YAMAHA TT600R 2000

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

STTEVE
Contacteer:

Sinds juni 2002 in mijn bezit, geimporteerd uit Duitsland (scheelt een pak geld) geen technische problemen met de keuring, wel administratief een drama, al die papieren, en lang wachten.

Voordelen:
Alleskunner, doet t overal naar behoren, maar blinkt nergens in uit, gebruik m voor KNMV ritjes, Roadbook ritjes, zonnig woon-werk verkeer en weekendtripjes naar Belgie. Top 145 kpu, luchtgekoeld, dus geen slangen en radiators die stuk kunnen, soepel vermogen (40pk), zonder pieken). Betrouwbaar blok. Prima vering (Ohlins pomp achter)

Nadelen:
Te zwaar (131 kilo) als je m alleen voor in t terrein wilt gebruiken, het vermogen is dan ook niet echt uitdagend (soepel zonder pieken, dus), met mijn 1.70 is ie eigenlijk te hoog, maar dat zijn al die noppenfietsen. Verder zit er wel een achterrem op, maar die werkt maar matig. Koud en als ie goed warm is start ie zonder problemen, maar nog niet goed warm (of half koud) is, doe dan je jas maar uit

Aanpassingen:
ToPeak digitale teller ipv de originele teller, die rammelde nogal. Er zit een soort toerenbegrenzer op (vanwege de Duitse geluidseisen, een zwart-rode sraad, naar een zwarte) die door het loskoppelen van de stekker onder t zadel kan worden uitgeschakeld, schijn je 2 pk te winnen.
Airhead

Ik heb een TT600R 2001 en ik ben er echt heel erg tevreden over.
(k rij al zo'n 16 jaar TT600).
Het is heel veel motor voor (relatief) weinig geld.
Ik heb mijn TT600R op een paar punten aangepast:
- rood/zwarte draad van de CDI-unit losgehaald (scheelt merkbaar pk's in het middengebied);
- gasnaalden iets omhoog (de motor pakt beter op en heeft iets meer vermogen)
- 'snorkel' van luchtfilterkast verwijderd (betere aanzuiging, beter oppakken)
- luchtschroef een paar slagen verder open (beter starten);
- handdecompresseur (nog beter starten en 'schoon' kunnen trappen);
- hydraulische (magura) koppeling (lekker hoor!);
- zwaardere voorvorkveren, anders staat de motor nogal 'op z'n kop' (ben zelf 100 kilo...)
- electrisch roadbookkastje; Topeak tripmeter;
- 20 liter Acerbis tank;
- startonderberker zijstandaard verwijderd (gaf storing; m.a.w. de motor sloeg af en wilde niet meer starten...)
Dat is 'm geloof ik wel.

Het resultaat is in ieder geval een behoorlijk snelle motor waar ik heel veel plezier van heb.
STTEVE
Contacteer:

Nog twee dingetjes vergeten

- uitlaat
de standaarduitlaat is nogal groot, wel van aliminium, maar ik heb nu al voor de 2e keer opnieuw moeten popnagelen

-luchtfilter
het luchtfilter is een platte rechthoek met daarin het frame (dat voor stevigheid moet zorgen) erin opgenomen. Dit frame kan je niet verwijderen, waardoor je de filterolie niet goed kan inmasseren. Ben op zoek geweest naar filterolie dat in een spuitbus zit, maar niets kunnen vinden.
Airhead

Hoi STTEVE,

De uitlaat heb ik (nog?) geen problemen mee.

Het probleem met het luchtfilter is bekend. Misschien is het een idee om het plastic framewerk wat op het schuimfilter zit geplakt voorzichtig los te snijden en alle delen los in de filterkast op z'n plaats te schuiven. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar heb dit wel als tip een keer gehoord. Op die manier kan je in ieder geval het filter goed schoonmaken en inolieën.
Op dit moment los ik het inderdaad ook op met luchtfilterolie uit een spuitbus. Er zijn sowieso drie merken verkrijgbaar: Motul; Ipone en Shell. De laatse kan je bij verschillende motorzaken (zoals SAFE motors) kopen.
janrocco

hallo,

welk zou de beste keuze zijn voor m'n ttr,
het plaatsen van een toppeak of even doorsparen voor een degelijke gps, waar je dan toch ook snelheid/dst/trip...kan vanaf lezen.
enfin, de keuze is an mezelf, maar misschien geven de reacties duidelijk wat voor-of nadelen hierin.

groetjes
janrocco
grootsmit

Vandaag heeft een vriend van mij een proefrit op de TT600 2004 gereden. Hij was zeer tevreden over de fiets en alles hiervoor omschreven klopt helemaal.

