laten repareren :
- 250,- in/uit bouwen en repareren (vaste prijs)
- 500,- euro 400wr cilinder/zuiger/nokkenassen/cilinderkop
- 70,- euro olie
- 70,- euro pakkingen
-170,- euro drijfstang
Ik ben maar een hobbist die het leuk vind om af en toe over zandpaden te knallen, en het circuit ga ik toch niet op. Tenminsten nog niet.
Wie adviseert mij wat ik moet doen, vind het zelf een moeilijke keuze. Krijg voor de motor in deze staat maar 650,- euro terug.
groetjes en alvast bedankt,
Toon
Wat moet ik doen in deze situatie??
Moderator: ghulst
hoi Toon
niet wegschijten voor 650,- hoor.
eerst even wat duidelijkheid scheppen ..
- ben je zelf handig genoeg om het blokje te splitsen?
- heb je gereedschap zoals dop sleutels en een moment sleutel?
- wat is ZONDER olie gelopen? is de olie afgetapt geweest en ben je vergeten het blok te vullen voor je ging rijden? ( lijkt me niet maar toch...) of bedoel je : ik heb door gereden met een te laag olie peil en nu heb ik mn lesje wel geleerd qua olie peilen voor elke rit...?
_ wie durft er 70,- euro aan olie te vragen voor die anderhalve liter die er in je blok gaat ???
wat ik zou doen als ik jou was ( er van uitgaande dat je wel handig bent) is zoieso het blok splitsen om te zien wat er aan de hand is , alvorens jezelf ziek te piekeren over de dure onderdelen en reparaties.. in je andere topic las ik dat de motor ineens vast stond , dat kan opzich wel door een laag olie peil maar dat had je echt gemerkt qua overmatig geluid uit het blok en flink vermogen verlies , het is dus niet als bij een tweetakt dat ie ineens vast klapt . kan ook nog een gebroken distributie ketting zijn ... mijn advies : eerst openmaken en de schade opnemen !
_ ik haal het blok er uit .
- ik maak mn werk bankje schoon en haal het blokje zelf uitelkaar , de dingen die je niet snapt , maak je even een fotootje van , zodat je later kan zien hoe het zat .
- je download of kopieert een werkplaats handboek ( of je hebt m al)
- krukas breng je naar een motor ( revisie) zaak om het ( ik vind niet te dure) bigendje te laten persen
- laat iemand met enige kennis de kop en cilinder en zuiger beoordelen ( kan ook met een fotootje hier op het forum)
soms overleeft het koppie en zuigertje een ritje met weinig olie wel , een bigendje daarentegen kan minder hebben.
- zet het blokje weer in elkaar met het (voor 70 euro niet te dure ) pakking setje en wrijf daarna in je handen , terwijl je denkt aan die eurootjes die je bespaart hebt .
kom je er echt niet uit , verkoop je m voor 500,- aan joebar
-
niet wegschijten voor 650,- hoor.
eerst even wat duidelijkheid scheppen ..
- ben je zelf handig genoeg om het blokje te splitsen?
- heb je gereedschap zoals dop sleutels en een moment sleutel?
- wat is ZONDER olie gelopen? is de olie afgetapt geweest en ben je vergeten het blok te vullen voor je ging rijden? ( lijkt me niet maar toch...) of bedoel je : ik heb door gereden met een te laag olie peil en nu heb ik mn lesje wel geleerd qua olie peilen voor elke rit...?
_ wie durft er 70,- euro aan olie te vragen voor die anderhalve liter die er in je blok gaat ???
wat ik zou doen als ik jou was ( er van uitgaande dat je wel handig bent) is zoieso het blok splitsen om te zien wat er aan de hand is , alvorens jezelf ziek te piekeren over de dure onderdelen en reparaties.. in je andere topic las ik dat de motor ineens vast stond , dat kan opzich wel door een laag olie peil maar dat had je echt gemerkt qua overmatig geluid uit het blok en flink vermogen verlies , het is dus niet als bij een tweetakt dat ie ineens vast klapt . kan ook nog een gebroken distributie ketting zijn ... mijn advies : eerst openmaken en de schade opnemen !
