Even voorstellen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Hallo allemaal,

Ik ben splinternieuw hier, dus ik zal me even netjes voorstellen. Ik ben Peter, vervent Guzzi-rijder en ik houd eigenlijk helemaal niet van Japanse motoren. Tenminste, dat dacht ik...

Zoals het een goede Italliaanse motor betaamt, staat die vaker stil dat dat hij rijd. Toegegeven, dat kan ook met mijn rijstijl te maken hebben. Die is op zijn minst speels te noemen. Ik rijd een best wel kleine Guzzi, met maar 350cc. Veel meer hoeft van mij ook niet, want dat kost me alleen maar mijn rijbewijs. Ik vind het juist heerlijk om redelijk legaal de grens van zo'n fietsje op te zoeken. Motorisch en frametechnisch. Dus vandaar dat ik al snel mijn blok aan bonken had. Het dammetje tussen de zuigerveren was verdwenen, en daarmee de compressie dus ook. Een tweedehands 500cc blok was een leuke tijdelijke oplossing, maar de grens van de remmen en de vering was al lang bereikt. Daarom ging de Guzzi van dit:

Afbeelding

naar dit:

Afbeelding

Ja, een troosteloos gezicht. De plannen die ik heb zijn grootst, maar een nieuwe baan gooide roet in het eten. Het is mooi dat ik nog werk heb, maar erg jammer dat daardoor de hobby op een heeeeel laag pitje staat. Gelukkig heb ik ruim een jaar geleden al een keer een Suzuki SP370 uit 1980 overgenomen van een Guzzi-vriend. Een heerlijk lomp en onbehouwen fietsje. Geen balansassen, alleen een kickstarter en ondanks zijn leeftijd nooit een klap verkeerd. Dus ik heb altijd nog iets om op rond te rijden. En met veel genoegen :mrgreen: Ik ben geen enorme offroadrijder, maar ik vind het wel heerlijk om met dit ding door de Randstad te raggen. De 370cc is voldoende om mee te komen in het verkeer. Even de snelweg op is eigenlijk ook geen punt. De enige enorme beperking is de voorrem! Die is ronduit suicidaal!!! :schieten:

Afbeelding

Een paar weken geleden vond ik het genoeg geweest met die vroegtijdig levensbeeindigende capriolen. Ik moest er weer eens een motor bij nemen waarmee ik nog steeds aardig kon raggen, maar ook gewoon even mee de snelweg op kan. Tijdens een zwak moment heb ik daarom een testrit gemaakt met een Suzuki Impulse. Dat is zo'n 400cc jankende naaimachine. Zelf kwam ik er ook bijna jankend vanaf. Technisch was het ding belabberd, ronduit eng! Al steppend heb ik de afrit van de snelweg bereikt tijdens de testrit. Ik heb de verkoper vriendelijk bedankt en ben zo snel mogelijk weg gegaan. Voor een moment dacht ik dat de Japanse motoren gewoon niet aan mij besteed zijn. Wel had ik de avond daarvoor de gegevens van een aangeboden Dr. Big opgeschreven, die niet veel verder stond. Als laatste poging besloot ik die even te bellen om misschien even een testrit te maken. Geen probleem, en binnen een uur stond ik voor zijn deur.

Die testrit was een openbaring. Het ding is lijkt veel te groot voor mij (ik ben maar een mager mannetje van 1.83 met en 65 kilo), maar ik kom met beide voeten aan de grond. Het wegrijden voelde alsof ik op een brommer zit. Dat bedoel ik niet denigrerend, maar juist als compliment! Het ging zo gemakkelijk, dat ik meteen verkocht was! De koop was rond, het geld betaald en een week later zou ik de motor ophalen.

Die week lijkt dan wel heel lang te duren. Maar hoe dichter naar het weekend, hoe leuker het wordt. Het weekend werd wat druilerig, maar verder geen noodweer. De motor stond in Nijmegen en ik besloot om meteen door te rijden naar mijn opa en oma in Twente. Daarna nog even een ziekebezoek aan mijn Oom in Ede die een week daarvoor van zijn scooter is gereden en daarna terug naar de randstad. Al met al veel snelweg, maar wel leuk om de motor te leren kennen. Wat me opviel was dat de motor wel erg zwaar stuurde op lage snelheden. Thuis aangekomen bleek al snel wat het was: de voorband had nog maar 0.5 en achter 0.9 bar druk. In mijn enhousiasme over de motor ben ik dat simpele detail gewoon vergeten :oops: Maar goed, hij stond eindelijk in mijn garage:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou barst ik natuurlijk van de vragen over mijn nieuwe aanschaf! Maar dat zal ik jullie voor nu even besparen. Zoals jullie misschien merken wil ik nog wel eens hele verhalen maken van korte berichtjes :roll: Ook een beetje een hobby van me :wink: Ik zal me nu eerst maar verder inlezen, want er is hier informatie genoeg te vinden

:zwaaien:
Laatst gewijzigd door Rammelbak op do jan 12, 2012 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

welkom rammelbak, hoewel die big ziet er niet uit als een rammelbak. nee hij ziet er zelfs puik uit. je gaat je hier kostelijk vermaken. en hoewel het niet off road moet voor jou moet je daar maar mee op passen, eenmaal geprobeert is er geen weg meer terug. een rit is dan pas geslaagd als er blubber op zit. hoewel je met de big op het asfalt ook echt fun kan hebben. op het circuit gaat zelfs (beetje aan de vering knutselen).
have fun en er staat zelfs een randstad dijkenrit in de nabije toekomst gepland zodat we ook eens fysiek kennis kunnen maken.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Dat is snel zeg Futurist :D Even om vergissingen te voorkomen: de Dr. Big is zeker geen rammelbak. Dat slaat vooral op mijn brommer uit "68. Een Sparta Grand Sport 4V waarmee ik half Europa mee heb door gecrosst. In het voormalig Oost Duitsland trouwens letterlijk doordat ik veelal op veldwegen terecht kwam. Erg leuk met zo'n oud ding. Het kostte me maar 1 achterschokbreker. Gelukkig hebben die oude dingen er allemaal nog twee :wink:

De Big is netjes, maar zeker niet nieuw. Hij heeft in elk geval al een keer op beide kanten gelegen. Er zit wat lakschade en deukjes op de tank. Niet dat mij dat erg veel uitmaakt. Ik heb liever een geleefde motor. Dan baal ik er niet zo van wanneer ik mijn eerste beschadiging erop zet.
Verder waren de banden 12 jaar oud en zo hard als steen. Ik heb deze vervangen door een setje Heidenau K60 Scout. Geen idee of ik daar het veld mee in kan, maar dat wil ik zeker een keer proberen. Ik ben benieuwd naar die rit!
De achterschokbreker was zo lek als een mandje en had geen demping meer. Een nieuwe van Hagon vond ik al duur en ik ben niet voertuigd van de kwaliteit van die schokbrekers. Slechte ervaring op de Guzzi :twisted: Daarom heb ik hem laten reviseren bij Jan Droog Shocks in Pijnacker. Een geweldig adres! Voor 200 euro weer beter dan nieuw. Met een aanpassing zodat de schokbreker in de toekomst ook gewoon reviseerbaar blijft. Ik kwam er meteen achter dat ik geen originele veer erop heb zitten. De veer heeft wel wat weg van de veer die ik op via dit forum op een Duitse webshop tegen kwam. Hij is in elk geval stug genoeg voor het betere gooi en smijtwerk op de weg. De K60's hebben me daarbij nog niet in de steek gelaten, ondanks dat ik vol gas achter een Ducati 900SS van een vriend aan zat :D
Als laatste kon ik het niet laten om meteen een staal omvlochten remleiding te plaatsen. Ik had vorige week vrij, dus dat kon ik snel laten maken bij een zaakje in Delft. Klaar terwijl u wacht en voor 65 euro compleet met beschermhuls, rubbers, RVS banjobouten etc.

Ondanks de stalen remleiding, ben ik nog niet helemaal overtuigd van de remkracht. Ik snap dat ik niet hetzelfde mag verwachten van dat ene schijfje, in vergelijking met mijn straatfietsen. Maar er mag toch wel een redelijke vertraging uit komen? Zijn hier meer mensen met dat probleem of hebben mensen hier al eens een aanpassing voor bedacht? Zelf zat ik te denken aan een andere rempomp. In de werkplaatshandboeken heb ik gevonden dat mijn model nog een 14mm pomp heeft. Vanaf "91 zou er een 12.7mm pomp zijn gebruikt, met iets andere zuigers in de klauw. Nu heb ik nog een 12.7mm pomp van mijn stilstaande Guzzi-project liggen. Wie weet is dat wat.

