elektrisch starten wr 450

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Fritske
Berichten: 36
Lid geworden op: di mar 01, 2005 14:16

Hallo,

Ik heb in mijn Yamaha wr 450 een nieuwe accu geplaatst (die 100 % geladen was)
De startmotor ging slechts enkele keren rond en toen leek de accu alweer te zwak.
Ook na een nacht aan de druppelaar gelegen te hebben zat de accu weer vol maar krijgt hij de starmotor niet rond.
Al ik er even vanuit ga dat de accu goed is, kan er dan een andere oorzaak zijn dat er te weinig stroom naar de startmotor gaat?

p.s. met de kickstarter start hij direct (gelukkig)

Fritske :roll:
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Trekt hij echt de Accu leeg, of loopt de accu leeg door een andere lekstroom?
Lukt het om de start motor rechtstreeks aan de accu aan te sluiten?
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

alles even opladen.

De plus van de accu af en daar even een lampje tussen bouwen.

Zelf heb ik zo'n spanningstestertje uit de middeleeuwen en daar zit een heel klein lampje in als die gaat branden dan heb je lekstroom.
CRF450X '08
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Dat is precies de reden waarom Prins een Li-ion accu genaamd Super-B heeft laten ontwerpen; hij was het startgedrag van zijn WR450F met scherpe nokkenassen van een YRF helemaal spuugzat.
:toost:
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Wat gebeurt er als je een hulpaccu (auto) + startkabels gebruikt?
Als dit goed gaat is het toch de accu. Ook nieuwe accu's kunnen slecht zijn.
Zo niet, dan toch iets anders, misschien de startmotor zelf?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

las ik jou was zou ik even de dop uit je carter draaien, waardoor je de krukas kan verdraaien
en voor het mooie even de bougie er uit halen

dan een paar slagen de krukas verdraaien
als er ergens een zwaar punt voelbaar is, kan je er wel vanuit gaan dat je bigend naar de klote is

het is een yamaha kwaaltje
heb er al verschillende onderhanden genomen
van mensen die de accu en zelfs de startmotor al hadden vervangen
never drive faster then your angel can fly
Gonzales
Berichten: 22
Lid geworden op: vr mei 28, 2010 23:00

Fritske,

IK heb ook problemen met mijn WR 450 gehad. Bij indrukken startknop hoorde je alleen een tik van het start relais.
Ik dacht ook dat de accu stuk was en had bijna een nieuwe gekocht. Maar het bleek het start relais te zijn, die was stuk.
Soms starte de motor, maar heel vaak niet. Relais vervangen, probleem opgelost. Na een jaar zit de accu er nog steeds in.
Dit euvel is eenvoudig vast te stellen door de spanning op uitgaande kabel van het relais te meten.

succes, Gonzales.
Fritske
Berichten: 36
Lid geworden op: di mar 01, 2005 14:16

Hallo,

Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat het aan de startmotor ligt (accu is goed, is getest in andere wr).
Heb nu nieuwe koolborstels besteld om te proberen of het hier aan ligt.

Ik ga er even vanuit dat het niet aan het relais ligt omdat die gewoon normaal klikt.

Als het met de nieuwe koolborstels niet opgelost is, zal ik moeten gaan zoeken naar iemand die de startmotor kan reviseren, omdat een nieuwe € 500 kost, en ik dat geen goed plan vind.

Heeft er iemand ervaring of een adres om zo een startmotor te reviseren ?

gr. Fritske :?
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

heb ik met mijn oude wr ook gehad (model 2005)
Na de startmotor open gehad te hebben, zag ik dat het anker en de hele wikkelingen om zeep was.

Blijkbaar was er niets appart te verkrijgen, en kon niemand hem reviseren. Ik heb een nieuwe moeten kopen toen :evil:
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Fritske schreef:Hallo,

Ik ga er even vanuit dat het niet aan het relais ligt omdat die gewoon normaal klikt.
Idee om het relais ook even uit te wisselen zodat je het probleem kunt isoleren?