_ ik haal het blok er uit .
- ik maak mn werk bankje schoon en haal het blokje zelf uitelkaar , de dingen die je niet snapt , maak je even een fotootje van , zodat je later kan zien hoe het zat .
- je download of kopieert een werkplaats handboek ( of je hebt m al)
- krukas breng je naar een motor ( revisie) zaak om het ( ik vind niet te dure) bigendje te laten persen
- laat iemand met enige kennis de kop en cilinder en zuiger beoordelen ( kan ook met een fotootje hier op het forum)
soms overleeft het koppie en zuigertje een ritje met weinig olie wel , een bigendje daarentegen kan minder hebben.
- zet het blokje weer in elkaar met het (voor 70 euro niet te dure ) pakking setje en wrijf daarna in je handen , terwijl je denkt aan die eurootjes die je bespaart hebt .
kom je er echt niet uit , verkoop je m voor 500,- aan joebar
-
4 strokes only !!
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
Beste JoeBar/Huskie
Ik ben dat betreft erg handig hoor, reviseer ook zelf scooterblokjes/100cc rotax.125cc rotax max blokken (kart motoren) maar 4 takt kom ik niet aan, vandaar
dat de motor bij Martens MX in Ommel (nabij Asten), hij repareert het blob exclusief de onderdelen voor 250,-euro. Dus uit en inbouwen van het blok. Geheel uit elkaar halen. Schoonmaken en weer inelkaar zetten is een vaste prijs. En moet zeggen goede vent die Bart. Regelt veel dingen voor mij!
En ja helaas sloeg de motor in 1x vast zonder bijgeluiden, geen rare trillingen of wat dan ook.
Ik hoef helemaal niks te doen aan deze motor inpricipe. Maar is het de moeite waard of zeggen jullie van 1000,- euro investeren in een motor uit 2002 niet doen. Als het blok compleet gereviseeerd is kan hij er voorlopig tegen aan. En het blok heeft geen druppel olie gehad. Maar de versnellingsbak is in orde, dus echt alleen een 2e handse cilinderkop (wr400) cilinder,zuiger en nokkenas. En idd 70,-euro aan olie is wel erg veel maar dit was voor mij een indicatie. (kom uit de kartwereld).
Vind het erg moeilijk om de knop door te hakken, maar als je op marktplaats.nl kijkt staan er al 250cc uit 2001/2002 voor 1300/1400 euro. Dus 650,- euro voor de motor en zelf 650,- euro beleggen heb je ook een prima motor??
groetjes Toon
Ik ben dat betreft erg handig hoor, reviseer ook zelf scooterblokjes/100cc rotax.125cc rotax max blokken (kart motoren) maar 4 takt kom ik niet aan, vandaar
dat de motor bij Martens MX in Ommel (nabij Asten), hij repareert het blob exclusief de onderdelen voor 250,-euro. Dus uit en inbouwen van het blok. Geheel uit elkaar halen. Schoonmaken en weer inelkaar zetten is een vaste prijs. En moet zeggen goede vent die Bart. Regelt veel dingen voor mij!
En ja helaas sloeg de motor in 1x vast zonder bijgeluiden, geen rare trillingen of wat dan ook.
Ik hoef helemaal niks te doen aan deze motor inpricipe. Maar is het de moeite waard of zeggen jullie van 1000,- euro investeren in een motor uit 2002 niet doen. Als het blok compleet gereviseeerd is kan hij er voorlopig tegen aan. En het blok heeft geen druppel olie gehad. Maar de versnellingsbak is in orde, dus echt alleen een 2e handse cilinderkop (wr400) cilinder,zuiger en nokkenas. En idd 70,-euro aan olie is wel erg veel maar dit was voor mij een indicatie. (kom uit de kartwereld).
Vind het erg moeilijk om de knop door te hakken, maar als je op marktplaats.nl kijkt staan er al 250cc uit 2001/2002 voor 1300/1400 euro. Dus 650,- euro voor de motor en zelf 650,- euro beleggen heb je ook een prima motor??
groetjes Toon
Als jij 2takt blokjes reviceert heb je de handigheid in je vingers en moet je het juist als een verijking van je kennis en ervaring zien!