Hmm, nou is het toch weer een hoop informatie geworden. Ach wel, het zal het enthousiasme zijn. En de verveling van drie dagen op bed liggen met koorts :wink:
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Goedeavond Rammelbak,

Veel plezier met de nieuw verworven brommer. Zo te zien een SR42. Afgaande op de foto verkeerd deze in prima staat.

Je houd van korte berichtjes, zoals je zelf zegt. Maar ik denk dat je met jouw (prettige) manier van schrijven een eigen "colomn" kan beginnen :lol: . Ben nou al nieuwsgierig naar je volgende berichtje.

BIG groet,

Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Hee Rammelbak, wat een strak ding! Zo zie je ze niet veel meer :-) Aan de adressen te zien waar je geweest bent, moet je bij mij in de buurt wonen. Bij Jan Droog in Pijnacker ben ik ook wel eens geweest. Zat eigenlijk in Zoetermeer, maar net over de grens in een oude schuur achter zijn huis. Alleen ging heel motorcrossende zuid-holland er heen om zijn schokkers te laten reviseren. Hij kon de voor- en achtervering van een Big strakker maken dan een WP! Ik heb het alleen nooit laten doen...

Om een aantal man van dit forum in levende lijve te zien, kan je meedoen aan de dijkenrit over een paar maanden. Start is in Zoetermeer.

Ik hoor het wel, drive safe .


OJ

Edit: zie dat Jan Droog inmiddels verhuist is.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ey Peter, welkom hier!
Zo te lezen ben je een leuke aanwinst hier :wink:

Je voorrem zou idd beter moeten gaan remmen met een andere rempomp, er is er 1 die er zo in past maar welke zal je ff na moeten vagen op het engelse DR BIG Forum..

Andere goede remblokken van bv DP zijn ook een optie :wink:
Banden zijn een goede allroad keus, redelijk op de weg en op zand.

Als je na het lezen van de sleuteltips nog vragen hebt horen we het wel :wink:

See ya
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Hoi Peter,

Leuk verhaal! Ik heb er eentje van hetzelfde bouwjaar, een SR42 dus, maar dan in het blauw. Ze zijn in deze uitvoering maar 1 jaartje geproduceerd dacht ik en iid niet zo dik gezaaid.

De remmen van dit type zijn iid niet zijn (ahum :roll: ) sterkste kant, op de weg een beetje ondermaats maar in het terrein valt het dan weer mee. Sinds een tijdje heb ik er voor en achter sinterblokken van Carbone Lorraine inzitten en dat bevalt eigenlijk prima, met de nodige kracht krijg ik zelfs de banden aan het piepen op het asfalt! :D
Wel hebben deze blokken een paar honderd km inrijden nodig en zijn met momenten -vooral bij droog weer- redelijk luidruchtig.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst,

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ha DR-Big, dat klopt. Ik heb altijd in Pijnacker gewoond. Voor jou gezien praktisch aan het eind van de Katwijkerlaan. Mijn motoren staan ook nog in die wijk, want zelf ben ik verhuist naar het niet nader te benoemen Ypenburgh :oops: Nu ben ik dus eigenlijk een Nootdorper, die zo dicht tegen de gemeentegrens van Den Haag woont dat ik er met een beetje goede wil overheen kan pissen :mrgreen: Maar goed, hier is geen ruimte voor een motor, tenzij ik hem op straat parkeer. Liever niet dus... Het adres wat je op de site van Jan Droog ziet, is zijn huisadres. Waarschijnlijk staat zijn zaak op dat adres ingeschreven, maar hij sleutelt nog steeds in de door jou genoemde schuur. En mooi werk dat hij levert!! Ik zit er bijna aan te denken om meteen mijn voorkant te laten doen!
Het ritje vanuit Zoetermeer klinkt goed. Ik moet alleen wel zeggen dat ik totaal geen ervaring heb in het terrein. Die paar keer dat ik met de SP370 over een braakliggend terrein scheur kan ik geen ervaring noemen. Of eigenlijk wel, en dan vooral een slechte ervaring. Ik heb er niet voor niets twee verschillend gekleurde handkappen op zitten :P

De voorrem had ik vandaag naar willen kijken. Helaas had ik nog steeds een aardig koortsachtige nacht en een werkgever die maar aan mijn kop bleef zeuren of ik me al beter voelde. Ik schuif het daarom maar even op naar het weekend. Ik zal de tip van de gesinterde remblokken onthouden. De blokken zijn voor en achter nog bruikbaar, maar niet voor heel lang meer.
Een hele nieuwe rempomp kopen probeer ik te voorkomen. In mijn garagebox heb ik nog zoveel rommel slingeren die ik eerst wil opmaken. De brembo-pomp van mijn Guzzi heeft de correcte afmeting, ik moet alleen even puzzelen met de leiding, spiegel, remlichtschakelaar, handkap etc. Misschien een beetje knippen en plakken, de pomp wordt toch niet meer op mijn Guzzi gebruikt.