Je slaat jezelf voor je kop als een onderdeel van een paar tientjes zo uit te testen was...
:toost:
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

Noppy schreef:
Fritske schreef:Hallo,

Ik ga er even vanuit dat het niet aan het relais ligt omdat die gewoon normaal klikt.
Idee om het relais ook even uit te wisselen zodat je het probleem kunt isoleren?

Je slaat jezelf voor je kop als een onderdeel van een paar tientjes zo uit te testen was...
dat kan je ook testen door de relais te overbruggen. Gewoon 12v rechtstreeks op de startmotor.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Slim idee!
:toost:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

eehh oude truc?
je kan ook gewoon kortsluiting maken met een schroevendraaier op de 2 contacten op de startrelais om hem te overbruggen, dan hoef je geen draad te trekken :wink:

andere oude truc is de massa ook direct op de startmotor om te kijken of ie wel genoeg massa kreeg via de normale weg :wink: [ wel een dikke draad gebruiken!]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

zappa.suzuki schreef:eehh oude truc?
je kan ook gewoon kortsluiting maken met een schroevendraaier op de 2 contacten op de startrelais om hem te overbruggen, dan hoef je geen draad te trekken :wink:

andere oude truc is de massa ook direct op de startmotor om te kijken of ie wel genoeg massa kreeg via de normale weg :wink: [ wel een dikke draad gebruiken!]
dat kan je ook testen door de relais te overbruggen
zoals ik dus zei :wink:
Fritske
Berichten: 36
Lid geworden op: di mar 01, 2005 14:16

Hallo,

Ik heb inmiddels de koolborstels vervangen, het asje netjes recht afgeschuurd en de sleufjes schoongemaakt. Helaas gebeurt er nog steeds niks, en als ik op de startknop druk hoor ik een licht piepend geluid ontstaan.
Ik heb de startmotor wel getest rechtstreek op de accu met een draad (wat nog niet zo makkelijk ging want er onstaat vlug een hoop vonken) maar toen draaide de startmotor flink rond.

Nu kan het nog aan 2 dingen liggen denk ik, de startmotor is "te zwak " om de motor rond te krijgen (zonder weerstand draait hij dus wel) of het relais is dus niet goed.

Hoe kan ik het simpelst het relais overbruggen ? stroomdraad aan de plus op de startmotor en een aan het andere schroefje waar de massa aan zit en dan de andere uiteinden rechtstreeks op de accu houden, en dan hopen dat de startmotor dus het blok aanzwengelt ?

Wat is de functie van het relais eigenlijk ? (ben geen elektro-techneut)

@mxjake

Ik dacht even te proberen wat jij zei van de krukas ronddraaien en voelen of er een zwaar punt in zit, ik kreeg echter de bougiedop niet los en ik was bang de zaak te vernielen, hoe moet die loskomen?
p.s. de motor loopt nog wel zoals hij altijd loopt, (zit natuurlijk wel wat geluid in het blok maar niet dat dat erger is geworden)
kan dan toch het big-end lager kapot zijn?

Aldus......,

groeten Fritske
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Zoals eerder al is geopperd, de 2 dikke aansluitingen (Battery-Motor) kortsluiten met een (oude) schroevendraaier.
Vonkt wel!! Als de motor dan wel rond gaat is je relais naar de eeuwige jachtvelden, of in ieder geval , onderweg.
Afbeelding

Een relais is een elektrische schakelaar voor grote stromen. In het relais zit een elektromagneet. Als deze wordt ingeschakeld (door je startknop) wordt er inwendig een verbinding gemaakt tussen die B en M .
Afbeelding
Plaatje van http://mypage.direct.ca/k/kdomries/start.html
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

zin een foutje in het schema :lol:

de clutch safety en de neutral saftety staan bij de meeste motoren parallel aangesloten :D

Niet dat dit er iets mee te maken heeft, maar het viel me gewoon op :wink:

en idd, gewoon meet een stuk geleider (zoals een schroevendraaier) die 2 dikke bouten op die foto kortsluiten.
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

de bougiedop kan je er gewoon aftrekken

en als je bigend kapot is kan het best zijn dat je blok nog gewoon draait
alleen niet zo nettjes als vroeger
en als je er mee blijft rijden bestaat de kans dat vandaag of morgen de drijfstang breekt
never drive faster then your angel can fly
Plaats reactie