Een 4takt blok wordt moeilijker tegen aan gekeken dan dat het daadwerkelijk is.
Koop een werkplaatshandboek en volg deze instructies op. Met dat stappenplan kan het niet fout gaan.
Maak tevens van alles foto's en leg de gedemonteerde onderdelen in een logische volgorde zodat je met terugbouwen niks vergeet of verkeerd doet.
Een 4takt blok wordt moeilijker tegen aan gekeken dan dat het daadwerkelijk is.
Koop een werkplaatshandboek en volg deze instructies op. Met dat stappenplan kan het niet fout gaan.
Maak tevens van alles foto's en leg de gedemonteerde onderdelen in een logische volgorde zodat je met terugbouwen niks vergeet of verkeerd doet.
verstand op nul en nadenken
4 takt is niet vies hoorToon van Hapert schreef:Beste JoeBar/Huskie
En ja helaas sloeg de motor in 1x vast zonder bijgeluiden, geen rare trillingen of wat dan ook.
Ik hoef helemaal niks te doen aan deze motor inpricipe. Maar is het de moeite waard of zeggen jullie van 1000,- euro investeren in een motor uit 2002 niet doen. Als het blok compleet gereviseeerd is kan hij er voorlopig tegen aan. En het blok heeft geen druppel olie gehad. Maar de versnellingsbak is in orde, dus echt alleen een 2e handse cilinderkop (wr400) cilinder,zuiger en nokkenas. En idd 70,-euro aan olie is wel erg veel maar dit was voor mij een indicatie. (kom uit de kartwereld).
Vind het erg moeilijk om de knop door te hakken, maar als je op marktplaats.nl kijkt staan er al 250cc uit 2001/2002 voor 1300/1400 euro. Dus 650,- euro voor de motor en zelf 650,- euro beleggen heb je ook een prima motor??
groetjes Toon
die 250jes zijn waarschijnlijk crossers ?? zonder kenteken
1000,- euro voor een jaarlijkse revisie is ook nog vrij goedkoop . door hakken die knoop , voor 1000,- euro heb je ook geen andere wrf450 uit 2002 . en zo wel , dan istie niet net gereviseerd zoals de jouwe straks is.
4 strokes only !!
Je kunt nou iets gaan vinden van die 70 euro olie, maar het bedrag onder streep vind ik erg redelijk als ie daarvoor weer netjes gemaakt gaat worden.
Als je zelf aan de gang gaat zou alleen de prijs van de onderdelen al wel eens tegen kunnen vallen. Waarschijnlijk heeft jouw mannetje het een en ander aan slooponderdelen liggen.
Ik kan me ook voorstellen dat er nog andere zaken aan het licht komen als het blok uit elkaar gaat.
Als je zelf aan de gang gaat zou alleen de prijs van de onderdelen al wel eens tegen kunnen vallen. Waarschijnlijk heeft jouw mannetje het een en ander aan slooponderdelen liggen.
Ik kan me ook voorstellen dat er nog andere zaken aan het licht komen als het blok uit elkaar gaat.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik vind die 1000 euro totaal ook erg meevallen. Zelf doen kan altijd nog goedkoper natuurlijk maar dit is best redelijk.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
Nou, het volgende is kapot gelopen :
- cilinder
- zuiger
- nokkenas-
-cilinderkop ingesleten
- drijfstanglager
Ik kan voor 500 euro een gebruikte cilinder/cilinderkop/zuiger/nokkenas kopen voor een wr400, dit past op een yzf426 het enige wat moet worden aangepast is een andere drijfstanglager.
De motor heeft geen kenteken en de 250cc op marktplaats ook niet. Dus het is een originele crosser. Voor ongeveer 1000+/- euro is de motor gereviseerd, Maar voor 1600/1700 euro heb je op marktplaats ook al een "goede" 250cc/450. Dus dat is mijn overweegpunt, en volgende keer ga ik het zelf doen, had alleen het idee dat een 4takt zoveel moeilijker is dan een 2takt. Maar denk dat het echt alleen in de cilinderkop zit......