Leuk om te horen dat er mensen met precies hetzelfde type rond rijden. Ik wist nog geen eens dat ik een beperkt gemaakt model gekocht had. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik helemaal niets van dit model af wist, behalve dan dat het een flinke 1-pitter is. Het was vooral het enthousiasme van de verkoper en het gemak waarmee ik er op weg reed wat me ter plekke deed besluiten om hem te kopen :oops: Door mijn Guzzi en de SP370 was het wel duidelijk voor mezelf dat ik niet "geschikt" ben voor een 4-cilinder. Ik moet gewoon altijd een goede bak trekkracht tot mijn beschikking hebben (en niet pas vanaf 7000 toeren!)
Even een vraag voor jou Freddy. Als jij precies hetzelfde type hebt, kan jij me dan vertellen of de uitlaat die ik heb origineel is? Ik vind hem goed bij de motor passen, maar ik zag dat na het aluminium gedeelte de uitlaat van RVS is. Ik kan me niet voorstellen dat dat vanuit de fabriek zo geleverd is in die tijd. Sowieso is dat aluminium gedeelte een beetje apart. Het lijkt er bijna op alsof die over de aftermarket uitlaat is geschoven om het origineel te laten lijken. Hij zit een beetje gestuikt tegen de las en daarmee blijft hij op zijn plek zitten. Origineel of niet, hij is functioneel en heel dus ik ben ik al lang tevreden.

Originaliteit staat trouwens niet hoog bij mij in het vaandel. Dat is vooral af te zien aan de echte Rammelbak: mijn Sparta Grand Sport 4V uit 1968 die maar een half jaar is deze uitvoering in productie geweest is. En ik heb hem van dit:

Afbeelding

"omgetoverd" in dit:

Afbeelding

Tja, een brommer waarmee ik nogal wat reisjes maak moet vooral praktisch zijn. Dus weg met die vetgeveerde voorvork en dat trommelremmetje :zwaaien: Menig oldtimerliefhebber veracht mij dan ook. Wat ze niet zien, is dat alles in 1 dag terug te bouwen is naar wat hij ooit was :wink: De oplettende kijker ziet misschien de noppenband aan de achterkant. Dit verraad al dat ik niet graag omrijd voor wegopbrekingen.

Ik zit me duidelijk weer te vervelen, dus ik zal meteen maar wat van de geschiedenis van mijn Dr Big vertellen. Het verhaal is dat de motor twee eigenaren geleden behoorde aan een man die voor de ANWB wegenwacht werkte. De Big werd gewoon ingezet voor woon-werk verkeer. Nou kwam het voor dat hij samen met wat collega's 's nachts wachtdiensten had. Dan zaten ze letterlijk standby totdat er een pechgeval werd vermeld. Een van de collega's liep tijdens die wachtdiensten altijd een rondje om de motoren van zijn collega's. Als hij dan terug was bij zijn collega's, somde hij op wat er aan welke motor moest gebeuren. Zo kwam het voor dat op een rustige avond ze allen maar met hun eigen voertuigen bezig waren. Dat is ook terug te zien in mijn motor. Elk boutje dat ik los haal, zit kopervet op. En als het boutje in een aluminium deel zit, dan zit er wit vet op. Netter heb ik nog nooit gezien!
Helaas gaat er toch wel eens wat fout. Wat mij is verteld, is dat het afdichtringetje van de olieaftapplug een keer vergeten is. Hierdoor is het blok langzaam droog gelopen met alle horrorscenes tot gevolg. De teller staat nu op 80.000km, maar 30.000km geleden is door dat ene foutje het hele blok gereviseerd. Wat er precies allemaal vervangen is, kon de laatste eigenaar mij niet vertellen. Daarom ben ik heel nieuwsgierig of deze motor hier op het forum bekend is. Als de oude eigenaar hier toevallig nog rond dwaalt, dan kan ik hem al die details vragen.
De jongen van wie ik hem uiteindelijk kocht, had de Big eigenlijk gekocht om helemaal mooi, nieuw en origineel te maken. Hij kwam al snel tot de conclusie dat nog een project toch wat teveel van het goede werd. Met nog een Duc, de laatste Laverda die ooit van de band rolde en een Opel Kadetje waar een V6 motor in gelepeld moet worden, ging het wel heel lang duren voor de Big ooit aan de beurt kwam. Voor het luttele bedrag van 950 euro mocht ik hem daarom meenemen. Moest ik nog wel even de banden en achterschokbreker repareren :wink:

