Seau, even wat anders: XS verherbouw

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Biggen,

eind 90'er jaren heb ik op basis van een XS650 blok van een motorsloop een chopper gebouwd. Die kreeg ik alleen niet goedgekeurd (vooral door die trommelrem). Het XS650 blok heb ik toen in een XS650 frame gehangen en als een soort cafe-racer een tijd op gereden.
Daarna kwam Dr-Big en belandde de XS achter in de schuur. Daar heeft hij nu 8 jaar gestaan.
Ik ga hem nu weer opknappen om er een soort dirt tracker van te maken. Google maar eens 'dirt tracker xs650' en je krijgt een idee hoe het wordt.
Ik ben inmiddels bezig met ontmantelen, maar het is wat koud in het schuurtje.
De plannen:
Frame zilvergrijs poedercoaten
Velgen zwart
Wielen opnieuw spaken
Spatborden en tank oranje met zwart-wit geblokte stroken.
Cross stuur
Korte megaton uitlaten
Blok en naven oppoetsen
Dirt tracker buddy

Ook nog wat foto's wat er met je motorfiets gebeurd als je hem na je laatste ritje gewoon in de schuur zet en er acht jaar niet meer naar omkijkt. (ik heb geen fotoos van direct nadat ik hem onder het zeiltje vandaan heb gehaald) Kleppen deksels heb ik al weer gepoetst.

(ik zie nu dat plaatjes in omgekeerde volgorde staan. Van onder naar boven bekijken dus...)

Ojee
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

DR-Big schreef:(ik heb geen fotoos van direct nadat ik hem onder het zeiltje vandaan heb gehaald)
Yo CW, are you watching ?
Aanbod voor winterstalling geldt nog steeds hoor.

Mooie foto`s van het mogelijke eindresultaat Oene.
Gaan nog vele uurtjes in zitten als ik zie hoe hij er nu uit ziet :cry:

We gaan je project volgen !

LEO
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Even voor de goed orde, alle foto's (behalve die laatste) zijn dezelfde motorfiets. Die zwarte cafe racert is dus dezelfde als dat roestige ding.

OJ
FalcoBas
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 22:11
Locatie: Leidschendam

Sjees Oene, die voorvork, krijg je dat nog goed?
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Nee, voor die voorvork komt een andere. Uitlaten waren ook helemaal verroest, chroom eraf dus. De bochten waren nog wel goed. Ook de velgen zijn helemaal roestig, maar die wil ik poedercoaten.

OJ
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Update:
Na een paar avonden sleutelen, houd je dit over. Een bekend gezicht, ik zie het op dit forum wel meer :-)
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

DR-Big schreef:Update:Na een paar avonden sleutelen, houd je dit over. Een bekend gezicht, ik zie het op dit forum wel meer :-)
Maar dan wel met een kacheltje,senseo en magnetron voor worstenbroodjes in de nabijheid en die mis ik nog op jouw foto`s............Old Nik is een echte bikkel begrijp ik.

LEO
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Hé, we zijn hier in het Westen geen watjes hè. Gewoon bij -2 graden in het schuurtje sleutelen :-)

Nu alles uit elkaar ligt, gaan we maar eens spullen bestellen. Zitje, uitlaten, velgen, spaken. Velgen koop ik nieuw, ontchromen, slijpen en poedercoaten is duurder als nieuwe aluminium.

Heb ook een straalpistool gekocht zodat ik kleine onderdelen zelf kan stralen. Ik ga dat doen met Baking Soda, ja een soort bakpoeder. Vooral voor aluminium beter als staal of glasparel. Google maar eens. Vooral in België heel populair. Alleen moeilijk te koop...
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Zo, weer lekker bezig geweest. Heb een straal cabine gekocht om te parelstralen. Al het verweerde aluminium heb ik gestraald en met Brillo verder glad gemaakt. Ik hoef geen hoogglans, frame wordt ook mat.

Verder velgen en spaken gekocht en het voorwiel alweer in elkaar gezet. Morgen het achterwiel.

Plaatjes:

(als je wat te stralen hebt, kom maar langs. Een carter zijkant is wel zo'n beetje het grootste wat erin kan)
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Ziet er strak uit Oene,maar vooral het zelf spaken trekt de aandacht,
is dat een lastigeklus of vooral een truukje? en zelf goed te doen?

Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Spaken is doodsimpel. Je moet er even de tijd voor nemen en een bestaand wiel bestuderen. Bij een gewoon standaard wiel zit er een simpel systeem in. Er zijn binnen en buitenspaken. Die kruis je links en rechts. Je ziet vanzelf in welk gat van je velg ze moeten. Er moeten vijf gaten tussen blijven. Dat de je voor alle 9 paren aan de ene kant en voor alle 9 paren aan de andere kant. Daarna allemaal even vast draaien en vervolgens uitlijnen. Omdat een motorwiel heel stug is, kan je nauwelijks een slag krijgen zoals een fietswiel.

Kijk wel even eerst bij je oude wiel of de naaf wel in het midden zit en niet (zoals bij een achterwiel van een racefiets) een beetje uit het midden.

Hier staat het uitgelegd (voor een fiets, maar het idee is hetzelfde). En een Filmpje.

OJ
Laatst gewijzigd door DR-Big op di dec 28, 2010 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

ehh 3 gaten er tussen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Spaken is doodsimpel

8) Dat geeft de burger moed, ik heb waarschijnlijk al een velg,
als ik deze in huis heb, zal ik de spaken erbij bestellen en gewoon
maar beginnen :? als niks lukt kan ik altijd nog langs een deskundige :D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Zappa, zelfs 5 gaten ertussen. Ik heb het bericht hierboven aangepast.

Maar het achterwiel is ook klaar.

Heb een How To gemaakt speciaal voor de Antrapper. Staat hier.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

:oops: maar 2 spaken aan de 1e kant en 2 aan de andere kant maakt 4.. dus 1 spaak er in en aan de naafkant 1 gat verder weer 1 en aan de velgkant 3 gaten verder dus in 4e gat.. 2 + 2 maakt 4 :wink:

maar een mooie how to 8)

o ja je begint na het ventielgat en je kruist dan voorbij die spaak van het ventiel af zo dat je het gat tussen de kruisen bij het ventiegat krijgt en dus de meeste ruimte.. maakt het handig om op te pompen :wink:

[heb meer [fiets]wielen gespaakt dan ik tellen kan] :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Stop!!! hoofd is vol :shock:

Oene , een super masterclass :!: bedankt, spaken voor dummies , nou gaat het mij ook lukken, ik heb al wat plaatjes geschoten van mijn velg
in oude staat, en met jou link moet het goed gaan.
:toost:

Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Goed zo, Antrapper! Gewoon rustig de tijd er voor nemen. Je kan het altijd weer losdraaien en opnieuw beginnen.

Vandaag weer boodschappen gedaan: Streetfighter stuurtje, crossstepjes, bouten/moeren/ringen gekocht en Pirelli MT60's besteld.

Foto's:
FalcoBas
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 22:11
Locatie: Leidschendam

Goed bezig Oene! Wat gaat dat allemaal snel man, ik kom gauw eens langs voordat alles weer in elkaar zit.

Hé, maar ik dacht dat je een oranje geadoniseerd stuur zou kopen, zijn je plannen alweer gewijzigd?

Goede jaarwisseling en een voorspoedig 2011 (geldt voor alle forummers).
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Klopt, dat oranje was ik van plan, maar ik kwam dit stuur tegen bij MarcoMoto en dat had precies de juiste verhoudingen. Het stuur waar ik eigenlijk voor kwam, vond ik qua vorm niet mooi. Deze wel :-)

Ben overigens voorlopig nog niet klaar hoor. Nog zoveel te doen!

Vandaag de rechter voetsteun gemaakt. De vorige eigenaar had er een eigen constructie op gemaakt, maar daar paste geen standaard voetsteun meer op. stukkie RVS, haakse slijper, lassen en het zit:
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Weer wat gestraald en een duidelijker foto van dat voetsteunhoudertje:
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Nog even een analoog (gewoon met potlood en stift) opzetje gemaakt voor het design van zitje en tank.
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

En met nummer.
DR-Big
Berichten: 1147
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Of zoiets:
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

ergens vind ik de classic yamaha race streep leuker voor zo'n machine als die semi harley look.
jammer dat een paar jaar terug yamaha zelf ook al de retrostreep uit de kast had getrokken
have BIG fun

D.F.M.T.
futurist
Berichten: 3433
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Hees België

is eigenlijk geen retro streep hoor, het is het design wat door de jaren heen, zelfs recent (vorig jaar of het jaar ervoor oa Rossi) altijd door Yamaha America is gebruikt en waar ze zelfs officieel copyright op hebben.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie