Yamaha YZ450R verliest water

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mmrizio
Berichten: 347
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Buiten het offroadseizoen kart ik. Sinds eind vorig jaar met een MS-Kart met een (oud type) YZ450R blok erop.

Sinds gisteren verliest hij koelwater. Via de overloop van de radiateur liep het eruit, maar na bijvullen heeft hij daar weinig meer gelekt. Toch was hij weer een kwart liter kwijt. Toen viel me wel op dat de uitlaat van binnen wat grijzig was. Bij het tussendoor bijvullen viel me niet echt olie op in de radiator, achteraf heb ik eigenlijk niet gecheckt. Koelwatertemperatuur bleef steeds ok, maar ik heb 'm ook niet helemaal leeg gereden.

Eerste gedachte: Koppakking lek. Als je op het grote internet zoekt op YZ450 en koppakking kom je voldoende hits tegen. Voor de zekerheid de volgende vragen:

1: Zijn er nog andere opties die ik kan checken? Ik ben lui, onhandig en eigenwijs, dus hoe minder ik sleutel, hoe minder kans op nevenschade :-)
2: Waar moet ik op letten als ik de kop eraf haal? Het wordt de eerste keer dat ik dit doe bij een viertakt.
3: Kan het eraan liggen dat ik met water als koelmiddel moet rijden, ipv koelvloeistof? Het viel me op na het starten na 4 maanden winterstop. Dat ging ook niet helemaal lekker, lekker tegen de compressie in staan hakken met de externe starter. Maar het lijkt me sterk dat ik daar iets mee kan slopen?
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Gebruikersavatar
de crossgoeroe
Berichten: 179
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
Locatie: thuis

Als ik jouw kwaliteiten had , zou ik het blokje gewoon naar een monteur brengen :lol: :lol:
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

je kan het proberen met een strakkere radiateurdop

en anders een expansie tankje er aan hangen
never drive faster then your angel can fly
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

was ie goed ontlucht voor je ging rijden? Het kan zijn dat aan de kant waar de radiateur dop NIET zit een luchtbel zat. Als het goed is zit bovenop die andere radiateur ook een ontluchting boutje. Zorg ervoor dat daar geen lucht onder zit.

Hoe ziet je koelvloeistof eruit, als je een lek naar het olie gedeelte hebt dan zie je er meestal wat vervuiling inzitten. Het moet dus schoon zijn.
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

je kunt eens langs een garage rijden, velen hebben een setje met kleurvloeistof.
kun je zien of er verbrandingsgassen in je koelsysteem komen.
http://www.midlock.nl/Adobe_Midlock/J_03.pdf
have BIG fun

D.F.M.T.
mmrizio
Berichten: 347
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Ik ben weer een tijdje verder... en hij doet weer gewoon :D :shock:

Omdat hij de tweede stint, dus na het bijvullen, niets meer eruit gooide twijfelde ik. Bij het thuis warm laten lopen verloor hij niets meer, dus heb ik het er maar op gewaagd. En nu verliest hij niets meer.

Da's een hele opluchting, al had ik graag begrepen wat het probleem was. Het kan inderdaad een luchtbel geweest zijn, maar hoe is hij daar in gekomen? Of was de waterpomp gaan vastzitten na een winter met schraal koel*water*.

Anyway: Hij doet het weer prima. Bedankt voor het meedenken!

Alleen moet ik nu op zoek naar een nieuwe uitlaatdemper of een dB killer. De beheerder was niet helemaal blij met mijn uitlaatgeluid...

Maurice
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Plaats reactie