Tjonge jonge wat een lap tekst wederom! Wees gerust, als ik volgende week weer aan het werk ben hebben jullie veel minder last van me :slaan: Ik pak maar weer een paracetamol en ga nog een tukie doen.
:zwaaien:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hoi Peter,

Het werd hoog tijd dat er weer iemand bij kwam die wat langer van stof is want het werd wel errug stil hier sinds Zappa eindelijk aan de vrouw is en hij niet meer op het forum mag en ik een KTM gekocht heb en nu iedere dag aan het sleutelen ben.
:mrgreen:

Welkom bij de club en graag tot ziens op de dijkenrit bij DRBIG.

LEO
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

En die dijkenrit gaat alleen maar over het asfalt. Hier in de randstad is nauwelijks onverhard te rijden.

OJ
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Pas geleden werd ik er op attent gemaakt dat er een klein terreintje bij mij om de hoek is waar het rond crossen gedoogd wordt. Zelf heb ik er nooit gereden, maar een maat van mij wel met een of andere 4x4. Uiteindelijk kreeg hij wel een boete, maar dat kwam door de paar biertjes die hij op had :twisted: En hij had nog wel zijn vriendin netjes naar het terrein laten rijden. Blijkbaar is de grond van de gemeente, dus openbaar, dus toch een boete van oom Agent :shock: Het zit in de zuid-hoek van de kruising A4-A12, en tussen de Plas van Reef en de Tedinger Broekplas (ja echt, die naam verzin ik niet zelf!).

Afbeelding

Vandaag heb ik even de rempomp gemonteerd. Het ging wonderwel gemakkelijk. De spiegel heeft hetzelfde schroefdraad, de remleiding past zonder moeite. Het bovenste oog heb ik een kwart slag verdraaid. En met een kleine adaptor hoefde ik ook niet de draadboom definitief te wijzigen. Alles is dus zo terug te bouwen. Ook de handkap paste zonder moeite en behoefde geen hak en breek werk. Het resultaat valt eigenlijk niet op, maar puur voor de aankleding van dit bericht toch een paar foto's:

Afbeelding

Jaja ik weet het. Er is niet zo heel veel te zien. Ik vond het gewoon een leuk perspectief 8) Wel is te zien dat het adaptortje voor de draadboom een beetje afgeraffeld is. Het liep tegen de avond en ik had niet zoveel zin meer... Een iets beter overzicht is hier onder te zien:

Afbeelding

Het mooie hobbywerk aan de knoppenkast is van twee eigenaren geleden. Het werkt, dus het mag blijven zitten van mij. Is iemand al die mooie rode slang opgevallen? Hier even het prachtige beeld waar ik tijdens het rijden continu van mag genieten:

Afbeelding

Wow wat een knal rode glimmend nieuwe leiding 8) :lol: Het tweede "contactslotje" is trouwens mijn startcontact. De startknop is eveneens twee eigenaren geleden gesneuveld. Soms is het wat onhandig omdat bij een langere startpoging je handen te kort komt. Het startcontact werkt net als bij een auto. Als je hem los laat, draait hij vanzelf terug en stopt hij met starten.
En ja ik ben ook een beetje verwend: handvatverwarming :mrgreen:

De belangrijkste vraag is nu natuurlijk of al die moeite heeft geholpen. En ik kan volmondig Ja hier op zeggen. De remverhouding is veel lichter, beter te doseren en even flink hard door remmen is nu redelijk te doen. Het blijft natuurlijk niet bepaald een talent in remmen, maar ik snap dat hij daar ook niet voor gemaakt is. Als ik dat wil, dan bouw ik mijn Guzzi wel af :wink:

Ik heb trouwens wel 1 probleem wat ik heel vervelend vind en waar ik niet uit kom. Als ik hard rem, dan slaat de motor af als ik bijna tot stilstand ben gekomen. Hoe beheersder ik rem, hoe minder last de motor hier van heeft. Is dit een bekend euvel, of weet iemand wat het is en vooral wat ik er aan kan doen?! Het is strontvervelend en soms gevaarlijk om na een pittige stop niet meteen weg te kunnen rijden. Ik hoop dat jullie iets weten.
:zwaaien:
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Hoi Freddy,
Je gaat vast veel plezier hebben van deze "brommer" ik ben helaas op dit moment niet
meer in het bezit van de DR :oops: , maar het is hier meestal :D wel gezellig,
een soort van open inrichting zeg maar, daarom ben ik toch maar blijven hangen.
En over dat remmen, de beste oplossing is deze.

