Ik weet het het is niet te vergelijken... maar mijn DRZ'je heeft er reeds 27000 offroad km opzitten... dat moet ongeveer 750 uur zijn.
Olie blijft waar ze moet zitten, geen gerammel... heerlijk !
-
Moderator: ghulst
-!
Laatst gewijzigd door barry! op ma sep 05, 2011 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
verstand op nul en nadenken
-
Laatst gewijzigd door barry! op ma dec 22, 2014 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Hoi Barry,
Bedankt voor de pics! Is leuk om te zien. Mooie opstelling ook gemaakt.
Ik zal mij hier niet aan wagen, maar ik vind het leuk om mee te kijken.
Ben benieuwd naar de verdere voortgang!
Grt Marcel
Bedankt voor de pics! Is leuk om te zien. Mooie opstelling ook gemaakt.
Ik zal mij hier niet aan wagen, maar ik vind het leuk om mee te kijken.
Ben benieuwd naar de verdere voortgang!
Grt Marcel
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
-
Laatst gewijzigd door barry! op ma dec 22, 2014 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
mooi werk!
Leuk om een blokje te spitsen hé
Leuk om een blokje te spitsen hé
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
I told you so...barry! schreef:Mijn conclusie is dat het motorblok na 183uur nog steeds in perfecte conditie is en zeker nog vele uren had meegekund.
nb
Dat tandwiel bij de startmotor hoort zo. Is het vrijloopmechanisme voor de startmotor.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
- Locatie: drachten
Ik zou toch de drijfstang (origineel) plus bigend + smalend vervangen en distributie ketting, deze krijgen toch veel te verduren en je hebt hem nu toch uitelkaar.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250r, yamaha tt350. allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
@zappa, absoluut! ik vind het al leuk om te doen, maar heb nog nooit aan een 'nieuw' cq ongeopend motorblok gesleuteld. En kan je zeggen, dat is leuk
@klaas, dat is ook de reden dat ie losgaat
@klaas, dat is ook de reden dat ie losgaat
verstand op nul en nadenken
Mooie foto's! Altijd interessant een bloksplitsing. Heb mijn 2-takt 250 net gedaan, dat scheelt toch de helft aan onderdelen haha
Hoe zijn de krukaslagers er aan toe? Ik neem aan dat die er als eerste de brui aan geven bij zo'n 4takt.
Hoe zijn de krukaslagers er aan toe? Ik neem aan dat die er als eerste de brui aan geven bij zo'n 4takt.
nope, die zijn nog perfect.
Juist bij de 2takt gaan die er 10x sneller aan dat bij 4takt!
Juist bij de 2takt gaan die er 10x sneller aan dat bij 4takt!
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Dat gaat mijn pet allemaal te boven, maar mooi om te zien!
Ik ben benieuwd naar de cijfers op je kenteken want de eerste 4 letter van jouw kenteken zijn hetzelfde als de mijne...
Ik ben benieuwd naar de cijfers op je kenteken want de eerste 4 letter van jouw kenteken zijn hetzelfde als de mijne...
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Zeker mooi
heey barry je woond vlak bij mij in de buurt ja oke ook al is glanerbrug niet zo heel groot haha
zeg barry sleutel je vaak aan motoren ?
(zo te zien wel)
en doe je ook een beetje beunen ?
groetje
heey barry je woond vlak bij mij in de buurt ja oke ook al is glanerbrug niet zo heel groot haha
zeg barry sleutel je vaak aan motoren ?
(zo te zien wel)
en doe je ook een beetje beunen ?
groetje
Conversatie tussen vader en zoon:
V:"Hee jongen, is jouw gaskabel te lang?"
Z:"Nee, hoezo"
V:"Omdat je nie doorrijdt
V:"Hee jongen, is jouw gaskabel te lang?"
Z:"Nee, hoezo"
V:"Omdat je nie doorrijdt
Daar ben ik het niet mee eens.
(helaas) heb ik al vaak genoeg meegemaakt dat een cruciaal onderdeel als een big-end lager niet aan de 'buitenkant' te controleren is.
In dit geval is de drijfstang van mijn KTM een mooi voorbeeld. De speling tolleranties waren ruim voldoende, maar bij demontage van de big-end zie je pas de kooi constructie.
In dit geval was de kooi van de naaldlager dusdanig ingesleten dat deze met nog eens 50uur best discutabel kan worden.
Ik heb zelfs al eens gehad dat de drijfstang van een XR geen speling vertoonde, maar bij demontage viel de hele kooiconstructie in 3 stukken.
Dat had niet 1 uur door moeten lopen! Donders veel geluk gehad toen.
No offence verder, maaer voor iedereen die denkt dat je een big-end op slijtage aan de buitenkant kan controleren door enkel met voelerplaatjes wat speling op te meten....DIT IS NIET WAAR!
Neem met een big-end geen risico's
(helaas) heb ik al vaak genoeg meegemaakt dat een cruciaal onderdeel als een big-end lager niet aan de 'buitenkant' te controleren is.
In dit geval is de drijfstang van mijn KTM een mooi voorbeeld. De speling tolleranties waren ruim voldoende, maar bij demontage van de big-end zie je pas de kooi constructie.
In dit geval was de kooi van de naaldlager dusdanig ingesleten dat deze met nog eens 50uur best discutabel kan worden.
Ik heb zelfs al eens gehad dat de drijfstang van een XR geen speling vertoonde, maar bij demontage viel de hele kooiconstructie in 3 stukken.
Dat had niet 1 uur door moeten lopen! Donders veel geluk gehad toen.
No offence verder, maaer voor iedereen die denkt dat je een big-end op slijtage aan de buitenkant kan controleren door enkel met voelerplaatjes wat speling op te meten....DIT IS NIET WAAR!
Neem met een big-end geen risico's
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Wat Barry zegt!
Ik heb eens gehad dat er geen speling voelbaar was maar na demontage van het bigend bleek de pen op 1 plek behoorlijk ingelopen. Precies zodat de uiterste randen van de naalden nog op goed materiaal liepen. Dus dan voel je ook niets maar in feite is hij goed versleten.
Ik heb eens gehad dat er geen speling voelbaar was maar na demontage van het bigend bleek de pen op 1 plek behoorlijk ingelopen. Precies zodat de uiterste randen van de naalden nog op goed materiaal liepen. Dus dan voel je ook niets maar in feite is hij goed versleten.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Tja daar zit ook wel weer wat in. Iig geen risico nemen, na een ruim aantal km's zou ik ook het zekere voor het onzekere neen.
Wat ik ook zeker weet: de nominale speling is zo klein, die kun je niet voelen, alleen met een micrometer kun je erachter komen. Ook een ingelopen kooi kun je daarmee meten, omdat de rolletjes verder van elkaar komen en dus de speling in drijfstang richting groter wordt.
Heheh, 525 na 10.000 km nog steeds 1e zuigertje en bigend...eigenlijk onvoorstelbaar dat het zolang heel blijft.
Wat ik ook zeker weet: de nominale speling is zo klein, die kun je niet voelen, alleen met een micrometer kun je erachter komen. Ook een ingelopen kooi kun je daarmee meten, omdat de rolletjes verder van elkaar komen en dus de speling in drijfstang richting groter wordt.
Heheh, 525 na 10.000 km nog steeds 1e zuigertje en bigend...eigenlijk onvoorstelbaar dat het zolang heel blijft.
Op z'n Jan Boerefluitjes: hou de drijfstang met 1 hand vast en laat de krukas naar beneden hangen. Geef nu met je andere hand met de vuist een klap bovenop de drijfstang. Als het bigend versleten is hoor je daarbij een duidelijke 'klik' als ie door de speling gaat. Is een behoorlijk betrouwbare methode, vooral als je eenmaal een goede en een slechte gevoeld hebt.mouser schreef:Er is maar 1 manier om je big end te checken: laat de speling opmeten, in drijfstangrichting. Moet een beetje speling hebben ( ik geloof max 0.012) anders wil er geen oliefilm tussen.
-
verstand op nul en nadenken
-
verstand op nul en nadenken