- cilinder
- zuiger
- nokkenas-
-cilinderkop ingesleten
- drijfstanglager
Ik kan voor 500 euro een gebruikte cilinder/cilinderkop/zuiger/nokkenas kopen voor een wr400, dit past op een yzf426 het enige wat moet worden aangepast is een andere drijfstanglager.
De motor heeft geen kenteken en de 250cc op marktplaats ook niet. Dus het is een originele crosser. Voor ongeveer 1000+/- euro is de motor gereviseerd, Maar voor 1600/1700 euro heb je op marktplaats ook al een "goede" 250cc/450. Dus dat is mijn overweegpunt, en volgende keer ga ik het zelf doen, had alleen het idee dat een 4takt zoveel moeilijker is dan een 2takt. Maar denk dat het echt alleen in de cilinderkop zit......
Ik lees net in je eerste post dat je je motor alleen hebt om een beetje over zandpaden te knallen. Geen circuit. En nu schrijf je dat je geen kenteken hebt ?
Da's niet alleen vervelend als je gepakt wordt. Als je een wandelaar aanrijdt zonder kenteken (verzekering) is de ramp niet te overzien. Dan is 1000 euro niks.
Gewoon lekker op het circuit gaan oefenen joh ! Dikke gein. En ze bijten je echt niet.
Da's niet alleen vervelend als je gepakt wordt. Als je een wandelaar aanrijdt zonder kenteken (verzekering) is de ramp niet te overzien. Dan is 1000 euro niks.
Gewoon lekker op het circuit gaan oefenen joh ! Dikke gein. En ze bijten je echt niet.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
Je hebt inderdaad gelijk,maar mijn plan was als volgt.
Deze motor op kenteken te zetten zelf ombouwen naar enduro. Ik dacht dat dit in Belgie goedkoper/makkelijker is.....ivm mijn broer die in Belgié woont. Maar dit moet ik nog uitzoeken. En toen liep het blok kapot zoals je kan lezen. En op zo'n circuit lijkt me wel erg gaaf hoor. Maar ik zal het overwegen haha en dat bijten geloof ik graag!
Deze motor op kenteken te zetten zelf ombouwen naar enduro. Ik dacht dat dit in Belgie goedkoper/makkelijker is.....ivm mijn broer die in Belgié woont. Maar dit moet ik nog uitzoeken. En toen liep het blok kapot zoals je kan lezen. En op zo'n circuit lijkt me wel erg gaaf hoor. Maar ik zal het overwegen haha en dat bijten geloof ik graag!
Hier valt in dat verband meestal de naam van Jos v Vught (Oirschot geloof ik)
Ik rij zelf wel eens op het circuit. En laat ik het zo zeggen: als ik er ben lijkt iedereen ineens een stuk sneller. Toch voel ik me meestal veiliger dan in de binnenstad van Ehv..
Ik rij zelf wel eens op het circuit. En laat ik het zo zeggen: als ik er ben lijkt iedereen ineens een stuk sneller. Toch voel ik me meestal veiliger dan in de binnenstad van Ehv..
Beetje zonde van je poen om hem op te laten knappen en er dan nog kenteken op aan te vragen.
Doe je dit in België dan moet je ook nog een keer BPM betalen voor het invoeren van de motor + je keuringskosten bij het RDW.
Voor het geld dat je erin moet investeren kan je dan beter een ander kopen.
Als je 650,- vangt voor de motor en de zeg maar 1500,- die je nog nodig hebt om hem rijdend te krijgen en op kenteken, kan je een leuke andere WR426 voor kopen. Hou je nog geld "over" ook, want je koopt op m
Marktplaats al een ander voor +/- 1700 a 1800 euro.
Waarschijnlijk als je hem te koop zet op Marktplaats dat je er nog wel meer voor vangt dan 650,-. Maar toch nog aardig geld voor een motor zonder kenteken.
Doe je dit in België dan moet je ook nog een keer BPM betalen voor het invoeren van de motor + je keuringskosten bij het RDW.