Gr HansD
Bijlagen
anker.png
anker.png (53.34 KiB) 6398 keer bekeken
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hoi Rammelbak,

Als je offroad denkt te gaan met de BIG doe jezelf een plezier en denk even aan de volgende dingen:

- orginele voorvering sucks
- orginele achterveer sucks also
- orginele stuur komt van een wegracer
- orginele handkappen helpen alleen tegen muggen en klappen om bij een val waardoor je handels af kunnen breken
- Bij een schuiver zal je tank het meeste opvangen. De speciale striping die volgt doet het goed op meetings maar je oliekoeler kan de klap niet altijd aan.
- Meer zand gerichte banden ( 2e set wielen ) zal je sterk waarderen.
- Denk aan protectie van je lichaam ( vooral scharnierende delen )

Oja, zet je BIG aub uit met de kleplichter ipv kontaktslot.

Welkom in de offroadsectie van de DRBIG club :toost:

LEO
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

dat afslaan bij het hard remmen klinkt bekend, weet niet zeker meer wat het nu was, geloof vlotter nivo..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ik kan het hier nog niet terug vinden. Voordat ik de carbs open haal (waar ik helemaal geen behoefte aan heb :wink: ) hoop ik dat iemand iets meer kan vertellen of dit verschijnsel.

Nog even een dummy-vraag: hoe haal ik de tank eraf?! :oops: Ik ben gewend dat er een kraan aan de tank zit. Draai die dicht en trek de slangen er af. Maar nu komen er diverse slangen direct van de tank om vervolgens bij het kraantje bij elkaar te komen. Als ik de slangen los trek van de benzinekraan, loopt dan de benzine niet door mijn garage? Ik zie wel wat staan in het instructieboekje, maar dat gaat over een enkele tank en kan ik niet goed terugkoppelen naar mijn motor.

Er zullen in de toekomst vast nog wel meer dummy-vragen komen. Excuus hiervoor, maar dat komt doordat ik helemaal geen offroad-machines gewend ben.

Even voor jouw geruststelling Leo: ik ben (nog) niet van plan erg fanatiek offroad te gaan rijden. Maar wie weet wat de toekomst brengt :)
:zwaaien:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Rammelbak schreef:Nog even een dummy-vraag: hoe haal ik de tank eraf?!
Als tankhelft links met tankhelftrechts onder de tank door verbonden zijn met elkaar dmv benzineslang ; de snelkoppeling losmaken
slangetje tussen kraantje en vacuumpomp losmaken
Zadel eraf
4 bouten eruit bevestigingsplaat tussen tank en frame.
4 schroeven voorkant tankhelften en gebogenplaat tussen de tankhelften eruit draaien
snavel losschroeven
tankdoppen eraf
plastic onder de tankdoppen boven op tankhelften eraf

en nu zouden de helften eraf moeten kunnen.
Rammelbak schreef:Even voor jouw geruststelling Leo: ik ben (nog) niet van plan erg fanatiek offroad te gaan rijden. Maar wie weet wat de toekomst brengt :)
We tellen rustig af :wink:
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Afbeelding

Kijk, nu weet ik waar over gepraat wordt. Zo'n Jap is toch best handig in elkaar gezet. Oke, kleppen stellen in een kwartiertje is er niet bij, maar daar staat wel tegenover dat ik eindelijk een keer vier kleppen per cilinder heb :verliefd:

Dank voor de uitleg Leo. Moet ik de leidingen bij die snelkoppeling trouwens ook afknellen, of zit er een klepje of iets dergelijks in die snelkoppeling?

Het verwijderen van de tank is overigens voor het controleren/vervangen van het luchtfilter. De motor braakt nu toch wel wat zwarte rook uit. Ik verwacht/hoop dat dat een vervuild luchtfilter is :roll: Wie weet is het afslaan bij hard remmen hiermee ook minder of zelfs helemaal verholpen.
:zwaaien:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Moet ik de leidingen bij die snelkoppeling trouwens ook afknellen, of zit er een klepje of iets dergelijks in die snelkoppeling?.
Als de snelkoppeling nog goed werkt is het een kwestie van lipje op de snelkoppeling indrukken ( ontkoppelen ) en los trekken en dan sluiten de 2 helften vanzelf af.

