4T blokolie (10w40) in de bak van een 2T

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
CrazyWezel
Contacteer:

ik wou vragen: kan dat?
dan is het antwoord: je kan er zelfs appelmoes in doen, ja dus.

dus bij deze: kan dat kwaad? / voor/nadelen.

situatie:
blok gereviseerd (nog mee bezig)
spullen besteld, zit er die olie bij, die er volgens de leverancier van mijn leverancier gewoon in mag, maar ik durf niet zomaar het risico te nemen voor een 2de revisie in een maand tijd :lol:
al lijkt mij de werking van de olie het zelfde, het enigste extra wat het bij een 4T doet is koeling van de zuiger, smering van de cilinder/nokkenstok e.d

graag uw reactie, en dan het liefste onderbouwt en niet van: koop gewoon een bus 2T bak olie.

dank u :)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
CrazyWezel
Contacteer:

wel motorfiets olie btw!
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Redski
Contacteer:

Ik heb er nog nooit ander spul in gedaan dan 10w40 (in mijn Honda's vroeger) of 5w40 in mij huidige KTM. Waarom nu 5W40?? Zit in mijn oliebulk. Is gewoon Castrol die we in onze werkplaats (Volvo) gebruiken. Auto-olie dus. Nog nooit last gehad van slippende koppeling. Huidige koppeling zit er nu bijna 7000 km is. Nog net zo fijn. Vervang ze maximaal 3 keer per jaar.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
gassen

Kan prima anders zou al het 4takt spul zonder gescheiden systeem ook kapot moetn lopen. Ik heb in mijn 4 takt echter een gescheiden systeem en gebruik wel 2 verschillende soorten olie. Eenvoudige reden: bak olie is speciaal voor de bak en koppeling ontwikkeld en die olie heb ik ook jaren in de 2 takt gehad zonder enig probleem aan de bak of koppeling. En dat wil ik zo houden
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
CrazyWezel
Contacteer:

mooi, dat wou ik even weten, dan mik ik er deze olie in, en hoeft hij niet terug :)

danku
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Noppy

Een gewone multi-grade olie bestaat uit zogenaamde polymeren. Dit zou je kunnen zie als temperatuurgevoelige wokkels. Om dat grote bereik in viscositeit te kunnen bereiken draaien die wokkels dus uit. In tandwielbakken worden die polymeren telkens doormidden geknipt, waardoor het uiteindelijk een 10W10 wordt.
Als de afschuifkrachten in jouw nieuw gereviseerde bak dus een 70W80 (dus minimaal 70) vereisen, dan is hij toch weer zo naar de kloten.
Voor een keertje (bijv. in Afrika bij gebrek aan andere oliën) is het niet erg. Maar je zult wel iedere blokoliewissel moeten combineren met een bakoliewissel. Bij echte bakolie mag je 'm misschien wel 3 x laten zitten tijdens de gewone olieintervallen.

Voor het inrijden van je nieuw gereviseerde bak zou ik 't doen, maar daarna eruitkiepen en echte bakolie er in!
:toost:
Boerr

Het gaat voor de duidelijkheid dus om blokolie voor de auto?

Want 2-takt bakolie zul je niet vinden. Er moet gewoon 4takt blokolie in, waarbij in geval van motorfietsen de olie toevoegingen bevat om ook icm natte koppeling, hoge toerentallen en tandoverbrengingen goed te blijven werken. Zie het verhaal van Noppy.

Edit: Leuke vraag uit AMT met een duidelijk antwoord tegengekomen: http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... entid=1246
Noppy

Goeie vraag, we mogen aannemen dat het om die KX250 gaat? Heeft die gescheiden bakolie?
CrazyWezel
Contacteer:

Het gaat om de KX250, hij heeft geen gescheiden bakolie, de koppeling en bak zitten in het zelfde bad.

de olie die ik heb gekregen is: Motul 7100 10w40 100% synthese (voor motorfietsen)

ik heb vroeg me af of dit er gewoon in kon, omdat ik vroeger bij mijn 2T flessen blok olie haalde waar 2stroke gearbox oil op stond, en op deze 4T stond.

toen ik er even over nadacht, toen nam ik al aan dat je 4T olie wel in een 2T kan gebruiken, maar misschien niet andersom,
dit omdat de 2T het voor het zelfde doel gebruikt als de 4T, maar de 4T nog een paar dingen extra (koeling zuiger, smering nokkenstok, kleppen enz.)

de olie gaat zoiezo vrij vaak vervangen worden, want de vorige eigenaar heeft hem nogal een beetje mishandelt, straks is hij weer als nieuw, en dan wordt hij ook zo onderhouden, niet dat ie dan in eens bang is voor modder hoor ;)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Noppy

In dat geval kan je er ook gewoon Shell Helix Turbo Diesel inkiepen. Dat is een olie die goed bestand is tegen het geweld van versnellingsbak tandwielen.

Het principe heet 'shearing'. Ik heb ruim 20.000 km op mijn DRZje gezet, waarvan de helft met Helix.

In Amerika rijden ze allemaal met Shell Rotella T, wat in Europa verkocht wordt als Helix Turbo Diesel. De fabrikant van mijn koppeling raadde me zelfs aan met die olie te rijden.

En nee, er zit geen glijmiddel in die olie; je koppeling blijft het gewoon doen.
solexcross

Wie kan me vertellen waarom de olie in de versnellingsbak van mijn auto een autoleven lang meegaat.
Noppy

Omdat het geen multi- maar single grade olie is; de polymeren worden niet doorgeknipt. Dit principe heet 'shearing' en daardoor degradeert een olie heel snel.
Rolando
Contacteer:

Juist!! :wink:
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Plaats reactie