Hij vindt de machine alleen vrij laag. Ik zelf heb de machine bekeken en moet zeggen dat ik dit kan beamen (mijn vergelijk XR650).

Wat zijn jullie ervaringen en kan je deze machine eenvoudig iets verhogen.

Groet Patrick
STTEVE
Contacteer:

Model 2004 heeft door een kortere veer achter en een andere voorvork een zithoogte van 87 cm, de modellen 1998 - 2003 hebben een veelvuldig instelbare Ohlins achterveer en een Piaoli voorvork, en een zithoogte van 94 cm. Ik denk dat de veer en de vork van een "oud" model TTR zo in een nieuwe passen.

De uitlaat van de nieuwere types is beter dan de eerste series, dus dat probleem is opgelost
Gast

De mijne is van 2002 en kan het meeste hierboven beamen!
Starten half warm = zware fitnessbeurt.... :lol:
Spijtig van de uitlaat, deze is veel te gesloten! Had een volledig open (DAM CBR600) en dit was EEN WERELD VAN VERSCHIL!!! Maar gezien hij TE VEEL geluid produceerd toch maar de originele gemonteerd :cry: :cry: :evil: Gezien de keuring in België er toch zal doorkomen begin ik mijn originele demper niet aan te passen.
Zalige moto, maar voor in het veld toch te zwaar voor mij (met mijn 75 kg) :cry: :?

Ik zou eigenlijk een 250 viertakt willen voor cross, een 650 mono voor de fun en dan nog iets voor op de baan en nog een ktm adventure.......de TTR is (met extra set wielen) een zéér betaalbaar en leuk alternatief!!! Dan moet je de negatieve puntjes er maar bij nemen!!! (in het veld=gewicht, baan= vermogen)
Jacdesert
Contacteer:

Mijn TTR 600 R is de laatste gekentekende van het oude model ( 5 jan 2004 ) , het is mijn tweede , voorheen gereden op een KTM 300 , dus een hele overstap , echter na een gewenningsproces van enkele honderden km kan ik nu goed mee met de andere Taludrijders , wel wat aanpassingen gedaan , oa , andere uitlaat , Michelin competition cross banden en wat nog veel belangrijker is de tandwielverhouding gewijzigd naar 14 / 51 ( standaard 15/44 ) dus daar zit de grootste winst.
De motor is echt een aanrader , een alleskunner , voldoende vermogen en in het zware terein absoluut geen achterblijver , het kruip/sluip werk is wat moeizamer door het hogere gewicht , echter als je de machine beter leert kennen is ook dat geen enkel probleem. jammer dat hij niet meer nieuw te leveren is , dus ik zal deze wel wat langer blijven rijden , normaal vervang id de machine elk jaar , maar ja de TTR 600 RE is geen optie , veel lager en veel zwaarder , die electrische start ie echt niet nodig , mijn TTR start altijd gelijk , koud , warm , voch , droog , allemaal geen enkel probleem.
Ook de onderdelen zijn zeer betaalbaar , en dan wat te denken van twee jaar volledige garantie , ja echt waar , in de garantie al vervangen , twee keer een km teller kabel , een zadelovertrek , een koplamp , een km teller aandrijving en inderdaad geen eurocent betaald , alles garantie , kortom ik ben DIK tevreden.
Woestijn is fijn !!!
4strokerules

Wat zou een gangbare prijs zijn voor een TTR van '98 ?Met ± 15.000km op de teller. Iemand een idee / :?:
Golf is een fijne sport......
STTEVE
Contacteer:

2800 euri.s
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
4strokerules

Bedankt, ik had er een op het oog maar die moest nog eens 1000euro meer opbrengen, dacht al dat dat aan de dure kant was, en dat wordt door jouw antwoord nog eens bevestigd. Als je nog van iemand hoort die er een te koop heeft, ben ik geinteresserd ! :)
Golf is een fijne sport......
Bluto

Kijk eens over de grens.Heb mijne gekocht in Belgie,een 2002 model.Scheelde €2000(!) met eentje bij een dealer.Moet nog wel BPM gaan betalen straks met de keuring maar dan is ie nog goedkoper als hier in Nederland.
White Knuckle Tight!!!
Bluto