Voor het geld dat je erin moet investeren kan je dan beter een ander kopen.
Als je 650,- vangt voor de motor en de zeg maar 1500,- die je nog nodig hebt om hem rijdend te krijgen en op kenteken, kan je een leuke andere WR426 voor kopen. Hou je nog geld "over" ook, want je koopt op m
Marktplaats al een ander voor +/- 1700 a 1800 euro.
Waarschijnlijk als je hem te koop zet op Marktplaats dat je er nog wel meer voor vangt dan 650,-. Maar toch nog aardig geld voor een motor zonder kenteken.
Als is de bagger nog zo diep, gas d'r op en geen gepiep!
Een full cross uit 2002 is die 1000 euro zeker niet meer waard, ik denk zelfs dat je er voor die prijs niet zal komen.
Eens je bezig bent vervang je toch ook de distributieketting en dergelijke?
En laten homologeren lijkt me helemaal te gek.
Mijn mening is 650 euro opstrijken, geld opleggen en een andere enduro kopen en geen cross of omgebouwde cross.
Eens je bezig bent vervang je toch ook de distributieketting en dergelijke?
En laten homologeren lijkt me helemaal te gek.
Mijn mening is 650 euro opstrijken, geld opleggen en een andere enduro kopen en geen cross of omgebouwde cross.
Husky WR 250 #405
Husqvarna Vangenechten
MC Scheldeland
Husqvarna Vangenechten
MC Scheldeland
verkopen in onderdelen , je moet er alleen wat meer tijd voor hebben dan .
voorvork 150,-
kroonplaten 50,-
carters samen 175,-
uitlaat 100,-
plastik en tank en buddyseat 125,-
wielen 300,-
frame met achterbrug 100,-
diverse blokdelen ( versnellingsbak , ontsteking, koppeling , koppelings en ontstekingsdeksel etc) 100,- 100,- 50,- 25,-
rem klauwen 50,-
diverse hendels , kabels en rem en schakel pedaal 25,-
achterschokbreker 125,-
carburateur heb ik wel intresse in.
subframe 50,-
luchtfilterbox 25,-
denk dat ie nog wel een 1000 doet , alvast een mooi spaarcentje voor je aanstaande WR.
voorvork 150,-
kroonplaten 50,-
carters samen 175,-
uitlaat 100,-
plastik en tank en buddyseat 125,-
wielen 300,-
frame met achterbrug 100,-
diverse blokdelen ( versnellingsbak , ontsteking, koppeling , koppelings en ontstekingsdeksel etc) 100,- 100,- 50,- 25,-
rem klauwen 50,-
diverse hendels , kabels en rem en schakel pedaal 25,-
achterschokbreker 125,-
carburateur heb ik wel intresse in.
subframe 50,-
luchtfilterbox 25,-
denk dat ie nog wel een 1000 doet , alvast een mooi spaarcentje voor je aanstaande WR.
4 strokes only !!
licht er aan wat voor een wielen er onder zitten dan heb ik er wel belang bij
en nog wel het een en ander
en nog wel het een en ander
Conversatie tussen vader en zoon:
V:"Hee jongen, is jouw gaskabel te lang?"
Z:"Nee, hoezo"
V:"Omdat je nie doorrijdt
V:"Hee jongen, is jouw gaskabel te lang?"
Z:"Nee, hoezo"
V:"Omdat je nie doorrijdt
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
Hij is te koop voor 700,- euro komplete motor,
interessen stuur een mail naar : toon@liemar.nl dan stuur ik je ook ff een mailtje met en 2tal foto's ( deze zijn niet recent omdat ik de motor vanavond ophaal bij Martens MX services te Ommel)
interessen stuur een mail naar : toon@liemar.nl dan stuur ik je ook ff een mailtje met en 2tal foto's ( deze zijn niet recent omdat ik de motor vanavond ophaal bij Martens MX services te Ommel)
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo nov 15, 2015 14:47
Gewoon zelf uit elkaar halen op je gemak foto s van.maken en onderdelen zoeken.op marktplaats