Rammelbak schreef:Het verwijderen van de tank is overigens voor het controleren/vervangen van het luchtfilter
Dan alleen alle schroeven / moeren ( misschien slang tussen kraantje en vacuumpomp ook als i kort is ) aan de linkertankhelft kant los maken.
Koppelslang onder de tank aleen even uit de houder halen. Rechtertankhelft kan gewoon blijven zitten bij deze actie. Je hoeft alleen de linker tank helft een beetje van het frame af te krijgen om bij die ene bout van het luchtfilter te kunnen die ze verstopt hebben achter een gedeelte van de linker tankhelft :evil:

Leo
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ik ben nog niet toegekomen aan het luchtfilter nakijken/vervangen. Misschien dat ik dat dit weekend even doe tussen de bedrijven door. Ondertussen heb ik wel mijn SP370 te koop gezet. Ik weet dat het geen Dr. Big is, maar ik vroeg me af of iemand van dit forum dat motortje kan waarderen en over wil nemen. Kijk in dat geval even op deze link.

En natuurlijk ga ik nu even schaamteloos reclame maken voor mijn SPtje. Met deze motor kom je namelijk zeker de economische crisis door! Op de snelweg haalt deze kleine gifkikker een verbruik van 1:27. Wegenbelasting betaalt u niet en ook de verzekering kost een schijntje. Wat krijgt u daar voor terug? Een leuk motortje met karakter. Als je hem kent, loopt hij altijd met een paar trappen op de kickstarter.

Technische betrouwbaarheid gaat bij mij boven een mooi uiterlijk. Vandaar dat de motor het altijd doet, maar er wel nog Franse modder op zit. In de anderhalf jaar dat ik de motor heb, is er al aardig wat aan gebeurd. Voor u als nieuwe eigenaar even de belangrijke technische details op een rijtje:

de meeste wiellagers vervangen
het van fabriek af slechte achterbrug lager vervangen voor een zelf gedraaid bronzen glijlager
remschoenen vervangen
carburateur geheel nagezien en afgesteld
onstekingspuntjes en condensator vervangen (en uiteraard afgesteld)
nieuwe voorband
nieuwe accu
versleutelde draadboom terug gebouwd naar origineel, inclusief een hoofdzekering en claxon
gemodificeerd benzinekraantje van een GN250, omdat het origineel niet meer te koop is.
verbeterd konisch balhoofdlager gekocht, maar nog niet geplaatst
een compressie van 10.5 bar

Uiteraard zitten er altijd nog gebreken aan zo'n oud motortje. Zoals genoemd zou het balhoofdlager vervangen moeten worden. Het nieuwe lager krijgt u erbij. Ook moet er een afgebroken bout bij het deksel van het oliefilter worden vervangen. Ik ben daar nooit aan toe gekomen. Bij deze motor zit nog een donormotor zonder kenteken (zie afbeeldingen). Het blok van de donormotor zit gewoon los! Tevens heb ik nog twee setjes nieuwe remschoenen. En als je goed kijkt, dan zie je zelfs de originele uitlaatdemper in goede staat nog aan de onderdelenmotor hangen. De huidige steigerpijp heb ik gewoon voor de lol er even op gezet.

Prijsindicatie voor iemand van dit forum: 550 euro, uiteraard inclusief de onderdelenmotor.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

De SP370 heeft een enthousiaste nieuwe eigenaar. Hij is naar een student werktuigbouwkunde verhuist die hem als eerste motor heeft gekocht. Het blijkt maar weer dat ik niet erg commercieel ben ingesteld, want ik waarschuwde hem nog dat het misschien niet de meest verstandige keus is om als eerste motor te kopen. Het was niet uit zijn kop te praten, en zelf raakte ik ook snel overtuigd van zijn kunde toen hij het oude kreng bij een paar graden onder nul gewoon wist aan te trappen. Petje af! Ik vond het zo leuk dat mijn oude motortje een leuke nieuwe eigenaar kreeg, dat ik ter plekke 50 euro van de door hem geboden prijs af haalde. Het is maar goed dat ik geen eigen zaak heb :wink:

Vandaag heb ik eindelijk de tank van DR er af gekregen. Het is even een handigheidje die ik onder de knie moet krijgen. Het verwijderen was nodig om bij mijn decompresseur te komen. Het tonnetje was los geschoten en heb ik vervangen door een simpel schroeftonnetje. Het viel me op dat de kabel voor de decompresseur ter hoogte van het balhoofd een of ander extra onderdeel heeft zitten. In het werkplaatshandboek kan ik dit niet direct terug vinden. Daarom vraag ik puur uit nieuwsgierigheid: wat is dat?