Nog even een vraagje aan de TT rijders hier over het moeilijk starten van een "lauwe"motor.De mijne start dus ook matig wanneer hij half warm/half koud is.Wat doen jullie om hem beter te starten?Ik heb zelf een iridium bougie besteld want daar hoor ik goede verhalen over met betrekking tot starten.Schijnen minder spanning nodig te hebben om te vonken.En ik heb iets gelezen over"Nology bougiekabels"
http://www.off-the-road.de/enduro/zubehoer/nology.html
Klinkt ook goed,echter wel prijzig.Maar als ie hier beter van gaat starten misschien een optie.Iemand hier ervaring mee?
White Knuckle Tight!!!
Gast

Neen, geen ervaring mee, maar ben ook benieuwd....
STTEVE
Contacteer:

Er is ooit eens iets over die bougie kabels op Noppenforum gezet....
Steve

Bluto

Eigenbouw Nology kabel: http://powerboxer.de/index.php?option=c ... &Itemid=41
Misschien een idee voor de hobbyisten onder ons?Ik heb net mijn papieren binnen en wil dus eerst eens gaan rijden met mijn brommer,misschien in de toekomst eens proberen of dit het slecht starten van een lauwe motor verhelpt.
White Knuckle Tight!!!
stimpie

hoe starten jullie je TT na een val party :?:
want ik lig meer op de grond met mijn TT :oops:

ik rij wel met een TT 350 maar na wat proberen lukt dit het beste als ik gevalen ben : motor eerst en vooral recht zetten , bezine kraan dicht , gas helemaal open , en na een aantal maal kicken loopt hij weer

soms start hij ook van de eerste keer terug zonder bezine kraan of zo dicht te zetten

ik moet hem bijne altijd op de pikkel starten want ben anders net iets te klein :lol: een paar keer kan ik kicken kan wel zonder hem op de pikkel te zeten maar meer niet hoor .

M.V.G
STTEVE
Contacteer:

Na een valpartij eerst de motor " droogtrappen" kontakt uit, volgas geven en dan een keer of 10 doortrappen. dan de normale stappen: (kontakt aan, iets door de kompressie heen, helemaal omhoog laten komen en de volledie slag van de kickstarter benutten. echt als een idiot op de kickstarter schoppen heeft geen zin, rustig doortrappen heeft meer effect... Ik zet m wel altijd op de standaard, dan wordt ik niet zo moe, maar zonder lukt ook.
Steve

stimpie

zonder staander lukt inderdaad ook maar dan kan ik maar een paar maal stampen en dan kna ik er neit goed bij . kben namelijk nog maar 1.57 groot en 14 jaartjes oud dus nog tijd zat om te oefene éh :lol:

M.V.G
STTEVE
Contacteer:

TT racer schreef:zonder staander lukt inderdaad ook maar dan kan ik maar een paar maal stampen en dan kna ik er neit goed bij . kben namelijk nog maar 1.57 groot en 14 jaartjes oud dus nog tijd zat om te oefene éh :lol:

M.V.G
Ik ben 3 cm groter en 26 jr ouder, dus reken er niet teveel op :lol:
Steve

Bluto

Even een andere vraag:Past een nieuw type buddy overtrek ook op een 2002 model?Ik heb er zo'n effen blauw zadelovertrek op en wil dus een nieuw blauw/zwarte buddy erop trekken.Zo eentje als stteve op de foto in zijn avatar heeft.(maar dan blauw/zwart :) )
En mijn TTR sticker op de rechtse kant van mijn tank is ook verrot.Kun je die los krijgen,en weet iemand een "el cheapo"adresje voor deze zaken?
White Knuckle Tight!!!
stimpie

zadel over tek zal wel lukken maar om dei sticker apart te verkrijgen weet ik niet , denk van niet maar je kunt altijd eens rond vragen eh

M.V.G
YZ 80 DAVID
Contacteer:

op: http://www.blackbirdracing.com/italiano/yamaha_4.html staan stickers voor een tt600r, weet alleen niet of die te bestellen zijn, site is italiaans, engelse versie werkt niet....
Yamaha YZF 250!!

www.tt600plus.nl
JoeBaR

je kan ze bestellen bij www.crossmotorsloperijpiepers.nl daar heb ik ook mijn blackbird stickerset besteld voor de husaberg .. (63,-) valt mee voor zo`n stickerset , beide radiateur kappen en voor en achterspatbord en nog wat kleine stickers voor op de voorvork of achterbrug
4 strokes only !!
Plaats reactie