Olie verversen van XR500 1983

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
vttm
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 12, 2002 11:53

Kan iemand me vertellen hoe ik de olie makelijk kan aflaten van een XR500 (bj 1983) blok. Ik kan uiteraard de leiding die naar het blok gaat losvijzen maar is dit de juiste manier, en volgens mij blijft er dan nog heelwat achter. Alvast bedankt
Gast

Er zit een aftapplug die vlak voor de as van de versnellingspedaal zit.
Zet hieronder een bak van minstens 3 liter.
Laat de motor eerst een beetje warm worden wat het aftappen makkelijker maakt.
Draai de plug eruit en laat de olie in de bak lopen (1,5 liter).
Wat ook belangrijk is is dat het olie zeef schoongemaakt wordt (dit is de enige vorm van olie filtering is).
Demonteer hiervoor het rechter carterdeksel (koppelingskabel hoeft niet losgemaakt te worden.
Bij het demonteren zal wat rest olie vrijkomen, vang dit op (vandaar die grote bak).
Nu kun je het zeefje eruit trekken en reinigen.
Monteren in omgekeerde volgorde.
Is niet moeilijk.
Succes ermee, en wil je nog eens wat weten ik heb een groot werkplaatshandboek (die ik niet verkoop) waar alles in staat (ook aanhaalmomenten e.d).
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Zo te lezen heb je het eerste type RFVC blok.

De olieaftapplug van het frame daarvan zit achter de alu carter beschermer (volgens mij zelfs prcies achter de voorste bevestigingsbout daarvan)

Ro
Afbeelding
Cko

de ex zot schreef:Zo te lezen heb je het eerste type RFVC blok.

De olieaftapplug van het frame daarvan zit achter de alu carter beschermer (volgens mij zelfs prcies achter de voorste bevestigingsbout daarvan)

Ro
Welk blok heb ik dan waarschijnlijk met een xr500r uit 1982? Ik wil deze motor graag goed blijven onderhouden, ik heb hem pas (m'n eerste motor), het rijdt lekker. Maar, ik wil de vering anders instellen, zodat ik beter bij de grond kan, hoe? En zo zijn er nogal wat onderhoudsvragen.
Richard

Beste,

Check de site van Clymer (www.clymer.com) hier vind je de users manual voor deze motoren. Ik heb h'm zelf ook, erg handig boek.......alleen, het is in het engels. Bud foor mie is tet not a problem, mai ingliesh is owkee.

Honda XL/XR 500-650 Singles, 1979-2002
Covers: Honda XL500S, XL500R, XR500, XR500R, XL600R, XR600R, XR650L
Item ID: M339-6
ISBN: 0-89287-8126

Price: $28.50
Cko

Hee, bedankt voor de tip. Keep em rollin'.

Cko
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

[/quote]
Welk blok heb ik dan waarschijnlijk met een xr500r uit 1982? Ik wil deze motor graag goed blijven onderhouden, ik heb hem pas (m'n eerste motor), het rijdt lekker. Maar, ik wil de vering anders instellen, zodat ik beter bij de grond kan, hoe? En zo zijn er nogal wat onderhoudsvragen.[/quote]

Je hebt het eerste type XL/XR blok.
Heel belangrijk bij deze dingen is vaak olieversen.

Ro, die ooit met 2 ouwe XL etjes naar turkije en terug is gereden.
Afbeelding
vttm
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 12, 2002 11:53

Vijs gevonden, tnx guys
Plaats reactie