Ketting klappert

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Dag mensen,

Na het vervangen van mn voortandwiel-as van mijn ktm heb ik last van een klapperende ketting. Ik heb de as moeten vervangen vanwege een verkeerd voortandwiel (deels eigen schuld) die de spies heeft weggevreten. Nu zit er een nieuwe as, lagers, voortandwiel en circlip voorop, alles nieuw en origineel.

Na de eerste testritjes vind ik mn ketting heel erg klapperen, hij slaat tegen mn swingarm aan aan de bovenzijde. Dit deed hij eerder ook wel, maar lang niet zo erg als nu en ik ben bang dat het me straks weer een as kost.

Ketting gecontroleerd op strakke punten: niks
Tandwielen gecontroleerd op uitlijning: prima
Kettinggeleider is al vervangen, geen resultaat. Achtertandwiel en ketting zijn op 40/50% van hun levensduur.

Iemand nog andere suggesties???????
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

als je scherpe tandjes aan je achtertandwiel krijgt heb je kans dat hij de ketting steeds een stukje mee omlaag trekt bij belasting,

anders weet ik het ook niet.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

ja, bekend "probleem''.


ik span de ketting altijd zo dat ie achter de voorste geleider (bovenkant) net niet de achterbrug raakt.
laatst heb ik de geleiders vervangen en er nu helemaal geen last meer van.

heb je een o-ring ketting?
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Ja, en hij klapperde hiervoor nooit zo erg. Hij slaat ook óp de kunststof geleiders en niet zozeer op de swingarm, dat is wat ik hoor en zie, ik snap alleen niet helemaal waarom hij dat nu doet..

De achterste geleider (onderaan) is wel aan vervanging toe, maar dat lijkt me geen issue.. En om nou een ketting (á la 90e) te kopen om te proberen is ook wat zonde, de huidige is nog geen jaar oud!
Raoul
Berichten: 21
Lid geworden op: vr okt 16, 2009 15:25
Locatie: Diever

Boerr schreef:Ja, en hij klapperde hiervoor nooit zo erg. Hij slaat ook óp de kunststof geleiders en niet zozeer op de swingarm, dat is wat ik hoor en zie, ik snap alleen niet helemaal waarom hij dat nu doet..

De achterste geleider (onderaan) is wel aan vervanging toe, maar dat lijkt me geen issue.. En om nou een ketting (á la 90e) te kopen om te proberen is ook wat zonde, de huidige is nog geen jaar oud!
Ik heb nog wel een ketting liggen waarmee je ff kan testen. Laat maar weten wanneer je m wil hebben.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

kijk of je ketting goed is uitgelijnd, dus mooi recht loopt..
kijk ook ff of de tanden van het achtertandwiel niet schuin zijn afgesleten of dat er geen tandje krom is of een slag zit in het achtertandwiel..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

wat is het merk van je ketting?
ik had er vroeger ook veel last van met DID kettingen.
nu regina en daar heb ik geen geklapper meer mee.
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Het is een Regina O-ring, en de uitlijning lijkt wel goed, ik heb alles na gemeten. Kan zijn dat die ketting gewoon op z'n flikker gehad heeft met dat hobbelende voortandwiel...

Raoul, ik kom misschien dit weekend nog wel even langs (icm een kleine kraamvisite :wink: ), maar dan laat ik het nog wel weten!
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

roen schreef:ja, bekend "probleem''.


ik span de ketting altijd zo dat ie achter de voorste geleider (bovenkant) net niet de achterbrug raakt.
laatst heb ik de geleiders vervangen en er nu helemaal geen last meer van.

heb je een o-ring ketting?
Kijk wel uit dat je hem niet te strak zet. KTM's hebben veel ruimte nodig!
Officieel moet je, met je achterwiel van de grond, vanaf de achterkant van de onderst geleider één schakel tot 8 á 10 mm van de achterbrug kunnen duwen.
Dat betekent in de practijk meer speling dan je zou verwachten.
EXC300
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

ja, volgens het boekje wel, maar zoals ik m span heeft ie nog meer speling.
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Update: Motor voorzien van nieuwe ketting en tandwielen. Nóg steeds een ketting die vibreert! Hij is goed hoorbaar op het moment dat ik gas geef. Ik zie de ketting hevig trillen op de bovenzijde van de swingarmgeleider..

Ik kan echt geen oorzaak meer bedenken!
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

roen schreef:ja, volgens het boekje wel, maar zoals ik m span heeft ie nog meer speling.
Sluit ik me bij aan, zeker als je wat in de modder rijdt staat ie veeel te strak met die 8 a 10 mm die in het boekje staat.
Heb je al eens geprobeerd de ketting wat losser te zetten ? Probeer het anders bijde eens, keer aan de stakke kant en vervolgens echt 'te los'. Ketting klappert bij mij eigenlijk ook wel wat, maar wat is 'te veel'. Probeer eens te vergelijken bij 1 van je maten of zo. Misschien ben je wel een beetje te kritisch.
Laatst gewijzigd door RvD op za jun 18, 2011 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
KTM 250 EXC, 250 SX
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

roen schreef:wat is het merk van je ketting?
ik had er vroeger ook veel last van met DID kettingen.
nu regina en daar heb ik geen geklapper meer mee.
Ik heb de "omgekeerde" ervaring. DID VM X-ketting klappert niet.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

X ring kettingen zijn veel soepeler dan O ring kettingen en de echte cross kettingen zonder afdichtingsringen zijn het soepelst maar slijten hard
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Raoul
Berichten: 21
Lid geworden op: vr okt 16, 2009 15:25
Locatie: Diever

Boerr schreef:Update: Motor voorzien van nieuwe ketting en tandwielen. Nóg steeds een ketting die vibreert! Hij is goed hoorbaar op het moment dat ik gas geef. Ik zie de ketting hevig trillen op de bovenzijde van de swingarmgeleider..

Ik kan echt geen oorzaak meer bedenken!
Euj, Boer,

Je "ziet" 'm trillen, is dit belast (Kijk je onder het rijden )of heb je 'm dan op de bok staan? En staan de tandwielen tov elkaar in lijn?
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Hij ratelt op het moment dat je gas geeft, hij zou dan mooi strak onder spanning moeten staan natuurlijk.. Ik bekijk het onder het rijden idd, ik hoor het ratelen door de helm heen en het is dónders irritant :roll:

Het blokje zit goed in elkaar, ik kan me niet voorstellen dat de vermogensafgifte aan de as on-lineair is ofzo.

Heb paar weken terug ook de wiellagers vervangen, heb zelfs de nieuwe spacers nog nagemeten, die zijn even dik als de oude. De uitlijning voor/achter tandwiel lijkt goed.
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

ik heb t zelf ook wel gehad, met 2 verschillende motoren (2takt, uiteraard).
ik heb me er verder niet aan gestoord, volgens mij had ik er alleen last van op de weg en niet in het veld. en het verdween ook zomaar weer.
het zou zelfs door de achterband kunnen komen denk ik.

volgens mij moet je je er niet teveel aan storen.......
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Maar het moet niet zo zijn dat dit de reden is waarom mijn uitgaande as in eerste instantie defect is geraakt, duur geintje :roll:

Die ketting moet gewoon strak staan op het gas, en niet als een gek heen/weer/op/neer klapperen :wink: Dit heeft hij daarnaast nooit eerder gedaan. Ik stoor me er dus wél aan haha
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

Boerr schreef:Ik stoor me er dus wél aan haha
daar gaat het rijplezier.......
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Heb je het VKW er niet toevallig verkeerd om opgezet :oops:
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Daar had ik nog aan gedacht! Maar hij zit met de 'platte' zijde aan de buitenkant: Zoals vermeld in mn service manual.

Ik kwam overigens foto's tegen van ca. een jaar terug, toen zag ik hem er andersom op zitten :lol: met het hemd naar buiten dus..
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Boerr schreef:Daar had ik nog aan gedacht! Maar hij zit met de 'platte' zijde aan de buitenkant: Zoals vermeld in mn service manual.

Ik kwam overigens foto's tegen van ca. een jaar terug, toen zag ik hem er andersom op zitten :lol: met het hemd naar buiten dus..
wat voor KTM eigenlijk ?
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik heb op de RMZ met een DID 525 VX Gold exact hetzelfde. Oordopjes in, rotherrie. Nu autoplastieken in en ik hoor ze niet meer.

Het te vast aanspannen van de ketting lijkt me heel schadelijk voor je uitgaande as.

Toen ik nog met de originele crossketting reed hoorde ik het geratel niet. Je zit telkens te twijfelen of je je zuiger niet hoort kantelen of detoneren tijdens het gasgeven. Super irri...
:toost:
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Ohja, het is een exc 2-takt van 2002..

Ik kan absoluut geen oorzaak meer bedenken dus het zal wel, moet het maar gewoon in de gaten houden. Noppy: Deed de jouwe het ook bij gas geven of enkel gas los/remmen?

Nu eerst: Op naar de TT! :wink:
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Bij half gas.
:toost:
Plaats reactie