Definitie 'wildcrossen'

Moderators: johanv, komkommer, Ad Ketelaars

Plaats reactie
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Definitie 'wildcrossen'

Bericht door Noppy »

Wildcrossen is rijden buiten de weg.

Wat is 'de weg'?

Volgens de Wegenwet, artikel 1:

Onder wegen worden in deze wet mede verstaan:

*

I. voetpaden, rijwielpaden, jaagpaden, dreven, molenwegen, kerkwegen en andere verkeersbanen voor beperkt gebruik;
*

II. bruggen.

De Wegenwet dateert van 30/04/1934 en werd in 1994 aangevuld door de Wegenvereerswet. De Wegenwet is, in tegenstelling tot wat velen denken, nog steeds niet weg!

Zolang dat als die wet er is, is motorrijden op een weg, verhard of onverhard, dus legaal, tenzij op die plek anders is aangegeven.

Houd dit in gedachten als je straks naar Blik op de weg zit te kijken.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Bericht door Ad Ketelaars »

Het woord "wildcrossen" is overigens niet terug te vinden in De Dikke van Dale. In Belgie willen ze nog welleens bekeuren op grond van wildcrossen. Een bekeuring voor iets wat niet bestaat :? . Altijd leuk om te weten als je eens ooit voor de rechter staat :wink: .
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
mike philippens
Berichten: 15
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 00:51
Locatie: Gorinchem

Bericht door mike philippens »

Ad Ketelaars schreef:Het woord "wildcrossen" is overigens niet terug te vinden in De Dikke van Dale. In Belgie willen ze nog welleens bekeuren op grond van wildcrossen. Een bekeuring voor iets wat niet bestaat :? . Altijd leuk om te weten als je eens ooit voor de rechter staat :wink: .
Is de rechtspraak gebasseerd op woordenboeken dan? Ik dacht toch echt dat ze wetboeken gebruikten... ;)
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

Rechters zijn wel mensen van de letter, taalkunstenaars zeg maar. De hele dag gaan ze om met taal te interpreteren die in contracten staat, in wetten etc.

Ik kan me voorstellen dat een rechter die voor het eerst een 'wildcrosser onder de hamer heeft' in zijn nopjes zal zijn indien iemand hem op taalkundig niveau corrigeert of een taalkundig debat aangaat.

Je zult de eerste niet zijn die om dit soort redenen vrijgesproken wordt!
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Bericht door Zot »

en dan ga jij helpen door er wel een definitie aan te geven? Blond zeker?
Afbeelding
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

Donkerblond :D

Nee hoor Ro, wij vatten alleen maar samen wat al bekend is en in de wet staat. Dat weet een rechter ook.

Er zijn flink wat rijders die bekeurd worden om een reden die de verbalisant zelf ook niet snapt, maar hij heeft opdracht gekregen van zijn / haar baas om iets te 'vangen'.

Wij maken alleen duidelijk wat de rechten zijn van rijders. Speciale verdediginstactieken voor in de rechtszaal zullen we hier niet publiceren. Maar vermijden dat ze openbaar worden is ook dan onmogelijk; via jurisprudentie komen ze uiteindelijk toch naar buiten. Rechters lezen wekelijks hun jurisprudentie (als het goed is).

http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx

Hier heb je een voorbeeldje.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: Definitie 'wildcrossen'

Bericht door JoeBaR »

wildcrossen is rijden buiten de weg .


maar offroad/enduro rijden en (legaal) crossen is ook rijden buiten de (openbare) weg .

de definitie van wildcrossen is in mijn optiek :

het besturen van een motorvoertuig op de niet daartoe bestemde plekken zoals motorcrossbanen en gebieden waar terreinrijden met een motorvoertuig voor een bepaalde periode gedoogt is .
4 strokes only !!
klomp

Bericht door klomp »

Leo de Haas krijgt een harde bij al deze omslachtige termen! :D
Het is verboden of het is niet verboden om er te rijden.
En hoe iemand het noemt zal zo'n rechter worst wezen lijkt me... :roll:
( en nou maar hopen dat ik gelijk heb) :wink:
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Bericht door Noppy »

Ik vond dit wel een treffend stukje:

Wat is wildcrossen? Ik woon in een omgeving (Achterhoek) waar sinds 15 jaar veel recreatie is gekomen en dus veel 'rust' wandelaars die zelf niet uit de buurt komen. Het is jammer dat de omgeving door recreanten in beslag wordt genomen. Ze vergeten dat wij hier al 20 jaar off road rijden en dat ook crossen op het platteland altijd al is geweest. Waarom altijd dat gelul, van ga maar naar een crossbaan, die is daarvoor. Maar off road is geen sport op de crossbaan. Als die wandelaars er zich aan storen, laat ze dan naar een park gaan, die is daarvoor (die opmerking komt mij bekend voor). Ik persoonlijk heb helemaal geen problemen met die wandelaars, want wij houden altijd rekening met hun. In plaatst van een vriendelijk gebaar als waardering dat ze zien dat wij rekening met hun houden, zie je een chagerijnig gezicht. Verder heb ik al menige discussies met paarden eigenaren gehad. Dat wij langs komen is 10 seconden in de 14 dagen, verder weet elke motorrijder dat als er dieren in de omgeving zijn, dat je je snelheid en geluid daar op aanpast. De opmerking van zo'n eigenaar 'de paarden schrikken ervan'. Dan zou ik zeggen, klaag je de luchtmacht en de waterschappen dan ook aan als ze de sloten aan het uitdiepen of maaien zijn? Daar hebben ze dan geen antwoord op. Volgens mij lopen zij wel overal met hun paarden en poepen overal (op de weg, dus mij inziens geen natuur). Volgens mij maken paardesporen meer aan de natuur kapot, dan dat je met een motor doet. Gelukkig zijn er wel enkele mensen waarmee je kunt afspreken om rekening met elkaar te houden, maar voordat dit zover is, heb je al wel menig discussie gehad. Wat zou dit toch zijn, egoisme, gunnen ze je geen plezier, of hebben ze echt last van die 10 seconden. Ik hou het maar op tolerantie.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: Definitie 'wildcrossen'

Bericht door JoeBaR »

ooit op de bon geslingerd voor wildplassen ... tegenwoordig plas ik rustig en krijg dan ook geen bonnen meer...

misschien dan voortaan ook maar rustig crossen?
4 strokes only !!
Plaats reactie