Wat mij nog niet lukt, is het luchtfilter er uit halen zonder een tankhelft echt te verwijderen. Wat is de truc hiervoor?!?! Ik vraag dat omdat de motor weer in elkaar staat, maar ik wel hoog nodig het luchtfilter moet vervangen. Het filter is door en door grijs geworden. Binnen in is zelfs een laag stof te zien die zelfs met een compressor niet weg te blazen is. Dat is vast meteen de reden waardoor mijn motor zo rijk lijkt te staan. Ik hoop ook dat het probleem van afslaan bij hard remmen hier aan te wijten is.
Een fototoestel had ik even niet tot mijn beschikking, dus het is een hele saaie post dit keer. Maar als jullie nou tips hebben over waar ik een nieuw filter het beste kan halen (tot nu toe vind ik alleen japparts.nl) en hoe ik deze gemakkelijker kan vervangen, dan heb ik de volgende keer weer wat te ouwehoeren :)
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

ZOEK DE VERSCHILLEN :wink: :lol: 8)

Afbeelding

Afbeelding

Dat verklaart vast het veel te rijke mengsel met zwarte knipperlichten en kentekenplaat tot gevolg 8) Ik ben benieuwd hoe hij nu rijdt. Dit weekend zal ik dat even uitgebreid gaan testen met de Quest :P Ik hoop vooral dat het afslaan bij hard remmen is verholpen met het nieuwe luchtfilter. Ik houd jullie op de hoogte.

In de tussentijd heb ik ook wat elektronische problemen gehad en opeglost. Ik merkte dat een goed elektrisch schema daarbij onmisbaar is. Helaas heb ik alleen schema's tot mijn beschikking vanaf 1991, met elektronische decompresseur. In alle werkplaatshandboeken die ik kan vinden, staat dit schema. Heeft iemand een schema zonder die elektronische decompresseur?

Als laatste ben ik nog opzoek naar een kapotte achterremklauw. Ja het staat er goed: ik zoek een kapotte. Het enige wat ik namelijk nodig heb, is de rechter geleidepen waar ook de remblokken aan hangen. Deze is bij mij voor bijna de helft doorgesleten. Het klapperen door de speling maakt mij niet uit, maar ik ben vooral bang dat hij een keer afbreekt bij hard remmen.

Ook het gaffeltje aan de achterrempomp is helemaal uitgelubberd. Het gat is van rond naar compleet ovaal gegaan waardoor ik flinke speling in het rempedaal heb. Heeft iemand nog zulke dingen rond slingeren?

Afbeelding
:zwaaien:
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Dat gaffeltje hoort volgens mij ovaal te zijn, is bij mijn SR42 iid geval ook zo. :toost:

Aan een remklauw kan ik je helaas niet helpen, wellicht heeft Zappa nog iets liggen?
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Voor een electrisch schema kan je eens kijken bij de sleuteltips, vervolgens 'handige site's en zo' aanklikken en dan de laatste link bij de werkplaatshandboeken (timguy).

In deze originele manual vind je onder chapter 7 de verschillende electrische schema's, of jouw Biggetje erbij zit weet ik niet, was te lui om te zoeken,... :mrgreen:
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Hoi Rammelbak,

Hier een electrisch schema van jouw BIG.
kabelbaum-bis91-002-03.pdf
(72.53 KiB) 120 keer gedownload
Met adobe Reader afdrukken, door onder "Paginaverwerking" >>op meerdere pagina's instellen (en vervolgens lekker met plakband aan de haal :lol: )

BIG groet,

Marco
P.S. schema afkomstig van http://www.bollertante.de/runter.html
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ey,

t gaffeltje is orgineel ovaal idd, heb niks van een 750 ehh 800 1990 model, geleiderpen zou ik me niet echt druk om maken en een oude ziet er net zo uit, denk dat je hem wel nieuw kunt bestellen.. nop dus niet :roll: alleen met plaat a e68 http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1990- ... IG-50.html
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie