Hoi allemaal.
Recent heb ik ook zo'n mooie DR BIG aangeschaft, onderhand aan de praat gekregen. Nu hoor ik als ik probeer te starten en hij slaat niet aan, en met de decompressie hendel reeds los gelaten, elke keer dat ie rond gaat en dus niet ontsteekt een klunk, dit is best hard. Nu heb ik het idee dat ik diezelfde klunk ook hoor als ik de motor uit zet, alleen dan maar 1 keer.
Wie weet wat dit is??
Op het moment heb ik het blok uit elkaar liggen, motor stonk. nu blijkt dat de tuimelaars behoorlijk diep ingesleten zijn, dus maar ga ik paar nieuwe voor bestellen. Maar het blok ligt nu dus uit elkaar dus kan er makkelijk bij waarschijnlijk.
Alvast bedankt, groet Hidde
KLUNK! bij starten en afslaan
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
ALs je een 750 hebt kan ik het verklaren. Tis je zuiger die door de compressie terugslaat (bij hem op kontaktsleutel uitzetten) en uiteindelijk door de startmotor gestopt wordt. DIt gaat 1 miljoen keer goed en dan breekt er een tandwieltje af. Beter is hem dan ook met het decompressiehandle uit te zetten.hidde schreef: Nu heb ik het idee dat ik diezelfde klunk ook hoor als ik de motor uit zet, alleen dan maar 1 keer.
Heb je een 800 met antiterugslagmechanisme snel bovenstaande vergeten.
LEO
Hoi Leo, Dat is geloof ik een antwoord waar ik wat mee kan. Ik heb inderdaad een 750. Er is dus ieg niets kapot in mijn blok. Ik zat trouwens wel dat mijn startmotor tandwiel niet al te mooi meer is, dus dat zal de oorzaak inderdaad wel zijn.
Is er een manier van starten waarbij ik dit geluid kan voorkomen? Zoiets als gelijk stoppen met starten als je de compressie oplaat komen?
Is er een manier van starten waarbij ik dit geluid kan voorkomen? Zoiets als gelijk stoppen met starten als je de compressie oplaat komen?
-
Inderdaad met de decompressiehandel uitzetten en niet met de dodemansknop of sleutel.
Of je zet er een kickstarter op.
Of je zet er een kickstarter op.
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
Ik heb die "klunk" niet als ik hem start ( alleen als ik hem verkeerd uitzet ) maar ik moet zeggen dat een BIG die een paar keer doorgestart moet worden voor i aanslaat idd een kaboenk kaboenk kaboenk geluid maakt ( vraag maar aan spgoesdakar ) en dat is dus voor ons niet vreemd meer om aan te horen.hidde schreef:Is er een manier van starten waarbij ik dit geluid kan voorkomen? Zoiets als gelijk stoppen met starten als je de compressie oplaat komen?
Misschien kan je een filmpje maken als ie weer in mekaar zit en dan luisteren wij met zun allen of we wat vreemds horen. Maar als je blok toch nog open ligt heb je waarschijnlijk alles al bevoelt/nagemeten op eventuele speling en dat uitgesloten.
LEO
Hee badmeester, ik ken die tegels en dat wil zeggen dat het je na jaren puzzelen gelukt is (want jij kan net als ik niet photoshoppenspgoesdakar schreef:Of je zet er een kickstarter op.

GEFELICITEERD !!
Zalk vast gips bestellen ?

LEO
-
Wat ik van een ervaren Big rijder heb geleerd "bedankt H.H>"
is de koppeling en de decompressiehandel gelijk in te houden tijdens het starten, en de handel na enkele keren rond gaan los te laten. Als dit is wat je bedoeld.
Het is inderdaad een eigenaardig geluid bij elke denk je, al weer een paar tanden.
is de koppeling en de decompressiehandel gelijk in te houden tijdens het starten, en de handel na enkele keren rond gaan los te laten. Als dit is wat je bedoeld.
Het is inderdaad een eigenaardig geluid bij elke denk je, al weer een paar tanden.
-
de carterhelft moet nog gefreesd worden voor de oliekeerring.Leo schreef:Hee badmeester, ik ken die tegels en dat wil zeggen dat het je na jaren puzzelen gelukt is (want jij kan net als ik niet photoshoppenspgoesdakar schreef:Of je zet er een kickstarter op.).
GEFELICITEERD !!
![]()
LEO
-
Hey Iwan, is het gelukt!?
Zo ja gaaf man!!
Ik trap m'n KTM ook aan tegenwoordig maar ben blij dat er ook een knopje op zit!
En de jouwe zit gelukkig aan de goede kant want je bent minder lang dan ik
Hoop dat je ook een decompressiehendel er op zet.. anders krijg je auw!
Doordrukken tot de max compressie, hendel in en een klein stukje door trappen.. en dan in 1 x helemaal naar beneden!
Hidde, je kan je starmotor enzo ontzien door een DR800 rotorcarterdeksel te plaatsen met de startmotoroverbrengingstandwielen van de 800, daar zit een terugslagbeveiliging in..
Past zo op het 750 blok...
Zo ja gaaf man!!

Ik trap m'n KTM ook aan tegenwoordig maar ben blij dat er ook een knopje op zit!
En de jouwe zit gelukkig aan de goede kant want je bent minder lang dan ik

Hoop dat je ook een decompressiehendel er op zet.. anders krijg je auw!
Doordrukken tot de max compressie, hendel in en een klein stukje door trappen.. en dan in 1 x helemaal naar beneden!
Hidde, je kan je starmotor enzo ontzien door een DR800 rotorcarterdeksel te plaatsen met de startmotoroverbrengingstandwielen van de 800, daar zit een terugslagbeveiliging in..
Past zo op het 750 blok...
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Contacteer:
vet man!spgoesdakar schreef:de carterhelft moet nog gefreesd worden voor de oliekeerring.Leo schreef:Hee badmeester, ik ken die tegels en dat wil zeggen dat het je na jaren puzzelen gelukt is (want jij kan net als ik niet photoshoppenspgoesdakar schreef:Of je zet er een kickstarter op.).
GEFELICITEERD !!
![]()
LEO
voor op de rallye big?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-
Nah, voor de boodschappen BIG...............
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Contacteer:
maar met kickstarter, houd dat in dat je je accu vaarwel gaat zeggen, of hou je die er bij?
weet eigenlijk niet of een big doorloopt zonder accu.. iemand ooit getest?
weet eigenlijk niet of een big doorloopt zonder accu.. iemand ooit getest?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !