Ik ga regelmatig een eindje daldeejen in de bossen samen met maatje KingCoder op onze beider DR800Big uit '90. We gaan dan niet echt crossen maar meer enduro/trial in een redelijk rustig tempo.
Mijn DR is in onderhoud bij een monteur en die heeft er volgens mij volsynthetische olie ingedaan. Dit omdat er een heeeele lange tijd geen onderhoud meer was gedaan toen ik 'm kocht en het blok wel eens wat TLC en kwaliteitsolie kon gebruiken . Op zich prima maar als je veelvuldig koppelt komt de koppeling vast te zitten door de hete olie en uitzettende koppelingsplaat. Na even afkoelen kan ik wel weer maar dat is toch lastig. Als ik wat tempo kan maken koelt de olie en koppeling wel weer (oliekoeler werkt dus wel) maar soms komt 'ie zo vast te zitten dat ontkoppelen niet meer mogelijk is.
De vraag is dus welke olie ik moet gebruiken. Of misschien beter nog, welke olie gebruiken jullie?
(edit: vraag beetje vereenvoudigd)
Welke olie moet ik gebruiken?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za aug 07, 2010 15:00
- Locatie: Oss
XL600V Transalp, CBR1000F & K100LT
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik pakte altijd de Castrol superbike (r1?)
nooit gezeik mee gehad, en wel volsyntheet.
nooit gezeik mee gehad, en wel volsyntheet.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Ik gooi er al jaren de allergoedkoopste motorfiets olie in. Zou niet weten wat het is, maar het doet het al jaren goed. In oude motorblokken moet volgens mij geen vol syntheet.
OJ
OJ
Zelf heb ik er niet goedkope olie in zitten (motul 5100 10w40) halfsyntheet, maar ondervind hetzelfde probleem.
Ondertussen al eens stalen en kurk lamellen vervangen en extra(+10%) zware veren ingezet.
Bij hete motor plakt hij enorm en moet je `m bijna met twee handen bedienen.....(of is het gebrek aan knijpconditie?)
In hoge versnelling slipt hij weer......
Heb de zijkant enige tijd geleden open gehad en kwam tot de ontdekking dat mijn kurklamellen in de kooi waren ingeslagen.
Het glij gedeelte voelde verre van smooth!
De oneffenheden heb ik afgeschuurd met lamellenschijf op de flex.
Misschien geen strakke actie, want nu heb ik in meer of mindere mate ook last van ingeslagen staallamellen op het binnenhuis....
Kan er gewoon mee sturen, maar als ik echt gas geef slipt hij door...
En bij langdurig trial/zwaar zand kleeft hij, en smoort soms (of ik moet 2x koppelen) bij aankomst.
Nou, hier heb je wel wat aan of niet ....
greetz sander
Ondertussen al eens stalen en kurk lamellen vervangen en extra(+10%) zware veren ingezet.
Bij hete motor plakt hij enorm en moet je `m bijna met twee handen bedienen.....(of is het gebrek aan knijpconditie?)
In hoge versnelling slipt hij weer......
Heb de zijkant enige tijd geleden open gehad en kwam tot de ontdekking dat mijn kurklamellen in de kooi waren ingeslagen.
Het glij gedeelte voelde verre van smooth!
De oneffenheden heb ik afgeschuurd met lamellenschijf op de flex.
Misschien geen strakke actie, want nu heb ik in meer of mindere mate ook last van ingeslagen staallamellen op het binnenhuis....
Kan er gewoon mee sturen, maar als ik echt gas geef slipt hij door...
En bij langdurig trial/zwaar zand kleeft hij, en smoort soms (of ik moet 2x koppelen) bij aankomst.
Nou, hier heb je wel wat aan of niet ....
greetz sander
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ingeslagen lamellen geven idd problemen, zoals kruipen bij het stoplicht..
Maar heb nooit last gehad van een vast zittende koppeling, met wat voor een olie dan ook..
maar als er problemen komen is dat door te heet worden en dat komt door te arm staan, of door te weinig smering, controleer eens je olie druk..
maar kan ook komen door verkeerd rij gedrag, te veel de koppeling er bij pakken/laten slippen
Maar heb nooit last gehad van een vast zittende koppeling, met wat voor een olie dan ook..
maar als er problemen komen is dat door te heet worden en dat komt door te arm staan, of door te weinig smering, controleer eens je olie druk..
maar kan ook komen door verkeerd rij gedrag, te veel de koppeling er bij pakken/laten slippen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za aug 07, 2010 15:00
- Locatie: Oss
Hier heb ik uiteraard wat aan, thnx. Heb zelf echter geen mogelijkheid om de koppeling open te schroeven en te controleren dus dat zal ik es aan m'n monteur vragen.800S schreef:Zelf heb ik er niet goedkope olie in zitten (motul 5100 10w40) halfsyntheet, maar ondervind hetzelfde probleem.
Ondertussen al eens stalen en kurk lamellen vervangen en extra(+10%) zware veren ingezet.
Bij hete motor plakt hij enorm en moet je `m bijna met twee handen bedienen.....(of is het gebrek aan knijpconditie?)
In hoge versnelling slipt hij weer......
Heb de zijkant enige tijd geleden open gehad en kwam tot de ontdekking dat mijn kurklamellen in de kooi waren ingeslagen.
Het glij gedeelte voelde verre van smooth!
De oneffenheden heb ik afgeschuurd met lamellenschijf op de flex.
Misschien geen strakke actie, want nu heb ik in meer of mindere mate ook last van ingeslagen staallamellen op het binnenhuis....
Kan er gewoon mee sturen, maar als ik echt gas geef slipt hij door...
En bij langdurig trial/zwaar zand kleeft hij, en smoort soms (of ik moet 2x koppelen) bij aankomst.
Nou, hier heb je wel wat aan of niet ....
greetz sander
Het is/was inderdaad voor een deel wel te wijten aan verkeerd rijgedrag. In het begin heb ik er veel last van gehad, zat toen ook steeds te klooien met de koppeling. Nadien ging het enduro rijden beter en bleef ik met m'n fikken meer van de koppeling af, waardoor de koppeling goed bleef werken. Alleen bij stukken waar ik de koppeling veel moet gebruiken gaat 'ie steeds moeilijker ontkoppelen. Als ik weer door kan rijden koelt de koppeling weer en werkt alles weer ok.zappa.suzuki schreef:Ingeslagen lamellen geven idd problemen, zoals kruipen bij het stoplicht..
Maar heb nooit last gehad van een vast zittende koppeling, met wat voor een olie dan ook..
maar als er problemen komen is dat door te heet worden en dat komt door te arm staan, of door te weinig smering, controleer eens je olie druk..
maar kan ook komen door verkeerd rij gedrag, te veel de koppeling er bij pakken/laten slippen
XL600V Transalp, CBR1000F & K100LT
hoe en waarmee meten we dat?zappa.suzuki schreef: controleer eens je olie druk..
In het verleden heeft hij wel erg arm gestaan, nadat ik er een andere pijp op had gebouwd en nog geen carb aanpassingen had verricht....
Volgens mij loopt hij nu wel okay!
Ooit eens zonder olie rondgereden > dat vond de drukplaat geen succes (ergens topic + foto).
Toen heb ik gelijk de verkleurde stalen platen verwisseld....
Maar om op de olie kwestie terug te komen: zou het met aangepaste in-, en uitlaat niet noodzakelijk zijn om ook andere olie te gaan gebruiken?
Meer performance (hogere toeren) > heter > hogere W....? Dus 15W50 ipv voorgeschreven 10W40?
greetz sander
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za aug 07, 2010 15:00
- Locatie: Oss
Gisteren nog een eindje rondgereden met de DR, samen met maatje KingCoder ook op zijn DR. Niks geen ellende gehad met de koppeling. Heb nu ook steeds doorgereden ondanks de flinke regenbuien en dan gaat het dus goed.
Ik hou het er dus maar op dat ik niet teveel moet koppelen. Mocht het onverhoopt wel gebeuren laat ik de motor wel even afkoelen al ik er weer last van krijg. Is geen echte oplossing maar totdat ik de koppeling open heb geschroefd lijkt andere olie me ook niet de oplossing.
Ik hou het er dus maar op dat ik niet teveel moet koppelen. Mocht het onverhoopt wel gebeuren laat ik de motor wel even afkoelen al ik er weer last van krijg. Is geen echte oplossing maar totdat ik de koppeling open heb geschroefd lijkt andere olie me ook niet de oplossing.
XL600V Transalp, CBR1000F & K100LT
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Denk er om dat als je het koppelingscarter los haalt je de keering die er in zit vervangt!
Dat niet doen heeft mij 2 blokken gekost
Maar de koppeling van de BIG is bijna bullet proef.. dus schakel eerder terug zo dat je de koppeling minder hoeft te gebruiken
Dat niet doen heeft mij 2 blokken gekost
Maar de koppeling van de BIG is bijna bullet proef.. dus schakel eerder terug zo dat je de koppeling minder hoeft te gebruiken
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997